Jag var väl med om en rätt äcklig grej när jag var mindre, var kanske 12-13 år. Jag och min kompis ville gärna hitta nån häst att sköta om då vi inte hade egna.
I närheten där vi bodde fanns en hel del stall, så en dag gick vi till ett av dem där vi visste att det fanns en äldre fjording. Hon stod helt ensam och hade gjort i många år. Vi knackade på i huset och frågade om vi fick borsta deras häst.
Låter lite knasigt nu, men jo, så gick det till förr då man var liten hästnörd och gjorde allt för att bara få känna hästlukt
Ägaren hängde med ut och tog fram ryktlåda och hämtade in hästen från hagen. En långhårig ovårdad fjording, 25 år gammal med HEMSK andedräkt..
Vi ställde upp hästen utanför stallet och började borsta. Vid denna tidpunkt hade ägaren redan gått tillbaka in i huset. Det tog inte lång tid innan vi förstod att nått var fel, så fort man tog borsten mot pälsen så började frambenen darra och hela hästen betedde sig sjukt konstigt. Livrädda blev vi båda när vi inte förstod vad som hände med hästen. När vi drar borsten vid manken följer en hel pälsboll med och under denna så KRYLLADE det av larver, sååå äckligt! Kan ni tänka er hur längesen det var hästen vart omskött då? Vi sprang in till ägaren och hon kommer ut som om det inte var nån "big deal" utan borstar bort larverna som ingenting och säger till hästen typ, "usch då, vad du lyckas med mycket du" Tilläggas ska att hästen nästintill lägger sig med bogen ner i marken och vibrerar hela hon. Fy så hemskt.
Tyckte så synd om hästen så vi fortsatte faktiskt sköta om henne och senare skaffade jag foderponny som jag ställde i samma stall. Har aldrig sett en häst så lycklig över sällskap förut. Hon hade som sagt stått länge ensam och blev själaglad över att slippa va ensam mer. Sorgligt nog, när det var dags att lämna tillbaka min ponny så tog det knappt 2 dygn innan ägaren hittade fjordingen död i sin box. Själv tror jag hon gav upp för att hon inte ville vara ensam en gång till..