Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Gibraltar föddes 1970 och dog 1983 efter att en lastbil backat på honom :mad: T o m 1982 hade han 2 placeringar i msv dressyr samt i lätt fälttävlan. Han var brun med stjärn och vit höger bakfot. 167-195-21 cm.

Gibraltars exteriöra utlåtande var; god resning, stark överlinje, något kvadratisk. Tillfredsställande benad med goda ledgångar. Mycket vägvinnande rörelser i skritt och trav. Biljarderar ngt fram.

Gibraltar lämnade sönerna Turbin och Galahad, som båda var i avel endast ett år. Turbin misslyckades på sitt bruksprov, och jag tror att Galahad också gjorde det. T o m 1996 hade han lämnat 65 stamboksförda ston. Han hade 2 avkommor i svår dressyr. Han betäckte 420 ston.

Gibraltar var efter fullblodshingsten Hurricane xx som var framgångsrik både i galopp- och ridhästaveln. Hans mamma Fancy var helsyster med Maratons mamma. Mormor Fairita hade placeringar i svår fälttävlan.

Vagabond föddes 1963 och avlivades 1977 då han misstänktes förvärva patellaupphakning. Huruvida det stämmer eller inte tvistas det om. Han var brun med stjärn och vita bakfötter. 166 cm. Jag kan ttyvärr inte hitta något exteriört utlåtande på honom. Vagabond lämnade sönerna Diamant, Filipin, Fridolin, Duncan, Warrigall, Vagant och Lester. Diamant är dne ende som i sin tur fick en godkänd son, Porfyr u Tredje mannens mamma Terecina III, men därefter dog hingstlinjen ut. 132 stamboksförda ston hade han i 1990 års stambok.
Han betäckte 676 ston.
I svår hoppning hade Vagabond 5 avkommor.

Vagabond kom ur Gotlandsfamiljen 35, Ulla-familjen. Hans helsyster var mamma till hingsten Galant e Jovial. Galant exporterades senare till Schweiz, och lämnade en son som vann något tävling i Falsterbo med Beat Mändli för en tio år sedan.

Jag har ett fullblodsto med mkt bra exteriör som är e: Talinum ue: Carnoustie hon har just fått ett hingstföl e: Casa Grande, båda till salu! ;-)

Mvh Hanna

Görel skrev:
Du skulle du kollat på stoet e King Marco som jag såg på annons tidigare i år! Mödernet Utrillo - Piaff var inte heller fy skam!

Själv drömmer jag då om en sondotter till Urbino som ska vara e Flamingo!
Minns att du var väldigt förtjust i Z, e Flamingo - Orkan. :)

Trevligt och höra. Mitt lilla sto är efter Baryshnikov-Trofé så där finns lite fullblod i henne och jag ser det som positivt
Tillhör stofamilj 13, mamma heter Amelia så nu har Görel all info hon behöver för att göra en djupdykning i sina stamböcker. ;)

Baryshnikov såldes till utlandet och är numera kastrerad, vad jag har hört. Vet inte så mycket om hans avkommor som om det är någon som känner till någon får ni gärna berätta. Vet bara det som min egen står för och det är en hel del :angel:

Apo

Ja, henne hade jag väldigt gärna haft som avelssto, om hon hade levt!

Bakom sig hade hon Obelisk - Gaspari - Heristal - Onkel - Ruster - Zeus, det finaste gamla svenska blod man kan tänka sig! Hennes son e Ceylon gick både msv hoppning och dressyr!

Sv: Marocco

Disa1 skrev:
Görel:
Jag har ett sto efter Lemon - Marocco. Hoppar som en gud, men inte jättebra gångarter, så statistiken stämmer ju på henne.

Hon är Lemon - Marocco - Gibraltar - Vagabond, berätta gärna mer om de hingstarna.

Har även ett sto e: Camaro M - Sankt Gotthard - Bacardi - Nepal och en valack e: Krius xx - Romeo - Illusion - Toreador, du får HEMSKT gärna berätta om de hingstarna.

Vad heter mamman till ditt sto e. Camaro M ?
Red för många år sedan ett sto e.St Gotthard - Bacardi - Nepal är det möjligen samma ?

Sv: Intressant tråd detta!

Rut skrev:
Läser med stor behållning. Alltid kul att höra folks åsikter. Själv gillar jag Ceylon skarpt och är endast intresserad av hoppavel. Har ett sto med stammen Cortez-Ceylon-Urbino så jag känner mig lyckligt lottad. Hon har fått sitt andra föl häromdagen e Camaro M. Folk försöker övertala mig att ta en gångartshingst, men de lyckas inte särskilt bra!

Jag kan bara gratulera dig till din fina häst!!!

Hur blev stoet E.CamaroM???

Har nämligen seminerat mitt Cortez-Lemon-Urbino med honom ...

Mycket möjligt

Hon hette Gabelli, f. 87. Vi hade henne på foder och betäckte med Camaro M, resultatet blev min "Lillan" f. 03.

Är det möjligen samma??

Jag har ju som du ser ovan också ett sto e Camaro M, än så länge har hon vart jättetrevlig, men jag har hört många rykten om svårinridna hästar efter honom. Har sett 2 4-åringar på tävling nu, hoppade trevligt, men har enligt ryttaren varit svåra att ridna in!

Heristal var bra när avkommorna slapp få hans långa rygg, och det slapp ju Kungen ;)

Sen hoppas jag på att du tänker på halvbrodern Frondeur 333 också! Han var ju bl a morfar till Chagall, och jag har hört flera gamla uppfödare säga att han var underskattad!

Sv: Intressant tråd detta!

Hur blev stoet E.CamaroM???

Har nämligen seminerat mitt Cortez-Lemon-Urbino med honom ...[/QUOTE]

Det blev en liten hingst...Jo den är jag nöjd med. Väldigt ädel, lååånga ben, ganska kort rygg, fin hals och vackert huvud. Vi får se hur det utvecklar sig, men jag är väldigt nöjd med honom. Hoppas du är lika nöjd om knappt ett år!

'01 fick vi ett stoföl med stammen Cortez-Ceylon-Jazz. '97 fick samma sto en hingst med samma stam. Hur ser din ut? Vore jättekul att se!

Ceylon-stoet är på väg mot ELIT och har lämnat en drös kanon-avkommor!
Hon fick ett stoföl e. Dionysos förrförra fredagen...

Disa1 skrev:
Jag har ju som du ser ovan också ett sto e Camaro M, än så länge har hon vart jättetrevlig, men jag har hört många rykten om svårinridna hästar efter honom. Har sett 2 4-åringar på tävling nu, hoppade trevligt, men har enligt ryttaren varit svåra att ridna in!

:eek: :eek:
DET lät inte bra... Vi har en stor tvååring e. Camaro M som i och för sig verkar snäll hittills. Men hans mamma var inte rolig att rida in och enligt uppgift inte hans mormor heller. Hmm, det blir en tuff vår 2006 då kanske.

Sv: Mycket möjligt

Disa1 skrev:
Hon hette Gabelli, f. 87. Vi hade henne på foder och betäckte med Camaro M, resultatet blev min "Lillan" f. 03.

Är det möjligen samma??

Ja det är samma häst. Hoppade och tävlade henne som unghäst när ägaren var gravid. Var det LS som ägde henne fortfarande ?
Trodde faktiskt att hon inte längre var med på jorden efter att de upptäckte vad skadan på halsen var.

Nääää, Dionysosungen kom förra året. Den hon fick i år är efter Danzas. ;)

Hej!

En bekant till mig har ett sto e:Cavalotti-kaliber-vagabond, en häst med bra gångarter (enorm trav)Vann kvalitets som 4:åring som dressyr talang, tror hon fick 40poäng extriört.Är det någon hingst i dag som skulle passa hennes blod bättre än ngn annan etc?Hon funderar på att betäcka henne nästa år.Hon är ca 163cm hög och ngt kvadratisk i typen!
Hon hade hört att Cavalotti avlivades pga misstanke om struppipning eller liknande, stämmer det?

Mvh MAlin

:o Oups!
Men förra året fick hon inget föl. :D Det var "Bella" som fick e. Dionysos. Men det stämmer nog att hon bytte till Danzas när C inte tagit på två språng.

:o Så sant, så sant. Även solen har sina fläckar, jag ger mig. ;) Hur går det med ditt sto då, får du nån köpare på henne?

Cavalotti avlivades inte, utan han hittades död i boxen en morfon. Har för mig att han hade fått tarmvred. Väldigt synd på en så intressant hingst!

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka