vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Sv: vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Jag tror egentligen inte det. Den stora majoriteten av alla islandshästar rids in när de är mellan 4 och 5 år. Undantagen är just de hästar som planerats visas på avelsvisning när de är 4. Dem måste man rimligtvis börja rida när de är iaf 3,5 år. Men, som sagt, den stora majoriteten av alla islandshästar visas inte som fyraåringar, och jag upplever det nog som att det finns ett visst motstånd mot att visa hästarna så tidigt. Inte hos alla, men det finns.

Det jag möjligen tycker kan vara ett problem är de "snabbinridningar" jag anser är vanliga i islandshästvärlden. Man lämnar iväg sin unghäst i 1-2 månader hos en proffstränare för inridning, och sedan förväntar man sig att få tillbaka en färdig ridhäst. Och jag är inte så säker på att det är så bra för hästarna. I alla fall så föredrar jag att dra ut på inridningsarbetet under längre tid och successivt bygga upp hästen...

Kan bara hålla med! Men jag får känslan av att de flesta börjar få upp ögonen för fördelarna med en längre inridning, detta i och med att våra kusar lär sig mer och mer dressyr och annat "grundjobb" som faktiskt tar tid att lära in.
När jag började med islänningar var dressyr, form och körning något nästan fult i vår värld. Några tappra kämpar fanns det som förstod bättre men de flesta hästar reds utan skänkelkontakt näsan upp i luften och full fart frammåt. Att lära en häst det var ju inte så svårt varpå lång inridning inte var aktuellt.. Vi får inte glömma att islänningen inte har lång historia i Sverige än och att "barnsjukdomarna" kanske inte är helt förbi. Vi lär oss hela tiden. Fyraårs visningarna är kanske inte optimala men jag hoppas och tror att det kommer att bli bättre på det planet också!

Jag tror egentligen inte det. Den stora majoriteten av alla islandshästar rids in när de är mellan 4 och 5 år. Undantagen är just de hästar som planerats visas på avelsvisning när de är 4.

Inte specifikt till dig, men är det verkligen så jättemånga som väljer att visa sina hästar (då främst hingstar) vid fyra års ålder?

Inte specifikt till dig, men är det verkligen så jättemånga som väljer att visa sina hästar (då främst hingstar) vid fyra års ålder?

Nej, det är inte alls många - de flesta, även hingstar, verkar visas när de är fem eller äldre. Det krävs nog både duktig tränare och talangfull häst som har "lätt" för sig och som gillar att jobba/bli tränad för att det skall gå att visa den redan som fyraåring.

Eftersom man kanske vill använda sin hingst i avel är det antagligen många som vill få den godkänd så fort som möjligt (om det inte är en BLUP-hingst) men om det nu kommer gå att använda även icke-godkända hingstar i avel (förhoppningsvis i framtiden för en lite rimligare summa än nu) tar det kanske bort stressen att visa tidigt;)

Nej, det är inte alls många - de flesta, även hingstar, verkar visas när de är fem eller äldre. Det krävs nog både duktig tränare och talangfull häst som har "lätt" för sig och som gillar att jobba/bli tränad för att det skall gå att visa den redan som fyraåring.

.. vilket då pekar på att vi inte alls går mot "sämre" tider där vi rider in hästar vid två års ålder osv ..

Ja visst, två skilda världar är det - det ena är en hund och det andra en häst :) ;)

Men nu var det ju inte det som var min poäng utan det faktum att en gammal ras (schäfern är inte lika gammal men ändå...) förändras och om man inte ser upp så kanske det inte finns mycket kvar till slut?

Det är detta jag tycker är så synd! Att en ras som Islänningarna varit så aktsamma om i så många år kanske blir en helt annan till slut.

Javisst, det finns säkert de som skulle vilja ha islandshästen större och smäckrare, men då blir det ju en annan häst.

Kanske man då borde se sig om efter en annan ras som redan ser ut så? Varför förstöra ett kulturarv som jag tycker en sådan urgammal ras är?

:bow::bow::bow:

.. vilket då pekar på att vi inte alls går mot "sämre" tider där vi rider in hästar vid två års ålder osv ..

Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag har aldrig varit med om att en islandshäst ridits in vid två års ålder. Jag har heller aldrig sett en tvååring som sett tillräckligt mogen ut i kroppen för det.

Beträffande avelsvisningarna vid fyra års ålder, så är jag rätt övertygad om att de hästar som lyckas bra där är talangfulla, tidigt utvecklade hästar. Det är säkert bra för rasen att dessa används i aveln så tidigt som möjligt. Vad som är bra för individen är ju inte nödvändigtvis samma sak, den enskilda hästen mår sannolikt bäst av att man går någorlunda försiktigt och långsamt fram. Så där får man ju göra en avvägning, jag tycker att det ligger ett mycket stort ansvar på tränaren att se vad den unga hästen klarar av och inte. Det får ju inte bli så att individer "offras" för att avelsarbetet skall gå snabbare framåt...

Sen får man ju inte glömma att de flesta 4-åringar som visas är inridna samma år, alltså det år de fyller 4. Oftast brukar det se lite vingligt och trevande ut, som det ofta gör med nyinridna hästar.
I sånna fall kan man ju få en aning om vad hästen har för potential, kanske man borde kastrera istället osv..
Det jag reagerade på i H-borg var att 3 1/2 åringen såg välriden ut. Vad vet jag, de kanske hade grundjobbat den massor från marken?! Hade varit intressant att höra från tränaren i fråga. Hur som hellst så föredrar jag faktiskt lite vinglighet och förhoppningsvis att se potential vid en 4-års visning. Så kan man förhoppningsvis se mer då hästen är 5-6.

Får man fråga vad den där 3,5 åringen hette?

Jag tror egentligen inte det. Den stora majoriteten av alla islandshästar rids in när de är mellan 4 och 5 år. Undantagen är just de hästar som planerats visas på avelsvisning när de är 4. Dem måste man rimligtvis börja rida när de är iaf 3,5 år. Men, som sagt, den stora majoriteten av alla islandshästar visas inte som fyraåringar, och jag upplever det nog som att det finns ett visst motstånd mot att visa hästarna så tidigt. Inte hos alla, men det finns.

Det jag möjligen tycker kan vara ett problem är de "snabbinridningar" jag anser är vanliga i islandshästvärlden. Man lämnar iväg sin unghäst i 1-2 månader hos en proffstränare för inridning, och sedan förväntar man sig att få tillbaka en färdig ridhäst. Och jag är inte så säker på att det är så bra för hästarna. I alla fall så föredrar jag att dra ut på inridningsarbetet under längre tid och successivt bygga upp hästen...

jag kände det han man blir verkligen påverkad av vid vilken ålder man rider in nuförtiden.

när jag på ridkursen nu senast berättade att min häst blev inriden som 4åring kändes det som att men herre gud vad gammal han var när han reds in jag bara fick den konstiga känslan.
men så sa tränaren "ja det är ju en normal ålder och inte för gammal ja just de" jag bara...va?

så jag känner verkligen att man blir påverkad av detta att de ska påbörjas markabete runt 2år och sittas in och ridas in vid 3-3,5 år lixom sen vid 4 då e de ju riktigt duktiga när min häst bara va sutten på lixom...

usch vad jag inte gillar när man blir omedvetet påverkad...

när jag började med islandshästar fick man ju höra att de rids in in förrän tidigast 5 års ålder innan dess går de helt vilda och ohanterade men ju senare man rider in destå bättre...ihh men nu har de väl blitt bevisat att man iaf skall porva tölten ganska tidigt annars kan de ha svårt för den när man börjat rida in iaf....men ja vet inte...

Senast ändrad:

Namnet minns jag inte nu för det är ett ganska udda (iaf för mig) namn. Kommer från Skeppargården. Det är en fantastiskt duktig familj som har ridit isisar länge länge. Killen som rider är enl mig en av landets bästa yngre ryttare, tränar mycket för tränare o har många bra hästar. Tävlar mycket också, använder sig av markarbete på sina hästar, viss inriktning på NH... Jag har inget negativt att säga om den familjen utan dom vet säkert vad dom pysslar med, har kunskap om var gränser går, som jag förstått det även många duktiga toppryttare i sitt kontaktnät.

Jag är inte heller för att rida isisen för ung, faran är att "svensson" ser detta och tror att det är fritt fram att rida för att man nu hört att man kan göra det. Jag tror att ska det ridas en så pass ung häst måste man veta vad man gör, veta var gränserna går o kunna stoppa i tid, alltså en ryttare med mycket stor kunskap.

Ang snabbinridningar, kan inget annat än att hålla med. Börjar bli bättre inridare nu än förr (när jag började -89).

Än värre är alla dom här kurserna, vet inte om dom finns längre, men dom fanns förr. där man lämnade sin häst i 4-5 dagar. Tränare skulle rida din häst dom första 2-3 dagarna 20 min, dom resterande dagarna skulle du själv åka dit o rida 1 pass eller om de va 2 pass/dag o då skulle du ha en häst som både tölta o passa utan problem. Du skickas hem o förväntas klara av detta galant. Tänk då att detta var i början på 90-talet då folk visst ännu mindre om isisar.
Om det finns än, som ni förstår, jag gillar det inte.

Fanns även 2 dagars kurser för hutlösa priser där tränare stod i mitten o bara sa bra! bra! o drack öl. (har själv varit på EN sån för en av Sveriges bästa tränare/ryttare). Förr fanns det inte några andra kurser att vända sig till. Detta gjordes en gång om året, resterande 363 dagarna fick du klara dig själv. Tack för att det nu för tiden finns fler alternativ.

Jag kollade på en kurs för JH i Långsjö i början av april, jag tror det var den hingsten Caspar red då, en fux med bläs? Hästen såg inte ut att vara "slutkörd" eller jättepressad, men hade jag gissat så skulle jag kunna tro att den var minst fem år. Jag känner inte till deras familj i övrigt, har bara sett vad folk har skrivit här och var mest nyfiken på om det var den jag såg på JH-kursen ;).

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Blev precis medlem här så är inte riktigt med på noterna.. Men jag tänkte iallafall fråga er en sak. Har ni varit med om någon av de...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 960
Senast: Maqurell
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 378
Senast: keilir
·
L
Islandshäst Ursäkta, det här blir långt och babbligt. Jag är en gammal dressyrryttare, tävlat både ponny och stor häst upp till medelsvår...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 900
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12