Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Tanken är att han ska behållas som allroundhäst. Min tanke med Rambo (som ju visade bra hopp också) var en hingst som förstärker gångarterna hos mitt sto och har ett trevligt, stabilt temperament. Jag tycker om att hoppa, men har ingen ambition att hoppa högre än kanske 1.20, så då såg jag det som mer värdefullt att avla gång.

Det är verkligen en kick att följa detta lilla livs utveckling och jag blir ju lite sporrad av att min prinsessa verkar passa som avelssto. Jag har blivit helt uppslukad av vackra hingstar, blodslinjer och avelsvärden, tycker att det är superkul och intressant. Så ett föl till måste jag nog försöka få...:laugh:

Jag gillar tanken på att avla svenskt, men har egentligen inget mer argument än patriotism....:o
Fick även Chirlon som förslag av Flyinge, men fastnade för Ludwig´s champion av precis samma anledning som du. Jag har ett smäckert sto.

Jag tackar för tipsen, ska syna Saigon och Lambourghini närmare i sömmarna också;)

Jag har avlat svenskt för att jag har mer koll på vad som finns bakåt i stammarna än vad jag har på de utländska hingstarna;)

Sen tycker jag att det är tråkigt att de bra svenska hingstarna inte används ordentligt!

Hur långt tillbaka tittar du vid val av hingst? Menar alltså med tanke på chans/risk för nedärvning...

Jag är ju såld på Maraton :love:

Min valack tycker jag har bra stam, han är e. Bernstein som ju har Chagall och Utrillo några led bakåt och ue. Maraton och där igenom har han ju även Utrillo ytterligare en gång i stammen. uue. Unesco så där har vi Urbino också i samma stam :) Inte så pjåkigt tycker jag. Många fina hingstar i stammen och mamman var ett kanonsto, men så är han ju fin också :angel: Fast han är inte finast i syskonskaran även om jag skulle vilja säga att han var det.

Stoet är inte riktigt lika välstammad men ändå bra stam enligt mig. Pappan är Majim G som ju tillför lite fullblod i stammen. Hon är ue. Bernstein som medför Napoleon och Chagall samt Utrillo. uue. Jaguar som jag också gillar och vars mamma var en otroligt fin häst. Gaspari är hans farfar och det är också bra blod enligt mig.

Lite spekulationer bara, som sagt redan så gillar jag ju Maraton men även Utrillo. Gaspari och Chagall var ju också två mkt fina hästar. Jaguar är inte att förglömma, en fin hingst.

Bara lite av mina åsikter :)

Mvh Jate Volim

Kul med en till Rambo-kille! :laugh: Har oxå en 08:a e: Rambo där mamman är e:Bernstein-Curacao**. Han är en mkt trevlig prick lillemannen :love:

OM stoet betäcks i år hoppas jag Saigon kommer tillbaka till aveln, då är han självskriven. En annan kandidat jag skulle kunna tänka mig är Black Coffee (mkt fullblod i :D) och önskedrömmen om plånboken skulle tillåta är Master.

Nu har jag inte läst i genom hela tråden men jag tyckte det var intressant när ni kom in på helsvenskt!

Har ju själv ett sto som är är e. Nebraska - Rockad - Drabant!
Dessutom är hennes mormor mamma till Ceylon. :p
Kanske ingen sensationstam, men jävlar vilka fina föl hon lämnar. Förra året fick hon en hingst e. Lambourghini och jag gråter över att det inte blev ett sto. För vem har råd att ta fram en godkänd hingst?
Men nog sjutton blev det ett sto när jag satte utländskt på henne. *mutter* Utbudet på svenska hingstar är ju minimalt nu för tiden.

Hur som helst så ville jag säga att mitt hjärta slår extra hårt för svenska stammar... Där ingen Utrillo syns så långt ögat når.

Min märr o din har nästan samma stam. Nebraska-Furidant-Rockad. Dessutom samma stostam:laugh: Domarna va jätteglada att jag avlade på henne när hon stambokfördes. Ville se fler föl undan henne. Jättekul när jag e novis på avel.

Har nu varit inne och surfat runt på hingstarna ni alla tipsat om i denna tråd. Blev helt såld på Lambourgini, vilken hingst!:d
Kommer han att betäcka även i år, någon som vet?

Enligt de uppgifter jag fått kommer han att göra det, kollade i höstas då jag vill betäcka med honom i år igen.

Kastar mig in i denna gamla tråden igen :angel:

Kul att du gillar Jaguar! han ligger bakom mitt sto, vad jag har hört innan har de flesta nog sagt att han hade väldigt bra stam men inte var lika bra eller lämnade lika bra som man kunde förvänta sig. (mitt sto är e. Bernstein - Zinsky xx - Jaguar - Kaliber - Cyrano, så det är samma linjer i dem!)

Vad roligt :) Har du ngn bild så vi kan se ifall där finns nga likheter? :D
Njae, kanske lämnade han inte så bra som förväntades av honom men jag har sett fina hästar med honom längre bak i stammen. Kan inte nämna nga vid namn såhär på rak arm, men vet att de finns. Själv rider jag bara på medelsvår nivå och ifall hästarna räcker för de klasserna så är det fullt tillräckligt för mig :laugh:

Mvh Jate Volim

Kul med en till Rambo-kille! :laugh: Har oxå en 08:a e: Rambo där mamman är e:Bernstein-Curacao**. Han är en mkt trevlig prick lillemannen :love:

OM stoet betäcks i år hoppas jag Saigon kommer tillbaka till aveln, då är han självskriven. En annan kandidat jag skulle kunna tänka mig är Black Coffee (mkt fullblod i :D) och önskedrömmen om plånboken skulle tillåta är Master.

Åh vad kul att du gillar både Master och Black Coffe, jag har nämligen ett sto e. Master som är betäckt med Black Coffe i år:):banana:

QUOTE]

Hur ser han ut?
Blev mäkta förvånad när jag fick ett silverföl (se avatar) efter Rambo (rödfux) och undan ett rödbrunt sto! Nu har han mörknat och är svartbrun:confused:
Min prins är också mycket trevlig, trygg, vänlig och cool. Ställer upp på allt hittills...:angel:

De flesta jag har sett har faktiskt varit fina! Tror knappt jag har sett några avkommor, men ett par stycken med honom som morfar iaf. Bla en här på skolan e. Cortez

Här är lite bilder på min tjej (inte jag som rider), tävlar främst hoppning och fälttävlan (eller gjorde när hon var igång, hon har föl vid sidan nu)

PICT8229-1.jpg

PICT8803-1.jpg

PICT8911.jpg

PICT8575.jpg

Och mamman, ren dressyrhäst men tävlades inte (Zinsky xx - Jaguar):
Moonlight.jpg

PICT3890.jpg

Vad trevlig hon ser ut :) Min hoppar också bra men rör sig himla trevligt också. Eftersom jag vill rida dressyr är det främst det hon kommer att användas till :) Har inga bra bilder på när hon rör sig på denna datorn men ska se ifall jag kan hitta ngn bild/videosnutt ngnstans här omkring :laugh:

Delvis KL Såg att någon här nämnt Master och Black Coffee, dessa två är ju UNDERBARA hingstar såklart. Master vill jag dock bara kombinera med korrekta ston med bra temperament. Fast det gäller väl alla hingstar, de gör sig väl först när de matchas rätt :)

Mvh Jate Volim

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka