Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Görel.. Jag har ett 16 årigt sto som ej har haft föl, drömmer ändå om att betäcka henne nästa år. Hon är e Flamingo-Ralme Z-Indus. Hon har bra trav och ett fantastiskt hopphuvud. Hon behöver vad jag tror betäckas med en lättare hingst som ger bra typ, vetttigt huvud och både gång och hoppanalag till fölet. Har du några förslag? Hon är ca 163cm och den storleken skulle jag gärna ha på fölet också. Fölet har jag tänkt som min nästa häst, för allround ridning. Min häst har ett bra psyke, men det finns en del nerv i henne.

Och jag hade fel :p. Hennes mormor heter Unette, så inte samma ;). Vår är stofailj F.1. Inte för att det säger mig så mkt men ;)

Vilken härlig stam, älskade Flamingo:love:
Har sett alla tre hingstarna i ditt stos stam!

Aerline H har blup över 100 på allt utom skritten.

Temperamentet på Highlights avkommor känner jag inte till, men han har över 100 i blup på allt.

Lucky Point är ung och fick sin första årgång förra året. Jag känner inte till hans temperament men det skulle kunna vara livligt med tanke på stammen. Han är ädel, har höga poäng på både gång och hopp och 9 på benen.

Själv har jag använt Lambourghini och har ett årsföl som rör sig väldigt runt och lätt och har fått mycket bättre gångarter än sin mamma! Mitt sto är e Ceylon och har Boheme xx i sig precis som ditt sto (morfarsfar till Flamingo). Han är nyfiken och social och väldigt lättlärd och snabb i huvudet och jag är väldigt nöjd med honom.
Innan dess fick jag föl e Feliciano som rör sig bättre än båda sina föräldrar och har god hoppförmåga. Lättlärd och social och väldigt lätt att ha att göra med. Nackdelen är att Felicianos avkommor kan bli tunga om man inte har ett lätt sto.

F.1 står för Flyinge stofamilj 1 som är den äldsta av flyingefamiljerna. Grundsto är Kamburg f. 1917 och som importerades till Flyinge 1923.
Min har stofamilj 13 och det går att följa stona tillbaks till grundstoet Mina f. 1879 från Esperöd, Stenhag i Skåne.

Stofamiljsnumret följer alltså med namnet på stosidan. Om jag får ett stoföl så kommer hon alltså att heta *nn*(13) (SWB) automatiskt.
Mitt stos farfar heter Unesco SWB 428 och tillhör din stofamilj F1 :D

Aha, ok. Alltid kul att veta sånt. Har ett sto från stofamilj 31 också. Vet du ngt om den?

Stofamilj 31, Elmarina-familjen.
Grundsto är Elmarina f. 1907 e. Senator u. Elma och importerades av Nils Arvidsson i Allarp, Södervidinge. Fem stamboksförda hingstar finns vad jag vet, Strauss 689, Nixon 393, Logik 379, Heimdal 349 och Fallada 327. Ganska stor stofamilj. Placeringar i dressyr o fälttävlan är vanligast.
Tillägg: mitt stos pappa Ganesco 503 tillhör stofamilj F4, dvs Flyinge 4, som heter Gakenda-familjen, grundsto Gakenda som också är mitt stos farmor...
Idel ädel adel så att säga....

Senast ändrad av en moderator:

Nu e jag ute o cyklar, :o det är Gakenda IV som är hennes farmor. Grundstoet är farmorsmormors... eller nåt sånt, nu är det nog dags för bingen....*gäsp* *kvällstrött*
funderade på att göra en komplett stamtavla på min dam inkl stofamiljer på samtliga, men insåg att det får bli av väggmodell i så fall, för det är himla massa...

Tycker det är SÅ intressant med stammar!!
Jag var lycklig ägare till ett sto av riktigt hederlig halvblodsstam ett tag, fick tyvärr bara en egen avkomma efter henne men honom är jag supernöjd med!!
Stoet var efetr Ceylon-Sombrero-Toreador-Fokker och jag som bara sporadiskt har läst i tråden här tror nog ändå att det inte är fy skam?!? "tråkigt" att min avkomma efter henne och Rubinrot blev hingst, för jag hade så gärna velat avla vidare på denna märr som lämnat hästar med fantastiskt psyke!!

Angående att avla svenskt är mitt Chapman-Hartung-Pegasus sto på betäckning med Biggles, vad tror ni det kan bli av det? Där finns ju allt möjligt gott och blandat hos både mor och far...

Du vet väl att Ceylon tillhörde Sveriges äldsta halvblodshingstlinje (kom 1906 med Printonan xx) och har varit framgångsrik i generation efter generation, så det var inte fy skam!
Har en Ceylon själv så jag är lite partisk;)

Tack för svaret Görel, jag skall titta närmare på de hingstarna. Jag har tyvärr bara sett Flamingo på film och Ralme Z och Indus bara på bild. Min häst är nyfiken, lite busig och intelligent och huvudet och teckningen är identisk med Flamingo. Jag gillar det där glada och nyfikna jätte mycket. Hon är så arbetsvillig min lilla märr och aldrig sur.Jag brukar säga att jag har en 16-årig unghäst eftersom hon än i dag kan hoppa högt i ridhuset när någon slår igen en dörr eller river upp ett benskydd med kardborre. Samtidigt får hon aldrig panik och går att köra framför vagn och hantera hur man vill.

Och jag hade fel :p. Hennes mormor heter Unette, så inte samma ;). Vår är stofailj F.1. Inte för att det säger mig så mkt men ;)

gammal tråd, i know ;) men blev så himla nyfiken när ja läste unette.. hon har möjligvis inte robin z som far?

En gammal tråd, men ack så intressant :)

Man blir ju glad, som ny hobbyuppfödare, när man ser att Ceylon och Chagall verkar gå hem istugorna!

Stoet jag har betäckt är nämligen efter Master-Stanford och med Chagall i tredje led. Hon ska enligt uppgift också vara släkt med Chirac på mödernet. Det måste väl räknas som en gammal svensk stam?

Hur hade ni tänkt om ni skulle betäcka detta sto? Synpunkter mottages tacksamt, gärna från Görel som sitter inne med oändlig information. Tänk om man kunde en tiondel av hennes kunskap, då vore man lyckligt lottad ;)

Men man lär så länge man lever, vågar man lyssna och lita på de som kan mer kanske man kan lyckas som uppfödare ändå :rofl:

Puttar upp!

Kan man kanske få ett utlåtande från bättre vetande.....

:bump:

Jag skulle tagit en lätt hingst som är modern i typen och med stabilt temperament.
Ett sto med den stammen kan ha lång rygg och vara stadig, och både Ceylon och Stanford kan ge temperamentsfulla hästar.

Jag skulle tagit en lätt hingst som är modern i typen och med stabilt temperament.
Ett sto med den stammen kan ha lång rygg och vara stadig, och både Ceylon och Stanford kan ge temperamentsfulla hästar.

Tack för svar Görel!
Har inte varit här på ett tag så såg inte att du svarat! Stoet är rätt rejält och har som du säger rätt lång rygg! Lite trist hals kanske, men har dock fått 988 på gångarter som 4-åring. Väntar ju nu sitt första föl efter Last Liberty, och väntas föla 1 juli. Får ta fler föl om jag vill, men det drar ju iväg så länge iår :(.
Hur hade ni gjort? Är det försent att betäcka iår igen så det är bättre att vänta ett år?
Hingstförslag med motivering mottages tacksamt ;)! Hur hade ni resonerat i val av hingst, hopphingst eller dressyrhingst med tanke på stammen?

Jag hade antingen väntat eller chansat på fölbrunsten. :cool:

Ja, du har nog rätt!
Hon var svår att få dräktig iår, tog sig ju inte förrens hela sommaren gått nästan. Hingsstationen hade en teori om att vissa ston inte tar sig förrens sent, och hon är själv född 3 juli. Kanske har det samband?
Men man har ju inte lust att betala massa avgifter för att kunna göra ett eller möjligtvis 2 försök, det kan ju bli lite dyrt om man står utan ett dräktigt sto sen...
Men det är ju alltid en chansning, tittar en riktigt fin unge ut iår så kanske jag ändå tar chansen på fölbrunsten ;)

Jag hade också satsat på fölbrunsten.

Själv tycker jag om dubbeltalanger och skulle aldig välja en gångartshingst som inte kan hoppa eller vice versa. En hingst jag tycker mycket om är Rosevelt som är vacker, rör sig fantastiskt och dessutom inte hoppar så illa. Däremot vet jag inte hurdant temperament han nedärver.

Jag är superfärsk i avelssvängen, mitt första föl är en 08.

Har ett sto efter Urbino (tillhör Elmarina-familjen, 31) och har valt Rambo som pappa, vilket har uppskattats av alla jag kommit i kontakt med som förstår sig på nåt. Hans stamtavla är blågul åt alla håll sedan början av 1900-talet. Nu är jag sugen på att betäcka med Ludwigs Champion, som rekommenderats passa mitt sto (avelsrådgivningen). Tycker ni att det är dumt? Ska jag fortsätta tänka svenskt?

Vill du tänka svenskt? Och vad vill du ha avkomman till?

Jag har sett flera mycket tilltalande avkommor till Saigon men jag vet inte om han kommer att vara i avel i år. Jag har själv en åring e Lambourghini som har gångarter över genomsnittet vilket jag sett att även andra avkommor till honom har. Chirlon är en annan bra svenskstammad hingst som vi fått tillbaka till vårt land.

Utav importhingstarna tycker jag att Ludwigs Champion tillhör de allra intressantaste för han har allt;) Exteriör, gångarter och hoppförmåga. Däremot skulle jag inte lägga honom på ett för grovt sto.

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka