Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Galopp fram och trav bak - det känns igen. Vi hade en fjordingkorsning (såg ut som ren fjording) enligt uppgift e.Mountbatten (?) - Urbino som gjorde så om man inte fick fart på honom. Och det fick inte jag. Lugn och trygg:)

Spinda, Drusilla 5775 och Felicia 12859! (Feliciano och Chess mamma för den som inte är insatt)

Vid en titt i stamboken från 1963 så har Flyinge kastrerat hingstar innan de blivit 3 år. Dom var kanske uppenbart inga hingstämnen ;)

Tittar på Dorothea 5408 i stamboken för 1967. Alla hennes hingstföl + ett par stoföl såldes som föl eller 1-åringar. Likadant med Diadem 5820 (3 behölls dock till 3års ålder), Dongola 6088, Druva 5720 m fl.
Flyinge ordnade väl auktioner varje år där de sålde föl och unghästar ?

Ja det gjorde dom. Jag har t o m några gamla salukataloger från början av 70-talet som jag fått, och där säljs bl a f d hingsten Gallax för 13 500! En fuxson till Kalmia 6201 e Gaspari född 1972 är struken.

Treåriga Dryad e Gaspari u Druva e Heristal u Diana 3787 hade jag velat ha ;)

Jag har ett sto efter Bartok-Ceylon-Rote Boldt-Drabant. Har överlåtit stoet och har inte tänkt ägna mig mer åt halvblod, men jag är ändå lite nyfiken om det är en stam att ta vara på och om nån skulle ha valt att avla vidare på den?

Man hade under den statliga tiden på Flyinge ett s.k. Kassationsmöte i slutet av Juli varje år där hästmatrialet gicks igenom och där plockades individer bort som inte ansågs hålla måttet. Detta gällde hästar av alla åldrar från föl till gamla hingstar och ston. Så en hingstunge på Flyinge hade ingen garanti att få vara kvar till tre års ålder. Det var en och annan som köpts som föl och kastreades och gick på auktion som redan som 1-åring

Javisst, de kunde ju inte spara på allt !
Sökte bara en tänkbar förklaring till Görels kommentar "och jag minns att jag tyckte att han var en oansenlig häst och förstod inte alls varför de behöll honom som hingst tills han var tre".
Men dels så kunde St Göran ha verkat mer lovande som 1-2åring och dels kanske det fanns positiva sidor som inte Görel såg...:angel: .

Cat_and_rat:
Vill bara lägga till att Brabant hade hingstarna Bacardi och Bagathell samt Zetello i svår dressyr i Tyskland och hingstarna Brando och Temptation i svår dressyr i USA.
:bow: :D :bow:

mimus:
Jag som har ett Brabant sto och ridigt en del Brabanthästar vill återigen hävda att om man nu vill jämföra honom med nutidens hingstar så tror jag att han skulle kommit mer till sin rätt i dag.

Hans avkommor har/hade ett temperament och en rörelse som passar dagens sportryttare bättre, då kunde vi inte ta tillvara på dessa avkommors talanger. Idag söker vi detta i utländska hingstar.
Att han dessutom gav en del lite lätta vackra individer gjorde inte saken bättre.
:banana::banana: :banana:

I rest my case.:angel:

Jag var ju inte så gammal när Sankt Göran dog, men jag hade ändå hunnit se en hel del godkända hingstar! Han hade inte mycket gemensamt med dom ;)
Däremot var Heristal-sonen u Kickan 4196 en mycket tjusig och talangfull häst!

Jag tror dig. Det är ju tur att inte alla blir avelshingstar eller framgångsrika sporthästar - vem skulle då lära upp ridskoleungarna ? :D
St Göran hamnade väl precis där han behövdes.
Hittade du ngt kort ?

Bartok e.Aladin Z-Hartung klingar hoppning för mig, tror ej att han fick speciellt många avkommor. Ceylon och Drabant var ju toppförvärvare. Säkert intressant om man är intresserad av hoppavel eller ?
Det beror ju på mödernet också, egna meriter o s v.

Cat_and_rat skrev:
Bartok e.Aladin Z-Hartung klingar hoppning för mig, tror ej att han fick speciellt många avkommor. Ceylon och Drabant var ju toppförvärvare. Säkert intressant om man är intresserad av hoppavel eller ?
Det beror ju på mödernet också, egna meriter o s v.

Stoet själv är tävlad LA dressyr. Mamman vet jag inte så mycket om, hon har lämnat ett par avkommor varav en helbror till mitt sto (Baldersbrå) som tävlar dressyr Prix St Georges.

Äntligen ordning på scannern...

Sankt Göran är fuxen, i förgrunden Maritza född 1969 e Moral xx (ej gdk) - Visir - Rivoli

GranoMitzi.jpg

Här är Hjärter Kung, född 1960 e Heristal u Kickan 4196

HjrterKung.jpg

Båda herrana är över 20 på korten.

Jag fortsätter att leta efter mitt enda foto på Drakma.

Jag var på inomhus SM och tittade för ett par veckor sedan. När jag var där så passade jag på att prata med olika ryttare om vad dom tycker att man ska betäcka med för hingstar :angel:

Dom hade absolut ingen aning :( Då var det åtminstonde SM och jag trodde dom ryttarna skulle ha någorlunda koll årminstonde - men ack vad jag bedrog mig....) Dom visste i princip vad pappan och morfadern till deras egna hästar hette och så visste dom Feliciano och Cardento :rofl:

Nåja det kanske bara är jag som skulle önska att ryttarna vore lite mer insatta i det här med aveln och pedigrees...;)

Helen

Så länge dom känner till Feliciano är jag nöjd ;)

Görel skrev:
Här är Hjärter Kung, född 1960 e Heristal u Kickan 4196

HjrterKung.jpg
:love: :love: Så oväntat va? ;)

Jag har ju en del bilder hemma, har du tänkt på hur photogenique han var? Han smilade alltid upp sig om det kom en kamera hans väg. :love:

Frondeur333.jpg

Och så kan vi ju passa på att göra en jämförelse med storebror Frondeur 333 (för att knyta an till trådens ämne kan jag nämna att han var morfar till Chagall och alltså finns i stammen å många nutida hästar) och se om det finns några likheter ;)

Fotot är taget av Olle Kjellander från Kurt Graafs bok om den svenska varmblodsavelns historia.

Får också be om ursäkt för att fototo på Kungen är lite snett inscannat, så där överbyggd var han ju inte!

Så där ser nästan min två åring ut nu.
Vad kul att se, hon har visserligen mycket bättre halsansättning, men samma korta rygg (jag har undrat var den kom ifrån) och rumpa.

Jag såg ju en gammal bild på Chagall, och tyckte hon var lik även honom. Idag kan man inte se mycket från pappa eller för mamma heller för den delen, förutom den vackra överlinjen då.

vi har ju tre ston med svensk stam ett sto efter
sto nr 1 chapman-hartung-pegasus.
sto nr 2 ceylon-sombrero-toreador
sto nr 3 electro-bacardi- cosmosxx
sto nr 4 standford-dammen-jarramas
sto nr 5 calypso II-spartan-edelmannxx
sto nr 6 highlight-calypso II-spartan.
sto nr tre har visserligen lite importerat blod men alla dessa tre ston är ganska "skarpa" men alla tre har tävlat msv klass sto nr 1 dressyr även om hennes mamma gick svår hoppning. sto 2 och 3 i hoppning och sto 3 vars mamma gick också svår hopping.sto nr 4 härstammar från britta-stina eriksson i flenmo. och ska börja tävla till våren. fast i dag är det ganska svårt att sälja unghästa och föl även om man har bra ston som kommer från kända familjer. många spekulanter har ingen som helst aning om hingstar förutom cardento och quite easy. även om de länmar trevliga avkommor så passar de ju inte till alla svenska stammar. vi försöker ändå välja hingstar som är lovande själva eller som man vet lämnar bra och sedan ska de ju passa till just det stoet. vi har även två ston med tyska linjer och deras avkommor är inte heller lätta att sälja till rätt pris många vill ha en kanonföling för 20-30 tusen och det kan man ju knappt tillverka dem för. vi har endast betäckt två ston i år sto nr 2 och 3. sto 2 med sandakan men hon har tyvärr resorberat och sto 3 med cuper.

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka