De här förbenade fördomarna!!

Sv: De här förbenade fördomarna!!

Jag använder sporrar på mina islandshästar också, de dagar jag tränar dressyr mer seriöst.

Använder dem för att kunna förfina mina hjälper extremt mycket. När jag tävlingsrider islandshäst behöver jag oftast inte det- för inte springer jag runt i slutor i samlad trav på ovalbanan?

Gööör du inte :eek:. Skämt åsido, men det skulle vara kul att höra kommentarerna om du gjorde det :D På tal om skitsnack och fördomar, menar jag...

Haha, ja just det, den gamla förlegade fördomen om att man absolut INTE ska rida dressyr på sin islandshäst! FY SKAM, det förstör ju gångarterna! Inte kan man väl få till en ökad tölt på en dressyrhäst? :eek:

På Muninn var det snarare så att man inte kunde komma UR den ökade tölten utan lite dressyr. Det är så pinsamt att rusa av banan i alla finaler.... :angel: ;)

*kl*

En fundering: när blir fördomarna dåliga och "fel"?

Fördomar kommer ju liksom alltid finnas, vilket inte betyder att man tycker precis ALLA är si eller så. Är fördomar ok om de är åt det positiva hållet för rasen ifråga? :crazy:

Hmmm...fördom är för mig ett negativt laddat ord. En 'positiv fördom' är kanske mer en 'förutfattad mening'. Fast det kanske också är negativt laddat.

Ja..det var en svår fråga/tankegång...

Ha!!
Nu har alla slagit huvet på spiken.

Islänningar är faktiskt också rasister (hästen alltså), i ett stall jag brukar vara i står det 1 islänning, jättetrevlig individ.

Men han är inte poppis hos vissa andra hästägare eftersom han ett flertal gånger hoppar på hbl på 160-175 cm och biter sig fast i underläppen som en terrier.
Den enda som han verkligen älskade var en shettis som var en exakt kopia av honom själv.
Gud nåde den som försökte komma i närheten av av den shettisen.

Annars får man väl se det som en utveckling av sin egen ridning.

GrandPrix wannabee som inte drar sig för en tur på lagomt hög 'häst'

Hehe...sicken fuling.

Jag är också grand prix-wannabe. . Får jag tävla det på mullig c-ponny i sina bästa år tror du :D

Min dotters shettis är ART-ist. Han tycker inte om andra arter än hästar och älskar att jaga mina pudlar runt hagen. :rofl:
-MAAAMMMMMAAAAAAA....ta huuuuundarna, han booooooockar.....

Ha!!

Islänningar är faktiskt också rasister (hästen alltså), i ett stall jag brukar vara i står det 1 islänning, jättetrevlig individ.

Men han är inte poppis hos vissa andra hästägare eftersom han ett flertal gånger hoppar på hbl på 160-175 cm och biter sig fast i underläppen som en terrier.
Den enda som han verkligen älskade var en shettis som var en exakt kopia av honom själv.

Hehe och jag hade ett varmblod som inte såg islandshästar som sällskap (inte små ponnyer heller verkade det som) utan som jobbiga bihang i hagen som bara trakasserade honom! :p Inte förutfattade meningar - snarare personkemi...

Jag använder sporrar på mina islandshästar också, de dagar jag tränar dressyr mer seriöst.

Använder dem för att kunna förfina mina hjälper extremt mycket. När jag tävlingsrider islandshäst behöver jag oftast inte det- för inte springer jag runt i slutor i samlad trav på ovalbanan?

Hm, sporranvändandet (eller frånvaron av det) har väl lite att göra med hästens storlek. Skulle jag använda sporrar när jag rider min isis hade det inte varit så bra för sitsen eftersom jag då fått dra upp hälarna typ 10 cm för att få kontakt med hästen...:D

Ja just det, jag glömmer ju att resten av befolkningen är c:a huvudet längre än vad jag är :angel:

/Ia, 155 cm över havet och alldeles för liten för stora bruna. Ser ut som ponnyridning ju!

Hm, sporranvändandet (eller frånvaron av det) har väl lite att göra med hästens storlek. Skulle jag använda sporrar när jag rider min isis hade det inte varit så bra för sitsen eftersom jag då fått dra upp hälarna typ 10 cm för att få kontakt med hästen...:D

Haha, du ska ju kroka ihop sporrarna under magen på hästen så den inte kan bocka av dig :D Gud, vad jag känner mig fyndig idag :idea:

Då kan jag tillägga att min häst är riden bara sedan l Nov 07 och LB är de vi har hunnit med hittills.. har inte sagt att LB var målet i hennes utbildning:grin:

haha undrar om det är nått speciellt för shettisar så gör nämligen min med när vår lilla stallhund (också dvärgpudel) kommer in i hagen. Han får absolut inte vara där och blänger och nafsar efter honom tills han går ut:rofl:

För mig är fördomar och förutfattade meningar alltid negativt laddade, då de inte baseras på fakta så att säga. Att man alltså förutsätter saker utan att ta reda på hur det egentligen är.

Även positiva förutfattade meningar kan ju bli negativa. Om jag tex tror att islänningar är sååå dölugna och stillsamma så gamla mormor kan rida varje dag på en.. Ja, då kanske jag köper en till mormor, och gissa om alla inblandade blir förvånade när mormor skuttar upp :crazy: Inte så positivt ju.. :idea:

Ja just det, jag glömmer ju att resten av befolkningen är c:a huvudet längre än vad jag är :angel:

/Ia, 155 cm över havet och alldeles för liten för stora bruna. Ser ut som ponnyridning ju!

Hehe, jag funderade just på hur du gjorde med sporrarna faktiskt.. typ satte dem på vadorna eller nått :idea::rofl: men det förklarar saken, lyckost!

//En lång en :cry:

Grattis och välkommen in i islandshästvärlden, men fördomarna får du leva med kort och gott. Roligt är det också att du är omvänd halvblodsmänniska, det blir så mycket enklare att se varifrån fördomarna kommer.;)

Ha!!

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag bara dör när jag läser det här, hoppas de som inte tror att en islänning kan bete sig så läser det med. Ofta brukar de inte bli så ettriga en och en, så du ska se hur de kan bli i en flock.;)

Jaaa, jag är ganska lyckligt lottad. Jag gick från C-ponny till... C-ponny. Perfekt!
Rider storhästar ibland, och det är kul, men USCH så svårt att hålla sig kvar i sadeln! :angel:

Då stöter jag på allas fördomar. Jag är numera idiotförklarad av mina tränarkompisar, domare jag känner och alla stallkompisar. När jag berättar att jag skall titta på pålle på fredag och säger att det är en islandshäst så blir det knäpp tyst. Helt rubbat. 'Skulle du inte köpa häst sa du?', är en vanlig kommentar. En häst är väl en häst är väl en häst??

Det är inte bara islandsfolk som stöter på fördomar... vi med ridtravare får höra samma sak. Tydligen är det så att vissa typer av hästar inte räknas i häst-sverige (folk som inte är insatta i hästeriet alt inte tävlingsinriktade tycker ofta det är kul att man tar sig an en travhäst). Det är tråkigt, men jag har ju fått inse att det bara är så - vissa kommer aldrig förstå tjusningen med att utvecklas tillsammans med sin häst i lugn takt, från att de kommer av banan till att de blir riktigt trevliga ridhästar.

Jag håller faktiskt på att undersöka om min fröken har tölt i sig, vore underbart att kunna tölta :D

//Cecilia och Rilla, ridtravaren som gillar islandshästar ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis pratar ofta om det här med den omvända rasismen alltså från islandsmänniskor om halvblodsmänniskor/hästarna. Att islandsryttarna har velat behålla sin disciplin som mystisk och udda. Hon berättade t ex att på 80-talet SKULLE man bara rida i islandströja dessutom. Rätt varmt på sommaren:rofl:

Då pratar nog din kompis av egen erfarenhet, därför att inget av detta är sant. Visst fanns och finns det människor som resonerar så, men knappast en regel snarare ett undantag. Islandströja var inte ett måste det var som en kavaj, precis på samma sätt som kläder i allmänhet har en regel i de olika disciplinerna. Reglerna har inte tagit hänsyn till väderleken i någon disciplin.

Eftersom jag umgås så mycket i islandskretsar så känner jag av mycket smutskastelse på "vanliga hästar" (hispiga långben som bryter nacken när dom springer i skogen, kan bara gallopera på öppna ytor, hispiga för allt osv osv) så islandsfolk är inte heller så oskyldiga. (: Men mest har jag fått försvara mig mot vanligt folk inkl islandsfolk eftersom jag rider(red) mycket kallblod.

Jag personligen tycker inte att det är så stor skillnad på islandshäst och andra hästar. Jag tycker att det är så mycket "luta dig tillbaka, tung i rumpan upp med händerna och du kan rida islandshäst" whot? : S Om man tar bort tölten är det inte så mycket som skiljer.

Kan hålla med dig att utan tölten hade de inte skillt mycket därför gör tölten islandshäst speciella :D! Dom blir mer viktbärande, vad jag fattat och tölten är en alldelese unik gångart som NÄSTAN bara islandshästar kan, så jag våga säga att islandshästar ÄR speciella för att dom har sina gångarter! För om dom är som helt vanliga hästar, va hade dom då varit utan tölten? Värdelösa? Nej, för DÅ hade dom varit vanliga :D! Men som sakt, jag är en islandshäst människa, klart tycker jag detta.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka