Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Ditt stos mormorsmor Niga xx var mamma till den förste svenskfödde galoppören som passerade 1 000 000:- i prispengar! Nicke född 1974 e Moderne! Jag var där:)

Brabant har det redan stått en hel del om i denna tråd. Tyvärr förvärvde han sig inte som man hoppats (och till alla Brabant-älskare som än en gång vill hoppa på mig säger jag bara att jag älskade Indus 530 men måste tyvärr acceptera att han inte heller förvärvde sig särskilt väl!).

Darbhanga xx levde mellan 1942 - 1972 och importerades till Sverige 1946. Han var på mödernet halvbror med den legendariske Nashrullah, lämnade i Sverige den i halvblodsaveln enorm framgångsrike Cosmos xx och en stor andel framgångsrika galoppörer!

du vet inget om lenski 680 för han var väl inte i avel här i sverige så länge? jag har hört att brabant/drabant avkommor kan vara lite lynniga stämmer det ?

Det stämmer, i alla fall vad gäller Drabant.

Ska kolla upp Lenski när jag kommer hem. Han var hannoveranare född 1979.

*lånar knapp*
bland den första hästen jag red var min grannes hopphäst, han var e: Marocco u: Tatzana 12946- Amadeus, (svårt hitta nån info om f.ö, Amadeus) stor brun sak men han gick iaf msv hoppning som det hette då i början på 80-talet, kotorna gick dock sönder o han togs bort.

Vidare red jag en valack med stammen Bamtung u: Zan Somea-Sombrero också han en hopphäst, lite stor tyckte jag bara, men var väl en snoris själv, min första märr var av stammen Parant u: Kelly Ganisca (f.1) 15967-Ganesco-Orkan men på den tiden uppskattade man inte härstamingar som man lärt sig göra på äldre dar..

red en valack i många år som gick svår hopp o msv dressyr med stammen Ceylon-Brabant:bow: , där fick man lära sig att vad som helst kunde hända:devil: vi hoppade 150 o sen bockades det runt hela banan! Hur rolig häst som helst men ett riktigt nervknippe..

Hade ju även märren med stammen Royal-Uttini-Cyrano men hon fixade till sig en trasig fot o blev inget med.
Så såhär i efterhand har man haft många gamla svenska stammar, trevliga hästar hela bunten, den sistnämda är iofs en riktig bitch men hemskt vacker..
Gick nu o köpte mig en reåring med stammen Briar-Tamburin-Lester även där svenskt!

så mitt hjärta klappar nog för svenska hästar..:) o skulle jag köpa någor mer nytt blir det mera sveskt! Ceylon är en dröm att ha en märr efter...

Senast ändrad av en moderator:

Lenski 680 föddes 1979 i Västtyskland och importerades till Sverige 1982. Han var mörkbrun med stjärn, snopp och vita bakfötter. 167 cm. Han exporterades till Finland 1989.

Lenskis exteriöra utlåtande; elegant av mycket god brukstyp. Lång, väl ansatt hals, bra manke och bogläge, något låg rygg. Harmoniskt benad med breda skenor, något tåvid fram och nystar. God skritt, mycket bra trav med bra bogfrihet och påskjut. Poäng 88778 som 5-åring.

Bruksprov; 4,5 år (5,5 år) gång 687 (688) hopp 9/8 (8/8)

T o m 1988 hade han 6 placeringar i msv hoppning.

Jag har en Ceylon-märr ;) Fast hon har faktiskt en dansk mamma, en polsk morfar, och vita papper...:o Men vad gör man inte när man blir kär :D

Amadeus 484 var helbror med Unikum 429. Både han och Marocco har ägts av Agneta Sjögren, Ekerö, så jag gissar att hästen var född hos henne?

ja, såg det, tycker Ceylon lämnar ortoligt fina hästar med mycket kapacitet men lite hoho i huvudet som sagt..
Uppfödaren till Maroccovalacken heter Roine Frediksson, men han kanske bodde i närheten av Sjövillan...

Detta stod på Ridsports hemsida :
German Classics Hannover är en internationell tävling med hög status. I de svåraste klasserna, Grand Prix och kür, nyligen segrade Isabell Werth på Apache men på en hedervärd femte plats kom Miriam Henschke, vid flera tillfällen testryttare i gångarter på våra bruksprov, beriden på en svenskfödd häst.
Miriam rider en 15-årig valack vid namn Kreol e Krevad u Henitscha 12967 e Nepal-Celcius-Heristal (trak), uppfödd av Olle Gottschalk, Lunda, Vaksala, Uppsala.
Kreol deltog framgångsrikt i kvalitetsbedömning som 4-åring och kom så småningom till Danmark där han ägdes och tävlades av Jon D Pedersen. Nu ägs han av Ulrich Kasselmann och tävlas med goda resultat av Miriam Henschke.
Kreol är en elegant, högställd häst av modern typ och fux till färgen. Han är också Krevads enda kända avkomma i svår klass dressyr. Däremot är Krevad morfar till Biggles som nyligen segrade i Intermediaire I." (skrivet av Hjördis Kamp)

Iran då? Hade ett sto med Iran-Hurricane xx längre bak och många sa att det var intressant. Görel? Du verkar ha stenkoll:bow: Min lille dansk har Mozart o Heristal längre bak - har du någon intressant info/kommentar kring dessa hingstar?

Iran föddes 1972 och dog 1979 i en olyckshändelse under motionsridning. Hans mest kände avkomma är sonen Napoleon men han lämnade också hingstarna Nairobi och Panter. Nairobi togs ur aveln p g a usel fertilitet, Panter klarade inte bruksprovet. I USA har han också sonen Three Crowns. Han har också minst 56 stamboksförda döttrar. Han hann betäcka 302 ston. 1 avkomma i svår dressyr, 7 i msv, i msv hoppning. Jag vet att han också har flera exporterade avkommor som gått svår dressyr. Iran blev elitpremierad postumt.

Hurricane xx levde mellan 1948-1970, dog av hjärtslag. Han var framgångsrik på galoppbanan med 17 segrar. Han lämnade både framgångrika galopphästar och ridhästar, bl a 6 i svår klass. I halvblodsaveln fick han 4 söner. Brie förolyckades som treåring 1973, Orkan dog i tarmvred som 9-åring 1974, Gibraltar blev påkörd och dödad 1983 då han var 13 år, och Gaston togs ur avel som 17-åring 1970. Sammanlagt betäckte han 563 ston.

Mozart var en av 4 helbröder, Herzog, Ozon och Pilar. Alla utom Ozon exporterades till Danmark, de tre förstnämnda var verksamma i Sverige innan exporten, medan Pilar exporterades direkt. De kom ur stofamilj 1, Zaida-familjen, där alla Flyinges ston döptes till namn på Z, och fyndigt nog hittade man hingstnamn med z i! Herzog är mest känd för att han på ålderns höst, som 23-åring, blev far till Marzog som under 80-talet var en mycket framstående dressyrhäst med bl a ett OS-silver 1984. Han ar mycket fler meriter än så, men de minns jag inte just nu.

Det låter som en intressant stam på ditt sto :d Vad ligger närmare i hennes stam?

Tack Görel!
Stoet har jag ej kvar. Hon är e en på senare tid mindre populär hingst (temperamentsmässigt) som dock hade stora framgångar med sina första föl;) Då stoets temperament ej motsvarade det temp. som passar mig sålde jag henne som 3-åring. Med facit i hand gjorde jag nog rätt.

Vad tycker ni om mina stons stam då?
e.Nactus-Magini-Bonaparte-Cyrano-Brisad-Fokker
och
e.Nactus-Pontus-Indus-Harras-Sapeur-Bridge

De tre sista i den sista stamen skulle jag gärna vilja veta mer om har bara hört lite om harras, men aldrig ens hör namnen på de två sista!
Någon?

Harras var född 1950 och inköpt till Flyinge som föl. Han såldes 1967 till en Evert Johansson, Borrby, har jag för mig, och dog 1977. Han lämnade bl a hingsten Optimist som tävlades i både svår hoppning och svår körning.

Sapeur var en Flyingehingst som föddes där 1939. Hans pappa var Flyinges stambeskällare Largo, mamman Celia var moderlivsimport till Sverige och anglonormand. Man gjorde några försök under 1900-talets början att blanda upp den svenska halvblodsstammen med anglonormander (den ras som idag heter Selle Francais) men de flesta försöken blev inte lyckade. Celia tillhör de mer lyckade.

Bakom Bridge ligger Eros och Niedrich, Eros var en av sin tids riktigt stora förvärvare både av remonter, tävlingshästar och avelshästar!

Hej jag har en häst vars moder är efter Utrillo - Vagabond - Heimdal 349.
Vagabond stod det en del om i denna tråden, och info om utrillo har jag också hittat.

Men vem var Heimdal 349?

Det jag hittar i min hästs pass var att han betäcktes med Lansina 6666 och resultatet blev Hejdi 8641 som är min hästs mormors mor. Om ni vet något om dessa ston får ni gärna skriva något om dem också.

Tyvärr är min häst valack :(

oki...tackså mycket, är alltid kul att veta vad som finns i blodet på pållarna:bump: :bow:

Hmm

Har ett sto efter Gazpon u;e Brabant -Chagall.

Kanske något att avla på? :d
Låter ialla fall som många är ute efter lite Chagall blod i sina avelsston.

Görel skrev:
Lenski 680 föddes 1979 i Västtyskland och importerades till Sverige 1982. Han var mörkbrun med stjärn, snopp och vita bakfötter. 167 cm. Han exporterades till Finland 1989.

Lenskis exteriöra utlåtande; elegant av mycket god brukstyp. Lång, väl ansatt hals, bra manke och bogläge, något låg rygg. Harmoniskt benad med breda skenor, något tåvid fram och nystar. God skritt, mycket bra trav med bra bogfrihet och påskjut. Poäng 88778 som 5-åring.

Bruksprov; 4,5 år (5,5 år) gång 687 (688) hopp 9/8 (8/8)

T o m 1988 hade han 6 placeringar i msv hoppning.

Jag kan fylla i lite om Lenski.

Han var en MYCKET trevlig individ att ha och göra med, såväl ridmässigt som i hanteringen.
Absolut inte hingstig och jobbig utan mycket rar.
Lenski var även trevlig att hantera på tex tävlingsplatserna. En sansad häst.

Dessutom var han väldigt snygg att se på.

Hans avkommor känner jag inte till mer än en på nära håll och han var en ridmässigt trevlig kille. Dock mycket speciell i hanteringen, lite snurrig och mycket beroende av rutiner. Gick inte att rucka på hans vardag för då blev det kaos i hans skalle. Han blev dessutom alltid förälskad i fuxston som stod granne med honom. Att byta plats på grannen var inte att tänka på.

Heimdal 349 föddes 1950 och dog 1966. Han var e Heinfried 206 (som tillsammans med Heristal och Anno och kom till Sverige efter tyska krigsslutet. De var alla födda på trakehnen som blev förstört under andra världskriget så att hästarna fick fly) u Ally e Kyffhäuser - Attino. Han lämnade hingstarna Ravello (morfar till Stanford och Krevad) och Ultimus (exp DK), men hans mest kända avkomma är nog stoet Kalmia 6201 u Katja e Largo - Index. Hon blev mamma till fem godkända hingstar, Elektron, Herkules, Jaguar, Kalmán och Neapel. Elektron och Herkules tävlades i svår dressyr och var helbröder e Gaspari.

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka