Vildsvinsjägare sköt ihjäl två hästar – människor fanns i närheten

En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer befann sig i anslutning till hagen, vid ett stall, enligt hästägaren.
 
Jag är inte anti-jakt men undrar ofta över jägarna. En kompis till mig har eftersökshund, och i jakttider är den ständigt ute på eftersök och spårar skadeskjutna (ffa) älgar. Den ena efter den andra. Hunden är otroligt duktig och lovprisas, men ... Undrar man inte över hur mycket som skadeskjuts?!? Hur fungerar sånt, måste man rapportera om man skadeskjutit? Får det några konsekvenser om man skadeskjuter ofta?

I det här fallet med ponnyerna blir man ju riktigt mörkrädd.
Vet du med säkerhet att det är eftersök på skadeskjutet vilt? Här är absolut de flesta eftersöken på trafikolyckor med vilt. Tyvärr berättar också dessa eftersöks jägare att en del av dessa är folk som fejkanmäler viltolyckor för att slippa självrisken när de egentligen kört på något annat. Men eftersöksjägaren kämpar på med sin hund och letar spår i kanten av någon väg, där bilar oftast kör alldeles för nära. Letar och letar trots att hunden signalerar att det inte finns nått ända spår.
 
Det finns bättre och sämre jägare men jag tror det är få jägare som uppfyller ovan, hur skicklig man än är kan det behövas ett andra skott och helt hundra på kulfång är man i princip bara på en riktig skjutbana.
Du har ett väldigt bra kulfång när du står i ett jakttorn och skjuter ner mot marken. Självklart ska man skjuta ett andra skott om det första inte känns bra.
 
En jakthund är väl inget "litet djur"? Jag har råkat köra på ett par ekorrar i mitt liv och bara det var högst obehagligt och något jag funderade på länge. Men att köra ihjäl någons hund eller katt? Rent förskräckligt... :(

Jag tänker att det här är typiskt en sådan grej som det är lätt att vara klok och rationell om. Tills det faktiskt händer och du har en sekund på dig att reagera.

Jag har medvetet kört på flera fåglar för att det gick inte att göra en undanmanöver (jag hade mötande trafik och ingen vägren). Det är något en behöver träna in, dvs att tänka så för alternativet är livsfarligt, både för en själv och ens medtrafikanter.

Det enda en ska försöka göra en någorlunda säker undanmanöver för är älg och häst. De är så stora att krocken i sig kan döda.
 
Jag har som tur är motsatt erfarenhet av jägare. Aldrig att de skulle skjuta om de inte dödar med första skottet. Och då kan man ju inte se så dåligt att man misstar ponny för gris.
Aldrig att de skulle skjuta utan att vara helt hundra på kulfång och att de är på rätt mark.
Att agera som i TS tex är vansinne och inget någon jägare jag känner skulle göra. På så många sätt!

Även en bra skytt kan ha otur... men är en skicklig har en "otur" ytterst sällan. Att inte vara säker på kulfång får bara inte ske.

När särbon sköt en älg över skallen på mig (en kul historia i sig :rofl:) så trodde han att första skottet inte tagit och följde upp direkt men det första var dödande. Han är f-n magisk med gevär, jag har aldrig sett någon skjuta som honom :heart Men ja, det är inte så många som är både militär och civil skytteinstruktör ;)
 
Jag har medvetet kört på flera fåglar för att det gick inte att göra en undanmanöver (jag hade mötande trafik och ingen vägren). Det är något en behöver träna in, dvs att tänka så för alternativet är livsfarligt, både för en själv och ens medtrafikanter.

Det enda en ska försöka göra en någorlunda säker undanmanöver för är älg och häst. De är så stora att krocken i sig kan döda.

Och jag har kort pa ett radjur for att inte antingen kora i diket eller krocka med motande trafik. Jag VALDE att halla hart i ratten och kora pa, men sag till att halla bilen sa att jag bara traffade med ena framhornet av bilen.

Nar jag var i Dalarna for 10 ar sedan med hundar sa akte jag ofta ut i skogen och gick promenader ... plotsligt en dag nar jag gick en stig jag ofta tog, forbi en gammal fallfardig lada, med mina tva rottisar ett par meter framfor mig kom en jagare ut ur ladan och skallde ut mig for att jag var i skogen. Algjakten hade ju borjat 🙄 och mina hundar hade sakert skramt bort algarna skrek han. Inga skyltar, inga parkerade bilar dar jag kunde se, och pa inget sett markerat att jakt pagick. Han tyckte tydligen att jag skulle veta att det var jakt och darfor halla mig undan.

Han var sa pass hogljudd och arg att Miss Mandy backade in och stallde sig framfor mig och princess Diva smog in bakom mig. Bada upplevde honom alltsa som hotfull och Miss Mandy sag till att skydda mig medan Princess Diva gomde sig for faran. Det var inte ofta nagon av dem upplevde mannsikor som sa hotfulla.
 
Och jag har kort pa ett radjur for att inte antingen kora i diket eller krocka med motande trafik. Jag VALDE att halla hart i ratten och kora pa, men sag till att halla bilen sa att jag bara traffade med ena framhornet av bilen.

Nar jag var i Dalarna for 10 ar sedan med hundar sa akte jag ofta ut i skogen och gick promenader ... plotsligt en dag nar jag gick en stig jag ofta tog, forbi en gammal fallfardig lada, med mina tva rottisar ett par meter framfor mig kom en jagare ut ur ladan och skallde ut mig for att jag var i skogen. Algjakten hade ju borjat 🙄 och mina hundar hade sakert skramt bort algarna skrek han. Inga skyltar, inga parkerade bilar dar jag kunde se, och pa inget sett markerat att jakt pagick. Han tyckte tydligen att jag skulle veta att det var jakt och darfor halla mig undan.

Han var sa pass hogljudd och arg att Miss Mandy backade in och stallde sig framfor mig och princess Diva smog in bakom mig. Bada upplevde honom alltsa som hotfull och Miss Mandy sag till att skydda mig medan Princess Diva gomde sig for faran. Det var inte ofta nagon av dem upplevde mannsikor som sa hotfulla.
Det har hänt här med då och då. Helt plötsligt kliver en jägare ut från en gran framför hästen. Oftast går det bra men en gång blev ena hästen rädd och svängde runt så hon puttade in honom i granen igen.
Nu är det en fru till en av jägarna som talar om för oss som rör oss i skogen när och var det jagas. :)
 
Det har hänt här med då och då. Helt plötsligt kliver en jägare ut från en gran framför hästen. Oftast går det bra men en gång blev ena hästen rädd och svängde runt så hon puttade in honom i granen igen.
Nu är det en fru till en av jägarna som talar om för oss som rör oss i skogen när och var det jagas. :)

Fast, borde inte varje jaktlag ha en person som ser till att satta ut skyltar och meddela sadant? Om jag hade promenerat med mina hundar dar du rider hade jag ju inte vetat om att det var jakt hur mycket frun an talat om det for de i stallet. Jag skulle fortfarande inte ens veta att det var algjakt och glatt vandra ut i skogen med mina hundar.
 
Fast, borde inte varje jaktlag ha en person som ser till att satta ut skyltar och meddela sadant? Om jag hade promenerat med mina hundar dar du rider hade jag ju inte vetat om att det var jakt hur mycket frun an talat om det for de i stallet. Jag skulle fortfarande inte ens veta att det var algjakt och glatt vandra ut i skogen med mina hundar.
Jag har försökt i 12 år men icke. De kör alla genom min gård och jag har frågat om de inte kan stanna till och sätta en klädnypa på stängslet som är utan el men det blir för jobbigt. Alltså har jag i 12 år ridit i skogen.
Det är en messenger-grupp men är du inte med i den har du noll koll.
 
Vet du med säkerhet att det är eftersök på skadeskjutet vilt? Här är absolut de flesta eftersöken på trafikolyckor med vilt. Tyvärr berättar också dessa eftersöks jägare att en del av dessa är folk som fejkanmäler viltolyckor för att slippa självrisken när de egentligen kört på något annat. Men eftersöksjägaren kämpar på med sin hund och letar spår i kanten av någon väg, där bilar oftast kör alldeles för nära. Letar och letar trots att hunden signalerar att det inte finns nått ända spår.
Jo, just den här tjejen med sin RR utför nästan enbart eftersök vid jakt.
 
På SVT.se står det så här:

"Enligt jägaren brukar de jaga kring hästhagarna, något som Aileen Köpper, som arrenderar gården och vars hästar blev skjutna, menar att de inte har tillstånd att göra."
Då har ju jägaren sannolikt en uppfattning och arrendatorn / hästägaren en - Det finns ju rimligen en fastighetsägare som arrenderar ut såväl mark som jakträtt som borde komma till tals. I min omgivning jagas det ofta nära hästhagar så det är i sig inget ovanligt, men att ta en ponny för ett vildsvin är ju onekligen urklantigt …

Jag rider ofta i skog och mark där det jagas, men har aldrig varit med om ngt obehagligt. Jag brukar prata med jägarna och fråga var jag rida och de är alltid trevliga. Ingen vill ju att en olycka ska hända. Jag blir däremot nervös så snart jag ser en lös hund. Har varit med om flera obehagliga händelser där vanliga hundägare inte har pli på sina hundar.
 
Senast ändrad:
<snip> Har varit med om flera obehagliga händelser där vanliga hundägare inte har pli på sina hundar.

Tyvarr ar det allt for vanligt overallt och det forstor for oss som faktiskt har stenhard kontroll av vara hundar och de inte ger sig av. Jag har varit med om att mina hundar haft en kanin som rusat framfor nosen och de darrat av jaktlust ... men stannat pa mitt kommando och kommit till min sida (en har backat tillbaka 10 meter, men hon kom!).
Litar jag pa att andra har kontroll? Absolut inte. Darfor gar mina hundar alltid losa sa jag har dem innom synhall och om jag inte ser fortsattning pa stigen far de komma tillbaka och ga bredvid tills jag ser hur det ser ut pa andra sidan.

Jag har hort "Min hund ar snaaalll" pa flera sprak nar en aggressive hund kommit rusande mot mina, och fler ganger an jag nagonsin traffat "snalla" losa hundar ute som kan lasa hundsprak. Jag gissar att av alla hundar vars agare tror att de ar "snalla" ar ungefar 90% hoggradigt aggressiva.
Jag ropar vanligen tillbaka, "Det ar inte min". Alternativt med, "Min hund kommer att ata upp din hund". Det funkar mycket bra nar man har rottisar och malle.:angel:
 
Jag var på minnesstunden idag då min vän/valpköpare har häst i stall Hamsta.
Tidningarna skrev fel, de heter Hubbe och Karisma (eller Carisma)..
Karima skjöts i magen och det fanns inte mycket att göra, hon kollapsade flera gånger och veterinären bad dem ringa nödslakt.
Hubbe låg iaf 30 minuter med avskjutet ben innan ägaren bad jägaren i fråga om att skjuta igen...vilken grej, be denna idiot att skjuta hästen igen.. Fyfan.
Jägaren var drygt 1 km ifrån platsen där jaktlaget fick lov att jaga.
De har öppnat hagen när de trodde att de var gris- Jättenära flera staöll och gårdsbyggnader och upplyst rintom. Förstår inte hur detttappade bort sig från ders tillåtna mark?
Förstår inte att detta kan ha hänt!
De var två jägare som polisen tog med sig...var båda fulla OCH ingen som märkte att de gick en kilometer för långt efter grisen och att de kom fram till en gård med minst 5 byggnader med belysning.
Riktigt skumt!
Människor är chockade!

Kort film på stillsam del av minnesstiunden idag:
 
....och jägaren hade minst 25 års vana.... förstår ej. Man ska ju t.o.m kunna identifiera kön på ett djur innan man skjuter. Man ska veta vad man har framför sig.
De måste ha varit rejält fulla.. För två kan väl inte bli psykotiska samtidigt och dessutom få samma psykos.
.
 
Jag var på minnesstunden idag då min vän/valpköpare har häst i stall Hamsta.
Tidningarna skrev fel, de heter Hubbe och Karisma (eller Carisma)..
Karima skjöts i magen och det fanns inte mycket att göra, hon kollapsade flera gånger och veterinären bad dem ringa nödslakt.
Hubbe låg iaf 30 minuter med avskjutet ben innan ägaren bad jägaren i fråga om att skjuta igen...vilken grej, be denna idiot att skjuta hästen igen.. Fyfan.
Jägaren var drygt 1 km ifrån platsen där jaktlaget fick lov att jaga.
De har öppnat hagen när de trodde att de var gris- Jättenära flera staöll och gårdsbyggnader och upplyst rintom. Förstår inte hur detttappade bort sig från ders tillåtna mark?
Förstår inte att detta kan ha hänt!
De var två jägare som polisen tog med sig...var båda fulla OCH ingen som märkte att de gick en kilometer för långt efter grisen och att de kom fram till en gård med minst 5 byggnader med belysning.
Riktigt skumt!
Människor är chockade!

Kort film på stillsam del av minnesstiunden idag:
Var de alkoholpåverkade alltså?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar har under fredagskvällen skjutits ihjäl av en jägare i Nykvarn. – Han var i området för att jaga vildsvin, säger Anders...
Svar
19
· Visningar
826
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Amanda Svedegårds två shetlandsponnyer sköts till döds i Kalmartrakten då en jägare misstagit dem för vildsvin. – Jag har inte hunnit...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 983
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Plötsligt attackerade en pitbullterrier en häst i Kyrkhult utanför Olofström i förra veckan. Hunden ska ha bitit sig fast i hästens...
Svar
1
· Visningar
1 740
Senast: Zakuro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp