Vildsvinsjägare sköt ihjäl två hästar – människor fanns i närheten

En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer befann sig i anslutning till hagen, vid ett stall, enligt hästägaren.
 
Personen hade dessutom ingen koll på geografin. Inte så troligt att hen hade jakträtt på den marken :-/
Verkar onekligen väldigt oskickligt, men om det var tjuvjakt hade väl sannolikt hen inte ringt polisen. Hästägaren verkar ju inte vara markägare så jag saknar markägarens röst i detta. Vilka instruktioner och vilken info hade jägaren fått? Har inte framgått i riksmedia men kanske i lokalmedia?
Jag har hästar och jakträtt på min mark och det jagas mkt runt om, men aldrig att ngn varit inne på eller skjutit mot min mark under de dryga 30 år jag bott här. Jag har inte upplåtit jakträtten eftersom jag inte vill behöva ta hänsyn till ngn jägare och själv jagar jag inte.
 
Vet inte om det här är ett fenomen i hela landet, men under älgjaktstider här är det populärt att ställa fram skyltar (ibland blinkande) med "JAKT PÅGÅR" och med tillägget att det finns lösa hundar i området. Jag blir jättestressad varje gång. Två gånger i år har jag varit fruktansvärt nära en jakthund med min bil, och jag hade blivit helt förstörd om jag hade råkat köra på någon. Men vad sjutton ska man göra när man ser de här skyltarna?? Jag brukar sakta ner ca 10 km/h under hastighetsbegränsningen men vad mer kan/ska jag göra?? Som icke-jägare tycker jag att det är helt absurt att släppa lös en hund i trafikerade områden, både för hundens skull och för trafikanters skull. Det kan orsaka hemska olyckor om någon försöker väja för en hund och kör in i en mötande bil till exempel. Det känns inte speciellt hänsynsfullt.

Jag fick lära mig att man inte ska väja för katter, hundar och smått vilt. Risken är för stor att man genom att väja orsakar en olycka t.ex. genom att köra in ett träd eller en mötande bil.
 
Senast ändrad:
Verkar onekligen väldigt oskickligt, men om det var tjuvjakt hade väl sannolikt hen inte ringt polisen. Hästägaren verkar ju inte vara markägare så jag saknar markägarens röst i detta. Vilka instruktioner och vilken info hade jägaren fått? Har inte framgått i riksmedia men kanske i lokalmedia?
Jag har hästar och jakträtt på min mark och det jagas mkt runt om, men aldrig att ngn varit inne på eller skjutit mot min mark under de dryga 30 år jag bott här. Jag har inte upplåtit jakträtten eftersom jag inte vill behöva ta hänsyn till ngn jägare och själv jagar jag inte.

På SVT.se står det så här:

"Enligt jägaren brukar de jaga kring hästhagarna, något som Aileen Köpper, som arrenderar gården och vars hästar blev skjutna, menar att de inte har tillstånd att göra."
 
Bättre det än att köra på barnet vid sidan av vägen av misstag, eller frontalkrocka med ett träd eller mötande fordon av misstag.

Och bättre än att tvärnita och bli påkörd bakifrån och få en whiplash skada.
Fast saken är ju den att man inte hinner tänka när en hund dyker upp på vägen precis framför bilen. Tror du verkligen att du hinner sitta och diskutera med dig själv hur du ska göra? De flesta människor lär instinktivt försöka väja eller bromsa hårt.

Inga lösa hundar kring trafikerade vägar - tack!
 
Vet inte om det här är ett fenomen i hela landet, men under älgjaktstider här är det populärt att ställa fram skyltar (ibland blinkande) med "JAKT PÅGÅR" och med tillägget att det finns lösa hundar i området. Jag blir jättestressad varje gång. Två gånger i år har jag varit fruktansvärt nära en jakthund med min bil, och jag hade blivit helt förstörd om jag hade råkat köra på någon. Men vad sjutton ska man göra när man ser de här skyltarna?? Jag brukar sakta ner ca 10 km/h under hastighetsbegränsningen men vad mer kan/ska jag göra?? Som icke-jägare tycker jag att det är helt absurt att släppa lös en hund i trafikerade områden, både för hundens skull och för trafikanters skull. Det kan orsaka hemska olyckor om någon försöker väja för en hund och kör in i en mötande bil till exempel. Det känns inte speciellt hänsynsfullt.
Vad är trafikerade områden? Det är svårt att hitta mark där det inte finns en väg som kan trafikeras på 1 mils radie eller mer? Vi jägare gör vad vi kan, väljer bort marker, jagar med bandhund, har gps, sätter upp skyltar och har vägvakter. Det vi förväntar oss av bilförare är uppmärksamhet och en vilja att sakta in, jag har stått på vägen med bilen fullt blinkande med varningsljus och jag har stått och viftat åt bilar att sänka farten utan att de ens har släppt gasen. Senast idag gjorde jag en utryckning när jag fick syn på grannens jakthund som förföljde en älg som var på väg längs den stig de tar för att gå över vägen, in i bilen, ut på vägen, på med varningsblinkers, likväl kommer det en bil som kör om mig och håller på att köra in i älgen som kommer travande över vägen. Hunden vände tack och lov före vägen.
 
Fast saken är ju den att man inte hinner tänka när en hund dyker upp på vägen precis framför bilen. Tror du verkligen att du hinner sitta och diskutera med dig själv hur du ska göra? De flesta människor lär instinktivt försöka väja eller bromsa hårt.

Inga lösa hundar kring trafikerade vägar - tack!
Det är därför man ska ha mentalt processat sådant i förväg.
För att man inte ska sitta och göra den typen av överväganden i den akuta situationen, utan då redan vara införstådd med att om man hamnar i vissa typer av situationer så är det agerande man ska genomföra att köra på djuret.

Även om det inte funnes några jakthundar så skulle du ändå behöva göra det med vilda djur eller andra hundar som av olika skäl kan ha kommit lös (med eller utan ägarens förskyllan).
 
Det är därför man ska ha mentalt processat sådant i förväg.
För att man inte ska sitta och göra den typen av överväganden i den akuta situationen, utan då redan vara införstådd med att om man hamnar i vissa typer av situationer så är det agerande man ska genomföra att köra på djuret.
Tyvärr kommer jag nog aldrig till den insikten att jag ska köra rakt in i en hund. Hur mycket jag än har "mentalt processat" i förväg.
 
Fast saken är ju den att man inte hinner tänka när en hund dyker upp på vägen precis framför bilen. Tror du verkligen att du hinner sitta och diskutera med dig själv hur du ska göra? De flesta människor lär instinktivt försöka väja eller bromsa hårt.

Inga lösa hundar kring trafikerade vägar - tack!

Man får ju tänka efter i förväg och få in i en tankesätt att det är så man ska göra om ett litet djur springer ut på vägen. Hade jag försökt väja för en duva hade jag högst sannolikt orsakat en krock med en annan bil med personskador som följd. Nä, jag ville inte köra på duvan men nu var det det minst dåliga alternativet.

När man kör måste man ha koll runt omkring och kalkylera riskerna. Inte bara reagera känslomässigt.
 
När jag jobbade på lastvagnar så diskuterades det en del om hur självkörande bilar ska programmeras för att agera i olika situationer.
Just djur var inte med men många andra scenario som verkligen fick en att tänka till.
 
Man får ju tänka efter i förväg och få in i en tankesätt att det är så man ska göra om ett litet djur springer ut på vägen. Hade jag försökt väja för en duva hade jag högst sannolikt orsakat en krock med en annan bil med personskador som följd. Nä, jag ville inte köra på duvan men nu var det det minst dåliga alternativet.

När man kör måste man ha koll runt omkring och kalkylera riskerna. Inte bara reagera känslomässigt.
En jakthund är väl inget "litet djur"? Jag har råkat köra på ett par ekorrar i mitt liv och bara det var högst obehagligt och något jag funderade på länge. Men att köra ihjäl någons hund eller katt? Rent förskräckligt... :(

Jag tänker att det här är typiskt en sådan grej som det är lätt att vara klok och rationell om. Tills det faktiskt händer och du har en sekund på dig att reagera.
 
Jag är inte anti-jakt men undrar ofta över jägarna. En kompis till mig har eftersökshund, och i jakttider är den ständigt ute på eftersök och spårar skadeskjutna (ffa) älgar. Den ena efter den andra. Hunden är otroligt duktig och lovprisas, men ... Undrar man inte över hur mycket som skadeskjuts?!? Hur fungerar sånt, måste man rapportera om man skadeskjutit? Får det några konsekvenser om man skadeskjuter ofta?

I det här fallet med ponnyerna blir man ju riktigt mörkrädd.
 
Jag blir så arg!!

I min erfarenhet är jägare egoistiska och tänker inte på omgivningen eller på att samarbeta med den.

I ett stall jag red så stod det folk längst fältet intill när jag körde till stallet. Jägare. De hade lätt kunnat vinka på mig och berätta att de skulle jaga. Vägen jag körde på ledde bara upp till gården med stallet och hästarna var I hagarna. Ingen sa nåt. Jag frågade dem inte då jag bara var medryttare i stallet och ny. Tänkte att de hade säkert pratat med stallägaren.

När det börjar skjuta (precis intill hagarna!) inser jag att stallägaren förmodligen inte vet nåt eftersom hästarna var ute och ingen kom ut och tittade till dem. Hästarna sprang och var stressade men inget hände som tur var! Jag ringde såklart direkt till stallägaren och de visste inget! De var inte ens hemma. De sa att de haft problem med jaktlaget innan och kommit överens med dem om att bli informerade så att de kunde ta in sina hästar innan det började skjutas. Men det hade jägarna struntat i. Detta var i tätbebyggt område på ett fält som ligger intill flera bostadshus med ett samhälle tätt intill.
Jag har som tur är motsatt erfarenhet av jägare. Aldrig att de skulle skjuta om de inte dödar med första skottet. Och då kan man ju inte se så dåligt att man misstar ponny för gris.
Aldrig att de skulle skjuta utan att vara helt hundra på kulfång och att de är på rätt mark.
Att agera som i TS tex är vansinne och inget någon jägare jag känner skulle göra. På så många sätt!
 
Jag har mer än en gång mött jägare med bössan riktad mot mig och hästen, när jag ridit ut. Brun häst, visserligen, men iklädd neongrönt huvudlag och reflexer från topp till tå. Somliga riktar vapnet mot allt som rör sig :meh: . Det är ett gäng år sen nu, men det sitter ändå i att jag blir mer arg än förvånad över såna här händelser. Det är tragiskt att vissa får ha licens för ett vapen.
 
Senast ändrad:
Jag har som tur är motsatt erfarenhet av jägare. Aldrig att de skulle skjuta om de inte dödar med första skottet.

Aldrig att de skulle skjuta utan att vara helt hundra på kulfång och att de är på rätt mark.

(Min klippning)

Min sambo är en "sån" jägare. Han, liksom jag, ser det som självklarheter. Men han har berättat om andra, bl.a en som behövde XX antal skott för att fälla ett inte fullvuxet djur (för att hen siktade illa), och har mer än en gång blivit hånad för att han inte skjutit när han inte funnit det lämpligt. Han ledsnade på tjafs etc i laget och jagar därför inte i dagsläget. Det finns så klart en himla massa vettiga jägare! Det är de som borde få jaga, men stolpskotten skulle vara hänvisade till skjutbanan - eller svampplockning.
 
Jag har som tur är motsatt erfarenhet av jägare. Aldrig att de skulle skjuta om de inte dödar med första skottet. Och då kan man ju inte se så dåligt att man misstar ponny för gris.
Aldrig att de skulle skjuta utan att vara helt hundra på kulfång och att de är på rätt mark.
Det finns bättre och sämre jägare men jag tror det är få jägare som uppfyller ovan, hur skicklig man än är kan det behövas ett andra skott och helt hundra på kulfång är man i princip bara på en riktig skjutbana.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar har under fredagskvällen skjutits ihjäl av en jägare i Nykvarn. – Han var i området för att jaga vildsvin, säger Anders...
Svar
19
· Visningar
826
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Amanda Svedegårds två shetlandsponnyer sköts till döds i Kalmartrakten då en jägare misstagit dem för vildsvin. – Jag har inte hunnit...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 983
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Plötsligt attackerade en pitbullterrier en häst i Kyrkhult utanför Olofström i förra veckan. Hunden ska ha bitit sig fast i hästens...
Svar
1
· Visningar
1 740
Senast: Zakuro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp