Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

bonzie skrev:
Efter 2 dagars avelskurs hos SLU kan jag ju bara tillägga i Brabant-debatten att det var nog det enda alla var helt överens om att Brabant var inte bra, vet inte om det var Jan Philipsson eller K-H Heimdal som påpekade att hans samtliga godkända söner blev godkända (10st) innan det "nya" bruksprovet infördes, efter detta har yttligare 10 söner varit frame för prov men ingen godkänts. De är vackra men där slutar de positiva egenskaperna...

Tack! ;) ...

Hum...jo de båda herrarna brukar ju ha Brabant att "kasta skit på".
Få se nu...hur många söner efter Robin Z har blivit godkända efter att ha genomfört bruksprov??? Där har vi väl en hingst som fått många många chanser men visat att han ej är kapabel att lämna bra hingstar efter sig. Telescop fick ju hjälp in och gick ut som special begåvning i dressyr (!), Gatsby var väl bara gdk som 3åring liksom Millegarnes hingst förra året. Då återstår Garibaldi av ja hjälp ca 15 försök eller så ?:smirk:

Senast ändrad:

Fast Robin Z har ju lämnat OS- och VM-medaljörer, trots att han inte fått någon vettig son i aveln. Brabant lämnade ju inga tävlingshästar att tala om, med tanke på hur många ston han ändå betäckte!

Krevad verkar bli nästa hingst som ska användas som negativit exempel. Jan Lockwall får frågan i Häst&Ryttare nr 3/05 om han kan ge exempel på en häst som är snygg att se på men inte är duktiga under ryttare : -"Ja, men det är känsligt det där, jag kan inte nämna några namn. Jo, en förresten, han är död nu så det borde inte vara känsligt. Krevad hette han, ett halvblod som var mycket snygg vid hand men som hade svag ridbarhet."

Själv ser jag gärna Urbino-, Gaspari- och Jovialblod samt lite fullblod i avelsstoet (d v s det sto jag redan har ;) Dessutom underlättas hingstvalen eftersom hon är befriad från Utrilloblod).
En bra stostam är mycket viktig.

Senast ändrad:

Nej men att dra upp Brabants avkommors bruksprovsresultat är fegt när det finns nutida hingstar som de kan ta som exempel istället.
Att jämföra "gamla tiders" hingstars tävlingsresultat med nutida haltar också. Tävlingstillfällerna är mångdubbla nu mot då, det håller du säkert med om Görel.
Lockwall och Philipson borde låta Brabant vila nu och ta tag i saker som gäller aveln idag istället.

Visst håller jag med om att det finns fler tävlingstillfällen nu än förr, men Brabant hade ändå många avkommor som var i aktiv ålder under 90-talet då tävlingstillfällena ändå var många fler än på 70- och 80-talet.

Har du hört något prata negativt om Abbé? Jag har inte gjort det, vilket ändå förvånar mig lite, om du kommer ihåg debatten som var när Flyinge blev en stiftelse och premieringsnämnden inte ville ge honom A. Då hade han väl bara lämnat en avkomma i svår klass eller något sådant? Kan se nu i livstidsstatistiken att han fick två avkommor i svår hoppning, men inte ens någon i medelsvår dressyr.
Personligen har jag ingen erfarenhet av hans avkommor, det närmaste jag kommit var att känna hans halvsyster Drakma 6089;)

Nej, Abbe har väl fallit i glömska. Jo jag minns skriverierna i Ridsport om A-lappen.
Det var ju det samma när Robin Z fick Elit...han hade då "bara" två avkommor i svår körning...men höga BLUP. Åren efter kom ju avkommorna i hoppning också men de var väldigt snabba - en del andra får ju vänta och vänta...- med Elit-lappen.
Vill bara lägga till att Brabant hade hingstarna Bacardi och Bagathell samt Zetello i svår dressyr i Tyskland och hingstarna Brando och Temptation i svår dressyr i USA.
Berätta gärna lite (sånt man inte kan läsa sig till) om Drakma. Är extra intresserad av ston från F2.

Senast ändrad:

Rabaldret kring Robin Z:s elit hade jag glömt...

Drakma stod på min barndoms ridskola i Danderyd. Hon dog i början av 1978, vet inte av vad för jag var så liten då. Hon var e Hurricane xx och född 1958, fux med bläs. Det jag minns bäst är faktiskt att hon var så väldigt snäll och jag tyckte mycket om henne. Red henne någon gång, men det var så länge sen att jag inte alls minns.
Under sin tid i aveln hann hon få 4 avkommor, hingsten Koral DH 149 e Biarritz exporterad till Danmark, döttrarna Diorama 7123 e Biarritz, Miss Hurry 7265 e Magnat och en son e Drabant som blev ridhäst. Sen gick hon gall några år på raken och såldes från Flyinge. Jag har hört att Flyinge värdesatte henne högt som avelssto och att det var därför man behöll henne flera år trots att hon inte blev dräktig. Hon köptes från Flyinge av K Å Hultberg som försökte få henne dräktig med bl a Gaspari, men hon blev aldrig dräktig igen. Därefter såldes hon vidare till min ridskola.

Insåg nu att jag svarade även på sånt man kan läsa i stamboken, sorry!

Känner nu ett sto som har Drakma som mormorsmormor, via Diorama, men det finns inga likheter alls!

Tack för infot !
På min barndoms ridskola stod en tid Diana (F2) 9716 e.Hurricane xx som var privatägd. Det var en häst som syntes i mängden (iallafall i mina ögon då. Hon hamnade i fotoalbumet.) - fux med bred bläs och vita bakkotor. Många år senare köpte jag ett sto vars mormors mormor var helsyster med Dianas mamma ! En tillfällighet men det var lite kul ändå.
Appropå det vet du eller någon annan var man kan finna kort på gamla Flyingeston - främst Diana 3787 och Dorothea 5408 ?

Den Dianas halvbror född 1960 e Magnat stod också på min barndoms ridskola! Tillsammans med en halvbror till Frondeur 333, född 1960 e Heristal 224, såldes de från Flyinge som treåringar då de kasserats som hingstämnen.

Jag har letat efter foto på Diana 3787 i säkert 20 år nu, men inte hittat något. Och Ridsport hittade inget att illustrera sin artikel om henne med, så det finns kanske inget?

Ska kolla om jag kan hitta ett på Dorothea, men tro inte att jag har något.

Görel skrev:
Hannoveraaren Cyrano levde tyvärr inte riktigt upp till de förväntningarna man hade på honom. Sonen Cyrill 523 med en placering i svår hoppning är enda avkomman i svår klass (om han inte hade någon i fälttävlan som jag missat :confused: )
Vojne. Bernhardino!! *Tar mig för pannan och suckar över Görels bristande fälttävlanskunskaper* ;)

Åh vad kul ! Du minns inte vad Magnat-brodern hette och hur han var ? :)

Det kanske både jag och LenaH kan svara på, vi red på samma ridskola :) Hon skötte Frondeur-brodern.

Han hette Sankt Göran och var fux med bläs och något vitt på fötterna. Mest minns jag att han hade fruktansvärda inkar vid ganascherna. Han kan knappast ha varit över 155 cm, och jag minns att jag tyckte att han var en oansenlig häst och förstod inte alls varför de behöll honom som hingst tills han var tre (Frondeur-brodern däremot var en riktigt snygg häst!). Han var en snäll och idealisk ridskolehäst, oerhört älskad av alla nybörjare. Jag kan inte minnas att jag någonsin såg honom ha några olater. Han togs bort i augusti 1982 då ridskolan upphörde. Trodde jag hade scannat in ett foto på honom, men det hade jag inte. Ska se om jag kan göra det i morgon!

LenaH skrev:
Vojne. Bernhardino!! *Tar mig för pannan och suckar över Görels bristande fälttävlanskunskaper* ;)

Sorry Lena, jag kan väl inte komma ihåg allt heller ;)

Hade inte Berhardino Lord Winter xx som morfar?

Vän av ordning kan också tillägga att han hade två avkommor placerade i svår körning, Cypress och Leroy. :D
Cyrano alltså. Återkommer om S:t Göran när jag hunnit läsa vad ni skrivit.

Senast ändrad:

Jajamän. Uppfödd inte långt ifrån där du har Cessan nu.

Cat_and_rat skrev:
Åh vad kul ! Du minns inte vad Magnat-brodern hette och hur han var ? :)
Han galopperade fram och travade bak, mycket bekvämt när man var 6 år och nyss börjat rida. :)
I ärlighetens namn så minns jag mest att han var så himla snäll och att han var den andra hästen jag red när jag började på ridskolan.
(För Görels info så var Rödskinn xx den första. ;) )

Gjorde han! Red honom nog sista gången -77 eller så, vet inte om jag hade lärt mig galoppera på den tiden :D

(den första häst jag red var Robust :love:, Göran den andra! )

"lånar"

Så spännande att jag missat Brabant debatten:angel:

Jag som har ett Brabant sto och ridigt en del Brabanthästar vill återigen hävda att om man nu vill jämföra honom med nutidens hingstar så tror jag att han skulle kommit mer till sin rätt i dag.

Hans avkommor har/hade ett temperament och en rörelse som passar dagens sportryttare bättre, då kunde vi inte ta tillvara på dessa avkommors talanger. Idag söker vi detta i utländska hingstar.
Att han dessutom gav en del lite lätta vackra individer gjorde inte saken bättre.

Jag som har en valack med Gaspari i fjärde led på både mor och far kan tycka att även det är ibland lite för mycket av "det goda".

Ja inkar är inte trevligt så det förstår jag att du minns !
Tror du inte att Flyinge sparade alla sina hingstföl till 3års ålder på den tiden ? Kul att han var snäll iallafall. Ser fram emot att få se bild på honom.

Det är synd att inte finns kort på ett så framgångsrikt sto som Diana 3787. Vilka F2-ston är med på kort i "Våra stofamiljer" ?

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka