Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar att det är så mycket som är så konstigt att det inte kan stämma riktigt men det känns inte som någon idé att påpeka det.Hur menar du nu?
@Grazing jag håller med men jag tror att det kan finnas delar av historien kanske som är sann och jag tror absolut att den känns sann för TS. Som sagt, fantasier som sådana är bra och roliga och ibland nödvändiga, det som blir fel är ju när man gör om fantasin till sanning och sen blir besviken när dom inte stämmer överens, dom kan ju dessutom bli farliga så som i TS fall. Jag vill väl tro att ingen vuxen med ett sandkorn av ansvarskänsla skulle låta en 13-åring göra det som TS berättar om men visst det finns väl folk till allt.
Jag vill absolut inte förminska TS men jag känner att det kan bli farligt när andra yngre tjejjer och killar läser såna här trådar och tror att det inte är någon stor grejj att ta sig an unghästar än mindre traumatiserade unghästar (eller äldre också för den delen) utan tror att det är just som i en Pollux-bok att det börjar knackigt men sen magiskt så löser sig allting och hästen som ingen annan klarar av öppnar sig för den unga ryttare och blommar ut och dom blir bästisar för livet. Det är en jättefin fantasi och visst kan det hända men det krävs enormt mycket jobb, erfarenhet, kunskap och hjälp för att klara av det. Traumatiserade hästar och även "vanliga" unghästar kan bli en sån otroligt farlig situation när man inte är erfaren nog och har erfaren hjälp både för häst och ryttare.
Vi skickade iväg Hilda till en vän till oss som hjälpte mig med inridningen. Jag var där varje dag och pysslade med henne.
@mackan att det handlar om en traumatiserad häst är väl rätt logiskt om den blivit så misshandlad att den blött? TS säger ju själv att den inte litade på människor öht efter händelsen, det för mig är en traumatiserad häst. Och gällande yngre läsare av tråden så relaterade jag bara till de upplevelser som jag själv har efter att ha jobbat i diverse ungdomssektioner och då umgåtts en hel del med yngre och tonåringar och min erfarenhet är att dom är väldigt lättpåverkade av vad jämnåriga berättar om speciellt när det gäller ridning och hantering av "svåra" hästar. Det var coolt och häftigt med dom som klarade av hästarna som ingen annan klarade av/vågade rida och hantera. Då blev det inte sällan så att dom triggade varandra med historier om olika hästar och händelser där sanningen var modifierad för att framstå som häftigare och kunnigare än kompisarna. Och ja, det hände att en del försatte sig i situationer dom inte behärskade för dom också ville ha historier att berätta och för att dom trodde att om jämnåriga kompisen klarade den där galna/knäppa/sbåra hästen så kunde dom minsann också.
Så jag står för det jag skrev för det är viktigt att påpeka att hantering av hästar både unga, svåra och komplicerade är inget man ska ta lätt på då farliga situationer lätt uppstår och bara för att det slutade bra för TS ( om det är sant) så är det verkligen ingen garanti utan snarare att dom haft otrolig tur.
Jag skrev detta inlägg för att dela med mig av något hemskt som har hänt inte bara mig utan den finaste varelsen i mitt liv, Hilda. Och så sitter ni, vuxna människor och påstår att jag ljuger. Jag blir ledsen.
Jag skrev inte detta för att skryta eller på något sätt få mig att se bättre ut. Utan för att dela med mig. Kolla om någon annan vart med om liknande och hur de hanterade det.
Gick med på denna sida för att det verkade kul och trevligt, men när ni svartmålar mig såpass gör det mig bara ledsen.
Bara för att jag är 16, betyder det att jag inte kan skilja på rätt och fel? Eller att jag vet mycket mindre om höstar och ridning än er? Detta är så typiskt hästvärlden, man skall alltid tryckas till. "Tro inte att du är något."
Jag skrev detta inlägg för att dela med mig av något hemskt som har hänt inte bara mig utan den finaste varelsen i mitt liv, Hilda. Och så sitter ni, vuxna människor och påstår att jag ljuger. Jag blir ledsen.
Jag skrev inte detta för att skryta eller på något sätt få mig att se bättre ut. Utan för att dela med mig. Kolla om någon annan vart med om liknande och hur de hanterade det.
Gick med på denna sida för att det verkade kul och trevligt, men när ni svartmålar mig såpass gör det mig bara ledsen.
Bara för att jag är 16, betyder det att jag inte kan skilja på rätt och fel? Eller att jag vet mycket mindre om höstar och ridning än er? Detta är så typiskt hästvärlden, man skall alltid tryckas till. "Tro inte att du är något."
Tack så mycket!Jag tycker du är en lycklig tjej som fått en sån fin hästs förtroende. Strunta i alla dessa "jag kan bäst, du ljuger"-människorna.