Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Jag skulle gärna ha ytterligare ett Flamingo-sto alternativt ett Urbino-sto (börjar bli till åren även de yngsta). Sedan är jag förtjust i Ceylon och Chagall-blod. Jag hade ett underbart Chagall-sto, Zaida 11660, och har nu ett barnbarn till henne i avel. Jag är dessutom barnsligt förtjust i Maraton och har haft ett antal avkommor till honom. Bara en av dem blev liten, de andra är istället stora (170+). Jag skulle också kunna tänka mig ytterligare ett Martini-sto, för han verkar vara bättre som morfar än som far.

Måste fråga, vet du om din Zaida fick ett stoföl e Tiger, Zinda? Född i slutet av 80-talet tror jag. Ägdes av Vretaskolan sista åren, tyckte mkt om henne och hennes avkommor! Hon var även släkt med hingsten Zorn på nära håll har jag för mig.

Jag har ett sto e. Partisan -Cecil så där har jag både Gaspari och Drabant blod. När jag visade hennes föl blev domaren alldeles lyrisk över henne och hennes stam (stofam 45) så blev också vet. och inseminatör. De sa att de förstod att jag ville betäcka henne, det skulle de gjort själva :love:

Hoppas att det är ok Jarrah att jag svarar, har min stambok framme ;)

Zaida fick dottern Zinda 15918 född 1981 e Tiger, och Zaida var helsyster med hingsten Zorn 863.

Tacktack!
Var grymt förälskad i en avkomma till Zinda e. Master, ett sto som tyvärr fick en fraktur på bogbladet och togs bort som tvååring :cry: . Fiiin dressyrhäst hade hon blivit.

Enligt den BLUP-index som publiceras i senaste hingstkatalogen ligger Marocco trea från slutet av cirka 200 hingstar :(

På huvudindex har han 57 på gångarter och 93 på hoppning. Delindex gångarter skritt 66, trav 45, galopp 76, temperament gång 80. Delindex teknik hoppning 85, temperament hoppning 103. Delindex exteriör typ 50, ben 118, rörelser 61.

Enligt livstidsstatistiken för hoppning som publicerades i Ridsports avelsextra är Maroccos prestationstal 7,56 att jämföra med ettan Irco Marcos 64,04 (fast han var ourstanding, nästa hingst har 36,72 och trean 27,62)

Sen kan man ju alltid diskutera vad de enskilda siffrorna representerar, och hur enskilda individer lever upp till indexen. Dessutom beror det förstås på vilka ston hingsten haft, men framför allt på hur man räknar.

Zinda var Zaidas dotter, men jag vill minnas att hon var första avkomman och född 1978. Jag har inga papper här nu, så jag bara gissar. Jag har sett henne några gånger med föl vid sidan på fölmönstringar o dyl. Hon lever väl inte längre? Själv har jag en dotterdotter till henne i avel.

Hoj.

Kusinen har ju ett sto efter Bonaparte-urbino-portos. Jag gillar också Urbino han var elegant :love: , Utrillo var ju ingen dålig häst häller. Portos vet jag inget om.

Hej
Jag har ägt ett sto som hade morfar Gaston, är det samma sto?
Pappa Elizar

Vet du något om Gaston? Hur ser ditt sto ut, hopp eller dressyr.
Mitt sto var ganska så liten, ca 159, bra gångarter lite lågställd.

Jag PM:ar senare, måste byta bajblöja nu :D.

Här finns Gaston med bild och stam + lite info http://www.allbreedpedigree.com/gaston4

Hans mammas helbror Sonny Boy gick svår dressyr i Västtyskland, och hans mamma lämnade också valacken Karabinjär e Montal xx som gick svår fälttävlan med Janne Jönsson.

Tror 81 stämmer, letade upp mina listor över skolans hästar och där stod det så.
Pratade lite med en anställd på vreta vid treårstesten, och Zinda togs bort i samband med avvänjning av sista avkomman e. Rubignon, som är tre i år.

Jag har då lyckats pyssla ihop en rätt fin svensk stam tycker jag, är nöjd med resultatet och tycker det ska bli spännande att se vad det blir.

Har ett 2-årssto med stammen Bayron (Bernstein - Utrillo) - Herkules - Brabant - Iliad.
Det är Gaspari i 3e och 4e led på henne, fullblod några led bak, fick på Utrilloblodet på mamman som är HELT Utrillofri. En gammal stostam från Flyinge, Jermara-stammen.

Äger mamman med, och skulle kunna tänka mig att låna ut magen på henne om någon skulle vara intresserad av det blodet. :angel:

Zinda var mycket riktigt född 1981. Stoet som föddes 1978 hette Sindra e.Indus. Tittade i stamboken när jag kom hem.

En här i trakten sålde ett barnbarn till Zaida för några år sedan (en syster till vårat förra sto som är moder till mitt nuvarande, båda u. Soraya 16231). Denna syster var efter Martini och således har/hade hon (vet inte om hon lever ännu men jag tror det) stammen Martini - Indus - Chagall - Qantas xx, det hade kanske varit något för dig ;)

(Hade det varit idag hade jag själv varit mycket intresserad trots att jag redan har ett sto ut den stammen :d )

gaspari, är ju en gammal hingst, mitt sto har honom dock i tredjeled! :)

lånar knapp

Mitt halvblodssto har ju då Gapadin pappa och Gaspari som farfar *ler* och där finns utrillo , drabant i henne med.
Jag har efter henne här hemma en åring sto som har Pascal som pappa så hon har ju Utrillo i 2 led och både Gazelle som mitt sto heter och pascal tillhör ju sto familj 2 , fick i år en helsyster till den andra åringen så nu har man 2 st ston som man kan fortsätta att avla på då GAzelle är gammal men still going. ska ev betäcka henne i år med men har lite beslutsångest med vad *S*

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka