Sv: De här förbenade fördomarna!!
Jag blir också trött på alla fördommar och alla elakheter..
Jag har också alltid varit en hbl människa jag köpte mitt hbl för jag fastnade för henne och inte den ras hon innehade.
Hade hon varit en travare, nordis mm så hade jag köpt henne iaf.För hon som häst personigheten var helt underbar!
När jag hade köpt henne hon hade superstam var superfin och allt de där.. så var folk supernyfikna å frågade med stort intresse om min nya häst..
Nu när jag köpt en islänning får jag samma kommentarer som du..
Min moster har hästar och när jag sa att jag köpt islandshäst och ridit in alldels själv sa hon jaha.. mjo fast dom där är väl inte så svåra att rida in. är väl bara å hoppa upp och tölta runt sa hon
Så var de då verkligen inte...
När man säger att man har en islandshäst så jaha så du rider bara i skogen får man till svar då
Eller jaha sen så börjar de prata om annat.
Ryktet om att islandshäsatr bara går i skogen och lufsar runt och bara töltar tror jag vi får lära oss att leva med!
Min häst är 5 ½ år och kan idag inte tölta så hon är som vilken annan ponny som helst att rida. Vi rider vanlig dressyr och jag rider henne precis som jag red mitt hbl jag hade..Sitter inge annolunda på Jorunn.
Går hur bra som helst.
Vi rider dressyr upp till LB idag.. hon har nyss börjat med galopp från stillastående
Galoppombytena gör hon självmant om hon fattar fel så det blir nog inge hinder att lära in de senare.
Jag tycker denna ras är perfekt för oss som inte vill tävla på seriös nivå utan vill kunna göra verkligen allt på hobbynivå..
Jag akn hoppa medjorunn vi har hoppat 70 cm utan prolem.
Vi rider LB program hur bra som helst
Vi rider ut
vi tränar lite western
Ja vi kör verkligen allt möjligt.
Det bästa med rasen är att den är betydligt mer friskare än sv hbl idag.
Detta märkt också på försäkringspremien
Mitt hbl kostade 550 månaden för liv på 20
Jorunn kostar 250 månden för 30 på liv och högre vet vård
Jag älskar min lilla isbjörn och skulle inte byta ut henne mot alla världens hbl hästar..
Hbl är fina och se på och roliga att rida på då och då.. men inge jag vill äga mer i mitt liv!
Lycka till med hästköpet och vi vill självklart ha bilder på nyinköpet sen=)=)
Jag står idag i ett stort dressyrstall som tävlar på elitnivå och dom är superbra i stallet dom tycker jorunn är supersöt och mamman i stallet är sugen på att köpa en isis... så jag håller på å försöker få henne å köpa en så jorunn får sällskap av en isis=)=)
Så dom är inga fördomsfulla där inte=) super tycker jag