Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

*viskar* En shagayarab med en massa siffror....

Trevligt!

Tycker att det är för lite arabblod i dagens halvblodsavel! Du har ju farfarsmorfar på ditt sto, Nerox, som gjorde gott i halvblodsaveln!

Inte behöver du viska det. Tycker det är mer intressant med det blodet därbakom. Kan även hålla med Görel om att det är konstigt att folk inte hört talas om Rockad.

Okej så här står det Min Pållas mamma: Roguett 13825 är u: Bajanka 8886 som i sin tur är e: 5357 Shagya XXXVIII-5 och u: Bajan (A.H. 18/69)

Nu hittade jag henne både i stamboken och på allbreed :)

Måste dock erkänna att jag har svårt att hålla ordning på alla Shagya och Koheilan och Bajan osv som förekommer i shagyastammar :o

Jag skulle gärna ta en med Hartung och Carnoustie. O´den var också en fin hingst.

Marocco

Görel:
Jag har ett sto efter Lemon - Marocco. Hoppar som en gud, men inte jättebra gångarter, så statistiken stämmer ju på henne.

Hon är Lemon - Marocco - Gibraltar - Vagabond, berätta gärna mer om de hingstarna.

Har även ett sto e: Camaro M - Sankt Gotthard - Bacardi - Nepal och en valack e: Krius xx - Romeo - Illusion - Toreador, du får HEMSKT gärna berätta om de hingstarna.

Nu har jag inte läst i genom hela tråden men jag tyckte det var intressant när ni kom in på helsvenskt!

Har ju själv ett sto som är är e. Nebraska - Rockad - Drabant!
Dessutom är hennes mormor mamma till Ceylon. :p
Kanske ingen sensationstam, men jävlar vilka fina föl hon lämnar. Förra året fick hon en hingst e. Lambourghini och jag gråter över att det inte blev ett sto. För vem har råd att ta fram en godkänd hingst?
Men nog sjutton blev det ett sto när jag satte utländskt på henne. *mutter* Utbudet på svenska hingstar är ju minimalt nu för tiden.

Hur som helst så ville jag säga att mitt hjärta slår extra hårt för svenska stammar... Där ingen Utrillo syns så långt ögat når.

Fast det har jag minne av att han gjorde, bra ifrån sig alltså.

Det jag kommer ihåg var att han hoppade hus men att han försökte studsa varje gång eftersom galoppen var enorm. Hoppningen var det bara :love: med.

*lånar*

Jag tycker nog att Flamingoblodet är dåligt representerat. Sedan finns det ju, Cosmos**, Sombrero, Royal Conductor**, Hurricane**, Prince Fair**, Rote Boldt, Modesto, Montal**, Osterglanz**, Koncerz**, Leuthen I, Herzog, Maraton, Dammen, Favorit, Ganesco, German, Ambassadeur, Bellini, Callaghan, Caracas, Gaston.

De flesta av dessa finns väl inte att tillgå längre.

LilaTiger skrev:
Jag skulle gärna vilja ha ett sto med Chagall blod...och sen gillade jag Niarchos också...

Chabloon hade ju båda i sig, men godkändes tyvärr inte :mad:

Vem gjorde bar ifrån sig? Jag har skrivit om så många hingstar att jag inte riktigt kan hålla ordning på dom ;)

Maraton och Dammen lever och är i avel i år! Bellini och Ganesco finns kvar i frysen :D

Jag ska kolla när jag har uppgifterna tillgängliga :)

Jag är också svag för gamla svenska stammar :love: (säger jag med ett sto vars mamma är dansk, morfar polsk :D )

Jag är väldigt sugen på att ta Lambourghini om två år när hans avkommor blivit ridna på :d I år har jag valt Fille, så det blir ju mycket importblod, men BRA sådant ;)

Swift! Har tom antecknat det i programmet

Görel skrev:
Vem gjorde bar ifrån sig? Jag har skrivit om så många hingstar att jag inte riktigt kan hålla ordning på dom ;)

Maraton och Dammen lever och är i avel i år! Bellini och Ganesco finns kvar i frysen :D

Finns Ganesco?? Var hittar men det??

Jag antecknade det i mitt program också :D

Om det inte var i årets hingstkatalog så var det nog i förra årets som det stod att det fanns kvar efter Ganesco. Sen när jag kollat betäckningssiffror så har ingen använt honom, och alltså borde det ju finnas kvar! Har varit lite sugen på honom till mitt eget sto!

Följt debatten ett tag, kan bara hålla med ang Urbino- enligt mig en av de bätsa förärvarna inom halvblodsaveln i sverige. sedan vill jag gärna slå ett slag för att ha 25-50% fullblodsinslag i våra hästar...

Har själv ett sto efter Electro/fb som är mkt noga utvald pga sin stam och som hittils aldrig gjort oss besvikna vad det gäller hennes avkommor!
det andra stoet är E.Cortez-Lemon-Urbino, och hade troligen aldrig köpts in av oss om det inte vore för hennes stamtavla...

Så förrutom Urbino, så är Cortez min stora favorit, jag är av den åsikten att alla borde få ha ettn cortezhäst en gång i livet :D

Skulle jag "hitta" ett sto med antingen Ganesco/Carnoustie/Irco marco i, så skulle jag åka och kika på henne :angel:

Men jag har nog med två new forestston också i avelsboxen...

Du skulle du kollat på stoet e King Marco som jag såg på annons tidigare i år! Mödernet Utrillo - Piaff var inte heller fy skam!

Själv drömmer jag då om en sondotter till Urbino som ska vara e Flamingo!

Bonaparte tror jag kan vara ganska uppskattad. Vi har ett sto e. Cardento - Bonaparte som bl.a. A-tränare i hoppning varit intresserade av även innan de sett henne pga stammen.

Har även ett sto som är ue Furidant. Furidant själv var väl kanske ingen klart lysande stjärna, men det är roligt att få in Furioso-blodet.

Sedan hade jag ännu hellre sett att det varit moderna hingstar även i andra led. Förhoppningsvis går ju aveln framåt och då bör ju rimligen bra unga hingstar vara bättre än de gamla, som var bra på sin tid. Men, det var ju inte det tråden handlade om.

Intressant tråd detta!

Läser med stor behållning. Alltid kul att höra folks åsikter. Själv gillar jag Ceylon skarpt och är endast intresserad av hoppavel. Har ett sto med stammen Cortez-Ceylon-Urbino så jag känner mig lyckligt lottad. Hon har fått sitt andra föl häromdagen e Camaro M. Folk försöker övertala mig att ta en gångartshingst, men de lyckas inte särskilt bra!

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka