vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Sv: vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

För att dra ditt resonemang till sin spets kan vi ju ta ett exempel, enligt dig så borde Belgian Blue kor som har enorm muskelmassa vara grymt starka. Istället kan många knappt gå och ofta bryter de benen i kroppen, mycket oftare än andra ko raser. (även de som går fritt ute och inte bara står i ladugård) Hur kommer det sig, de har ju musklerna att bära sig med?

Som jag ser det så kvittar det nästan hur mycket muskler du har, har du en klen byggnadställning att hänga upp dem på är det den och fästena som får ta stryk. Visst kan man stärka ett svagt skelett, absolut men det blir ju endast sämre om man överbelastar. (Vilket jag anser att formträna och tölta i både kort och ökad tölt med en 3,5 årig islandshäst är eftersom skelettet inte har sin fulla styrka ännu.)

Tycker du det är nyttigt att barn styrketränar regelbundet MED belastning?

//Sara

Det är klart att det behövs ett skelett med viss "minimistyrka" för att det skall fungera, men tittar man på belastningsskador som hästar får så är det inte benbrott.... Vilket leder mig till slutsatsen att det inte i första hand är bentätheten som är viktig för om hästen skall anses viktbärande eller ej. Det är väl snarast så att leder, senor och muskelfästen tar stryk om ryttaren är för tung, därför att musklerna inte orkar bära upp ryttaren korrekt. Och att musklerna inte orkar kan ju ha även andra orsaker än "för lite muskelmassa", till exempel kroppsbyggnad och skelettets olika bens längd och vinklar i förhållande till varandra. Jag har ju heller aldrig skrivit att det är de hästar som har störst muskelmassa som är starkast - snarare beror det väl på hur musklerna är tränade tillsammans med en del exteriöra faktorer.

Läser du även tidigare inlägg jag skrivit så ser du för övrigt att jag är tveksam till snabb inridning (vilket det väl får anses vara om en 3,5 år gammal häst rids så som det beskrivs i den här tråden), och med belastning menar jag inte nödvändigtvis "tränas under ryttare", utan att den unga hästen får möjlighet att röra sig mycket. Antingen i flock på stora marker, eller tränad i form av handhästridning och liknande. Precis som barn mår bra av att röra på sig, gå, springa osv, utan att de nödvändigtvis måste träna med vikter...

Jag är fortfarande nyfiken på om du kan hänvisa till någon forskning eller litteratur som stöder det där med bentätheten hos islandshästar. Det verkar vara en så vedertagen "sanning" hos många, men jag har aldrig sett eller hört någon hänvisa till en källa angående detta.

Då kan vi ju enas om att vi tycker nästan likadant eftersom jag fullständigt håller med att även de andra faktorerna spelar in om en häst är viktbärande eller ej. Jag ser det helst som ett "helhetspaket" där alla faktorer ska harmonisera( inkl. ett färdigutveckalt skelett).

Jag ska "gräva i arkiven" och se om jag hittar referenser till dig angående bentätheten.

Lite OT:
Sen kan jag även nämna att vid rönten kan man delvis urskilja skillnader i skelettstruktur hos olika hästar. Detta är ingen påvisad vetenskaplig studie över huvudtaget men när jag var hos veterinären och fick mitt sto röntgat så jämförde vi för skojs skull hennes bilder med både andra islänningars och även "stora bruna". Även med mitt otränade öga kunde jag skilja isisarna från resten med hjälp av strukturen på skelettet. Mitt sto fick beröm av vet för sitt fina skelett. Hennes ord var faktiskt att hon hade "fin och tät struktur" på skelettet. Glömde så klart att fråga vad hon menade eftersom jag var så glad att hon inte hade spatt! (Hästen, inte vet!) Dock inte sagt att det påvisar högre bärighet eller så men det var ganska intressant ändå. Vad beror skillnaden på? Någon som har någon gissning?

//Sara

Tror du seriöst att det var det jag menade så säger jag bara, stackars dig. Vilka jubelidioter har du träffat i ditt liv!? :eek:

Nej, självklart var det inte så jag menade. Men ofta (inte alltid!) är det så i "isis världen" att när det är dax att rida in unghästen så kan den ungefär följande: acceptera grimma, bli någorlunda ledd i grimma och lyfta på hovarna. Har man tur kan den stå uppbunden oxå. ;)Hanteringen under tiden den växt upp består till stor del i att man har tagit hästen ur hagen när den ska vaccineras och avmaskas (om man inte gjort det direkt i hagen...). Thats it!

Under min tid som islandshästtokig (läs sedan jag var 6 år) har jag sett många exempel på ovanstående metod. Läser du annonser med unghästar till salu så står troligtvis ovanstående i annonsen med.

//Sara

Väldigt många islandshästar får ju en för hästar rätt bra uppväxt med möjlighet att röra sig tillsammans med en flock på rätt stora ytor. Jag tror att det har stor betydelse för deras fysiska utveckling, både vad gäller skelett och muskler. Möjligen kan det vara en förklaring till en (eventuellt) tätare benstomme? Men sedan är det säkert ärftliga faktorer som spelar in också.

Det var intressant beträffande röntgenplåtarna - vore kul att intervjua ett gäng veterinärer och se om de anser sig kunna se skillnad på olika rasers skelett. Ser fram emot de referenser du ev. hittar...

Tror du seriöst att det var det jag menade så säger jag bara, stackars dig. Vilka jubelidioter har du träffat i ditt liv!? :eek:

Rätt många ..

Mist: Nej, det behöver såklart inte vara så med det var därför jag skrev "kombinerat med rätt foder, motion osv", som ju såklart gäller alla hästar oavsett ras, storlek och kön.

Fast vad har motion och rätt foder att göra med att hästen är viktbärande eller ej?

och så går folk runt och undrar varför deras hästar blir halta hela tiden trots att de är så unga, ja hemskt konstigt.

min häst har aldrig ens haltat det minsta och aldrig varit sjuk under mina 3år med honom och aldrig i sitt 8åriga liv innan dess heller. och jag hoppas det håller i sig.

Ja, fast man kan ha otur också! Freyja reds in sent, jag lät henne gå ett år extra (vi påbörjade inridningen när hon var fem år) och hon var länge frisk som en nötkärna. När hon var 7 år trodde jag att jag skulle förlora henne då hon hoppade på tre ben en morgon. Lyckligtvis blev det bra och läkte snabbt och fint. Efter det hade hon ingen skada förän hovbölden när hon var 8 (behandlades mot kotledsinflamation ett tag innan de upptäckte hovbölden) och sedan fick hon skadan som gjorde att hon fick lämna mig när hon var 9. Så det handlar inte bara om när man rider in hästen och hur man tränar den! Alla sina skador fick Freyja i hagen.

Annars håller jag med, det är onödigt att stressa! Det är viktigt att ge hästarna tid att utvecklas både fysiskt och psykiskt. Jag tror dock att det kan vara bra att börja jobba med hästen som treåring, men bara sparsamt och endast från marken. Jag tror också att det är viktigt att ge hästen många vilor så att de får möjlighet att tänka över vad som hänt och så att de får vila ifrån allt och bara vara hästar. Tytte fick ingen ordentlig vintervila, visst jag jobbade inte med honom på en månad men jag tvättade ju hans förbannade ben varenda dag! Därför ska han få en lång och skön sommarvila och sättas igång lite mer på allvar till hösten.

Oj vad långt det blev =)

//Julia

Fast vad har motion och rätt foder att göra med att hästen är viktbärande eller ej?

Både motion och bra foder är en nödvändighet för att bygga upp muskler och skelett tillräckligt för att hästen skall kunna bära ryttare öht....

Att arbeta med sin häst med måtta i tidiga år är väl bara ett pluss.
Eftersom jag flyttat runt på min häst (flytta bakdelen, framdelen, backa osv) i hela hans uppväxt var detta inga problem när jag sen kom på ryggen. Finliret får man ju jobba på men tredje gången jag red honom (i grimma) bad jag honom att backa och det gjorde han utan problem.
Detta underlättar ju för både ryttare och häst. Jag var bara noga med att han alltid skulle "uppföra sig", inga busfasoner när man var med matte, vänligt men konsekvent tillrättavisade jag honom och jag tycker att jag har en supergo' häst idag, som ja aldrig behövt "bråka" med..:)
Jag tycker ändå man kan avvakta med vikten från en ryttare tills det år hästen börjar bli vettig i kroppen, oftast 4-5år.

Jo det fattar jag me. Men hästen måste ju ändå kunna orka bära en tung ryttare, även fast den är 145 cm. Bara för att den är stor så betyder det inte automatiskt att den kan ha tunga ryttare på 100 kg, det var det jag syftade på när Kickan tyckte det var bra att aveln börjar gå mot högre hästar. De måste ju vara viktbärande också och det är väl långt ifrån alla med spindelben och arabkroppar.

Vi håller inte på att avla dem tunnare, vi avlar dem smäckrare och aveln går uppåt i höjden, vilket - enligt mig - inte gör något då de blir mer viktbärande (sen måste man ju se till att de får rätt motion, foder osv).

troligenn är det "litenheten" som gör islänningarna vitbärande med alltså att de inte är "höga" dvs långa ben, smäcker kropp smäcker betyder ju t.o.m Icke viktbärande/grov så det förstår man ju logiskt sätt att det inte klara spceiellt mkt kg.

de blir INTE mer viktbärande bara för att de är högre i mkh.

Fast för min del tycker jag nog det är synd om det blir för stor förändring till slut.

Det som Islänningarna strävat så efter att bevara sedan vikingarna kan ju vara på väg att förändras och man har ingen aning om vad det kommer att innebära för rasen.

Jag tänker faktiskt lite på en hundras som jag älskar men som också genomgått stora förändringar - Schäfern.

De nya Schäfrarna som förändrats på ganska kort tid och med utställningsdomarnas "goda minne" ser ju för det första inte kloka ut med sin "räkstjärt" och övervinklade bakben. Det hämmar också den vägvinnande traven som en Schäfer ska ha.

Tack och lov för Schäferns del så finns det många som motarbetar detta och fortsätter avla enligt den rasstandard som sedan länge finns. Men problemet kommer att fortsätta så länge det finns domare och andra som är beredda att tolka rasstandarden efter eget huvud.

Så jag hoppas verkligen att det är likadant inom Islandshästvärlden. Att man fortfarande kommer att kunna få tag på en sund och trevlig Islandshäst med alla sina unika egenskaper kvar. Annars blir jag "lissen i ögat" :cry:

håller HELT och håller med dig, jättebra exempel med, inom hund och kattaveln är det rent EXTEMT SJUKT hur de avlar ENDAST för utessendet och människan TYCKE inte en endaste tanke ägnar de åt, HUR i :devil: mår djuret???

håller med dig hoppas folk FATTAR och INSER att de leker med ödet, ISLANDSHÄSTEN är ju så unik och speciellt JUST för att den har BEVARATS LIKADAN i hundratals år VARFÖR kommer vi och förstör detta nu med att göra om dem totalt:mad:

hoppas folk kan öppna ögonen och se ett vidare perspektiv inte bara tunneln rakt fram:mad:

:bow::bow::bow:exakt.
man kan bara göra skelettet o muskler starkare förberedande innan hästen börjar ridas men man kan ju aldrig göra om en häst exteriör med de medlen.

Senast ändrad:

Ja, fast man kan ha otur också! Freyja reds in sent, jag lät henne gå ett år extra (vi påbörjade inridningen när hon var fem år) och hon var länge frisk som en nötkärna. När hon var 7 år trodde jag att jag skulle förlora henne då hon hoppade på tre ben en morgon. Lyckligtvis blev det bra och läkte snabbt och fint. Efter det hade hon ingen skada förän hovbölden när hon var 8 (behandlades mot kotledsinflamation ett tag innan de upptäckte hovbölden) och sedan fick hon skadan som gjorde att hon fick lämna mig när hon var 9. Så det handlar inte bara om när man rider in hästen och hur man tränar den! Alla sina skador fick Freyja i hagen.

Annars håller jag med, det är onödigt att stressa! Det är viktigt att ge hästarna tid att utvecklas både fysiskt och psykiskt. Jag tror dock att det kan vara bra att börja jobba med hästen som treåring, men bara sparsamt och endast från marken. Jag tror också att det är viktigt att ge hästen många vilor så att de får möjlighet att tänka över vad som hänt och så att de får vila ifrån allt och bara vara hästar. Tytte fick ingen ordentlig vintervila, visst jag jobbade inte med honom på en månad men jag tvättade ju hans förbannade ben varenda dag! Därför ska han få en lång och skön sommarvila och sättas igång lite mer på allvar till hösten.

Oj vad långt det blev =)

//Julia

håller helt med dig.
men det första du skrev om det kan man ju inte direkt relatera till aveln m.m för det var ju Olyckor som kan hända precis vilken häst som helst det har ju inte med exteriör/ridning m.m att göra utan det var ju som sagt en olycka så det hör ju inte riktigt hit.
beklagar din flicka så hemskt men tänk som så att hade detta hemska inte hänt hade du heller kanske inte haft tytte och han är ju din stora kärlek nu ta vara på honom.
hon försvann men hon lämnade en ny ängel till dig som är här för att stanna:love:

håller med om att det är bra att börja med dem runt 3års ålder markarbete men inget som går ut på att bygga kondis och muskler kanske inget så jätteseriöst iaf eftersom de endå skall ha en vila där innan man rider in dem, håller oxå med om att vilorna är väldigt viktiga.
men ja skulle nog inte börja med en 1-2,5 åring och ut och ha dem som handhäst m.m för att de skal bygga kondis och muskler:mad: det gör de ju endå när de går tillsammans med kompisarna i hagen och då ska de slippa jobba tycker jag, och lägga energin på att växa istället.

men 4år tycker ja e ganska idealt att rida in men att man börjar grundrida/rida lite mer med struktur när de är 5 år.
det skadar ju inte att börja tidigt med markarbete men att sätta sig på och tygna ner ryggen i onödan när man endå kan göra samma sak från marken är ju ganska onödigt.

låter som att du låter tytte ha en perfekt uppväxt och utbildning, tror det blir mer lyckat än freya trots att det inte var det som orsakade, eftersom det var en olycka.
men att inte göra något förrän de är 5 år kanske är lite sent eller så man om man markarbetar innan så visst....man gör ju som man vill men ja tror de kliar i fingrarna på de flesta och ibland verkar folk tänka mer på sej själva en hästarnas framtida hållbarhet.

Jo det fattar jag me. Men hästen måste ju ändå kunna orka bära en tung ryttare, även fast den är 145 cm. Bara för att den är stor så betyder det inte automatiskt att den kan ha tunga ryttare på 100 kg, det var det jag syftade på när Kickan tyckte det var bra att aveln börjar gå mot högre hästar. De måste ju vara viktbärande också och det är väl långt ifrån alla med spindelben och arabkroppar.

:bow::bow::bow:

:bow::bow::bow:exakt.
man kan bara göra skelettet o muskler starkare förberedande innan hästen börjar ridas men man kan ju aldrig göra om en häst exteriör med de medlen.

Men det är ju liksom skelettet och musklerna som bär upp ryttaren (och hästen) .. :angel:

Men det är ju liksom skelettet och musklerna som bär upp ryttaren (och hästen) .. :angel:

jo jo men du kan ju lixom inte TRÄNA upp en klen benstomme med enbart muskler och kondis och sen tro att den BLIR viktbärande bara för att den har lite muskler.
själva skelettet/exteriören måste ju vara byggt för det med.

Ja, det är musklerna och skelettet som bär upp hästen, men bara för att du tränar upp en klent byggd häst så kan du ju inte göra den viktbärande, trots att den får rätt motion och bra foder. Och som Gullan säger, du kan ju inte ändra exteriören om den inte håller för tyngre ryttare, då hjälper det ju inte med bara muskler.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Blev precis medlem här så är inte riktigt med på noterna.. Men jag tänkte iallafall fråga er en sak. Har ni varit med om någon av de...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 960
Senast: Maqurell
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 378
Senast: keilir
·
L
Islandshäst Ursäkta, det här blir långt och babbligt. Jag är en gammal dressyrryttare, tävlat både ponny och stor häst upp till medelsvår...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 900
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb