De här förbenade fördomarna!!

Sv: De här förbenade fördomarna!!

kl

Jag har haft min/a häst/ar inhyrda på sk storhäst stall, flera olika under åren, nu står Gneisti och senare stoet jag ska ta hem på ett islandshäst stall, där jag stått tidigare har jag faktiskt aldrig hört några kommentarer om mitt rasval och ingen som heller tittat snett, snarare tvärtom.

Hästarna har varit omtyckta utav alla förutom en som red bruksnordis och inte kunde förstå hur man ville rida på så små hästar - för min del som är så kort i rocken passar det bra svarade jag och inget mer med det. Jag har tom lyckats omvandla ett par storhäst ryttare :laugh:

Jag har samma erfarenhet, stått i storhäststall med inga isisar. Men min lilla pålle var mycket omtyckt för sin klokhet. Dom hade mer nytta av honom än vad jag hade av dom.

Jag blir också trött på alla fördommar och alla elakheter..

Jag har också alltid varit en hbl människa jag köpte mitt hbl för jag fastnade för henne och inte den ras hon innehade.
Hade hon varit en travare, nordis mm så hade jag köpt henne iaf.För hon som häst personigheten var helt underbar!:love:

När jag hade köpt henne hon hade superstam var superfin och allt de där.. så var folk supernyfikna å frågade med stort intresse om min nya häst..
Nu när jag köpt en islänning får jag samma kommentarer som du..

Min moster har hästar och när jag sa att jag köpt islandshäst och ridit in alldels själv sa hon jaha.. mjo fast dom där är väl inte så svåra att rida in. är väl bara å hoppa upp och tölta runt sa hon:eek::mad:

Så var de då verkligen inte...

När man säger att man har en islandshäst så jaha så du rider bara i skogen får man till svar då
Eller jaha sen så börjar de prata om annat.

Ryktet om att islandshäsatr bara går i skogen och lufsar runt och bara töltar tror jag vi får lära oss att leva med!

Min häst är 5 ½ år och kan idag inte tölta så hon är som vilken annan ponny som helst att rida. Vi rider vanlig dressyr och jag rider henne precis som jag red mitt hbl jag hade..Sitter inge annolunda på Jorunn.
Går hur bra som helst.

Vi rider dressyr upp till LB idag.. hon har nyss börjat med galopp från stillastående:banana:
Galoppombytena gör hon självmant om hon fattar fel så det blir nog inge hinder att lära in de senare.

Jag tycker denna ras är perfekt för oss som inte vill tävla på seriös nivå utan vill kunna göra verkligen allt på hobbynivå..
Jag akn hoppa medjorunn vi har hoppat 70 cm utan prolem.

Vi rider LB program hur bra som helst

Vi rider ut

vi tränar lite western

Ja vi kör verkligen allt möjligt.

Det bästa med rasen är att den är betydligt mer friskare än sv hbl idag.
Detta märkt också på försäkringspremien:D

Mitt hbl kostade 550 månaden för liv på 20

Jorunn kostar 250 månden för 30 på liv och högre vet vård

Jag älskar min lilla isbjörn och skulle inte byta ut henne mot alla världens hbl hästar..
Hbl är fina och se på och roliga att rida på då och då.. men inge jag vill äga mer i mitt liv!

Lycka till med hästköpet och vi vill självklart ha bilder på nyinköpet sen=)=):banana:

Jag står idag i ett stort dressyrstall som tävlar på elitnivå och dom är superbra i stallet dom tycker jorunn är supersöt och mamman i stallet är sugen på att köpa en isis... så jag håller på å försöker få henne å köpa en så jorunn får sällskap av en isis=)=)

Så dom är inga fördomsfulla där inte=) super tycker jag

Senast ändrad:

Kommenterar bara att LB inte är speciellt komplicerat att rida, hästen ska gå i 3 gångarter & helst i form, ryttaren ska komma ihåg ridvägarna.
Det finns inga speciella rörelser i en LB.

Nu blir jag den enda här som skriver att jag i flera år övervägt att gå över till hbl igen;)
Jag får mer glädje av att rida dressyr på en stor brun, det inspirerar mej mer & jag kommer att ta upp mitt dressyrtävlande igen när jag skaffat en sån.
Men nu har jag för lite tid till hästar öht egentligen, funderar på att ta ett uppehåll från allt, har lessnat totalt.

Alltså...jag är verkligen ingen expert på islandshästars dressyr. Inte ett enda nått, jag har bara ridit en islandshäst ju I HELA MITT LIV :p men jag var ute en sväng på fina Tildra igår. Jag fick jättebra påskjut på henne och hon gick ned jättefint i formen, hade typ ingenting i handen till slut. Men sidorna, oh my god, hon är en go liten tjock planka. Jag kämpade som ett djur med lösgörande övningar. Nu är hon inte skolad öht och bara 7 år så det är massor kvar att göra men min känsla när jag jämför henne med 'vanliga' lite mer varmblodiga hästar så är sidorna den milsvida skillnaden. Men jag antar och tror givetvis att med träning kan dessa hästarna bli smidiga i sidvärtes och på böjda spår också. Men just igår så dallrade mina dressyrnerver lite måste jag säga.

Nähä...ännu ett meningslöst babbligt inlägg som jag inte vet vad jag vill säga med. Antagligen att halvbloden har sin charm (dressyrmässigt) och islandshästarna har sin charm (det mesta) och jag hoppas som tusan att jag skall lyckas kombinera dessa två i framtiden.

Tjohopp i galopp:bump:

Problemet handlar inte bara om islandshästar utan att hästsverige för länge varit monokultur med bara ett sätt att rida. Många tänker fortfarande att "häst" är samma sak som svenskt halvblod. Det har svängt på senare år, nu är det t.ex. mer ok att rida ponny även om man är vuxen. Många ponnyer t.ex New Forest och connemara passa fritidsryttare bättre än halvblod då de har bra bärighet gernom sin storlek och exteriör och är lättare att rida ihop, vilket har stor betydelse för hästens hållbarhet. Ridsportförbundets officiella statistik visar att tävlingsryttare är i klar minoritet bland medlemmarna. Ändå är den vanligaste frågan man får när någon får veta att man har häst "tävlar du?" eller "jasså, rider du hoppning eller dressyr?" (vilket är förbluffande inte bara med tanke på hur få ryttare som tävlar utan också med tanke på hur många andra ridsportgrenar som praktiseras i Sverige). Folk drar sig nog även från att gå över från stora bruna till något annat pga sneda blickar och kommentarer, vi är i Sverige mycket ängsliga för att inte passa in. Köper man en "udda" ras blir man direkt klassad som skogsryttare (eller barockryttare, vad nu det betyder). Domare, publik och medryttare får nog vänja sig vid att udda hästar tar sig in i hopp-och-dressyrträsket också. Folk som vill tävla travare kanske i framtiden inte behöver dölja siffrorna med skokräm. En islandshäst blir bedömd efter prestation och inte efter ras. Men det är nog en framtidsdröm! Det är också roligt att läsa om en islandshästmänniska som tar in "vanliga" hästar i stallet och inte är behäftad med omvända fördomar.
Ulrika

Är halvblodsmänniska sedan jag många år tillbaks (aldrig haft egen häst men varit medryttare). Fick erbjudande för några år sedan att hjälpa till med en isisvalack där ägaren ville att han skulle få komma ut och ha kul. Han är något av det underbaraste jag ridit!!! Är lite ängslig ryttare då jag började sent och tog en del år och avfallningar innan jag fick relativt bra balans. Men denna lilla isis vågade jag sträcka ut i en snabb galopp eller ge mig ut barbacka utan ngn större ängslan. Även ridit en omskolad travare som på bild ser ut som ett 6 årigt halvblod (var 15 år och mkt travtävlad) ) off topic men även där har fördomar försvunnit!!

Om jag ska skaffa mig en egen häst blir det en isis för de är lagom stora allroundhästar och jag har inga tävlingsambitioner.

Ska ta en termin på islandsridskola nu för att lära mig mer om tölten + lära känna lite islandsfolk (nyinflyttad o vill eg. ha en ny medishäst a´la isis)

Hehe jag vet tvärtom-scenario också med islandsinstruktör som har halvblod själv! :p

Tyvärr blir det nog lätt så att är man seriös och satsar inom en disciplin då ska man ha en viss typ av häst helt enkelt, har man inte det anses det udda/fel.

Ja, min kompis är rätt fantastisk på det sättet. Många av hennes islandsvänner blev lätt konfysa när hon tog hjälp av mig från första början, en tjej som inte har suttit på en islandshäst någonsin. Men hon ville ha helt vanlig dressyrhjälp och tror på detta fullt ut. Hon skall tävla i oktober och då får vi se vart det leder.

Min kompis pratar ofta om det här med den omvända rasismen alltså från islandsmänniskor om halvblodsmänniskor/hästarna. Att islandsryttarna har velat behålla sin disciplin som mystisk och udda. Hon berättade t ex att på 80-talet SKULLE man bara rida i islandströja dessutom. Rätt varmt på sommaren:rofl:

Att tävla travare, rida travare känns lite som att det börjar bli mer accepterat. Läser iaf mkt på detta forum om folks 'ridtravare'.

Nåväl. Att blanda oss är helt rätt och jag har som mål att min dotter skall tävla div 3 dressyr på isisen nästa år. Mål är alltid bra. Och det skall bli kul att se allas miner. :cool:

Tycker personligen det mest trötsamma i det här ämnet är att isisarna ses som odugliga, av personer som aldrig ridit islandshäst, eller troligen ens spenderat lite tid med en. Att en häst som är så underbart ljuvlig,klassas som en liten skogsmullehäst med noll talang och noll inteligens av dessa personer i fråga, är ren och skär idioti.

I stallet jag har mina hästar ( isisar då) Så möts jag ofta av
- oj se på islandshästarna va dom ääär så smååå och söööta.
Eller.
- Ja sääääkert får du klappa dem, dom ääär ju så smååå och söööta, va skulle dooom kunna göööraaa.

Dessutom upfattas de som mindervärdiga i de flesta sammanhang, inte alls lika viktiga som dessa stora bruna. Så länge de stora bruna har kommit in och fått mat så är allt bra, SEN ser vi efter isisarna. Tur sköter jag dem själv alla dagar. Dessutom blir de överatade, för enligt vissa så får de för lite mat , i gemförelse med de stora hästarna. ojoj... men vad gör man. Visserligen har de det nog bra, och ingen av häst eller stalls ägaren gör nått på flit, men visst känns det så hopplöst i bland.

Kom att tänka på när jag var med min vän Erika och spelade fogde på en "teater" i Tumbo.
När vi skulle hem så åkte nästan alla iväg, medan vi väntade på att Erika skulle hem, lasta av Steina och komma tillbaka :)
Lúkas blev helt hysterisk och skrek, skenade med mig på gruvägen upp mot kyrkan (:grin:) och då kommer en gubbe fram och flinar förvirrat; "Och jag som trodde islandshästar var lugna!"

Tjolahoppsan.

(Iaf fick Lúkas syn på ett par kossor och lugnade ner sig en sådär.. 5 minuter. Sen var det dags igen och tillslut kom transporten :p)

kul att du köpt häst lindaM
men jag är inte så säker på att stora hästar generellt är känsligare i sidorna.
I så fall hade man inte använt sporrar i så stor utsträckning.

Du har fått fel uppfattning om varför sporrar används.

Jag använder sporrar på mina islandshästar också, de dagar jag tränar dressyr mer seriöst.

Använder dem för att kunna förfina mina hjälper extremt mycket. När jag tävlingsrider islandshäst behöver jag oftast inte det- för inte springer jag runt i slutor i samlad trav på ovalbanan?

jag vet att syftet är att förfina hjälperna.
tyvärr så används dom ofta på ett helt annat sätt.

Det är iofs fördomar om alla raser. "jaha, du har en fd.travare" eller "jaså,ja en nordsvensk kan då bara lunka i skogen" :D

Tror man stöter på det överallt.:)

Sporrar rider jag alltid med när jag 'tränar'. Det har ju ingenting med hästens känslighet att göra.

Jag tror absolut inte att stora bruna är 'känsligare i sidorna'. Det jag menade är att den islandshäst jag ridit är så jomla STEL, inte okänslig. Men det har absolut inte med rasen att göra, har jag förstått nu när jag köpt en skolad fin islänning. :) Så den andra jag rider antar jag att jag får fortsätta att arbeta lösgörande med. (som med alla stela hästar dårå).

kul att du köpt häst lindaM
men jag är inte så säker på att stora hästar generellt är känsligare i sidorna.
I så fall hade man inte använt sporrar i så stor utsträckning.

Hästar -är- känsliga oavsett ras. Men jag får för mig att de "tåligare" hästraserna (t ex kallblod och islandshästar, kanske lite grövre ponnyraser) har lättare för att stänga av om ryttaren är inkonsekvent.
Småsaker bekommer dom oftast inte lika lätt. Vilket jag tycker är guld! :p Är man inkonsekvent och inte använder skänklarna bra så blir dom därefter, vare sig det gäller halvblod eller annan ras, men vissa är ju överkänsliga och blir stressade, vissa stänger av osv.

Kul att du hittat en fin isis och välkommen till raggsocksvärlden :bump:

Jag har också upplevt en del fördomar kring dessa underbara djur, bland annat får man oofta höra hur himla enkelt det är att rida och hålla på med islänningar.. Och när de går som turhästar ÄR de väldigt fogliga och går bara på rad. Men när man vill rida själv, DÅ jäklar vaknar de upp och då har man händerna fulla :love:

Sedan finns det en HEL del fördomar inom "oss" också... Tex köpte vi en superfin islandskorsning till min man. Hur stora ögon fick inte isisfolket då? Men HUR kunde man göra så?? Och VAD kunde man ha en SÅN till?? Knappt att man fick komma på kurs typ ;)

Jag kan tycka att han var ett klipp, billig och superfin :love:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka