Svensk avel

@Miaa , Nä, lyckas inte hitta någon film på honom? Det är ju gången han föll på innan. Stoet har själv fått en 9a på traven och ska nedvärva en riktigt bra trav. Hingsten ska ha tre bra gångarter, det tycker jag inte Black Coffee visade på de filmklipp jag såg. Det var från februari i år.
Luxus är en kandidat, hon har fått sin rörligaste avkomma (enligt blupen, alla är inte bedömda) med en hingst ee Florestan I. Vet dock inte hur många avkommor han kommer ha nästa år, vill inte ha ett föl av 1000 :p

Solidaritet AW, solidaritet ;) Men ja, det är viktigare att få fram en sån häst jag vill ha än att prompt använda svenskt.

@Miaa
Luxus är en kandidat, hon har fått sin rörligaste avkomma (enligt blupen, alla är inte bedömda) med en hingst ee Florestan I. Vet dock inte hur många avkommor han kommer ha nästa år, vill inte ha ett föl av 1000 :p

Det här trodde jag verkligen aldrig att jag skulle få höra innan i år :D :)
Min lilla plutt-häst som funnits här på Buke ända sen han föddes... :banana:

Hermes ser betydligt större ut än 165 nu och avkommorna ser inte heller små ut.

Hermes var 161cm på bruksprovet, tror att han växt någon cm till men ligger på -3.2 i mankhöjd på blup. Vet att han används en del i ponnyaveln också. Riktigt fin hingst och han ser betydligt större ut på banan men man får nog räkna med att han troligen drar ner storleken på avkommorna även om avel aldrig är 1+1=2 ;)

Hermes känns som en risk storleksmässigt även om han är väldigt bra i övrigt.

Själv har jag en liten fröken e Lambourgini - Ceylon som kanske är 163 idag som treåring. Jag skulle gärna vilja lägga Hermes på henne men jag vågar inte av rädsla för att avkomman blir för liten. Jag är intresserad av Dalwhinnie och Frans Andreo till henne, svenskfödda medsvenskt möderne i generationeroch bra utländskt blod ovanpå.

Har funderat på detta med att inte betäcka med en 1000 föls-hingst .... Är det inte så att just den hingsten ger fina avkommor och dessutom för aveln framåt ....
Annars så är det inte en speciellt bra hingst och nedärver sig inte heller och varför då betäcka med en hingst som folk inte gillar ?
Ingen vill ha en avkomma med en fader som betäckt 1000tals ston men ingen väljer hingsten om den inte är riktigt bra och då hänger det på kombinationen sto/hingst/nedärvning för att få denna eceptionella avkomman och då gäller det att ha ett bra sto själv också som är riktigt attraktiv och har man både och , kan man sälja avkomman ändå :-)

Angående Hermes. Hittar att han är 164 cm på en hemsida som erbjuder honom. Ägarna verkar inte ha skrivit ut mankhöjd vad jag kan se.

@Miaa I mitt fall hoppas jag få fram en avkomma som kan göra lite resultat på tävlingsbanan som jag sedan kan använda vidare i avel. Då vill jag inte ha samma linjer som 5 andra hästar utan helst en kombination som inte finns på så många ställen. Därmed inte sagt att jag skulle välja en halvdan hingst. Det finns så många bra så nog kan man få både och!

Jag hade gissat på att Hermes är runt 163 cm. Men han lämnar dock små hästar, titta på Bellman, han blev "bara" 164 cm. Bellmans moder var själv 175 cm.
Prismässigt så tror jag inte att det hade gjort någon skillnad med att lägga en medelhingst som har lämnat många föl det året medans en svensk hingst som gett färre. Priset på fölen ligger på detsamma. Påtal om 1000-föl... bara för att hingsten används mycket betyder det inte att hingsten är fin, utan kan ha bra villkor, titta på ex. Warsteiner.

Stoet ska vara och lämna mycket trevliga och hanterbara hästar, men jag skulle inte våga med Briar. Avkomman är tänkt till mig och då är ridbarhet prio 1, vilket vissa avkommor verkar ha litet utav. Men om något händer vill jag kunna sälja den, inte nödvändigtvis till ett högt pris. Jag vill prova på avel, inte tjäna pengar. Chirlon blir Kaliber i andra led hos både, lite väl nära? Black Coffee tilltalar mig inte tyvärr. Ska def kika på de andra som nämnts!

Kaliber skulle jag inte se som särskild problematisk att ha dubbelt, med lite tur får du ett par hoppgener på köpet också, och inte otroligt en häst som håller länge.

Kaliber skulle jag inte se som särskild problematisk att ha dubbelt, med lite tur får du ett par hoppgener på köpet också, och inte otroligt en häst som håller länge.

Skönt, Mentes verkar nämligen inte alls vara död ;) Stoet fick usla poäng på hoppningen på treårs men löshoppar tydligen mycket väl idag. De har som sagt lagt ett par hopphingstar på henne med bra resultat.

I Sverige har vi lagar som styr t ex att hästar ska rastas dagligen, vilket det inte finns i flera andra länder, vilket troligen bidrar till att det med utlandsuppfödda hästar, enligt mig, är en större risk att de fått en sämre uppväxt med allt vad det innebär. Av den anledningen vill många köpa svenskuppfött, men somsagt, just "svenskstammat" har jag inte hört att man frågar efter.
Vill du själv ha en "svenskstammad" häst så hade jag letat efter en sådan hingst till stoet. I annat fall så bryr sig inte den genomsnittlige hästköparen så mycket om stammen om det f ö är en häst som uppfyller det de söker, oftast är det ett gott temperament, hög ridbarhet och goda gångarter och/eller hoppförmåga lite beroende på inriktning. Om man tänker ur säljarsynpunkt hade jag därför valt den hingst, oavsett ursprungsland, som jag tror kompletterar mitt sto bäst, och som ryms i den budget jag tänker mig för fölet. Huvudsaken är att man avlar på ett bra sto med en bra och förärvningssäker stostam bakom, då blir det oftast bra avkommor, oavsett hingstval.

Liknande trådar

Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: athena
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 638
Senast: Blyger
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
874
Senast: Sofie.S
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 947
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama