Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall Olitten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vilka svenska blods linjer är eftersökta av uppfödare/köpare?

Visst är det en gammal hingst, men för det kan man ju vilja ha honom i stammen. Helst då även i linje.

Klart att han är en gammal hingst, men bra blod förnekar sig inte :D

Titta bara på livstidsstatistiken som nyligen publicerades!

Pascal tillhör stofam 5

*lånar*

Hm...är det bra då att mitt gamla sto har Urbino som farfar?

mitt sto som tyvärr gick bort förra året 24 år gammal var efter Gaston.
Hon var så vacker!
Fick 10 p på typ när hon bedömdes som fyraåring :love:
inte så stor ca.158, men bra steg och vi tävlade 130.

Urbino är bra!

Vem är ditt sto efter?

raderat......

Senast ändrad av en moderator:

mitt sto har Gaspari som farfar de får man väl räkna som rätt nära.. men mitt sto är ju lite till åren=)

Ditt sto har mycket trevlig härstamning :d

Det är en stam som tilltalar mig! :)

Min syster har en 5-årig valack e. Levantos II - Ismir.
Det har kommit väldigt många positiva kommentarer från dressyrtränare osv. som gillar honom väldigt mycket lite "trots stammen". Så många blir väldigt positivt överaskade av att se honom "in action!" :D Han är lättlärd, rör sig mycket trevlig och har allmänt lätt för sig, är dessutom snygg och har utstrålning! :)

Det "roliga" med den stammen är väl att Levantos II är en utpräglad hopphingst medan Ismir förvärvt dressyregenskaper trots att han själv tävlades i msv hoppning ;)

Men ditt sto har trevlig stam, Gaspari gör det ju inte sämre.

GÖREL: Som har koll på allt inom hingstar :) Berätta mer om min pållas stam!

Jag brukar ofta ha ett gott öga till Kaliber, om det är i komb. med ett lättare sto! Lambert är även en herre som jag gillar skarpt.

Leopard var i svensk avel mellan 78 och 85. 86 leadades han ut till USA på två år, och det slutade med att han stannade kvar där. I Sverige betäckte han knappt 300 ston.

Leopard tävlades i lätt hoppning i Sverige.
Då han gjorde bruksprov som 4,5-åring fick han 798 på gång. På den tiden hade man inte dagens kritererier för hur poäng skulle sättas, och om du jämför hans resultat med årsbrodern Labradors 767 förstår man att han måste rört sig långt över dåtidens genomsnitt.

Leopards exteriöra utlåtande var; Lång, väl ansatt hals, djup bog, ngt kort manke. Väl sluten bål med starkt överlinje. Harmoniskt benad. Lätta och regelbundna rörelser i såväl skritt som trav.

Dottern Pira gick etta på Elmia och exporterades sedan till USA där hon tävlades i dressyr. Ytterligrae avkommor är exporterade till USA, och ytterligare avkommor har placerats på Elmia.

Rockad levde mellan 59 och 85. Han inlöptes till Flyinge som föl, pch såldes därifrån till Påläng i Norrbotten 1977. Rockads exteriöra utlåtande var; elegant hingst med vackert huvud, hals och halsansättning. Ngt kort kors. Väl benad. Lätta rörelser med god skritt och måttlig trav.
I stamboken för 1963 beskrivs han som en elegant hingst med välställda extremiteter, torra ledgångar och lärra rörelser med speciellt bra påskjut i trav. Mycket god hoppförmåga. Gott, livligt temperament.

Lustigt att han trav bedömdes så olika...

Tittar du på livstidsstatistiken i hoppning ligger Rockad på fjärde plats bland hingstar insatta före 1970! Han hade 8 avkommor i svår hoppning, och även åtminstone en i svår dressyr.

Rockads halvbror Wukari exorterades till Schweiz och gick svår internationell fälttävlan. På fädernet var Rockad halvbror med Illuster, OS-guld i fälttävlan 1956.

*S* vet ju det blev bara fel knapp då mitt sto också tillhör stofamilj 5 *ler*
missade det att jag hade skrivit fel hm

TACK GÖREL!!! Du e kung. Har du allt i huvudet eller en bok?

Det lät ju inte som helt dåliga hingstar trots allt. Bara för att folk inte hört så mkt om stammen så behöver den ju inte vara dålig. Nu har jag nåt att försvara mig med :)

Jag har INTE allt i huvudet :D

Istället har jag stamböcker och hingstkataloger att titta i ;)

Kan tillägga att jag tycker att det är märkligt att folk åtminstone inte hört talas om Rockad! Leopard förde kanske en lite mera undanskymd tillvaro, men hans avkommor fick höga exteriörpoäng.
Vad ligger bakom Rockad i ditt sto?

Liknande trådar

Avel Är det gångbart att avla svenskt numera? Är en svenskstammad avkomma säljbar idag? Står i startgroparna att låna sto och ev. betäcka och...
2
Svar
30
· Visningar
3 209
Senast: rebus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 575
Senast: axel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 141
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka