Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Visst är det synd!

Jasper hade ju en välkomponerad stam med en stark stolinje av familj F.2 och en av halvblodsavelns mest framstående fullblod till pappa och Urbino var en riktig stjärna!

Själv skulle jag verkligen önska att jag hade ekonomisk möjlighet att hålla ett par ston från bra gamla svenska stammar och kombinera dom med de bästa av dagens hingstar!

om det inte var för att jag ska sälja henne och köpa en yngre tävlingshäst, hade jag velat ha kvar henne och betäcka med feliciano.

Mitt eget sto e Ceylon är dräktig med Feliciano :)

Förstår att man ibland måste sälja, och man kan ju inte ha hur många hästar som helst :(

Har letat efter felicianohästar åt ryttaren jag jobbar för. De är mkt starkt representerade på elittävlingar och alla ryttare vill ha dem. Kan inte fatta att så få betäcker med honom, det måste vara det mest lättsålda avkommorna som finns. Dessutom har de trevligt temperament, så att amatörer kan ha glädje av dem om de mot förmodan inte skulle hoppa bra nog.

Jag valde honom av en massa olika anledningar. Jag ville ha en äldre hingst som var A eller elitpremierad med egna prestationer och prestationer i stammen. Han skulle vara av gammal svensk stostam, gärna med inblandning av det bästa importerade blodet. Jag skulle ha sett minst en förälder (har sett Felicianos båda föräldrar) och flera avkommor. Dessutom skulle hingsten ge avkommor med trevligt temperament och korrekt benställning. Min egen är en typisk Ceylon, överhettad i skallen och inkorrekt bak, men med tre bra gångarter, god hoppförmåga, lättlärd och intelligent och dessutom väldigt spänstig och med en naturlig balans!

Jag hoppas precis som du att många inser Flicianoavkommornas alla goda sidor och framgångar på tävlingsbanan! Är dessutom inte Isaac den första svenskfödda häst Royne Zetterman tävlat? Det säger väl en del ;)

jaha, arram.

åh, tack så mycket!

jag blev faktiskt osäker och sprang och kollade hans samtavla, och det står faktiskt aram. då är det den holländska ändå.

jaja. tack iaf.

Visst är det förvirrande när två hingstar som verkat ungefär samtidigt (det är 8 år emellan dom) har så lika namn!

Familjen Zetterman har minst tre feliciano som de rider svårklass på. Utom Isaac så har Daniel Fellini och Ray Ray. Royne köper alla bra feliciano han kommer över.

jag är inte så insatt i avel och undar varför många är så negativa till Utrilo? Han har väl lämnat mkt bra? eller är det så att han lämnat för mycket så att de flesta hästar har honom i ngt led? eller hur är det? Lär mig gärna!

Jag uppfattar det som att Utrillo finns överallt ;) i många svenska hästars stammar, och det är därför man vill undvika honom.

Vårt sto har Gaspari i 4e led... (genom Jaguar e. Emir e. Gaspari)
Sedan har hon Kaliber i 3e, och Utrillo i 4e också såklart då..
Sedan har hon Cyrano också i 4e, hur är det med honom egentligen?
I 5e har hon sedan Brabant... Sedan 6e Nepal...
och så har hon ett fullblod ti pappa..!

Hannoveraaren Cyrano levde tyvärr inte riktigt upp till de förväntningarna man hade på honom. Sonen Cyrill 523 med en placering i svår hoppning är enda avkomman i svår klass (om han inte hade någon i fälttävlan som jag missat :confused: )
Brabant lämnade ofta exteriört framstående avkommor, men de blev inga framstående tävlingshästar. En avkomma i svår hoppning respektive dressyr är lite på 1118 betäckta ston.
Nepal var elithingst i alla tre diciplinerna! 9 i svår hoppning, 5 i svår dressyr och 7 i svår fälttävlan!

(LK)

Mitt gammelsto har gammal hederlig stam med Torboldt-Urbino, är liten och vit och har fått tre fina avkommor - två söner e Nactus resp Tip Top och en dotter e Master.
Denna dotter (en svart gummiboll, vacker som en hel vecka) har i sin tur fått en lika vacker dotter e Nactus (ochså gammal svensk stam med Napoleon-Maraton).

App, app, app! Nu är du där igen när det gäller Brabant. ;) Kommer du inte ihåg tråden där vi kom fram till att väldigt stor andel av hans avkommor gick på export till bl a USA och därför inte finns med i statistiken? Det gäller ju samtliga hingstar, både svenska och utländska, tävlas det av ryttare från andra nationer hamnar de inte i statistiken och det blir skevt. Lite samma problem med Marwin, när John Hickey rider honom tävlas han för Irland och hamnar inte i svensk statistik.:mad:

Och jag som försökte vara snäll mot Brabant nu;)

:D Tja, vackra oduglingar tycker jag väl inte är så snällt? ;)

Det är inte alla förunnat att vara vackra ;)

CillaW skrev:
(LK)

Mitt gammelsto har gammal hederlig stam med Torboldt-Urbino, är liten och vit och har fått tre fina avkommor - två söner e Nactus resp Tip Top och en dotter e Master.
Denna dotter (en svart gummiboll, vacker som en hel vecka) har i sin tur fått en lika vacker dotter e Nactus (ochså gammal svensk stam med Napoleon-Maraton).

Fast hon var ju vacker som en dag som 6åring :d , den gamla damen alltså ;)

Efter 2 dagars avelskurs hos SLU kan jag ju bara tillägga i Brabant-debatten att det var nog det enda alla var helt överens om att Brabant var inte bra, vet inte om det var Jan Philipsson eller K-H Heimdal som påpekade att hans samtliga godkända söner blev godkända (10st) innan det "nya" bruksprovet infördes, efter detta har yttligare 10 söner varit frame för prov men ingen godkänts. De är vackra men där slutar de positiva egenskaperna...

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka