Sv: vilken ålder bör man vänta till vid inridning?
Kan bara hålla med! Men jag får känslan av att de flesta börjar få upp ögonen för fördelarna med en längre inridning, detta i och med att våra kusar lär sig mer och mer dressyr och annat "grundjobb" som faktiskt tar tid att lära in.
När jag började med islänningar var dressyr, form och körning något nästan fult i vår värld. Några tappra kämpar fanns det som förstod bättre men de flesta hästar reds utan skänkelkontakt näsan upp i luften och full fart frammåt. Att lära en häst det var ju inte så svårt varpå lång inridning inte var aktuellt.. Vi får inte glömma att islänningen inte har så lång historia i Sverige än och att "barnsjukdomarna" kanske inte är helt förbi. Vi lär oss hela tiden. Fyraårs visningarna är kanske inte optimala men jag hoppas och tror att det kommer att bli bättre på det planet också!
Jag tror egentligen inte det. Den stora majoriteten av alla islandshästar rids in när de är mellan 4 och 5 år. Undantagen är just de hästar som planerats visas på avelsvisning när de är 4. Dem måste man rimligtvis börja rida när de är iaf 3,5 år. Men, som sagt, den stora majoriteten av alla islandshästar visas inte som fyraåringar, och jag upplever det nog som att det finns ett visst motstånd mot att visa hästarna så tidigt. Inte hos alla, men det finns.
Det jag möjligen tycker kan vara ett problem är de "snabbinridningar" jag anser är vanliga i islandshästvärlden. Man lämnar iväg sin unghäst i 1-2 månader hos en proffstränare för inridning, och sedan förväntar man sig att få tillbaka en färdig ridhäst. Och jag är inte så säker på att det är så bra för hästarna. I alla fall så föredrar jag att dra ut på inridningsarbetet under längre tid och successivt bygga upp hästen...
Kan bara hålla med! Men jag får känslan av att de flesta börjar få upp ögonen för fördelarna med en längre inridning, detta i och med att våra kusar lär sig mer och mer dressyr och annat "grundjobb" som faktiskt tar tid att lära in.
När jag började med islänningar var dressyr, form och körning något nästan fult i vår värld. Några tappra kämpar fanns det som förstod bättre men de flesta hästar reds utan skänkelkontakt näsan upp i luften och full fart frammåt. Att lära en häst det var ju inte så svårt varpå lång inridning inte var aktuellt.. Vi får inte glömma att islänningen inte har så lång historia i Sverige än och att "barnsjukdomarna" kanske inte är helt förbi. Vi lär oss hela tiden. Fyraårs visningarna är kanske inte optimala men jag hoppas och tror att det kommer att bli bättre på det planet också!