vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Sv: vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

jo jo men du kan ju lixom inte TRÄNA upp en klen benstomme med enbart muskler och kondis och sen tro att den BLIR viktbärande bara för att den har lite muskler.
själva skelettet/exteriören måste ju vara byggt för det med.

Nej, men det säger ju sig självt, eller hur?
Jag tycker iaf att det är bra att aveln går uppåt eftersom det ger längre ryttare möjlighet att rida islandshäst utan att det ser alltför tokigt ut. Och att jämför islandshästaveln med schäferaveln för det är två helt skilda världar, men ja, schäferaveln är helt knas och är verkligen inte hälsosamt för djuren, men hästarna lider ju inte för att de blir högre.

Och förresten så är det inget som säger att smäckrare betyder klenare ..

men ja, schäferaveln är helt knas och är verkligen inte hälsosamt för djuren, men hästarna lider ju inte för att de blir högre.

..

hur vet vi det, vi har ju inte testat ännu men om man ser sig om och tittar på allt annat människan försökt förändra drastiskt så förstår man ju, som tex, schäferaveln, den har ju redan gått så långt som till katastrof, vi är inte där ännu med hästarna men snart.

varför ändra på ett vinnande koncept som funkar i 100tals år?, bara för att människor som rider inte ska behöva se så långa ut, det har vi ju alltid gjort på islandhäst, vill man vara mer propitionerlig så kan man ju börja rida halvblod istället.
det är ju det som är charmen med islandshästar att vuxna kan rida dem och att det inte gör nåt att benen ser långa ut, för det har ju ingen tänk på innan varför nu helt plötsligt?

Kan inte hålla mig!!! Detta med vad som är propotionerligt eller inte... Vem bestämmer det. Jag är rätt lång, 1,76, har två "stora" islandshästar, drygt 1,40. jag har fått höra att det såg opropotionerligt ut med den kombinationen!:smirk: För mig känns kombinationen normal!!!
Jag anser att en lång ryttare kan rida vilken häst den vill bara den inte är för tung och om den har bra sits.
Enda gången propotionerna verkligen spelar roll är väl på själva hästens exteriör?!?
Om hästen är stor eller liten känns oväsentligt bara den har rätt propotioner, eller?? En häst kan ju faktiskt vara liten och klen också..:cool:

Ja en häst kan vara liten och klen, eller stor och klen, eller liten och stark, eller stor och stark....

För övrigt tycker jag att diskussionen inte bara bör röra sig om vad som är kroppsligt lämligt utan även psykiskt. Hos de "stora bruna" förväntas ju som treåringar inte prestera som tex 6-åringar heller (eller???? kan inte så mkt om halvblodsavel!) vilket ju på sätt och vis är fallet med våra avelsvisningar, det är ju samma saker som bedöms efter samma kriterier vare sig hästen är 4 eller 10.

HÄR tycker jag du har en viktig poäng! Vid bedömningen av "stora bruna" tas hänsyn till hästens ålder - DEt är något vi i islandshästvärlden borde ta efter istället för att sätta större och större press på allt yngre hästar!

En hög bedömning som 4 el 5-åring väger tyngre än samma siffror för en 10-åring..... Även om bedömningssystemet är det samma.

Ja vid uträknandet av BLUPen väger det tyngre och därför vill man ha en så bra bedömning så tidigt som möjligt, dvs stor press på unga hästar.

Jag är visserligen för tidig avelsbedömning eftersom jag tycker att vi då har störst chans att bedömma hästen och inte hur väl tränad den är. Trenden går dock mot att hästarna blir mer och mer tränade inför bedömningen, vilket innebär att det börjas tidigare och tidigare.

Vi kanske borde se över HUR unga hästar avelsbedöms och ha ett helt annat system och visa andra saker med 4-åringarna.

Ja vid uträknandet av BLUPen väger det tyngre och därför vill man ha en så bra bedömning så tidigt som möjligt, dvs stor press på unga hästar.

Just det, och det var ju bla för att höja blupen på 3,5 åringens far som han skulle visas.

Kan inte hålla mig!!! Detta med vad som är propotionerligt eller inte... Vem bestämmer det. Jag är rätt lång, 1,76, har två "stora" islandshästar, drygt 1,40. jag har fått höra att det såg opropotionerligt ut med den kombinationen!:smirk: För mig känns kombinationen normal!!!
Jag anser att en lång ryttare kan rida vilken häst den vill bara den inte är för tung och om den har bra sits.
Enda gången propotionerna verkligen spelar roll är väl på själva hästens exteriör?!?
Om hästen är stor eller liten känns oväsentligt bara den har rätt propotioner, eller?? En häst kan ju faktiskt vara liten och klen också..:cool:

ja exakt......

:(Var på en foderkurs för Cecilia Muller. Enl henne är där ingen skillnad på islandshästar o andra hästar (hennes ord, inte mina)

Hörde även en islänning säga att anledningen till att man idag kan i Sverige (han tog vårt land som ex mot sitt eget hemland) rida in hästarna tidigare är för att vi har bättre foder o gör att hästarna växer fortare o får mer näring. Förr på island red man inte hästarna på vintern för att man bla inte kunde förvara foder över vintern ( för kallt o rida? hmm inte vet jag)o då släppte man ut hästarna på sina marker, dom fick ströva fritt o dom som överlevde, ja, dom överlevde. Idag är det annorlunda även där, man kan ensilera o gör i stora mängder, även har man "odlingsplättar" som man tar bra hö på. Man har dock inget kraftfoder på ön..

Hur nära detta är sanningen, vet ej, men känns som en rimlig förklaring. För mig är det då också en rimlig förklaring att om hästen levt så i 1000 år på denna ö, att den anpassat sig till att leva så, alltså att växa sakta.

Cecilia sa även att det där med att isisen har 10% längre tarmkanal o större blindtarm än andra va inte heller sant, detta har jag hört sen jag började med isisar -89 men enl henne bara vara falskt rykte. För mig lät det också rimligt att det skulle stämma. På 1000 år borde kroppen behöva anpassa sig för att överleva. Menmen..

Blev ni nått klokare av det här eller??

Jag var på en foderkurs för en annan person och hon sa precis samma sak. Tycker resonemanget är logiskt. Det är stor skillnad på foder i Sverige/Island.. klart att de påverkar hur hästen växer.

Vill även tillägga att bara för att en häst är färdigutvecklad i kroppen behöver den ju inte vara det i knoppen.

Nej, men det säger ju sig självt, eller hur?
Jag tycker iaf att det är bra att aveln går uppåt eftersom det ger längre ryttare möjlighet att rida islandshäst utan att det ser alltför tokigt ut. Och att jämför islandshästaveln med schäferaveln för det är två helt skilda världar, men ja, schäferaveln är helt knas och är verkligen inte hälsosamt för djuren, men hästarna lider ju inte för att de blir högre.

Ja visst, två skilda världar är det - det ena är en hund och det andra en häst :) ;)

Men nu var det ju inte det som var min poäng utan det faktum att en gammal ras (schäfern är inte lika gammal men ändå...) förändras och om man inte ser upp så kanske det inte finns mycket kvar till slut?

Det är detta jag tycker är så synd! Att en ras som Islänningarna varit så aktsamma om i så många år kanske blir en helt annan till slut.

Javisst, det finns säkert de som skulle vilja ha islandshästen större och smäckrare, men då blir det ju en annan häst.

Kanske man då borde se sig om efter en annan ras som redan ser ut så? Varför förstöra ett kulturarv som jag tycker en sådan urgammal ras är?

Men varför se till större OCH smäckrare ?
Större behöver inte vara smäckrare i kroppen, jag har sett många lite större grövre islandshästar. Varför se bara till det ena ?
Liten och grov, stor och smäcker. Det finns också liten och smäcker, stor och grov.

Man kommer aldrig komma fram till en vettig diskussion angående detta eftersom alla tycker så olika. Jag själv älskar dom större islandshästarna som är lite nättare i kroppen och om jag skulle börja med avel skulle jag såklart använda mig av hästar som uppfyller mina önskemål - på samma sätt som det finns dom som avlar på just små islandshästar för att dom tycker om dessa mer. Jag tycker inte att dom stora islandshästarna börjar ta över - ser mer små än stora faktiskt ...

Det man bör se till när det gäller avel är väl exteriör poäng, hovar benkvalitet, rygg, kors osv..
Om man inte vill visa sitt sto kan man ju ändå ta hjälp av någon som är kunnig på exteriör, så man vet vilken hingst man bör betäcka med så man förhoppningsvis kan täcka stoets brister!
Om sen stort eller litet är fint, är ju upp till betraktaren. Det sämsta man kan göra är väl att enbart välja en hingst för att den är snygg, utan att ha stoets brister i åtanke.. Tyvärr sker nog det lite ofta.
Sen har vi de stona som av någon orsak var för knepiga att rida så man sätter dem i avel istället?!? Är det klokt?:confused:
Jag bara undrar??:angel:

Det man bör se till när det gäller avel är väl exteriör poäng, hovar benkvalitet, rygg, kors osv..
Om man inte vill visa sitt sto kan man ju ändå ta hjälp av någon som är kunnig på exteriör, så man vet vilken hingst man bör betäcka med så man förhoppningsvis kan täcka stoets brister!
Om sen stort eller litet är fint, är ju upp till betraktaren. Det sämsta man kan göra är väl att enbart välja en hingst för att den är snygg, utan att ha stoets brister i åtanke.. Tyvärr sker nog det lite ofta.
Sen har vi de stona som av någon orsak var för knepiga att rida så man sätter dem i avel istället?!? Är det klokt?:confused:
Jag bara undrar??:angel:

Men att stirra sig blind på exteriören är kanske inte alltid det allra viktigaste, det finns fullt av bra ridhästar som inte har så bra exteriör. Personligen kollar jag hellre på hästens ridegenskaper, förutsatt att den är frisk och "hel" förståss.
Att folk avlar på hästar som inte är lämpliga ridhästar tror jag inte är så vanligt (hoppas i alla fall) jag förutsätter att de flesta som avlar vill framställa en bra "produkt" även om smaken är delad och vad som är "bra" är olika för olika personer.
Fast nu har vi ju (som ofta) halkat en bra bit bort från ämnet:D

Fast skiftningar ha det ju funnits hos islandshästen hela tiden. Se till exempel när England behövde små starka robusta gruvhästar för att dra vagnar med kol. Då avlade många inslänningar ner storleken för att kunna exportera dit. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

Sen kan man ju tacka de egensinniga hästamännen (och kvinnorna) på Island för att de alltid gått sin egen väg och många gånger struntat i "idealet" som funnits för tillfället inom rasstandarden. Plocka ca 20 st islänningar (hästar...!) slumpvis och jämför dem rent exteriört. Den genetiska mångfalden och skillnaden är enorm jämfört med de flesta andra raser. Så att förstöra islänningens lynne o bärighet pga dagens ideal lär nog vara svårt. Det kommer alltid finnas folk som är envisa nog att gå efter sitt eget ideal. :devil:

//Sara

jag tror nästan alla är rörande överens om att vi hoppas att rasen inte kommer försämras genom avel i skiftande inriktning, skönhet ligger i betraktarens öga. Jag tror generellt att aveln går år rätt håll, sen får man hoppas att inte pengarna får styra så yngre hästar ställs under för mycket press.
Så känner i alla fall jag!:idea:

En hög bedömning som 4 el 5-åring väger tyngre än samma siffror för en 10-åring..... Även om bedömningssystemet är det samma.

Precis - det väger tyngre vid BLUP-beräkningen och eftersom bedömningskriterierna är detsamma oavsett ålder på hästen (vilket det inte är t ex för Svenskt varmblod) så kan det tyvärr medföra att man ställer större och större press på allt yngre hästar... För att få en riktigt hög bedömning redan som 4- el 5 åring.

Så att förstöra islänningens lynne o bärighet pga dagens ideal lär nog vara svårt. Det kommer alltid finnas folk som är envisa nog att gå efter sitt eget ideal. :devil:

//Sara

Ja det får man verkligen hoppas! :)

Men varför se till större OCH smäckrare ?
Större behöver inte vara smäckrare i kroppen, jag har sett många lite större grövre islandshästar. Varför se bara till det ena ?
Liten och grov, stor och smäcker. Det finns också liten och smäcker, stor och grov.

Man kommer aldrig komma fram till en vettig diskussion angående detta eftersom alla tycker så olika. Jag själv älskar dom större islandshästarna som är lite nättare i kroppen och om jag skulle börja med avel skulle jag såklart använda mig av hästar som uppfyller mina önskemål - på samma sätt som det finns dom som avlar på just små islandshästar för att dom tycker om dessa mer. Jag tycker inte att dom stora islandshästarna börjar ta över - ser mer små än stora faktiskt ...

Nä jag tror inte heller att de stora håller på att ta över egentligen :) Tycker nog det finns en bra blandning av stora och små.

Det som egentligen oroade mig och därför var anledningen till tråden - är ifall det håller på att ändras attityd när det gäller hur tidigt man bör rida in och träna unga Islandshästar.

Det som egentligen oroade mig och därför var anledningen till tråden - är ifall det håller på att ändras attityd när det gäller hur tidigt man bör rida in och träna unga Islandshästar.

Jag tror egentligen inte det. Den stora majoriteten av alla islandshästar rids in när de är mellan 4 och 5 år. Undantagen är just de hästar som planerats visas på avelsvisning när de är 4. Dem måste man rimligtvis börja rida när de är iaf 3,5 år. Men, som sagt, den stora majoriteten av alla islandshästar visas inte som fyraåringar, och jag upplever det nog som att det finns ett visst motstånd mot att visa hästarna så tidigt. Inte hos alla, men det finns.

Det jag möjligen tycker kan vara ett problem är de "snabbinridningar" jag anser är vanliga i islandshästvärlden. Man lämnar iväg sin unghäst i 1-2 månader hos en proffstränare för inridning, och sedan förväntar man sig att få tillbaka en färdig ridhäst. Och jag är inte så säker på att det är så bra för hästarna. I alla fall så föredrar jag att dra ut på inridningsarbetet under längre tid och successivt bygga upp hästen...

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Blev precis medlem här så är inte riktigt med på noterna.. Men jag tänkte iallafall fråga er en sak. Har ni varit med om någon av de...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 960
Senast: Maqurell
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 378
Senast: keilir
·
L
Islandshäst Ursäkta, det här blir långt och babbligt. Jag är en gammal dressyrryttare, tävlat både ponny och stor häst upp till medelsvår...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 900
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb