Jag var 29 när jag ändrade mig. Från nej usch till ok låter spännande...
Samma här ungefär, är 31 nu och min son 14 månader. När jag var yngre hade jag i stort sett ingen barnlängtan alls.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag var 29 när jag ändrade mig. Från nej usch till ok låter spännande...
Visste inte riktigt var jag skulle posta den här tråden, men det kanske är logiskt att den är här inne på Barn.
Jag har länge känt en motvilja till att ha barn. Det är absolut inget som lockat eller lockar mig, trots att alla mina närmaste vänner runtomkring mig nu skaffar barn på löpande band. Har väl tre nära tjejvänner som jag umgås och träffar en del (firar alla traditioner tillsammans och en av dem träffar jag minst en gång i veckan) och under förloppet av ett halvår har nu samtliga tre fått sina första barn. Nu är de visserligen något år äldre än mig och jag är fortfarande väldigt ung. Det blir dock ganska påtagligt nu framöver när varenda tillställning kommer vara så att varenda par har barn förutom vi. Känslan av att jag borde vilja ha barn någon gång kryper sig på. Borde jag inte vilja ha barn om några år i alla fall? Borde jag inte vilja...
Så min fråga är helt enkelt som så - ni som inte ville ha barn som "yngre" (jag fyller 24) men idag kanske har barn. När kommer er önskan om att få barn? Var ni 25, 30, 35 eller äldre? På något konstigt sätt vill jag vilja ha barn. Jag önskar liksom att viljan fanns i mig även om det kanske är längre fram i tiden, men som det ser ut idag finns inget sug alls.
Jag har aldrig direkt gillat barn, eller längtat efter barn förrens jag träffade min sambo för snart två årsedan (var då 27 år), för ett år sedan bara small barnlängtan helt plötsligt till från ingenstans igentligen. Tror det är för att det känns så rätt med min sambo, att det liksom är han jag ska dela resten av livet med, och att skaffa familj kändes plötsligt lockande.
Nu är jag gravid i vecka 31 och jag längtar sååå efter henne i magen
Jag är 31 nu och har aldrig velat ha barn. Jag har svårt att se hur det skulle ändra sig bara för att jag blir äldre?
Blir jag barnsugen så kan jag väl åka till en polare och så är det botat på 5 min.
Hundar är så mkt trevligare om du frågar mig
Det är inget fel att inte vilja ha barn, och vill man inte så ska man verkligen inte skaffa för att det är norm. Ska man ha barn så anser jag att man ska lägga ner sin själ i dem, och det är väl frågan om man verkligen gör det om man inte riktigt känner att man vill ha dem. Jag har svårt att tro att det skulle vara så.
Och det förtjänar inget barn.
Nu säger jag absolut (!!!) inte att det är fel att inte vilja ha barn, för det är det inte, men jag tror att man ska passa sig lite för att dra likhetstecken för hur man känner för andras barn och hur man skulle känna för egna barn. Jag har inte heller varit sådär överförtjust i att umgås med och kring andras barn och ofta känt "gud vad skönt att jag inte har egna!" när jag åkt hem, men med mitt egna känner jag helt annorlunda.
Barnlängtan "sent" när man är 24 år?
Nu är jag visserligen 3-4 år yngre än dig och helt "anti-barn" (och alltid varit!), så jag personligen kanske ska knipa trut. Men jag kan på rak arm inte komma på en enda 24 åring jag känner, av det (stora flertalet) som inte redan har barn, som öht funderar på barn. Alltså om vi pratar typ mina kompisar i studentföreningen och så, även bland de som går ut om 5 veckor. Nu kanske jag ska vara lite försiktig med vad jag säger, men jag har iaf inte fått den uppfattningen att det skulle vara jättevanligt att 24 åringar har någon starkare barnlängtan. Man är fortfarande ganska ung då. Så du är definitivt inte onormal!
Den har inte dykt upp alls än
Fyller 37 snart.
Fast jag skulle inte säga att jag vill vilja ha barn i och för sig.
Men du tror inte det uppkommit av att du vill "vara som många andra och skaffa barn"?
Det tar på lite att gå emot strömmen.
Jag minns första åren efter vi gift oss och folk envisades med att fråga om det inte var dags för barn snart hela tiden. Jag tycker det är så okänsligt, tänk om det hade varit så att vi försökt mycket med det inte blivit något?
Under den perioden så kände jag väl att jag också borde vilja ha barn, men det har passerat sedan ett antal år.
Men om du bara är 24 kan det säkert dyka upp.
Men vad gör i i dagsläget? Tillsvidareanställning?
Har du ett förhållande som varat ett tag?
Jag tror att många sådana faktorer påverkar viljan också faktiskt.
Ju mer ordnat saker runtomkring är, ju mer kanske man vill "boa" och skapa familj.
Fast nu gissar jag ju bara, eftersom jag själv inte vill ha barn...
Jag träffade nuvarande och fick fast jobb när jag var 25. Så det tog ungefär 4 år innan vi tänkte tanken. Då visste jag att han ville ha barn men det var egentligen inget vi diskuterat.Jag tror nu som du spekulerar att det kanske dyker upp. Jag är nog bara inte riktigt "där" ännu och är för mycket uppe i andra planer. Har fram tills i höstas arbetat heltid och haft en tillsvidareanställning. Hade visserligen inte heller då någon som helst önskan om barn, men det är nog allt delvis för att jag hela tiden planerat annat framöver. Sen i början av hösten har jag nu studerat på distans, så ekonomiläget för min del är ju inte så stabil som man som förälder skulle önska.
Sambon däremot har ett bättre läge och är klar med sina studier. Vi har väl "dejtat" sen 3,5 år tillbaka även om det bara varit ett seriöst förhållande i strax över 3 år.
Tvärtom känner jag inte många i min ålder som inte längtar efter barn. Fast det beror nog också väldigt mycket på umgänge. Jag är inte personen som hänger på klubben och festar runt, det var jag färdig med väldigt tidigt. Har arbetat sedan studenten fram tills väldigt nyligen och nästan alla mina arbetskollegor (oavsett ålder) kände väl att de ville börja bilda familj. Så jag var nog lite ensam på min kant med att säga "men valp då? Man skaffar väl det först?" .
Jag tror mycket händer mellan just åren 20-28 vilket verkar exemplifieras väl genom att läsa i den här tråden. Där strax innan 30 årsåldern verkar ju vara "vändningen" för många. Så kanske är jag sen i utvecklingen. Har ju faktiskt någon bild om att bo lite ute på landet i ett stort maffigt hus med bra marker, ha en trevligt jobb, äga djur och kanske(!) skaffa en människovalp till slut.
Eller så beror det på stad vs. landsbygd. Jag bor ju i en Sthlms förort Men på landet är det ju vanligt att man skaffar barn tidigare.
Jo, kan vara så ibland. Men mitt jobb jag talade om där alla kollegor ville ha barn är i Göteborg och det skulle jag inte kalla landsbygd.
Men visst har du absolut en poäng i att det kanske skiljer mellan landsbygd och stad.
Visste inte riktigt var jag skulle posta den här tråden, men det kanske är logiskt att den är här inne på Barn.
Jag har länge känt en motvilja till att ha barn. Det är absolut inget som lockat eller lockar mig, trots att alla mina närmaste vänner runtomkring mig nu skaffar barn på löpande band. Har väl tre nära tjejvänner som jag umgås och träffar en del (firar alla traditioner tillsammans och en av dem träffar jag minst en gång i veckan) och under förloppet av ett halvår har nu samtliga tre fått sina första barn. Nu är de visserligen något år äldre än mig och jag är fortfarande väldigt ung. Det blir dock ganska påtagligt nu framöver när varenda tillställning kommer vara så att varenda par har barn förutom vi. Känslan av att jag borde vilja ha barn någon gång kryper sig på. Borde jag inte vilja ha barn om några år i alla fall? Borde jag inte vilja...
Så min fråga är helt enkelt som så - ni som inte ville ha barn som "yngre" (jag fyller 24) men idag kanske har barn. När kommer er önskan om att få barn? Var ni 25, 30, 35 eller äldre? På något konstigt sätt vill jag vilja ha barn. Jag önskar liksom att viljan fanns i mig även om det kanske är längre fram i tiden, men som det ser ut idag finns inget sug alls.
Jag blir 28 i år och har 0% intresse eller sug efter barn. Jag är genuint ointresserad av mina väninnors barn och är rädd för tanken av att behöva ändrat mitt liv på så sätt ett barn skulle göra. Jag undviker att umgås med mina väninnor om jag vet att deras bäbisar behöver vara med. Barn som är ca 4 år och uppåt har jag otroligt mycket lättare för.
MEN. Jag vill inte känna så. Jag vill åtminstone gilla barn. Och jag vill absolut bilda familj med min underbara sambo som kommer att vara en fantastisk pappa.
Jag är rädd för att jag aldrig kommer att känna "nu kör vi", för jag har så svårt att se att jag någonsin kommer våga ta det steget medvetet. Men jag tänker att 28 års ålder fortfarande lämnar några år till för förändring.
Det skiljer mellan landsbygd och småstad också. Bland mina klasskamrater från gymnasiet är det kanske fem som har barn (tror det är en som har två, och hon fick den första tidigt), medan de från grundskolan har två-tre barn var de flesta av dem. Likadant i mina syskons klasser, det är bara min lillasyster (född - 97) som inte har någon i klassen som har barn, dock en som har en bonus. Barn finns inte ens på kartan nu för mig. Min moster fick sina första och enda, tvillingar, vid 36 så på så sätt är jag rätt soft med att det inte behöver ske nu. Jag vill ändå bara ha en.
Äsch då, vår son är ju efterlängtad sen många år och är nu 1,5 veckor gammal och vi pratar framtida hund ändå .