Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

clownen skrev:
Jag var på inomhus SM och tittade för ett par veckor sedan. När jag var där så passade jag på att prata med olika ryttare om vad dom tycker att man ska betäcka med för hingstar :angel:

Dom hade absolut ingen aning :( Då var det åtminstonde SM och jag trodde dom ryttarna skulle ha någorlunda koll årminstonde - men ack vad jag bedrog mig....) Dom visste i princip vad pappan och morfadern till deras egna hästar hette och så visste dom Feliciano och Cardento :rofl:

Nåja det kanske bara är jag som skulle önska att ryttarna vore lite mer insatta i det här med aveln och pedigrees...;)

Helen

Det är just det som är grejen att de inte rider på stamtavla ;) Utan på individen.

Frondeur om det är han på bilden!??

Jag gillar den typen av hästar

Jag gillar dom också, även om han hade lite tendens till underhals på bilden.

Har gladeligen läst denna tråd, då jag kan absolut inget om svensk halvblodsavel. Nyfikenheten är bl.a. för att jag nyligen köpt en halvblodskorsning där jag som sagt inte har någon aning om hur halvblodssidan ser ut egentligen. Tänkte därför fråga er då ni verkar vara de rätta att fråga.

Har tidigare frågat om Krevad som är morfar till min häst. Mamman är halvblod. Krevad sas inte så mycket negativt om i tråden jag startade, men jag tappade hakan när jag läste i Häst och ryttare, som ju nämnts i tråden. Vari berodde hans dåliga ridabarhet? Var det temperamentet som brast, eller hade han något exteriört/hållbarhetsfel.

Därför är jag klart nyfiken på även de andra längre bak i stammen. Mormors far Niarchos 391, mormors morfar Pergamon 197.

Är det här bara skit eller? Intressant att även veta om detta är att anse som en gammal svensk stam.

Hälsning Maja

Puttar bara upp den lite så den syns.

Hälsning Maja

Det säga att Krevad gav dåligt temperament till sina avkommor. Om detta kan jag inte uttala mig då de få avkommor jag träffat varit helt normala hästar. Att han gav god gång och exteriör kan du se på hans BLUP här , men tydligen ska han ha gett dålig ridbarhet.
Krevad var e svenskfödde fullblodshingsten Qantas och u Ravena, främst känd som mamma till Stanford 687, som kommer från en stolinje som funnits i Sverige i flera generationer,

Niarchos var en kämpe! Han var född 1956 och exporterades till Danmark som 21-åring! I Danmark fick han 37 registerade avkommor, de sista födda 1986! Jag har noterat att han har ett ovanligt stort antal avkommor som blivit över 30! Niarchos var en son till det fantastiska stoet Diana 3787, vars gener idag lever vidare i tusentals hästar världen över! Jag har hört att han ska ha haft ett väldigt lugnt temperament!
Niarchos pappa Polarstern 319 var ostpresussare, och reserv i det tyska fälttävlanslaget i OS i Helsingfors 1952. Diana var e Largo 144 som kom ur en gammal svensk stostam, och u Dina 2212, moderlivsimport till Sverige. Henns mamma Spinda 1866, importerad till Sverige på 20-talet, la grunden till den idag stora stofamilj F.2 ur vilken bl a Briar och Feliciano stammar.

Pergamon 197 föddes 1937 och dog 1955. Härstamningsmässigt var han ren ostpreussare, det vi idag kallar trakehnare. Både pappa Humanist och mamma Erbfrau var importerade från Ostpreussen.

Vilken ras är det i hästen förutom halvblod?

Oj, vad roligt att läsa. Tack så hemskt mycket.

Till min lilla korsning är pappan arab. Han heter Sadrimo och är e.JE Amadeus. Denne är en svart hingst och är väl i avel av den orsaken. Alltså ytterligare "just a pretty face". Han är dock polsk arab, med sin bakgrund i brukshästar inom arabgalopp. Sadrimo själv är inte gammal, fem år och är inte godkänd. Nuvarnade ägare har planer på både distans och avel.

Min häst är nu valack, sedan några dagar tillbaka. Huvudsyftet för tillfället är att han skall vara sällskap åt min distanshäst. Men jag önskar givetvis att även han skall kunna bli en distanshäst i framtiden. Hans temperatment är helt fantastiskt. Har då aldrig sett på maken till lugn och harmonisk häst. Så jag hoppas att en dåliga ridbarheten endast var pga psyke, för då har han inte nedärvt det.

Hälsning Maja

Görel.

Jag har funderat på det där om Krevad, det du säger har man ju hört sen "urminnes"tider, likaså ang Brabant avkommor. Eller Amiral, eller D-Day för den delen.

Frågan är hur mycket vikt man ska lägga på såna rykten?

Anledningen att jag funderat mer på det är att jag börjat noggrant gå igenom kandidater till nästa säsongs betäckning, och tittar man på Biggles ex så har han Krevad som morfar.
Då är ju frågan hur man ska tänka om man har en sto, med mycket intelligens och årikter?

:)

Men då är ju din häst inte en korsning utan ett renrasigt halvblod!

Arab är en av de raser som är tillåtna att korsa in! Alltså bör din häst ha raskod 04 i sitt registreringsnummer.

Grattis till ett renrasigt halvblod :)

Ja du, vad är sanning och vad är rykten, och vad är arv och vad är miljö.

Min egen ringa erfarenhet av Krevadavkommor är inte negativ! Faktiskt inte av Hertigen-avkommor heller. Men jag tror att det snarare visar att jag gillar den typen av hästar;)
Däremot D-Day :devil: , dock vet jag inte om det är dom som haft hand om de avkommorna som inte kunnat hantera dom, eller generna i sig. Har även en kompis som har en riktigt trevlig avkomma e D-Day!

Själv var den jävligaste häst jag någonsin träffat e Ceylon, och typ den näst jävligaste e hans pappa Jovial, så det blodslinjerna skyde jag som pesten! Sen för 6 år sen träffade jag ett roligt sto som var vaken och framåt, precis så som jag vill att en häst ska vara! Jag visste inte om stammen på henne, men efter flera månader fick jag veta att hon var e Ceylon :eek: Idag är hon min, och dräktig, men för säkerhetsskull valde jag en hingst som är känd för att ge sitt trevliga temperament till sina avkommor!

Vad jag försöker säga är att det som jag tycker illa om hos en häst kanske är en egenskap som du uppskattar, och tvärtom! Dessutom kanske vissa kombinationer blir riktiga lyckokast, trots att det på pappret ser ut som något man borde hålla sig så långt borta som möjligt ifrån! Ta t ex Synovia, D-Day - Master låter ju inte jätteroligt så där temperamentsmässigt, och även om jag inte vet hur hon är att hantera ser de uppvisningar jag sett väldigt trevliga ut!

Har tidigare frågat om Krevad som är morfar till min häst. Mamman är halvblod. Krevad sas inte så mycket negativt om i tråden jag startade, men jag tappade hakan när jag läste i Häst och ryttare, som ju nämnts i tråden. Vari berodde hans dåliga ridabarhet? Var det temperamentet som brast, eller hade han något exteriört/hållbarhetsfel.

Är det här bara skit eller? Intressant att även veta om detta är att anse som en gammal svensk stam.

Hälsning Maja[/QUOTE]

Jag har själv jobbat på Flyinge när Krevad var där, hans dåliga ridbarhet berodde på hans temperament. Han var faktiskt riktigt farlig så fort det blev något extra, som uppvisningar tex, under dom 4 åren jag var där så kunde vi aldrig rida honom på en enda visning. Visst finns det bra avkommer efter honom, han har ju haft en väldigt massa ston. Men tyvärr så är dom flesta som han själv. Fast du behöver ju inte döma ut din häst för det, du måste se din häst som en egen individ. Vad jag har förstått så brister dom flesta avkommer när man kommer upp en bit i klasserna och det krävs mer av dom. Det finns många Krevad avkommer som fungerar jättebra som ridskole hästar. Går i flocken, inga stora krav osv. Kom ihåg att din häst är den samma nu som innan du frågade.

Nja..riktigt så enkelt är det inte.
Hade hästen varit efter en arab godkänd för halvblod t ex Elcatero så hade den fått raskod 04 - dvs halvblod men eftersom den är efter en icke godkänd arab ska den vara registerad i arabföreningen (de ska alltid registreras efter vilken ras fadern tillhör).

Är fadern arab så kan hästen mycket väl reggas i ASVH med raskod 04, rastillhörighet har ju ingenting att göra med vilken färg hästen får på papprena!

Det där är väl sånt som ARAB och ASVH träter om, jag vet inte om de har kommit fram till vem som har rätt...

Jaså jag trodde arabhingsten var tvungen att vara godkänd inom halvblodsaveln.

Hälsning Maja

För att hästen ska få gröna papper måste dom det, men din häst kan registreras med raskod 04 för rent halvblod, men med gråa papper, d v s efter ej godkänd hingst.

jag har ett halvblods sto född 87 e: lenski 680 u: gaia20292 ue:brabant uue: darbhanga ** nånå som har nå liknande stam eller vet nå om dessa hingstar?

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka