vilka raser för nybörjare?

S

Suss

Hej
vad tycker ni är lämliga nybörjar raser?
Har två katter någon som har erfarenhet av katt å hund...hur gör man?

Har funderat på golden, men dom är ju ganska stora...så kanske någon mindre och inte så svår uppfostrad...som kan lära sig lite trick kanske!? förslag?

Sv: vilka raser för nybörjare?

Alla är nybörjare första gången. Läs lite om raser som passar ditt ändamål, inte bara ta en ras för att den är vacker eller söt. Oftast så har man varit med någon eller funderat på hundrasen en längre tid.

För katten spelar det nog ingen roll vilken ras det är, det är individen som är det viktiga.

Säger som dom andra:
Fundera på vad vill göra med din framtida hund!:) Skaffa dig bra folk runt omkring dig!

Jag visste inte mkt i början, var uppvuxen med jaktblandningar:crazy:
Sen ramlade min Gabbi (schäfer) över mig på ett bananskal och jag fick lära mig, att jobba med hunden är det bästa som finns:banana:

Så ta dig en funderare på vad du vill ha ut av ditt hundägande, rasen kommer efter!

Lycka till!!

//C

Om du ska ha den till sällskap så skulle jag säga vilken sällskapshund som helst nästan.
Alltså bland dem som kallas "sällskapshundar".
Har erfarenhet av shetland sheepdog, en vallhund. Dem är ganska krävande pga arbetsbehovet, det är min första hund.

Bichon-raserna är jag lockad av; jag har mött flera lekfulla, okomplicerade och fina bichoner. Så dem skulle jag rekommendera.
Bichon frisé och havanais.

Lycka till! Kom ihåg att läsa på och prata med folk. Gå valpkurs tidigt och ta åt dig mkt råd från en uppfödare di valt med möda. :D

Jag tror att en golden kan vara en bra första hund då dom e snälla mot oftast allt. Riktiga mys hundar. Men visst kräver dom aktivering..

Kan rekommendera Whippet. En glad, snäll och go hund som är med på det mesta. Lättskött pälsvård. ;)

Jag har iofs en liten hund, men vi har två katter och dem brukar jaga varandra och så. Min hund tror att alla katter vill leka med henne så.
Men mina erfarenheter är bar. Vi har haft sammanlagt 4 olika katter under min hundsliv (hon blir åtta år i år) ochd et har alltid funkat bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 082
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18