Skräckhistoria?

@Grazing jag håller med men jag tror att det kan finnas delar av historien kanske som är sann och jag tror absolut att den känns sann för TS. Som sagt, fantasier som sådana är bra och roliga och ibland nödvändiga, det som blir fel är ju när man gör om fantasin till sanning och sen blir besviken när dom inte stämmer överens, dom kan ju dessutom bli farliga så som i TS fall. Jag vill väl tro att ingen vuxen med ett sandkorn av ansvarskänsla skulle låta en 13-åring göra det som TS berättar om men visst det finns väl folk till allt.

Jag vill absolut inte förminska TS men jag känner att det kan bli farligt när andra yngre tjejjer och killar läser såna här trådar och tror att det inte är någon stor grejj att ta sig an unghästar än mindre traumatiserade unghästar (eller äldre också för den delen) utan tror att det är just som i en Pollux-bok att det börjar knackigt men sen magiskt så löser sig allting och hästen som ingen annan klarar av öppnar sig för den unga ryttare och blommar ut och dom blir bästisar för livet. Det är en jättefin fantasi och visst kan det hända men det krävs enormt mycket jobb, erfarenhet, kunskap och hjälp för att klara av det. Traumatiserade hästar och även "vanliga" unghästar kan bli en sån otroligt farlig situation när man inte är erfaren nog och har erfaren hjälp både för häst och ryttare.
 
@Grazing jag håller med men jag tror att det kan finnas delar av historien kanske som är sann och jag tror absolut att den känns sann för TS. Som sagt, fantasier som sådana är bra och roliga och ibland nödvändiga, det som blir fel är ju när man gör om fantasin till sanning och sen blir besviken när dom inte stämmer överens, dom kan ju dessutom bli farliga så som i TS fall. Jag vill väl tro att ingen vuxen med ett sandkorn av ansvarskänsla skulle låta en 13-åring göra det som TS berättar om men visst det finns väl folk till allt.

Jag vill absolut inte förminska TS men jag känner att det kan bli farligt när andra yngre tjejjer och killar läser såna här trådar och tror att det inte är någon stor grejj att ta sig an unghästar än mindre traumatiserade unghästar (eller äldre också för den delen) utan tror att det är just som i en Pollux-bok att det börjar knackigt men sen magiskt så löser sig allting och hästen som ingen annan klarar av öppnar sig för den unga ryttare och blommar ut och dom blir bästisar för livet. Det är en jättefin fantasi och visst kan det hända men det krävs enormt mycket jobb, erfarenhet, kunskap och hjälp för att klara av det. Traumatiserade hästar och även "vanliga" unghästar kan bli en sån otroligt farlig situation när man inte är erfaren nog och har erfaren hjälp både för häst och ryttare.

fast ärligt.....?
vad är det här för inlägg öht? Du har ju dömt TS rejält även om du försöker klä det i fina ord osv.
Klart att tråden uppfattas som märklig rent allmänt för väldigt många inkl mig själv osv. Men att göra den så stor att man tror att "andra yngre tjejer och killar" skulle ta till sig det som ngt råd hur man beter sig osv, blir ju minst lika märklig.... Jag tror knappast om man har sunt förnuft oavsett ålder osv, att man lär läsa ngn sån här tråd på bukefalos och göra det som sin skolbok. Känns mer som att det sitter vuxna här som lägger extremt märklig tid på att svara in en tråd där en 16 åring skriver om en incident som 13 åring på ett sätt och ämne i sig, som lär vara en enda tråd på typ 500..... Fattar öht inte vart du fått in att det handlar om några traumatiserade hästar i sig osv, som ngn som även om den är 14 år läser tråden, inte skulle kunna fatta med ren basic allmäntförnuft. Faktiskt.
Är det ngn som borde akta sig att föreläsa för andra så skulle jag se till dig själv, enligt den förståndsbegränsningen du tydligen tillskriver andra i och med det inlägg du just postat här.....
 
Man ska inte döma utan att veta.
Och vad är detta med att klanka ner på deras ålder? Vuxna är kanske mer erfarna, men det betyder inte att dom är bäst. Och det finns nog även vuxna som lever i små fantasi bubblor och överdriver allt.
Och det är nog bättre att ta reda på vad man vill veta ifrån personen man skriver/pratar med, istället för att utgå ifrån ett exemplar.
Det finns olika sorters barn och vuxna i denna värld.
 
@mackan att det handlar om en traumatiserad häst är väl rätt logiskt om den blivit så misshandlad att den blött? TS säger ju själv att den inte litade på människor öht efter händelsen, det för mig är en traumatiserad häst. Och gällande yngre läsare av tråden så relaterade jag bara till de upplevelser som jag själv har efter att ha jobbat i diverse ungdomssektioner och då umgåtts en hel del med yngre och tonåringar och min erfarenhet är att dom är väldigt lättpåverkade av vad jämnåriga berättar om speciellt när det gäller ridning och hantering av "svåra" hästar. Det var coolt och häftigt med dom som klarade av hästarna som ingen annan klarade av/vågade rida och hantera. Då blev det inte sällan så att dom triggade varandra med historier om olika hästar och händelser där sanningen var modifierad för att framstå som häftigare och kunnigare än kompisarna. Och ja, det hände att en del försatte sig i situationer dom inte behärskade för dom också ville ha historier att berätta och för att dom trodde att om jämnåriga kompisen klarade den där galna/knäppa/sbåra hästen så kunde dom minsann också.

Så jag står för det jag skrev för det är viktigt att påpeka att hantering av hästar både unga, svåra och komplicerade är inget man ska ta lätt på då farliga situationer lätt uppstår och bara för att det slutade bra för TS ( om det är sant) så är det verkligen ingen garanti utan snarare att dom haft otrolig tur.
 
Vi skickade iväg Hilda till en vän till oss som hjälpte mig med inridningen. Jag var där varje dag och pysslade med henne.

Aha, det framgick inte i ditt tidigare inlägg, därav min tveksamhet. Men nu är jag med på noterna!
Så härligt och jag tycker mer det liknar en solskenshistoria i så fall! :)

Jo då, ett dressyrspö kan orsaka skada så blodvite uppstår. Har själv sett det. Men i det fallet var det en fullvuxen man och såret fanns i trakten runt ljumskarna på hästen, just där blodkärlen sitter ganska ytligt.
 
Jag skrev detta inlägg för att dela med mig av något hemskt som har hänt inte bara mig utan den finaste varelsen i mitt liv, Hilda. Och så sitter ni, vuxna människor och påstår att jag ljuger. Jag blir ledsen.

Jag skrev inte detta för att skryta eller på något sätt få mig att se bättre ut. Utan för att dela med mig. Kolla om någon annan vart med om liknande och hur de hanterade det.

Gick med på denna sida för att det verkade kul och trevligt, men när ni svartmålar mig såpass gör det mig bara ledsen.

Bara för att jag är 16, betyder det att jag inte kan skilja på rätt och fel? Eller att jag vet mycket mindre om höstar och ridning än er? Detta är så typiskt hästvärlden, man skall alltid tryckas till. "Tro inte att du är något."
 
@mackan att det handlar om en traumatiserad häst är väl rätt logiskt om den blivit så misshandlad att den blött? TS säger ju själv att den inte litade på människor öht efter händelsen, det för mig är en traumatiserad häst. Och gällande yngre läsare av tråden så relaterade jag bara till de upplevelser som jag själv har efter att ha jobbat i diverse ungdomssektioner och då umgåtts en hel del med yngre och tonåringar och min erfarenhet är att dom är väldigt lättpåverkade av vad jämnåriga berättar om speciellt när det gäller ridning och hantering av "svåra" hästar. Det var coolt och häftigt med dom som klarade av hästarna som ingen annan klarade av/vågade rida och hantera. Då blev det inte sällan så att dom triggade varandra med historier om olika hästar och händelser där sanningen var modifierad för att framstå som häftigare och kunnigare än kompisarna. Och ja, det hände att en del försatte sig i situationer dom inte behärskade för dom också ville ha historier att berätta och för att dom trodde att om jämnåriga kompisen klarade den där galna/knäppa/sbåra hästen så kunde dom minsann också.

Så jag står för det jag skrev för det är viktigt att påpeka att hantering av hästar både unga, svåra och komplicerade är inget man ska ta lätt på då farliga situationer lätt uppstår och bara för att det slutade bra för TS ( om det är sant) så är det verkligen ingen garanti utan snarare att dom haft otrolig tur.

tycker du? utifrån hur du svarat? Läs gärna mitt inlägg igen.
 
Jag skrev detta inlägg för att dela med mig av något hemskt som har hänt inte bara mig utan den finaste varelsen i mitt liv, Hilda. Och så sitter ni, vuxna människor och påstår att jag ljuger. Jag blir ledsen.

Jag skrev inte detta för att skryta eller på något sätt få mig att se bättre ut. Utan för att dela med mig. Kolla om någon annan vart med om liknande och hur de hanterade det.

Gick med på denna sida för att det verkade kul och trevligt, men när ni svartmålar mig såpass gör det mig bara ledsen.

Bara för att jag är 16, betyder det att jag inte kan skilja på rätt och fel? Eller att jag vet mycket mindre om höstar och ridning än er? Detta är så typiskt hästvärlden, man skall alltid tryckas till. "Tro inte att du är något."

Håller helt och hållet med. Om folk tror din historia är sann eller inte kan de väl hålla för sig själv. Men de sticker fort i ögonen på hästfolk, tyvärr är de ju så.. Så fort något är "fel" måste de vara där och rätta och trycka ner en.
Såg själv fram emot att få läsa några spännande historier, men de var knappt någon annan som ens delat med sig, synd hade kunnat blivit en bra tråd enligt mig.

Lycka till med Hilda :)
 
Jag skrev detta inlägg för att dela med mig av något hemskt som har hänt inte bara mig utan den finaste varelsen i mitt liv, Hilda. Och så sitter ni, vuxna människor och påstår att jag ljuger. Jag blir ledsen.

Jag skrev inte detta för att skryta eller på något sätt få mig att se bättre ut. Utan för att dela med mig. Kolla om någon annan vart med om liknande och hur de hanterade det.

Gick med på denna sida för att det verkade kul och trevligt, men när ni svartmålar mig såpass gör det mig bara ledsen.

Bara för att jag är 16, betyder det att jag inte kan skilja på rätt och fel? Eller att jag vet mycket mindre om höstar och ridning än er? Detta är så typiskt hästvärlden, man skall alltid tryckas till. "Tro inte att du är något."

Fast nu tycker jag att du är allt bra känslig. När man delar med sig av en så pass traumatisk historia så får man vara beredd på att folk ställer frågor och inte ta illa upp om någon råkar ifrågasätta något i berättelsen. Se det som en chans för dig att visa vad just du har lärt dig i ditt hästliv, andra kanske har nytta av det du kan dela med dig av.

Jag tycker Buke är ett bra forum, dels finns moderatorer som ser till att någorlunda respekt hålls i trådarna och dels så finns det väldigt mycket erfaret och kunnigt hästfolk här inne. Att någon ifrågasätter eller ställer frågor om en viss händelse får man tåla annars utvecklas ingen av oss här inne om alla bara säger ja eller nej och då skulle nog forumet bli väldigt tråkigt.

Så kom igen nu! Detta är en del av vuxenlivet, att lära sig argumentera för sin sak och hantera både ris och ros.

Som jag skrev i tidigare inlägg, jättekul att du fått ordning på Hilda! Önskar er många härliga år tillsammans framöver! :)
 
Jag tycker du är en lycklig tjej som fått en sån fin hästs förtroende. Strunta i alla dessa "jag kan bäst, du ljuger"-människorna. :)
 
Tråkigt när en tråd balar ur så här... Hästfolk är ett speciellt släkte(inget illa menat) .tyvärr uppfatas saker annorlunda bara för att man skriver, vet själv stavfel byggnadsfel på meningar mm mm.

Har tagit mig igenom många sådana grejer och tro det eller ej igår fyllde jag 30 och stavar fortfarande fel och:angel: vet inte när jag ska ha . eller, mm mm :banghead:
 
Enda jag ser när jag läser är, ger bonussystern en rejäl örfil. Bonussystern gråter. Släpar bonussystern i armen. Alla förbannade på bonussystern. Bonussystern portförbjuden.

Bonussystern var väl också ett barn? När det här hände?

Jag tycker att det är en riktigt taskig historia, som inte alls verkar handla om hästen. Att inte ni andra verkar se det?
 
@Chevura;
Skräckhistorier var det ja... Har en hel del på lager men de jag fortfarande ryser av var en häst som lyckades skära sig så skinnet från kota till carpus hängde som ett skalat bananskal ungefär. Jag är inte sjåpig men det bara kröp i mig när jag fick se det.

Den andra är när min häst fick foderstrupsförstoppning. Det var inte första gången jag var med om det så jag masserade och tryckte men inget hjälpte. Till slut fick jag panik och slog på knölen för den stackars krake var helt grå inuti näsborrarna och började vända runt ögonen och då lossnade det. Jag är än idag (det här var typ 11 år sen) skitnojig så fort någon sätter i halsen, sen om det är häst, barn eller hund spelar ingen roll. Jag är alltid redo för en Heimlichmanöver!
 
Bara för att en historia låter osannolik behöver den ju inte vara osann. Synd om både hästar och barn i TS berättelse tycker jag.

Att bero på piska blodig med dressyrspö, visst går det. En kvinna i ett stall där jag hade min häst skulle "uppfostra" en unghäst som vägrade gå in i spolspiltan. Hon satte på hästen träns med longerlina i bettet och tog med ett långt smalt dressyrspö. Ganska snart tappade hon tålamodet med hästen och började piska den och rycka i bettet för att tvinga in den. Hon slog främst på hals/bog men även i hästens ansikte. Hästen blödde ur både mungipor och efter piskrapp när hon till slut gav upp och ställde in den igen. Hon fick alltså inte in hästen trots misshandeln, och den gick aldrig i närheten av den där spolspiltan igen. Såhär en 10 år senare önskar jag verkligen att jag hade vågat försöka stoppa henne, men jag var bara 14 år gammal då och vågade inte ifrågasätta en auktoritet. Vad värre är, gjorde ingen av de andra vuxna det heller. Det blev i alla fall effekter i efterhand och vad jag vet misshandlade hon inte någon häst igen. Hon hade häftigt humör och kunde bli sådär galet arg väldigt snabbt, men jag tror att händelsen skrämde henne också så hon lärde sig att behärska sig bättre. Det var en otroligt skräckfylld och sorglig händelse hur som helst, och ffa så synd om den stackars hästen. Det verkar i alla fall som att den fått det bra, men traumatiserad märktes det tydligt att den blev.
 
Jag var väl med om en rätt äcklig grej när jag var mindre, var kanske 12-13 år. Jag och min kompis ville gärna hitta nån häst att sköta om då vi inte hade egna.
I närheten där vi bodde fanns en hel del stall, så en dag gick vi till ett av dem där vi visste att det fanns en äldre fjording. Hon stod helt ensam och hade gjort i många år. Vi knackade på i huset och frågade om vi fick borsta deras häst.
Låter lite knasigt nu, men jo, så gick det till förr då man var liten hästnörd och gjorde allt för att bara få känna hästlukt ;) Ägaren hängde med ut och tog fram ryktlåda och hämtade in hästen från hagen. En långhårig ovårdad fjording, 25 år gammal med HEMSK andedräkt..

Vi ställde upp hästen utanför stallet och började borsta. Vid denna tidpunkt hade ägaren redan gått tillbaka in i huset. Det tog inte lång tid innan vi förstod att nått var fel, så fort man tog borsten mot pälsen så började frambenen darra och hela hästen betedde sig sjukt konstigt. Livrädda blev vi båda när vi inte förstod vad som hände med hästen. När vi drar borsten vid manken följer en hel pälsboll med och under denna så KRYLLADE det av larver, sååå äckligt! Kan ni tänka er hur längesen det var hästen vart omskött då? Vi sprang in till ägaren och hon kommer ut som om det inte var nån "big deal" utan borstar bort larverna som ingenting och säger till hästen typ, "usch då, vad du lyckas med mycket du" Tilläggas ska att hästen nästintill lägger sig med bogen ner i marken och vibrerar hela hon. Fy så hemskt.

Tyckte så synd om hästen så vi fortsatte faktiskt sköta om henne och senare skaffade jag foderponny som jag ställde i samma stall. Har aldrig sett en häst så lycklig över sällskap förut. Hon hade som sagt stått länge ensam och blev själaglad över att slippa va ensam mer. Sorgligt nog, när det var dags att lämna tillbaka min ponny så tog det knappt 2 dygn innan ägaren hittade fjordingen död i sin box. Själv tror jag hon gav upp för att hon inte ville vara ensam en gång till..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp