Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Görel skrev:
Du ska få svar på de övriga hingstarna också, men den mesta fakta jag har om den finns i böcker som jag just nu har i stallet och läser när jag måste fölvaka:)

Du vet om att du är knäpp, eller hur? ;)
Är det äldre böcker som börjar falla ur minnen så du behöver programmera in dem igen eller nya som du inte hunnit igenom än?

Skämt o sido. Vi är glada att du orkar glatt orkar med alla frågor från oss mindre vetande!

Men vi väntar vi också, inte bara på egna föl. Så klart vi väntar på din lilla Fille fölis. Första är ju speciell, för er båda! Håller tummarna och väntar mig snabb bild på "årets föl" tråden.
Lycka till!!

knapplån

Spontan kommentar till
Saigon-Krocket-Cyrano-Obelisk-Salvator,tack (Gööööööööööööörel:bow: ). Gärna med lite info om de gamla herrarna. :)

;) Krocket

athena skrev:
Gaston som är morfar till min var också e Hurricane xx.

Gaston är far till min 23 åring :) morfar är Cosmos...hon är helt underbar :love:
Det enda tråkiga är att nu när jag eg äntligen skulle kunna betäcka (dvs har utrymme, tid och råd) så är hästen gammal, har inte haft föl på evigheter och börjar få problem med benen :cry:

megalodon skrev:
mitt sto som tyvärr gick bort förra året 24 år gammal var efter Gaston.
Hon var så vacker!
Fick 10 p på typ när hon bedömdes som fyraåring :love:
inte så stor ca.158, men bra steg och vi tävlade 130.

Min 23 åring e Gaston är också så otroligt vacker :love: :love: :love: jag hoppas att jag ska få behålla henne ännu några år.

Jag vet att jag är helknäpp:p , men tack och lov är jag pratglad och social också, så jag är inte orolig för att jag är helt insnöad:D

Självklart kommer det bild på fölis, med hela stammen;)

Jag som då är insnöad på svenska blodslinjer har ett sto med dansk mamma, polsk morfar osv, tur att stamboken inte styrde mitt hästval:angel:

Blandad är min spontana kommentar!

Krocket var första hingsten med 10 på löshoppning, Cyrano har främst utmärkt sig genom avkommor i hoppning och fälttävlan, Obelisk var ingen tävlingshästproducent men lämnade många goda avelsston, Salvator gav främst remonter men även tre hästar i svår klass.

Och så ovanpå det en dressyrhingst med blandad god svensk stam i kombination med bra importerat blod (Swift) och en inte helt usel hoppförmåga!

Låter alltså som en häst som skulle kunna ha talang för både hoppning och dressyr, åtminstone på pappret!

Tackar! :bow: Roligt att du delar med dig så generöst av dina kunskaper om de gamla herrarna!

Jag får återkomma med resultatet (han ska ridas in till vintern), men kan meddela att i dagsläget har han visat naturlig talang för hoppning (har fått mammas dykteknik) och rör sig mycket bra. Temperamentet lämnar över huvud taget inget övrigt att önska - och jag är jättenöjd hittills.:love:

Som kuriosa kan jag berätta att när det var dags för betäckning jag av en stor uppfödare/hingsthållare fick en besk kommentar om valet av Saigon till mitt sto (han tyckte jag var urbota dum som valde en dressyrhingst till den stammen).:crazy: Å andra sidan gratulerade en av Sveriges främsta producenter av högklassiga dressyrämnen mig till ett mycket bra val av hingst till det "ursnygga stoet"...:rofl: (Stoet har gått lätt fälttävlan, hoppat 1,35 (före min tid) och tränat svår dressyr (jag har inga tävlingsambitioner). De kommentarer jag hört mest genom åren har varit vilket slöseri det är att den hästen hamnat hos mig. :p )

Jag har förhoppningar om att min lille prins ska kunna bli allround.

;) Krocket

Senast ändrad:

Görel skrev:
Gissar att hästen är från samma stam som Pegasus 424;)

Jupp, då gissar du helt rätt...
Fast det var du som berättade det för mig...:angel:

Jag har själv jobbat på Flyinge när Krevad var där, hans dåliga ridbarhet berodde på hans temperament. Han var faktiskt riktigt farlig så fort det blev något extra, som uppvisningar tex, under dom 4 åren jag var där så kunde vi aldrig rida honom på en enda visning. Visst finns det bra avkommer efter honom, han har ju haft en väldigt massa ston. Men tyvärr så är dom flesta som han själv. Fast du behöver ju inte döma ut din häst för det, du måste se din häst som en egen individ. Vad jag har förstått så brister dom flesta avkommer när man kommer upp en bit i klasserna och det krävs mer av dom. Det finns många Krevad avkommer som fungerar jättebra som ridskole hästar. Går i flocken, inga stora krav osv. Kom ihåg att din häst är den samma nu som innan du frågade.

Fast det intressanta är att Krevad flyttades sedan i från Flyinge ut till en annan hingststation där hingsthållaren ansåg att han var helt okomplicerad, dom kunde låta ett barn hantera honom.

Men han ska tydligen ha vänt helt hanteringsmässigt när han flyttades, så frågan är ju om det var tempramentet det var fel på eller om han helt enkelt inte trivdes i den miljön han var.

Mvh
Camilla

ch791022 skrev:
Fast det intressanta är att Krevad flyttades sedan i från Flyinge ut till en annan hingststation där hingsthållaren ansåg att han var helt okomplicerad, dom kunde låta ett barn hantera honom.

Men han ska tydligen ha vänt helt hanteringsmässigt när han flyttades, så frågan är ju om det var tempramentet det var fel på eller om han helt enkelt inte trivdes i den miljön han var.

Mvh
Camilla

Håller absolut med!

krocket skrev:
Som kuriosa kan jag berätta att när det var dags för betäckning jag av en stor uppfödare/hingsthållare fick en besk kommentar om valet av Saigon till mitt sto (han tyckte jag var urbota dum som valde en dressyrhingst till den stammen).:crazy: Å andra sidan gratulerade en av Sveriges främsta producenter av högklassiga dressyrämnen mig till ett mycket bra val av hingst till det "ursnygga stoet"...:rofl: (Stoet har gått lätt fälttävlan, hoppat 1,35 (före min tid) och tränat svår dressyr (jag har inga tävlingsambitioner). De kommentarer jag hört mest genom åren har varit vilket slöseri det är att den hästen hamnat hos mig. :p )

;) Krocket

:rofl: :rofl: tack för ett skönt skratt så här på kvällskvisten!

Frondeur333.jpg

Och så kan vi ju passa på att göra en jämförelse med storebror Frondeur 333 (för att knyta an till trådens ämne kan jag nämna att han var morfar till Chagall och alltså finns i stammen å många nutida hästar) och se om det finns några likheter ;)

Fotot är taget av Olle Kjellander från Kurt Graafs bok om den svenska varmblodsavelns historia.

Får också be om ursäkt för att fototo på Kungen är lite snett inscannat, så där överbyggd var han ju inte!

:love: mitt stos farmors morfar om jag fattat det rätt :D

Måste bara fråga er som vet mer än jag om stammar, hur ser det ut för ett sto (F2) som har Jovial som morfar och Gaspari som Farfars far? Kan det finnas något intresse i den stammen måntro? :D

*puttar* ingen som kan svara? Skulle va intressant att veta :D

Måste bara fråga er som vet mer än jag om stammar, hur ser det ut för ett sto (F2) som har Jovial som morfar och Gaspari som Farfars far? Kan det finnas något intresse i den stammen måntro? :D
Det krävs mer info än så för att veta om en stam är intressant eller inte.

Har en fyraåring efter Camaro M, hon är inte det minsta svårriden. Humör ja, men svårriden nej!

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka