Skräckhistoria?

@IsabelleC

Fy så hemskt! Men vilken tur den stackars kraken hade att ni kom. Tänk hur länge den kanske hade fått stått med larverna som äter upp den levande :(
Nej fy vad ja blev ledsen av att läsa det där. Hur kan man göra så med ett djur? Skulle personen låta sina barn gå med larver i ett öppet sår på magen utan att bry sig? Fy vad ont det måste gjort :'(
 
Jag var väl med om en rätt äcklig grej när jag var mindre, var kanske 12-13 år. Jag och min kompis ville gärna hitta nån häst att sköta om då vi inte hade egna.
I närheten där vi bodde fanns en hel del stall, så en dag gick vi till ett av dem där vi visste att det fanns en äldre fjording. Hon stod helt ensam och hade gjort i många år. Vi knackade på i huset och frågade om vi fick borsta deras häst.
Låter lite knasigt nu, men jo, så gick det till förr då man var liten hästnörd och gjorde allt för att bara få känna hästlukt ;) Ägaren hängde med ut och tog fram ryktlåda och hämtade in hästen från hagen. En långhårig ovårdad fjording, 25 år gammal med HEMSK andedräkt..

Vi ställde upp hästen utanför stallet och började borsta. Vid denna tidpunkt hade ägaren redan gått tillbaka in i huset. Det tog inte lång tid innan vi förstod att nått var fel, så fort man tog borsten mot pälsen så började frambenen darra och hela hästen betedde sig sjukt konstigt. Livrädda blev vi båda när vi inte förstod vad som hände med hästen. När vi drar borsten vid manken följer en hel pälsboll med och under denna så KRYLLADE det av larver, sååå äckligt! Kan ni tänka er hur längesen det var hästen vart omskött då? Vi sprang in till ägaren och hon kommer ut som om det inte var nån "big deal" utan borstar bort larverna som ingenting och säger till hästen typ, "usch då, vad du lyckas med mycket du" Tilläggas ska att hästen nästintill lägger sig med bogen ner i marken och vibrerar hela hon. Fy så hemskt.

Tyckte så synd om hästen så vi fortsatte faktiskt sköta om henne och senare skaffade jag foderponny som jag ställde i samma stall. Har aldrig sett en häst så lycklig över sällskap förut. Hon hade som sagt stått länge ensam och blev själaglad över att slippa va ensam mer. Sorgligt nog, när det var dags att lämna tillbaka min ponny så tog det knappt 2 dygn innan ägaren hittade fjordingen död i sin box. Själv tror jag hon gav upp för att hon inte ville vara ensam en gång till..

Får man fråga varför ni inte anmälde ägaren? Om en häst kryllar av larver förstår jag inte varför man inte anmäler och sen ställer en annan häst i samma stall? Tänk om det hade smittat?
 
Klart vi anmälde, men som vanligt när man anmäler nått som har med djur att göra så händer absolut ingenting!

Att jag tog dit min ponny var för att jag ändå var i stallet och skötte om fjordingen, vilket liv tror du hästen skulle fått om vi inte tog hand om henne? Troligtvis inte så fint!
Har du någonsin smittats av att en annan människa råkat skära sig i fingret? Ett sår smittar inte såvida det inte är orsakat av sjukdom. Dessutom hade vi skött om hästen länge o väl innan jag ställde dit min häst.
Fler frågor?
 
Klart vi anmälde, men som vanligt när man anmäler nått som har med djur att göra så händer absolut ingenting!

Att jag tog dit min ponny var för att jag ändå var i stallet och skötte om fjordingen, vilket liv tror du hästen skulle fått om vi inte tog hand om henne? Troligtvis inte så fint!
Har du någonsin smittats av att en annan människa råkat skära sig i fingret? Ett sår smittar inte såvida det inte är orsakat av sjukdom. Dessutom hade vi skött om hästen länge o väl innan jag ställde dit min häst.
Fler frågor?

En välformulerad anmälan ger visst resultat. Inte alltid det man önskar förstås.
 
@IsabelleC; Jag fattar inte, var det ett sår med larver eller var hela pälsen full med larver direkt på huden?

Fattar inte heller.
Larver som är i ett sår, går inte bara att borsta bort öht - de går heller ofta inte ens att medicinera bort, de måste plockas bort för hand, annars äter de upp hästen och orsakar dödliga infektioner samtidigt i processen. Ett djur dör bokstavligen om det verkligen är infesterat med fluglarver i ett sår, om djuret som sagt inte får hjälp enligt ovan om det gått för långt.
 
@mackan; Fast den verkade ju vara rätt vanvårdad i pälsen, det kanske kan bli nån tillväxt av något slag då? Om det får gå riktigt långt alltså. Äckligt som katten är det hur eller hur!
 
Det var faktiskt inte något köttsår vad jag kan minnas. Måste ha suttit i pälsen på nått sätt! Skumt var det men larverna försvann med pälsen. Äckligt var det, det är en sak som är säker!

Aldrig hört talas om men det låter ju minst sagt oroande och inget jag vill att mina hästar ska drabbas av... :crazy:
Kan du utveckla lite mer hur stora de var och vilken färg de hade? Levde de eller var de döda?
Det var inte typ pälslöss eller nåt då? Måste googla på detta känner jag.
Nån som varit med om nåt liknande?
Vildhästar blir ju aldrig liksom borstade så det kan ju inte ha med det att göra antar jag. Måste vara nåt annat, stod hästen med andra djurslag i samma stall? Var det länge sedan?

Med alla importer som är nuförtiden så är det ju bäst att vara lite vaksam, man kan ju få in både det ena och det andra tydligen. (Iaf. enligt kvällstidningarna...)
 
Måste lägga in ett inlägg här till TS "försvar"...

Då jag var 10 år började jag sköta ett 3 årigt halvblod. Jag, ensam, utan vuxna i stallet. Hästen var mer vild än tam kan jag säga. Men jag kämpade, och skötte och red. Vänner blev bli, bra vänner, till slut. Ägarna flyttade då jag var 12 år, och då hade jag till och med henne på foder ensam en hel sommar. Nu, över 20 år senare, då jag tänker tillbaka på allt vi har hittat på tillsammans, både bra och dåligt, så kan jag själv nästan bli mörkrädd.... Men roligt hade vi och absolut bästa vänner blev vi :)

Idag har jag själv barn, och jag kan då säga att aldrig i livet att jag skulle ha låtit min 10 åring ha hand om en 3 åring ensam, trots att hon vid 10 års ålder hade ridit i 8 år redan och var uppvuxen med hästar och var verkligen duktig och erfaren. Idag, 14 år gammal, så har hon en egen kallblodstravare, fick honom då hon fyllde 11år. Hästen var då 13 år, knappt riden överhuvudtaget. Men han var gudomligt snäll och lugn och det avgjorde köpet.

Så jaa, visst finns det vuxna som låter sina barn vara i stallet med unghästar ensam. Har sett flera av dem under alla mina år i diverse stall :)
 
Aldrig hört talas om men det låter ju minst sagt oroande och inget jag vill att mina hästar ska drabbas av... :crazy:
Kan du utveckla lite mer hur stora de var och vilken färg de hade? Levde de eller var de döda?
Det var inte typ pälslöss eller nåt då? Måste googla på detta känner jag.
Nån som varit med om nåt liknande?
Vildhästar blir ju aldrig liksom borstade så det kan ju inte ha med det att göra antar jag. Måste vara nåt annat, stod hästen med andra djurslag i samma stall? Var det länge sedan?

Med alla importer som är nuförtiden så är det ju bäst att vara lite vaksam, man kan ju få in både det ena och det andra tydligen. (Iaf. enligt kvällstidningarna...)

Gud, det var ju typ 10 år sen.. Jag kommer inte ihåg exakt. Men efter att ha läst runt och försökt hitta liknande så låter det som fluglarver, de kan sätta sig där det är antingen ett gammalt sår eller i väldigt skitig päls, läs VÄLDIGT skitig. Troligen det sistnämnda som drabbat hästen eftersom de försvann med pälsen.
 
Gud, det var ju typ 10 år sen.. Jag kommer inte ihåg exakt. Men efter att ha läst runt och försökt hitta liknande så låter det som fluglarver, de kan sätta sig där det är antingen ett gammalt sår eller i väldigt skitig päls, läs VÄLDIGT skitig. Troligen det sistnämnda som drabbat hästen eftersom de försvann med pälsen.

Jaha, okej ja då kanske man inte behöver oroa sig över den saken då.
Rent logiskt så väljer väl en vildhäst inte att stå i ett lerbad dag ut och dag in som vissa tama hästar tvingas göra när det är uselt väder ute, så det kan ju mycket väl stämma.

Men detta var ju vidrigt och rent djurplågeri, man blir mörkrädd! :mad:
 
Var den ssyrspöt inlindat med taggtråd? För annars kan inte ett dressyrspö orsaka de skadorna.[/QUOTE
Jodå det kan det visst! När jag
var yngre hade jag en som inte ville hoppa på träningen, då hoppade en "duktig" tjej (ridlärare) på och rappade några gånger med dressyrspö så hästen blödde:-(
 
@IsabelleC och alla andra i diskussionen. I och med att hästen ej pälsvårdades och inte heller hade en kompis att klia av vinterpälsen så blev det nog en hel del äckelpäckel på den stackaren. En vildhäst lever ju i flock och har oftast någon polare att lugga sig med alternativt friheten att uppsöka något träd eller buskage.
Således: Sålänge vi inte lämnar vår häst helt utan kompis och skiter i att borsta den på X antal år så borde vi klara oss från larver.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp