Vildsvinsjägare sköt ihjäl två hästar – människor fanns i närheten

En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer befann sig i anslutning till hagen, vid ett stall, enligt hästägaren.
 
Jag hade för någon vecka sedan en lastbil som låg så nära att den nästan hängde på dragkroken... Körde 80 enligt hastigheten på vägen. Men tänkte att måste jag bromsa nu då kommer jag bli mos :meh:
Det är då man får sänka hastigheten så mycket att det inte blir några hastiga inbromsningar, brukar också få dom att hålla avståndet alternativt köra om.
 
Jag hade för någon vecka sedan en lastbil som låg så nära att den nästan hängde på dragkroken... Körde 80 enligt hastigheten på vägen. Men tänkte att måste jag bromsa nu då kommer jag bli mos :meh:
Ser man firmanamn eller regnr så kan man ringa firman och påpeka att chauffören kört farligt.
 
Vet inte om det här är ett fenomen i hela landet, men under älgjaktstider här är det populärt att ställa fram skyltar (ibland blinkande) med "JAKT PÅGÅR" och med tillägget att det finns lösa hundar i området. Jag blir jättestressad varje gång. Två gånger i år har jag varit fruktansvärt nära en jakthund med min bil, och jag hade blivit helt förstörd om jag hade råkat köra på någon. Men vad sjutton ska man göra när man ser de här skyltarna?? Jag brukar sakta ner ca 10 km/h under hastighetsbegränsningen men vad mer kan/ska jag göra?? Som icke-jägare tycker jag att det är helt absurt att släppa lös en hund i trafikerade områden, både för hundens skull och för trafikanters skull. Det kan orsaka hemska olyckor om någon försöker väja för en hund och kör in i en mötande bil till exempel. Det känns inte speciellt hänsynsfullt.

Jag saktar också ner typ 10 vid sådana skyltar. Ibland står det en jägare vid vägen, då saktar jag ner ännu mer förstås.
 
Om du hellre orsakar en olycka än kör på en hund borde du inte köra bil.
Det var väldigt hårt; dessutom fel eftersom du skriver att bara älg och hjort kan vara dödande, du har inte mött en vildsvinsgalt hör jag. Bättre att se till att man alltid har avstånd bakåt och bromsa; svänga mot diket ock hoppas man missar eller får bakben. Är jättenoga med att släppa förbi idioter som ligger nära.
 
Jag är inte anti-jakt men undrar ofta över jägarna. En kompis till mig har eftersökshund, och i jakttider är den ständigt ute på eftersök och spårar skadeskjutna (ffa) älgar. Den ena efter den andra. Hunden är otroligt duktig och lovprisas, men ... Undrar man inte över hur mycket som skadeskjuts?!? Hur fungerar sånt, måste man rapportera om man skadeskjutit? Får det några konsekvenser om man skadeskjuter ofta?

I det här fallet med ponnyerna blir man ju riktigt mörkrädd.
Djuret kan i vissa fall gå ganska långt även efter en perfekt träff. Det räcker med att djuret går ett par hundra meter så kan du behöva en hund för att hitta på det efteråt. Så det kan säkert vara så att på en stor del av de eftersöken så har det inte varit en skadeskjutning utan djuret har bara vandrat iväg. Det är verkligen inte alltid som djuret dör knall och fall.
 
Såg på fb, har nämligen en bekant som har sin häst på samma stall där det skedde. De har fixat en liten minnesstund/foton och tända ljus för de små ponnyer som miste livet häromdagen ♥️🥺 så fint med minnesstund men så beklagligt att de skulle ske under såna här former.
 
Djuret kan i vissa fall gå ganska långt även efter en perfekt träff. Det räcker med att djuret går ett par hundra meter så kan du behöva en hund för att hitta på det efteråt. Så det kan säkert vara så att på en stor del av de eftersöken så har det inte varit en skadeskjutning utan djuret har bara vandrat iväg. Det är verkligen inte alltid som djuret dör knall och fall.
Orkar djuret gå 100 meter så räknar jag då det som skadeskjutet! Skulle aldrig accepteras på avlivning av tamdjur.
 
Det var väldigt hårt; dessutom fel eftersom du skriver att bara älg och hjort kan vara dödande, du har inte mött en vildsvinsgalt hör jag. Bättre att se till att man alltid har avstånd bakåt och bromsa; svänga mot diket ock hoppas man missar eller får bakben. Är jättenoga med att släppa förbi idioter som ligger nära.

Du får nog läsa mina inlägg igen för det där har jag inte skrivit.
 
Orkar djuret gå 100 meter så räknar jag då det som skadeskjutet! Skulle aldrig accepteras på avlivning av tamdjur.
Det kan vara svårt att förstå om man inte har varit med om det, men adrenalin kan få mycket att hända på kort tid. Det är inte skadeskjutet utan har fortsatt springa trots att den är kliniskt död. Jämför med hönsfåglar som kan springa runt utan huvud någon minut.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar har under fredagskvällen skjutits ihjäl av en jägare i Nykvarn. – Han var i området för att jaga vildsvin, säger Anders...
Svar
19
· Visningar
818
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Amanda Svedegårds två shetlandsponnyer sköts till döds i Kalmartrakten då en jägare misstagit dem för vildsvin. – Jag har inte hunnit...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 979
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Plötsligt attackerade en pitbullterrier en häst i Kyrkhult utanför Olofström i förra veckan. Hunden ska ha bitit sig fast i hästens...
Svar
1
· Visningar
1 738
Senast: Zakuro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp