Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Wilma har Marino, Orust och Utrillo i stammen och de är väl ganska så gamla nu? :d Vad tycker ni om dom? Utrillo behöver ju inte kommenteras. Han finns ju i nästan var tredje stamtavla. :angel:

Mitt första sto var linjeavlad på Gaspari med härstamningen Chapman - Marduk - Gassendi - Ciceron - Piaff. Fick en avkomma e. Nostradamus som nu är mor till en dam e. Bocelli.

Inser när man tittar djupare i den sistfödda damens stamtavlan att det blir Chagall lite här och där liksom Utrillo:angel: och väldigt mycket fullblod :D
Av denna faktiskt rätt geniuina och gamla svenska stam har det blivit en väldigt lätt och högställd dam av otroligt modern typ och som verkar ha lätt för det mesta...

kl

Vilken trevlig tråd! :)
Jag skulle gärna vilja veta mer om Onkel, som förekommer ett par gånger i fjärde led hos ett av mina ston.

Min "lånemage" är efter Master-Herkules-Toreador.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om Toreador!

Krevad verkar bli nästa hingst som ska användas som negativit exempel. Jan Lockwall får frågan i Häst&Ryttare nr 3/05 om han kan ge exempel på en häst som är snygg att se på men inte är duktiga under ryttare : -"Ja, men det är känsligt det där, jag kan inte nämna några namn. Jo, en förresten, han är död nu så det borde inte vara känsligt. Krevad hette han, ett halvblod som var mycket snygg vid hand men som hade svag ridbarhet."

Gammal tråd detta, men men...

Min häst (f.-88) är efter Krevad och ja... :angel: Han har ärvt många av pappsens lite udda egenskaper tydligen. Det är inte mycket bra jag fått höra om Krevad direkt. :crazy:
De som är lite insatta i avel brukar säga att "Ja, det är verkligen tur att du har Pontus (ue) i stamtavlan också med den fadern."

Som sagt, gammal tråd, men nu har jag läst hela två :o gånger och lärt mig en hel del!

Känner mig riktigt nöjd med att sitta på en märr med Chagall, Gaspari och en hel del fullblod bakom. :)

Funderar lite på när blodslinjerna räknas som "svenska"? Chagall, som exempel då, verkar ju räknas om gammalt svenskt blod är ju e Utrillo, som ju kom från Tyskland. Blir det "svenskt" för att det förekommer ofta i svenska stammar? :confused:

Chagall kommer från en stofamilj som funnits i Sverige sedan 1917, det är därför han anses som svensk.

Ang. Krevad

Jag har ett sto efter Krevad-Langos-Unikum. Har hört att Krevadare kan vara lite knäppa överlag? Hon var det som unghäst men världens snällaste på äldre dar.
Vi hoppade in henne när hon var 10 och som 14-åring gick hon 135 med mig som var total nybörjare innan hon som 15-åring betäcktes. Hon har helt perfekt teknik och rör sig bra, spec traven. Kunde gått högre än 135 också men var väldigt väldigt försiktig och jag red inte så bra då så ville inte pressa henne och hon är dessutom bara 155 hög.

Har nu två avkommor e. Maloubet de Pleville. Den första blir nog lite liten och tyvärr lite hög i bak, men världens snällaste. Den andra har mycket mer temprament och vilja och är betydligt större och byggd i uppförsbacke. Så verkar dom det blir en hobbyhäst och en tävlingshäst ;).

Mycket intressant tråd..........för en novis i avel som jag är......

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med bedömning av mitt sto stam

Hon är e: Bernstein ue: Prince Fair xx........jag har betäckt med Nobel och väntar nu på föl......

Om jag hinner betäcka om henne, vad ska jag välja, gärna med hoppinriktning.

Tack sålänge.......

Prince Fair-blodet är mycket intressant! Han är främst känd som hoppförvärvare så kombinationen med Bernstein låter lite annorlunda i mina öron.

Ditt sto har åtminstone 37,% fullblod i sig och om hon inte är för tung skulle jag titta på Ludwigs Champion. Han är visserligen bara 4 år men han imponerade på mig på bruksprovet med sina rörelser och exteriör förutom hoppförmågan!

Vill du ha svenskstammat skulle jag titta på Lambourghini. Visserligen blir det dubbelt Pompe och Utrillo men det blir så långt bak så det gör ingenting. Lambourghini tävlas själv i hoppning men är mer dressyrstammad. Han har blup över 100 på allt.

Tack snälla.......Görel

Mitt sto är inte alls tungt, utan är lite åt fullblodshållet.....och kort rygg.

Vad tror du om valet av hingst som hon går o väntar, det är Nobel.

Anledningen till att jag valde honom var framförallt att hon 2006 inte tog sig med Spender S, så jag valde först seminveterinär och dit hon sedan åkte valde jag ut hingst som jag tyckte verkade vettig. Kanske ett annorlunda sätt att välja men jag ville inte ha TAI då hon är 17 år idag och hennes första föl på gång.

Efter lite knixande, med olika mediciner blev vi av med infektionen och hon tog sig, nu är hon på dag 326 o jag bara längtar efter att få ut det lilla fölet.

Utirån beskrivningen ovan, hade du försökt få henne dräktig igen i år eller vänta tills nästa år. Vill gärna ha ett föl till efter henne.

Hej igen Görel....

Nu har jag spanat in Ludwigs Champion å tittat på videon de har på hemsidan......vilken häst, tror att den skulle passa på mitt sto.

Bonus är att det är Barbro Olsson, min veterinär som har hand om seminen, hon är ju också på Gränsbo där Nobel står. Vill gärna fortsätt med henne så det blir ju helt perfekt.

Nu ska bara den första fölisen ploppa ut......kommer den snart så är jag väldans sugen på att betäcka om i år.

Tror du att det blir lättare att få henne dräktig direkt efter hon haft föl, eller är det bättre att vänta tills nästa år tror du........väntar jag har jag ju några fler chanser att seminera än nu när halva sässongen har gått....

Tack än en gång för tipset, blev såld på den där Ludwig :d

Vad roligt att du också gillade Ludde!

Det är lättare att få ston dräktiga samma år de haft föl så om du har möjlighet skulle jag låta betäcka om henne i år.

Själv ska jag låta min 18-åring gå tom i år men hon har blivit dräktig som 15- och 17-åring utan problem så jag har is i magen och försöker igen nästa år.

Jag är redan "förälskad" i "Ludde", honom kommer det att bli, ska träffa min veterinär imorgon gällande en annan halt häst, så jag ska ta en diskussion med henne också, det var ju hon som lyckades få stoet dräktigt ifjol.......hon är också seminveterinär där "Ludde" står så det passar perfekt. Henne litar jag på......

Då ska bara Nobel fölet "ploppa" ut och allt ska gå bra med både sto o föl. Hon är idag på dag 328, så vi får hoppas att hon snart drar igång. Annars blir det lite tajt med tiden.......

Tack sålänge

Har en dam f-90 e. Ganesco-Torboldt-Unikum
och själv tillhör hon stofamilj 13. Mormor Uniette (13) har placeringar i MSV hoppning.
Dräktig med Ronaldinho H. Nedkomst "alldeles snart"
Ska stambokföra henne på äldre dar (med fölet om det blir nåt...).
Hon är en liten, tung dam som hoppar som en ponny...:D, ja inte just nu då alltså ;)
Ska bli så spännande att se om det kommer ut en liten en som mor, eller stor som far. Eller nåt mittemellan...

Tror hästen jag skrev om ovan har samma mormor som din :D

Tror hästen jag skrev om ovan har samma mormor som din :D
Då tillhör hon samma stofamilj som mitt sto gör. Gammal "fin" familj med en urlång stamtavla....
tror banne mej att hästaskrället har stam längre tillbaks än jag själv...he he.

Ägdes mormor av Peter och Thomas Erikssons pappa?

Ägdes mormor av Peter och Thomas Erikssons pappa?
Om deras far heter Knut så kan det stämma.
Köpte detta stoet som hopphäst för några år. När dottern som skulle rida henne flyttade hemifrån, så bestämde vi att behålla och avla på, för hon är en fantastiskt personlig häst.

Första året betäcktes hon naturligt med ponny-hingst men tog sig inte. Så seminerade vi förra året o nu går hon där med magen i vädret.
Jag hade noll koll på halvblodsaveln men så började jag lära mig mer o mer. Nu har jag kommit upp till 1 koll ungefär....:D
Det är mycket att lära sig om man "bara" hållit på med ponny förut.

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka