Vildsvinsjägare sköt ihjäl två hästar – människor fanns i närheten

En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer befann sig i anslutning till hagen, vid ett stall, enligt hästägaren.
 
Var de alkoholpåverkade alltså?
Det vet jag inte till 100%.
Jag menar att jag inte kan se någon annan förklaring, men ingen av de jag talade med som var där (hästägaren och de som kom på plats) sa att jägarna var fulla.
Men vad kunde det annars vara? Det är ju flera byggnader där med belysning och även utomhusbelysning.,
De har öppnat hagen och gått in...låtit djuren vara skadeskjutna och liggandes i över en halvtimme.
De har gått över en kilometer fel.
Kan man göra allt detta nykter? Och att inte den ene stoppade den andre. Jag vet inte.
Så många fel! Väldigt märkligt.
 
Fast, borde inte varje jaktlag ha en person som ser till att satta ut skyltar och meddela sadant? Om jag hade promenerat med mina hundar dar du rider hade jag ju inte vetat om att det var jakt hur mycket frun an talat om det for de i stallet. Jag skulle fortfarande inte ens veta att det var algjakt och glatt vandra ut i skogen med mina hundar.
Jo, det gör dessa också.
Men de (två jägare) hade ju gått över en kilometer fel , Öppnat en hästhage och skjutit 2 gånger.
Och belysning.
Så just i detta fall spelar det ju ingen roll att de sätter upp skyltar om vilken mark de egentligen skulle skjuta på.
Jättemärkligt detta.
 
(Min klippning)

Min sambo är en "sån" jägare. Han, liksom jag, ser det som självklarheter. Men han har berättat om andra, bl.a en som behövde XX antal skott för att fälla ett inte fullvuxet djur (för att hen siktade illa), och har mer än en gång blivit hånad för att han inte skjutit när han inte funnit det lämpligt. Han ledsnade på tjafs etc i laget och jagar därför inte i dagsläget. Det finns så klart en himla massa vettiga jägare! Det är de som borde få jaga, men stolpskotten skulle vara hänvisade till skjutbanan - eller svampplockning.
Det är så olika. Jag har riktigt dåliga erfarenheter men också väldigt bra. Det borde vara väldigt mycket mer tillsyn
 
Det vet jag inte till 100%.
Jag menar att jag inte kan se någon annan förklaring, men ingen av de jag talade med som var där (hästägaren och de som kom på plats) sa att jägarna var fulla.
Men vad kunde det annars vara? Det är ju flera byggnader där med belysning och även utomhusbelysning.,
De har öppnat hagen och gått in...låtit djuren vara skadeskjutna och liggandes i över en halvtimme.
De har gått över en kilometer fel.
Kan man göra allt detta nykter? Och att inte den ene stoppade den andre. Jag vet inte.
Så många fel! Väldigt märkligt.
Tänkte först att detta var hämd eller trakasserier, men sedan framkom det att de ringt polisen själva. Något verkar inte stämma, IF, droger, alkohol?
 
De var två jägare som polisen tog med sig...var båda fulla OCH ingen som märkte att de gick en kilometer för långt efter grisen och att de kom fram till en gård med minst 5 byggnader med belysning.
Förlåt, men så här kan du inte skriva om du inte vet om de var fulla (vilket det framgår att du inte gör). Särskilt inte om du också skriver att du varit på minnesstunden och har bekanta i stallet.

Det som hände är helt fruktansvärt (jag känner också folk i det aktuella stallet) och så himla svårt att släppa, men sprid inte obefogade rykten. Om jägarna druckit alkohol är det förstås extremt oansvarigt, men det är det också att skadskjuta djur in i en upplyst lösdrift en kilometer från där de skulle ha jagat.
 
Jag var på minnesstunden idag då min vän/valpköpare har häst i stall Hamsta.
Tidningarna skrev fel, de heter Hubbe och Karisma (eller Carisma)..
Karima skjöts i magen och det fanns inte mycket att göra, hon kollapsade flera gånger och veterinären bad dem ringa nödslakt.
Hubbe låg iaf 30 minuter med avskjutet ben innan ägaren bad jägaren i fråga om att skjuta igen...vilken grej, be denna idiot att skjuta hästen igen.. Fyfan.
Jägaren var drygt 1 km ifrån platsen där jaktlaget fick lov att jaga.
De har öppnat hagen när de trodde att de var gris- Jättenära flera staöll och gårdsbyggnader och upplyst rintom. Förstår inte hur detttappade bort sig från ders tillåtna mark?
Förstår inte att detta kan ha hänt!
De var två jägare som polisen tog med sig...var båda fulla OCH ingen som märkte att de gick en kilometer för långt efter grisen och att de kom fram till en gård med minst 5 byggnader med belysning.
Riktigt skumt!
Människor är chockade!

Kort film på stillsam del av minnesstiunden idag:
Kan nu inte ändra detta inlägg, men vill tydliggöra:
Det skulle vara ett frågetecken där efter "Var båda fulla....".
Jg vet alltså inte om de hade druclkit utan ställer frågan för att jag ej kn finna annan förklaring.
 
Förlåt, men så här kan du inte skriva om du inte vet om de var fulla (vilket det framgår att du inte gör). Särskilt inte om du också skriver att du varit på minnesstunden och har bekanta i stallet.

Det som hände är helt fruktansvärt (jag känner också folk i det aktuella stallet) och så himla svårt att släppa, men sprid inte obefogade rykten. Om jägarna druckit alkohol är det förstås extremt oansvarigt, men det är det också att skadskjuta djur in i en upplyst lösdrift en kilometer från där de skulle ha jagat.
Det saknades ett frågetecken vilket jag förtydligade i nytt inlägg.
Om det skulle ha varit ett påstående hade jag skrivit "De var båda fulla...", inte "Var båda fulla..." men förstår ju att det kan tolkas så varför jag nu för tredje gången förtydligar.
Just jag kan inte se en annan förklaring, men menade alltså inte att jag vet om de var fulla.
 
Då får jaghoppas att det är en privat väg. Känns inte som ett ok sätt att uttrycka sig annars.
Jo det är det nog men känns ändå helt sjukt tycker jag. Vet inte om de försöker skrämma folk att hålla sig borta eller om den är nån lustigkurre som tycker det är ett skojigt sätt att informera om jakt (men inget på skylten tyder på nåt skämtsamt).
 
Fast den bakom ska ju hålla tillräckligt avstånd så den inte kör in i mig om jag panikbromsar, oavsett om orsaken är en unge eller en hund.
Eller en älg. En morgon för ett par veckor sedan när jag körde till jobbet var det gryning, dimmigt och mörkt. Jag kände på mig att det var "älgväder" och höll 70 istället för 80 (hastighet efter omständigheterna med andra ord), vilket naturligtvis inte uppskattades. Så jag hade en bil alldeles för nära inpå. Och en älg stegade såklart ut på vägen. Tack och lov inte så nära att jag behövde tvärbromsa, men såklart bromsa ner rätt rejält. Resten av färden höll bakomvarande bil ett mycket bättre avstånd. Jag förstår inte hur fantasilösa många medtrafikanter är.
 
Eller en älg. En morgon för ett par veckor sedan när jag körde till jobbet var det gryning, dimmigt och mörkt. Jag kände på mig att det var "älgväder" och höll 70 istället för 80 (hastighet efter omständigheterna med andra ord), vilket naturligtvis inte uppskattades. Så jag hade en bil alldeles för nära inpå. Och en älg stegade såklart ut på vägen. Tack och lov inte så nära att jag behövde tvärbromsa, men såklart bromsa ner rätt rejält. Resten av färden höll bakomvarande bil ett mycket bättre avstånd. Jag förstår inte hur fantasilösa många medtrafikanter är.
Jag hade för någon vecka sedan en lastbil som låg så nära att den nästan hängde på dragkroken... Körde 80 enligt hastigheten på vägen. Men tänkte att måste jag bromsa nu då kommer jag bli mos :meh:
 
Jag arrenderar mark för bete av kommunen men någon annan arrenderar samma mark för jakt. Vi har stämt av och det går bra, de har flera jakttorn i och runt mina hagar. De har suttit i tornet i hagen och en räv sprang förbi, mina hästar stod under tornet och vilade så jägaren avstod skott eftersom hen inte ville skrämma hästarna. Jag är inte orolig när de jagar för de känns seriösa.
Föredömligt!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar har under fredagskvällen skjutits ihjäl av en jägare i Nykvarn. – Han var i området för att jaga vildsvin, säger Anders...
Svar
19
· Visningar
820
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Amanda Svedegårds två shetlandsponnyer sköts till döds i Kalmartrakten då en jägare misstagit dem för vildsvin. – Jag har inte hunnit...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 979
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Plötsligt attackerade en pitbullterrier en häst i Kyrkhult utanför Olofström i förra veckan. Hunden ska ha bitit sig fast i hästens...
Svar
1
· Visningar
1 740
Senast: Zakuro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp