Vildsvinsjägare sköt ihjäl två hästar – människor fanns i närheten

En jägare sköt på fredagskvällen ihjäl två shetlandsponnyer i en hage i Nykvarn, efter att ha misstagit dem för vildsvin. Två personer befann sig i anslutning till hagen, vid ett stall, enligt hästägaren.
 
Att få hårdare krav tror jag ligger långt borta tyvärr, vet ju en som fick tillbaka sina vapen även efter blivit dömd till vård* för han är ju frisk när han kommer ut och då är det ju inget problem längre med att han har vapen :crazy:

*2 gånger med jaktvapen inblandade när han skulle ut för att döda sin systers man och 1 gång pga hotat med kniv utanför lägenheten.
Personen är nu mera avliden pga ålder.

Skulle själv inte våga arrende ut jakten till någon/ några utifrån som inte känner till marken.
 
En jägare som hävdar att Shetlandsponnier "rör precis som vildsvin (grisar), som här är fallet, har rätt dålig uppfattning om hur både vildsvin och hästar rör sig.

Helt enkelt dålig vana och kunskap vid att observera djur, vilda och tama, under olika tid på dygnet, och i olika sammanhang.

Den här händelsen får mig att tänka, återigen, på jägarutbildning, och vilka krav som ställs.

Att kunna skjuta är en sak, men att röra sig ute, läsa kartor, och ha en uppfattning om var man är är inte samma sak som att klara av skjutprovet för klass 1 vid jägarexamen.

Kanske vore det lämpligt att likt körkort för bil, ha en prövotid på ett par år, när nyblivna jägare, måste "gå i par" med en erfaren jägare?

Och så kan man undra varför det skulle vara så bråttom att ge sig ut och jaga vildsvin en fredagskväll i senare delen av Oktober, för att det "rör sig vildsvin i närheten". Finns vildsvin i området, så rör det sig ju vildsvin mest jämnt i området.

I oktober så är skörden bärgad (vissa undantag finns, t.ex. sockerbetor i Skåne). Visst vildsvinen kan intressera sig för t.ex. en rapssådd, men sådan finns aldrig i en hage med tamdjur i. Så speciellt bråttom att jaga kan det knappast vara. Någon skyddsjakt, för att skydda gröda kan knappast vara fråga om.

Dessutom så är en en stor del av säker och lyckad jakt, god planering. Det här låter rätt ad hoc mässigt.

Så nog en hel del bullshit finns nog att reda ut här.

Vore också intressant om det någonsin går, att få reda på om jägaren är en nybliven jägare med en nyligen genomförd intensivkurs bakom sig, eller en äldre jägare, som så att säga "passerat sin bäst före dag".
För mig behöver du inte kunna läsa karta, behövs karta känner jägaren marken för dåligt enligt mig.

Här är det för mycket vildsvin och för få aktiva jägare så varje timmes jakt är värdefull, även oplanerat någon timme på kvällen i ett torn.
Rekordet var 3 vildsvinsolyckor på samma väg inom 36 timmar och då är det inte bara han som åker ut, är det bara 3 olyckor i veckan är det lite och då åker han aldrig mer än 5 km hemifrån som längst. Så även om det inte finns grödor eller annat så kan det behövs jakt året om.
Förrförra lördagen var det planerad större jakt där flera lag jagade över markerna och ändå blev fler dödade av trafiken den veckan än under den jakten, förort till Göteborg så finns en hel del att ta hänsyn till och många ställen för vildsvin att gömma sig på där jakt inte är lämpligt (villaområden, vägar och vandringsleder).

Är det stort tryck på jägarna här att jaga gris hela tiden och kommentera flödar på FB om hur det måste jagas mer och någon tro om att det finns jägare anställda av kommunen som åker ut (finns säkert i någon kommun men inte här).
 
För mig behöver du inte kunna läsa karta, behövs karta känner jägaren marken för dåligt enligt mig.

Här är det för mycket vildsvin och för få aktiva jägare så varje timmes jakt är värdefull, även oplanerat någon timme på kvällen i ett torn.
Rekordet var 3 vildsvinsolyckor på samma väg inom 36 timmar och då är det inte bara han som åker ut, är det bara 3 olyckor i veckan är det lite och då åker han aldrig mer än 5 km hemifrån som längst. Så även om det inte finns grödor eller annat så kan det behövs jakt året om.
Förrförra lördagen var det planerad större jakt där flera lag jagade över markerna och ändå blev fler dödade av trafiken den veckan än under den jakten, förort till Göteborg så finns en hel del att ta hänsyn till och många ställen för vildsvin att gömma sig på där jakt inte är lämpligt (villaområden, vägar och vandringsleder).

Är det stort tryck på jägarna här att jaga gris hela tiden och kommentera flödar på FB om hur det måste jagas mer och någon tro om att det finns jägare anställda av kommunen som åker ut (finns säkert i någon kommun men inte här).
Jag håller verkligen med. Jag bor också i en förort till Göteborg och fb är fullt med bilder på trädgårdar som är uppbökade och alla efterfrågar ”kommunjägaren”. Det blir lätt att lite oerfarna jägare tar på sig rollen att rädda folket. Erfarna jägare vet att det är komplicerat speciellt när det kommer till att jaga i tätort.

Våra hundar är bra på att jaga vildsvin men de kan vi ju inte riskera bland alla vägar och trafik. En annan sak också, människors empati för djur verkar upphöra i samma sekund som djuren passerar gränsen till trädgården. Sen ses de som ohyra som ska utplånas.
 
De samarbetade, hästägaren hade tidigare bland annat hjälpt jägarna att köra ut foder och jägarna brukade fråga var det fanns hästar, men den här jägaren var uppenbarligen totalt inkompetent och befann sig en kilometer från där han skulle vara så det hjälpte inte…

Jag är ingen jägare men att missta inte bara en utan två hästar för vildsvin och dessutom skadeskjuta båda två känns ju inte direkt helt stabilt. Hade det varit vildsvin antar jag att man vill att de ska dö direkt av skotten vilket inte hände i det här fallet.
Jag tycker nog inte att den jägaren samarbetade.
Det minsta man kan begära är att en jägare kontrollerar att hagen den jagar i är tom på tamdjur.
 
För mig behöver du inte kunna läsa karta, behövs karta känner jägaren marken för dåligt enligt mig.

Här är det för mycket vildsvin och för få aktiva jägare så varje timmes jakt är värdefull, även oplanerat någon timme på kvällen i ett torn.
Rekordet var 3 vildsvinsolyckor på samma väg inom 36 timmar och då är det inte bara han som åker ut, är det bara 3 olyckor i veckan är det lite och då åker han aldrig mer än 5 km hemifrån som längst. Så även om det inte finns grödor eller annat så kan det behövs jakt året om.
Förrförra lördagen var det planerad större jakt där flera lag jagade över markerna och ändå blev fler dödade av trafiken den veckan än under den jakten, förort till Göteborg så finns en hel del att ta hänsyn till och många ställen för vildsvin att gömma sig på där jakt inte är lämpligt (villaområden, vägar och vandringsleder).

Är det stort tryck på jägarna här att jaga gris hela tiden och kommentera flödar på FB om hur det måste jagas mer och någon tro om att det finns jägare anställda av kommunen som åker ut (finns säkert i någon kommun men inte här).
Man måste väl ha koll på kartan, så att man är inne på mark där man har rätt att jaga, eller hur?

Jag har ju bara 70 hektar, men måste på vissa ställen vara noga för att inte förväxla min mark med grannens, det finns liknande formationer i skogen, och var går egentligen gränsen gränsen genom den där (relativt) torra mossen?

För planering var man ska vara och inte vara, så behövs karta, eventuellt kompletterat med GPS koordinater, i synnerhet om man inte är väldigt välbekant med marken.
Och den som jagar är själv ansvarig för att kontrollera att man är på rätt ställe, vid rätt tillfälle om man inte är markägare.

Att skjuta in i en hage, nära byggnader, alltså mot befolkat område, tätortsnära, verkar helt befängt.

Samtidigt som antalet grisar behöver minskas rejält, så betyder det inte att alla regler runt säker jakt kan kastas överbord.
Man ska vara säker på vad man skjuter och att man kan träffa med ett skott på rätt ställe på djuret, och att det finns kulfång.

Det går utmärkt att jaga gris vid åtel istället för i djurhagar. Då kan man sitta i ett torn eller i gömsle.

Folk som påstår saker på FB om vilt och jakt (och en hel del annat) kan man ta med inte bara en nypa, utan en hel en skopa salt.

Vi har en viltolycka om dagen i genomsnitt i min kommun under höst/vinter/vår, något färre under sommartid. Oftast dovhjort.

Om fler vildsvin dödas i trafiken, än i en organiserad jakt ett visst dygn, så handlar det endera om slumpen, eller om att man jagar mindre bra.

Vi jagar i princip enbart gris på åtel, och skjuter ett rimligt antal.

Hjort jagar vi i stort sett enbart via smygjakt och vakjakt, och skjuter 15-20 hjortar per år på min mark.

Jaktlaget (som inkluderar en del utbor) som finns intill oss, som disponerar många hundra hektar mark, brukar skjuta färre hjortar än oss, eftersom de tror att man ska använda hund när man jagar dovhjort, vilket är totalt kontraproduktivt. Dovhjortarna försvinner raskt långt bort när en hund är lös i skogen. Hunden ska användas till eventuellt eftersök när man jagar hjort.

Jag ifrågasätter fortfarande varför det skulle vara så viktigt att rusa ut en fredagskväll, på ett rykte om "vildsvin i närheten".
 
Jag håller verkligen med. Jag bor också i en förort till Göteborg och fb är fullt med bilder på trädgårdar som är uppbökade och alla efterfrågar ”kommunjägaren”. Det blir lätt att lite oerfarna jägare tar på sig rollen att rädda folket. Erfarna jägare vet att det är komplicerat speciellt när det kommer till att jaga i tätort.

Våra hundar är bra på att jaga vildsvin men de kan vi ju inte riskera bland alla vägar och trafik. En annan sak också, människors empati för djur verkar upphöra i samma sekund som djuren passerar gränsen till trädgården. Sen ses de som ohyra som ska utplånas.
Beroende på var du bor så kanske du känner till problemen lindome och kållered har med vildsvin, speciellt västra sidan av motorvägen i lindome.
Kändes bara hopplöst när jag i veckan fick se en sugga med 2 kullar kultingar med sig och säkert nya i magen då hennes minsta kull inte var randiga :cautious:
 
Jag håller verkligen med. Jag bor också i en förort till Göteborg och fb är fullt med bilder på trädgårdar som är uppbökade och alla efterfrågar ”kommunjägaren”. Det blir lätt att lite oerfarna jägare tar på sig rollen att rädda folket. Erfarna jägare vet att det är komplicerat speciellt när det kommer till att jaga i tätort.

Våra hundar är bra på att jaga vildsvin men de kan vi ju inte riskera bland alla vägar och trafik. En annan sak också, människors empati för djur verkar upphöra i samma sekund som djuren passerar gränsen till trädgården. Sen ses de som ohyra som ska utplånas.
Det verkar som om vildsvin är nytt i Göteborgstrakten?

Vi som haft vildsvin länge håller inte på så där.
 
Man måste väl ha koll på kartan, så att man är inne på mark där man har rätt att jaga, eller hur?

Jag har ju bara 70 hektar, men måste på vissa ställen vara noga för att inte förväxla min mark med grannens, det finns liknande formationer i skogen, och var går egentligen gränsen gränsen genom den där (relativt) torra mossen?

För planering var man ska vara och inte vara, så behövs karta, eventuellt kompletterat med GPS koordinater, i synnerhet om man inte är väldigt välbekant med marken.
Och den som jagar är själv ansvarig för att kontrollera att man är på rätt ställe, vid rätt tillfälle om man inte är markägare.

Att skjuta in i en hage, nära byggnader, alltså mot befolkat område, tätortsnära, verkar helt befängt.

Samtidigt som antalet grisar behöver minskas rejält, så betyder det inte att alla regler runt säker jakt kan kastas överbord.
Man ska vara säker på vad man skjuter och att man kan träffa med ett skott på rätt ställe på djuret, och att det finns kulfång.

Det går utmärkt att jaga gris vid åtel istället för i djurhagar. Då kan man sitta i ett torn eller i gömsle.

Folk som påstår saker på FB om vilt och jakt (och en hel del annat) kan man ta med inte bara en nypa, utan en hel en skopa salt.

Vi har en viltolycka om dagen i genomsnitt i min kommun under höst/vinter/vår, något färre under sommartid. Oftast dovhjort.

Om fler vildsvin dödas i trafiken, än i en organiserad jakt ett visst dygn, så handlar det endera om slumpen, eller om att man jagar mindre bra.

Vi jagar i princip enbart gris på åtel, och skjuter ett rimligt antal.

Hjort jagar vi i stort sett enbart via smygjakt och vakjakt, och skjuter 15-20 hjortar per år på min mark.

Jaktlaget (som inkluderar en del utbor) som finns intill oss, som disponerar många hundra hektar mark, brukar skjuta färre hjortar än oss, eftersom de tror att man ska använda hund när man jagar dovhjort, vilket är totalt kontraproduktivt. Dovhjortarna försvinner raskt långt bort när en hund är lös i skogen. Hunden ska användas till eventuellt eftersök när man jagar hjort.

Jag ifrågasätter fortfarande varför det skulle vara så viktigt att rusa ut en fredagskväll, på ett rykte om "vildsvin i närheten".
Har inte sagt något om att kasta säkerheten överbord.
Hur många viltolyckor inom kommunen har jag ingen annan om, jag pratar bara om mitt lilla hörn av Mölndals kommun (inte ens hälften av lindome).

Tja här finns alltid gris i närheten så inget att jaga upp sig för.

Inläggen på FB är från folk som bor i villaområden jag bor nära och träffar när jag är ute med häst eller hund eller dom går förbi hemma så inte bara folk på internet för mig.
 
Jag blir så arg!!

I min erfarenhet är jägare egoistiska och tänker inte på omgivningen eller på att samarbeta med den.

I ett stall jag red så stod det folk längst fältet intill när jag körde till stallet. Jägare. De hade lätt kunnat vinka på mig och berätta att de skulle jaga. Vägen jag körde på ledde bara upp till gården med stallet och hästarna var I hagarna. Ingen sa nåt. Jag frågade dem inte då jag bara var medryttare i stallet och ny. Tänkte att de hade säkert pratat med stallägaren.

När det börjar skjuta (precis intill hagarna!) inser jag att stallägaren förmodligen inte vet nåt eftersom hästarna var ute och ingen kom ut och tittade till dem. Hästarna sprang och var stressade men inget hände som tur var! Jag ringde såklart direkt till stallägaren och de visste inget! De var inte ens hemma. De sa att de haft problem med jaktlaget innan och kommit överens med dem om att bli informerade så att de kunde ta in sina hästar innan det började skjutas. Men det hade jägarna struntat i. Detta var i tätbebyggt område på ett fält som ligger intill flera bostadshus med ett samhälle tätt intill.
 
Vet inte om det här är ett fenomen i hela landet, men under älgjaktstider här är det populärt att ställa fram skyltar (ibland blinkande) med "JAKT PÅGÅR" och med tillägget att det finns lösa hundar i området. Jag blir jättestressad varje gång. Två gånger i år har jag varit fruktansvärt nära en jakthund med min bil, och jag hade blivit helt förstörd om jag hade råkat köra på någon. Men vad sjutton ska man göra när man ser de här skyltarna?? Jag brukar sakta ner ca 10 km/h under hastighetsbegränsningen men vad mer kan/ska jag göra?? Som icke-jägare tycker jag att det är helt absurt att släppa lös en hund i trafikerade områden, både för hundens skull och för trafikanters skull. Det kan orsaka hemska olyckor om någon försöker väja för en hund och kör in i en mötande bil till exempel. Det känns inte speciellt hänsynsfullt.
 
Vet inte om det här är ett fenomen i hela landet, men under älgjaktstider här är det populärt att ställa fram skyltar (ibland blinkande) med "JAKT PÅGÅR" och med tillägget att det finns lösa hundar i området. Jag blir jättestressad varje gång. Två gånger i år har jag varit fruktansvärt nära en jakthund med min bil, och jag hade blivit helt förstörd om jag hade råkat köra på någon. Men vad sjutton ska man göra när man ser de här skyltarna?? Jag brukar sakta ner ca 10 km/h under hastighetsbegränsningen men vad mer kan/ska jag göra?? Som icke-jägare tycker jag att det är helt absurt att släppa lös en hund i trafikerade områden, både för hundens skull och för trafikanters skull. Det kan orsaka hemska olyckor om någon försöker väja för en hund och kör in i en mötande bil till exempel. Det känns inte speciellt hänsynsfullt.
Behöver inte göra mer än vara medveten om att det kan vara mer aktivt runt/ på vägen än vanligt. Att det är större risk att det kan komma ut vilt på vägen än i vanliga fall.
 
Behöver inte göra mer än vara medveten om att det kan vara mer aktivt runt/ på vägen än vanligt. Att det är större risk att det kan komma ut vilt på vägen än i vanliga fall.
Men läste du vad jag skrev :confused: ? Jag oroar mig - först och främst - över att köra på en jakthund. Eller att väja för en hund och köra på en annan bil. Jag har haft två stycken hundar väldigt nära bilen nu i höst.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar har under fredagskvällen skjutits ihjäl av en jägare i Nykvarn. – Han var i området för att jaga vildsvin, säger Anders...
Svar
19
· Visningar
826
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Amanda Svedegårds två shetlandsponnyer sköts till döds i Kalmartrakten då en jägare misstagit dem för vildsvin. – Jag har inte hunnit...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 983
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Plötsligt attackerade en pitbullterrier en häst i Kyrkhult utanför Olofström i förra veckan. Hunden ska ha bitit sig fast i hästens...
Svar
1
· Visningar
1 740
Senast: Zakuro
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp