Vikt på bebisen

Sv: Vikt på bebisen

Jag fick hela min första graviditet höra att "Ja, det var allt en välfylld mage du har"... vilket givetvis gav mig superångest över att jag skulle behöva föda ett barn på sex kilo.
Frågade min BM om hon kunde gissa hur stor bebis det var, och hennes gissning (utifrån SF-mått endast) var mellan 4-4500 g. En annan BM sa ungefär 3500 g.

Filip vägdee 3580 g när han föddes.
 
Sv: Vikt på bebisen

Jag gjorde UL 3-4 dagar innan min tjej föddes.
Hon viktskattades till 2800 gram och vägde 2680 när hon föddes.
 
Sv: Vikt på bebisen

Jag hoppas på en liten jag med. För min egen skull. Det är enda sättet för mig att i alla fall ha lite hopp om att överleva förlossningen. :D

hehe, du kommer att klara det utmärkt....min sambo vägde 5.3 när han föddes.....dom fick dra ut honom, knäcla nyckelbenet på han för att få ut honom. men hans mamma klarade av det.
 
Sv: Vikt på bebisen

Uh, sånt vill man inte höra när man är nervös inför en förlossning, att de drog ut bebisen och att den bröt nyckebenet. ;)

Aningsfull, A vägde över 5 kilo, och där behövdes det varken dras ut, eller brytas nyckeben! :)
 
Sv: Vikt på bebisen

Nja, bm sa bara att "nu borde den väga....", men tyckte att det blir en liten bebis då jag hade liten mage osv.
Vincent var 48 cm & vägde 3025 han föddes några dagar tidigare pga snitt.
 
Sv: Vikt på bebisen

Många gånger kan man det men inte alltid. Mättes själv i v.39 och vikten uppskattades till 2600 g, stämde 2620 blev det en vecka senare.
Men en bekant var JÄTTEstor och JÄTTEnervös, enligt det måttet skulle bebben väga mot 6 kg. Sammanbrottet var nära, hon var dessutom förstagångare, men så gjorde de ett ultraljud och man fann med denna tillförlitliga metod att barnet var normalstort, men med extra mkt fostervatten.
Inget att oroa sig för alltså och hon åkte om inte glatt, iallafall gladare in till förlossningen när det väl var dax.

När värkarna kom undrade de varför barnet liksom inte kom ut.
Och de fick fortsätta med sin undran.....
Tii slut blev det klocka, fetaste barnmorskan i stan på magen och det hela avslutades med en tångutdragning.
5890 späckade gram kom ut, inte riktigt som måttet, men nästan.

Hur det gick för modern? Sprack allt, och då menar jag allt. De fick sy ihop henne lite provisoriskt, allt gick inte att fixa så det blev bra. Det blev plastik senare.
Barnet var trött men klarade sig utan men.
 
Sv: Vikt på bebisen

Usch vad tråkigt:(
Litar inte heller på att de har koll på barnets vikt, det är för vanligt med missbedömningar tyvärr.
 
Sv: Vikt på bebisen

En bm kan ju aldrig säga exakt varken vikt eller kön. Det vet man först när bebisen är född. Att läsa vikten ur ett SF-mått går inte, för det finns en mängd olika saker som kan öka och minska ett SF-mått. Ett stort SF-mått behöver inte innebära ett stort barn och tvärtom.

Jag hade ett enormt stor SF-mått enligt alla bm så jag fick åka på viktuppskattningsultraljud väldigt ofta dom 3 sista månaderna. Det visade sig att det var väldigt mkt fostervatten, och dagen innan han föddes så fick vi en uppskattad vikt på 3700. Vi fick inplanerat snitt dagen efter pga att dom hittade en mängd olika fel under gravidteten. Dominic vägde 3880 gram, så det var ju hyfsat rätt.
 
Sv: Vikt på bebisen

Hur sjutton kan det ha blivit så fel ??? :eek:

Stackars mamma, där hade det behövts ett snitt.
 
Sv: Vikt på bebisen

Var det längesedan den där grova feluppskattningen på 6 kg eller?

2003 kollade de upp mitt barn i v36+5 när jag las in för hf. Då trodde de han vägde 3000 g ca och en vecka senare föddes han 3255 g tung och eftersom de kan gå upp emot 250 g i veckan så tycker jag det var duktigt gjort! I mitt fall ville de se att han inte var för liten för att födas i förtid ev eftersom mitt blodtryck snabbt kunde bli sämre och att sådana barn ofta är för små om man haft det länge, men det hade ju inte jag haft och inte allvarligt.

Med mitt andra barn som föddes 17 dagar före ( första barnet föddes 16 dagar före ) vägde 2920 g endast och ändå var min mage mycket större, inte stor men normal. Med mitt första barn var magen liten. Så sf mått stämmer ju inte alltid helt.
 
Sv: Vikt på bebisen

*kl*
Bm uppskattade vikten på min bäbis till 3700 och hon vägde 3695 inte illa gissat:)
 
Sv: Vikt på bebisen

Hade sonen kommit när han skulle så hade han nog vägt 3-3½ kg som BM sa. Nu kom han lite tidigare & vägde 2720g.
 
Sv: Vikt på bebisen

Jag frågade inte.

Jag och min kompis hade lika stort SF-mått.
Hennes bebis var 5 cm längre än Rasmus och vägde nästan 500g mer.

Rasmus vägde precis på grammet lika mkt som jag när jag föddes men var 1 cm kortare!
 
Sv: Vikt på bebisen

*knapplån*

Mitt första barn uppskattades (via ultraljud 5 dagar före BF) till 3600 gram ca. Han vägde 5045 gram när han kom ut!

Så det stämmer inte alltid!
 
Sv: Vikt på bebisen

Mina mats och "vags" vid varje ul (var 4:e vecka), senaste var for en manad sen och da var uppskattningen att de vager strax over ett kilo vardera och att "slutvikten" borde ligga runt 3-3.5kg om de fortsatte att utvecklas pa samma satt och stannade inne till 40:e graviditetsveckan (vilket de inte kommer att gora).

Men det ar ju som sagt bara uppskattningar. En kompis fick hora att hennes bebis var ovanligt stor men kom ut hogst normal 3.5kg. En annan kompis fick hora det motsatta och hennes heffaklump vagde over 5kg!! Sa jag tar bm's ord med en nypa salt.........
 
Sv: Vikt på bebisen

Puh! Skönt att höra. :D
Guuud vad jag är avundsjuk på alla er som redan överlevt eran förlossning och slipper oroa er för den. :angel:
 
Sv: Vikt på bebisen

KL

Det låter som några av er verkar vara förvånade över att måtten inte är på pricken rätt. De informerar vid UL (ska i alla fall) att det bara är en uppskattning och att man får räkna med att vikten kan bli både 10% högre och lägre.

En uppskattning på 3500 kg kan alltså innebära spannet 3150 till 3850. Detta alltså om man föder samma dag. Större skillnader bör bero på oskicklighet. Föder man senare är ju måttet ännu mindre tillförlitligt - alla barn går verkligen inte upp 250 g i veckan även om det är ett snitt (vissa som blir kvar länge i magen går ju istället ner!).

Jag fick göra två extra tillväxtultraljud på UltraGyn på Danderyds sjukhus pga att mitt SF mått tappade fart under slutet av graviditeten. De menade att de faktiskt hade bättre utfall än felmarginalen på 10% - de brukade ligga runt 5% för att de helt enkelt var skickliga (och säkert bra utrustning!).

Min dotters viktuppskattning verkade riktig, hon beräknades väga ca 15 % mindre än medelbebis vid fulltid (=ca 3 kg). Jag gick över 2 veckor och hon vägde 3240 gram.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 563
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp