vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Sv: vilken ålder bör man vänta till vid inridning?

Ja ser jag på min häst hemma så växte han mer eller mindre tills han var 9!!
Nu ska man väl inte vänta så länge men som 3-åringar har jag nog aldrig sett en häst som ser "klar" ut.
Varför denna stress? Kanske är upp till stoägare runt om att reagera!
Vi får ju inte glömma att detta är ingen engångsföretéelse!
(Ja Hej sara!!!:))

Hejsan,
Även om tillväxtzonerna i skelettet kanske sluts vid 3 års ålder så är inte skelettet färdigutvecklat för det. Islandshästens skelett är mycket tätare än de flesta andra hästars (dels därför de har större bärighet än många andra hästar med samma storlek) och det tar tid innan det är färdigutvecklat.

Detta hör man då och då, inte minst här på Buke. Kan du (eller någon annan) hänvisa till forskning som gjorts som styrker påståendet att islandshästar skulle ha tätare benstomme än andra hästraser? Det enda samband jag känner till som rör benstommen är att den blir tätare om den belastas mer, dvs träning ökar benstommens täthet. Men kanske finns det undersökningar som gjorts även på skillnader i bentäthet även mellan olika hästraser?

Sedan tror jag inte att skelettets täthet i särskilt stor grad påverkar hur mycket hästen kan bära (det är ju inte precis så att det i första hand är benen i skelettet som går av om en häst bär för mycket...), utan att det snarare beror på hästens kroppsbyggnad och muskler, men det är väl kanske en annan sak.

För att dra ditt resonemang till sin spets kan vi ju ta ett exempel, enligt dig så borde Belgian Blue kor som har enorm muskelmassa vara grymt starka. Istället kan många knappt gå och ofta bryter de benen i kroppen, mycket oftare än andra ko raser. (även de som går fritt ute och inte bara står i ladugård) Hur kommer det sig, de har ju musklerna att bära sig med?

Som jag ser det så kvittar det nästan hur mycket muskler du har, har du en klen byggnadställning att hänga upp dem på är det den och fästena som får ta stryk. Visst kan man stärka ett svagt skelett, absolut men det blir ju endast sämre om man överbelastar. (Vilket jag anser att formträna och tölta i både kort och ökad tölt med en 3,5 årig islandshäst är eftersom skelettet inte har sin fulla styrka ännu.)

Tycker du det är nyttigt att barn styrketränar regelbundet MED belastning?

//Sara

Har lite funderingar om det här.
Har en 2-åring som jag tänkte få visade funderar på om jag ska ta det samma år som hon fyller 4 år.

Tankarna som råder är då som så här.

Börja träna henne redan i år som handhäst så hon kan få muskler. Tanken är då att ha med henne ut på kortare turer 1 vecka och sen låta henne vila 1 månad, med ut 1 vecka och låta vila 1 månad.
I höst kanske börja markträna lite löst, i lina och i tömmar. Samma tillvägagångssätt där med träning 1 vecka vila 1 månad.
Tänkte träna så fram till hösten nästa år då jag i så fall tänkte ha vant henne med sadel och börja med att kunna sitta på henne. Under hösten lära henne ha ryttare på ryggen. När detta väl är klart så tänkte jag låta henne vila lite under vintern och sen skicka henne till tränare i börja av året för "inridning" och träning till avelsvisning samt få henne visad.

Efter avklarad visning tänkte jag i så fall betäcka henne och träna henne lätt under dräktigheten fram till vintern (nov-dec) ungefär för att sedan låta henne gå tills det är dags att vänja av fölis.

Är detta en dum idé eller är det något ni tror skulle kunna fungera?
Tacksam för alla tankar och idéer om detta.

Hejsan,
Jag kan ju bidra med det jag vet angående 3,5 åringen.
På en avelskurs i början av året så visade de även upp denna häst. Information som gavs då (som jag fått höra i andra hand men ser ingen anledning till att det inte skulle stämma) var att den var inriden i höstas(!) och nu i vår så hade de börjat töltsätta honom.
Vid avelskursen hade han töltats en handfull gånger. Så med andra ord har man på 1-2 månader gått från att tölta 3-5 gånger till att utveckla ökad tölt och form i ridningen på en 3,5 åring.

Även om tillväxtzonerna i skelettet kanske sluts vid 3 års ålder så är inte skelettet färdigutvecklat för det. Islandshästens skelett är mycket tätare än de flesta andra hästars (dels därför de har större bärighet än många andra hästar med samma storlek) och det tar tid innan det är färdigutvecklat. Som nämts tidigare är planen för denna 3,5 åring att visas och därmed höja blupen på hingsten den är efter...

Kan tillägga att kvinnan som visade hingsten denna 3,5 åring var efter på Islandshästens dag är vice ordförande i avelsutskottet i SIF. Är vi på rätt väg?

(PS. Hej Echa! Kul att se dig här i forumet, tror du vet vem jag är! :))

//Sara

:crazy: :crazy: :crazy:

Men finns det inget motstånd mot detta? Sväljer alla engagerade detta med hull och hår?

Det är klart, om t om de som sitter i de högre positionerna inom aveln är med på detta så lär det ju inte dröja förrän fler och fler följer efter........

*Money makes the world go around* :angel:

:(Var på en foderkurs för Cecilia Muller. Enl henne är där ingen skillnad på islandshästar o andra hästar (hennes ord, inte mina)

Hörde även en islänning säga att anledningen till att man idag kan i Sverige (han tog vårt land som ex mot sitt eget hemland) rida in hästarna tidigare är för att vi har bättre foder o gör att hästarna växer fortare o får mer näring. Förr på island red man inte hästarna på vintern för att man bla inte kunde förvara foder över vintern ( för kallt o rida? hmm inte vet jag)o då släppte man ut hästarna på sina marker, dom fick ströva fritt o dom som överlevde, ja, dom överlevde. Idag är det annorlunda även där, man kan ensilera o gör i stora mängder, även har man "odlingsplättar" som man tar bra hö på. Man har dock inget kraftfoder på ön..

Hur nära detta är sanningen, vet ej, men känns som en rimlig förklaring. För mig är det då också en rimlig förklaring att om hästen levt så i 1000 år på denna ö, att den anpassat sig till att leva så, alltså att växa sakta.

Cecilia sa även att det där med att isisen har 10% längre tarmkanal o större blindtarm än andra va inte heller sant, detta har jag hört sen jag började med isisar -89 men enl henne bara vara falskt rykte. För mig lät det också rimligt att det skulle stämma. På 1000 år borde kroppen behöva anpassa sig för att överleva. Menmen..

Blev ni nått klokare av det här eller??

:crazy: :crazy: :crazy:

Men finns det inget motstånd mot detta? Sväljer alla engagerade detta med hull och hår?

Det är klart, om t om de som sitter i de högre positionerna inom aveln är med på detta så lär det ju inte dröja förrän fler och fler följer efter........

*Money makes the world go around* :angel:

Ja, tyvärr.. alldeles för många inom isisvärlden sväljer allt vad "proffsen" har att säga utan att tänka efter. Sällan någon som ifrågasätter. Många stora ryttare inom isisvärlden börjar bli inspirerade av westernsidan, men dom bara apar efter o frågar sig inte varför övningar görs på ett-eller annat sätt, sen lärs det ut till oss kleti o pleti som inte fattar nått.. Har själv råkat ut för detta, gick sen på ett antal western-clinics o fick en helhet i hur/varför övningen skulle utföras. Fast så är det kanske inom andra grenar med?
Har även hört "proffs" som ridit bekantas hästar som blivit dragna i munnen, hastridna i en timme, uppstressade till max utan gott resultat.

men det ska sägas att där finns många duktiga inom isisvärlden med, tyvärr hörs ju dom sämre oftare..

Ja ser jag på min häst hemma så växte han mer eller mindre tills han var 9!!
Nu ska man väl inte vänta så länge men som 3-åringar har jag nog aldrig sett en häst som ser "klar" ut.
Varför denna stress? Kanske är upp till stoägare runt om att reagera!
Vi får ju inte glömma att detta är ingen engångsföretéelse!
(Ja Hej sara!!!:))

håller helt med dig har heller aldrig sett en "klar" 3åring.
min häst satts in under sommaren 4åring från att ha varit totalt ohanterad.
sen lät de han vara till nov-dec och red på honom ca 10 gånger=grundriden kunde stanna och drivande hjälper något sånär men var halvvild utöver det.

när jag då köpte honom på våren han skulle fylla 5år var han långt ifrån klar, så bebis man kan vara.
jättevinglig och absolut inte töltsatt trots att vi testade några steg på provridniningen.

jag började tölta honom ordneligt inte förns 6-7år gammal för innan det har han helt enkelt inte varit mogen har bara ridit några steg i tölt.
men byggt upp hans styrka i de övriga gångarterna istället.

och inte förrän nu som 8åring börjar han kännas färdigväxt och börjar mogna i huvudet.

nej om folk lugnade ner sig och hade lite mer tålamod så får de ju behålla sina hästar längre med.

och så går folk runt och undrar varför deras hästar blir halta hela tiden trots att de är så unga, ja hemskt konstigt.

min häst har aldrig ens haltat det minsta och aldrig varit sjuk under mina 3år med honom och aldrig i sitt 8åriga liv innan dess heller. och jag hoppas det håller i sig.

Fast det där med tarmarnas längd (i jämförelse med vissa andra raser) fick jag faktiskt lära mig på Hólar av Guðrún Stefansdóttir (som har ngn universitetstitel från Wales i bla foderlära).Hon refererade i ngn undersökning (kommer ej ihåg från vilket universitet, det är ju så himla länge sedan:D) och känns som en pålitlig källa.

För övrigt tycker jag att diskussionen inte bara bör röra sig om vad som är kroppsligt lämligt utan även psykiskt. Hos de "stora bruna" förväntas ju som treåringar inte prestera som tex 6-åringar heller (eller???? kan inte så mkt om halvblodsavel!) vilket ju på sätt och vis är fallet med våra avelsvisningar, det är ju samma saker som bedöms efter samma kriterier vare sig hästen är 4 eller 10.

:(Var på en foderkurs för Cecilia Muller. Enl henne är där ingen skillnad på islandshästar o andra hästar (hennes ord, inte mina)

Hörde även en islänning säga att anledningen till att man idag kan i Sverige (han tog vårt land som ex mot sitt eget hemland) rida in hästarna tidigare är för att vi har bättre foder o gör att hästarna växer fortare o får mer näring. Förr på island red man inte hästarna på vintern för att man bla inte kunde förvara foder över vintern ( för kallt o rida? hmm inte vet jag)o då släppte man ut hästarna på sina marker, dom fick ströva fritt o dom som överlevde, ja, dom överlevde. Idag är det annorlunda även där, man kan ensilera o gör i stora mängder, även har man "odlingsplättar" som man tar bra hö på. Man har dock inget kraftfoder på ön..

Hur nära detta är sanningen, vet ej, men känns som en rimlig förklaring. För mig är det då också en rimlig förklaring att om hästen levt så i 1000 år på denna ö, att den anpassat sig till att leva så, alltså att växa sakta.

Cecilia sa även att det där med att isisen har 10% längre tarmkanal o större blindtarm än andra va inte heller sant, detta har jag hört sen jag började med isisar -89 men enl henne bara vara falskt rykte. För mig lät det också rimligt att det skulle stämma. På 1000 år borde kroppen behöva anpassa sig för att överleva. Menmen..

Blev ni nått klokare av det här eller??

det låter rimligt men testa detta:

ställ en 130 hög islandshäst brevid ett gotlandruss(vilken ponny som helst) på 130 brevid varandra, vad ser ni för skillnad?

testa som vuxen människa att rida dessa två, vad är skillnaden?.

tror man förstår när man gör denna gämförelse.

tycker dock det är konstigt att INGEN forskare m.m har ett svar på varför islandshästar orkar bära mer.
mitt svar är iaf att de är grövre och har alltid varit, DOCK är det ju just det som håller på att avlas bort, vi håller på att formar om våra robusta viktbärande islandshästar till små taniga ponnyer, vad är det vi håller på med?
hur kan folk vara så dumma och tro att vuxna karlar kan rida på de små taniga vingliga sakerna sen? och det kvittar om man lyckas avla upp dem till D-ponnyer för de är endock taniga och icke viktbärande.

eller hur många D-ponnyer springer runt med 90-100kilos karlar med långa ben?

En av islandshästens kvalitéer har ju alltid varit psyket. Oavsett om islänningen liknar någon annan ras, eller inte, känns nästan oväsentligt. Vi vet hur de flesta andra raser är i psyket. De flesta halvblod/ponnier/fullblod-you name it, rids in tidigare än våra hästar. (överlag) Vad är det som säger att de är klara då???:confused:
Men om man vill ha ett halvblod i liten förpackning så varsågod. Men som sagt, jag tror inte detta håller i längden.
Skynda långsamt är mitt måtto!!! (Lite väl sakta ibland:angel:)

Oavsett om islänningen liknar någon annan ras, eller inte, känns nästan oväsentligt. Vi vet hur de flesta andra raser är i psyket. De flesta halvblod/ponnier/fullblod-you name it, rids in tidigare än våra hästar. (överlag) Vad är det som säger att de är klara då???:confused:
)

Här tycker jag att du slår huvudet på spiken! Dvs bara för att andra gör si eller så - betyder det att det är bra? Eller bara för att det kanske inte är fysiskt möjligt att prestera ngt visst vid en viss ålder, betyder det att det är lämpligt ur andra aspekter att kräva det?

Fast vi har ju diskuterat detta ämne fram och tillbaka i flera trådar och i slutändan gör väl ändå alla det de tror är bäst:)

Personligen hör jag till gruppen som hellre väntar lite för länge med unghästarna än skyndar på:)

För övrigt tycker jag att diskussionen inte bara bör röra sig om vad som är kroppsligt lämligt utan även psykiskt. Hos de "stora bruna" förväntas ju som treåringar inte prestera som tex 6-åringar heller (eller???? kan inte så mkt om halvblodsavel!) vilket ju på sätt och vis är fallet med våra avelsvisningar, det är ju samma saker som bedöms efter samma kriterier vare sig hästen är 4 eller 10.

Helt rätt det är inte så höga krav på hästarna på 3-årstesten.
Det är löshoppning och sen är det gångarterna det bedöms inte med höga krav på formen.

Tittar man på tävlingshästar i storhästsvärlden så går dom faktiskt rätt långsamt fram, dom flesta duktiga hopphästarna kommer inte upp i dom höga klasserna förrän vid 9 års ålder. Samma gäller dressyr hästarna.

Vi håller inte på att avla dem tunnare, vi avlar dem smäckrare och aveln går uppåt i höjden, vilket - enligt mig - inte gör något då de blir mer viktbärande (sen måste man ju se till att de får rätt motion, foder osv).

Där kan jag faktiskt nästan tycka att "storhäst världen" har bättre koll. Inom "vår" isis värld är det ju fortfarande så att de flesta av någon anledning lämnar sina hästar i princip helt ohanterade tills det är dax att rida in.

Vad händer då om idealen som nu ändras markant till att börja rida in väldigt tidigt? Man gör inte ett smack mer än nödvändig med fölet/unghästen för den ska "fostras av flocken" sen när den är 3 år slänger man på en sadel,rider in och börjar töltträna. Allt inom ett par månades tid. Vilken chock både för hästen, både kroppsligt och mentalt kan jag tycka.

Att hantera hästen är träning enligt mig och det börjar så fort du närmar dig en häst. Varför inte vänja fölet från början vad en människa är och sakta men säkert utöka hantering osv under tiden hästen växer? Det finns massor med saker man kan göra med hästen som är förberedande för sitt framtida liv som ridhäst men som inte innebär lika stor belastning som att ha en ryttare ryggen. Då hinner ju kroppen stärka sig samtidigt som hästen miljötränas.

Oj, mycket svammel men hoppas ni förstår min poäng.

//Sara

Fast man tar inte bara in hästen från hagen, lägger på en sadel, stoppar in ett bett i käften och rider iväg. Tror du det har så har du fått en väldigt konstig uppfattning ..

Har lite funderingar om det här.
Har en 2-åring som jag tänkte få visade funderar på om jag ska ta det samma år som hon fyller 4 år.

Tankarna som råder är då som så här.

Börja träna henne redan i år som handhäst så hon kan få muskler. Tanken är då att ha med henne ut på kortare turer 1 vecka och sen låta henne vila 1 månad, med ut 1 vecka och låta vila 1 månad.
I höst kanske börja markträna lite löst, i lina och i tömmar. Samma tillvägagångssätt där med träning 1 vecka vila 1 månad.
Tänkte träna så fram till hösten nästa år då jag i så fall tänkte ha vant henne med sadel och börja med att kunna sitta på henne. Under hösten lära henne ha ryttare på ryggen. När detta väl är klart så tänkte jag låta henne vila lite under vintern och sen skicka henne till tränare i börja av året för "inridning" och träning till avelsvisning samt få henne visad.

Efter avklarad visning tänkte jag i så fall betäcka henne och träna henne lätt under dräktigheten fram till vintern (nov-dec) ungefär för att sedan låta henne gå tills det är dags att vänja av fölis.

Är detta en dum idé eller är det något ni tror skulle kunna fungera?
Tacksam för alla tankar och idéer om detta.

Intressant att läsa o som hade varit intressant att få svar på.. Är det verkligen ett bra sätt: att träna hästen 1 v (korta turer), vila 1 månad, träna 1 v. vila 1 månad osv? Om man gör det för att jobba upp hästens muskler? Har alltid fått intrycket när man pratar m folk o läser, att det tar tid att bygga upp muskler men går snabbt att tappa dem. Någon som har lite tankar? Kan ju förstå att man behöver ta det lugn o sansat m en unghäst, men vad är vettigt?

Jag menar inte detta som kritik mot Vala eller någon annan, bara en fundering.

Senast ändrad av en moderator:

Ja du har rätt i det.

Jag har många funderingar och planerna är inte klara.
Därför jag skrev behöver lite idéer och tips innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.

En annan fundering är att ta med henne ut på skritt turer som handhäst några ggr i veckan med vila mellan gångerna.

När jag skriver vila så betyder det att hon kommer gå med dom andra hästarna på lösdrift och leka med sina kompisar.

Vi håller inte på att avla dem tunnare, vi avlar dem smäckrare och aveln går uppåt i höjden, vilket - enligt mig - inte gör något då de blir mer viktbärande (sen måste man ju se till att de får rätt motion, foder osv).

Fast för min del tycker jag nog det är synd om det blir för stor förändring till slut.

Det som Islänningarna strävat så efter att bevara sedan vikingarna kan ju vara på väg att förändras och man har ingen aning om vad det kommer att innebära för rasen.

Jag tänker faktiskt lite på en hundras som jag älskar men som också genomgått stora förändringar - Schäfern.

De nya Schäfrarna som förändrats på ganska kort tid och med utställningsdomarnas "goda minne" ser ju för det första inte kloka ut med sin "räkstjärt" och övervinklade bakben. Det hämmar också den vägvinnande traven som en Schäfer ska ha.

Tack och lov för Schäferns del så finns det många som motarbetar detta och fortsätter avla enligt den rasstandard som sedan länge finns. Men problemet kommer att fortsätta så länge det finns domare och andra som är beredda att tolka rasstandarden efter eget huvud.

Så jag hoppas verkligen att det är likadant inom Islandshästvärlden. Att man fortfarande kommer att kunna få tag på en sund och trevlig Islandshäst med alla sina unika egenskaper kvar. Annars blir jag "lissen i ögat" :cry:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Blev precis medlem här så är inte riktigt med på noterna.. Men jag tänkte iallafall fråga er en sak. Har ni varit med om någon av de...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 960
Senast: Maqurell
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 379
Senast: keilir
·
L
Islandshäst Ursäkta, det här blir långt och babbligt. Jag är en gammal dressyrryttare, tävlat både ponny och stor häst upp till medelsvår...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 900
Senast: Zannaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv