Vikt på bebisen

Mynta2

Trådstartare
Jag frågade min BM sist jag var där om man utifrån alla mått/mätningar som gjorts kunde ev få ett hum om hur stor bebisen var. Ja, sa hon, på ett ungefär. Då skulle min väga ca 3 kg..knappt. Inte mer i alla fall. Inte så stor sa hon, men inte onormalt liten.

Har ni frågat eran BM om hur stor era bebisar ev blir ? Och ni som frågat och sedan fått...stämde den preliminära vikten vad BM sagt ?
 
Sv: Vikt på bebisen

Har ni frågat eran BM om hur stor era bebisar ev blir ? Och ni som frågat och sedan fått...stämde den preliminära vikten vad BM sagt ?

Jag har svårt att tänka mig att BM kan göra en riktig gissning bara utifrån att känna på magen..... vi fick åka på viktuppskattning eftersom mitt SFmått var ovanligt stort. Då görs mätningar av ben, huvud mm via ett ultraljud för att kunna få fram en vikt på barnet. När vi gjorde denna i v34 (har jag för mig) så uppskattades bebbe väga ca 400 gr mer än vad som är normalt för den veckan (2780 gr har jag för mig), 17% över "normalen". Eftersom han satt i säte åkte vi in på nytt uljud och vändningsförsök några veckor därefter och även då gjordes viktuppskattning. Då låg han på 12% över normalvikt o uppskattades väga 3480 (har jag för mig).

För en vecka sen kom han ut med snitt (pga att han inte gick att vända). Då vägde han 3530 gr. Vilket innebär att antingen gick han bara upp 50 gr på 1 vecka o 2 dgr, något som är rätt osannolikt sådär i slutet av grav (normalt går de ju upp 150 - 200 gr per vecka de sista veckorna). Troligare är väl att viktuppskattningen varit något i överkant mot vad han egentligen vägde.
 
Sv: Vikt på bebisen

Ett par veckor innan min son föddes sa en BM att det var en liten bebis. Gjorde ul 4 dagar innan han föddes och då beräknade de vikten till 3 308 g, han vägde 3 215 g när han föddes.
 
Sv: Vikt på bebisen

Fast det var ju bara en preliminär uppskattning.

Javisst, men det är även den som görs med ultraljud... Det jag menar är väl att en uppskattning/gissning utan ultraljud bör vara väldigt mycket osäkrare än en med ultraljud. Eftersom ultraljudsuppskattningen inte verkar pricka helrätt (gissningsvis ca 100 gr fel för oss och jag har hört andra där sådan prickat fel med nästan kring 1 kg; dock är det 5-8 år sen och tekniken har ju förbättrats) så skulle jag tro att BM:s uppskattning är ännu mycket mer av en gissning.
 
Sv: Vikt på bebisen

Men ultraljud görs ju så himla tidigt i graviditeten. Jag menar mest NU när det nästan är dags. Då görs ju inga UL direkt om det nu inte avviker i nåt diagram. Min BM kollade i nåt slags diagram hon hade för att uppskatta på ett ungefär..hon gissade inte bara rätt ut i luften.
 
Sv: Vikt på bebisen

Min BM hävdade att det var en lite väl liten bebis i min mage och skickade oss på tillväxt-UL. Jo jo, tillväxt UL 2 dagar innan bf sa 4600g (jätteliten bebis väl..? :angel:) och ut kom en tös på 4580g.
 
Sv: Vikt på bebisen

2 olika BM sa att han skulle ha vägt mellan 3.4 och 3.8. Det stämde inte alls. Han vägde 4130 när han bestämde sig för att komma ut, men så låg han inne i 9 dat extra också. Kan ju vara en orsak.
 
Sv: Vikt på bebisen

Både BM och "alla andra" tror att jag kommer att få en liten bebis. Kan väl bero på att både jag och sambon är ganska smala och ungefär en tvärhand höga båda två. Och senaste månaden har jag gått upp 4 hg. Ganska liten viktökning med tanke på att jag närmar mig vecka 30 och bebis ska öka med omkring 200 gram i veckan nu.
Jag vägde strax över 3000 gram när jag föddes, visserligen 2 veckor tidigt. Och sambon vägde (fullgången) 2600.
Men vi får se, jag kanske får en 4 kgs rackare. :D
 
Sv: Vikt på bebisen

Jag fick göra ett ultraljud 5 dagar innan Saga kom pga pyspunka. Då sa läkaren att hon kommer vara lite över medel i vikt och längd, vikten uppskattade hon till 3.7 kg.. Saga vägde 4880 :p och var 54 cm lång.

Så nej, det stämde inte så väl :p

Jag är tvilling och vägde 3000 vid födseln, min bror vägde 3700 vid födseln, så vi var mkt stora för att vara tvillingar. Sambon min vägde 5100.

Det var väl bäddat för trubbel nu när man tänker i efterhand.
 
Sv: Vikt på bebisen

Både BM och "alla andra" tror att jag kommer att få en liten bebis. Kan väl bero på att både jag och sambon är ganska smala och ungefär en tvärhand höga båda två. Och senaste månaden har jag gått upp 4 hg. Ganska liten viktökning med tanke på att jag närmar mig vecka 30 och bebis ska öka med omkring 200 gram i veckan nu.
Jag vägde strax över 3000 gram när jag föddes, visserligen 2 veckor tidigt. Och sambon vägde (fullgången) 2600.
Men vi får se, jag kanske får en 4 kgs rackare. :D

"Alla" trode att jag & sambon skulle få en stor bebis då han är 185 cm lång & jag rätt kraftigt byggd. Ut kom lilla Emil på 2780 gr. :D
 
Sv: Vikt på bebisen

Jag skulle inte tordas lita helt fast och fullt på uppskattningar av det där slaget, jag vet ju inte -jag har aldrig varit gravid så länge.
Däremot kommer förmodligen en bekant till mig förlora sin dotter *ligger i respirator sist jag hörde för några dagar sedan* som beräknades väga runt 3000 och vägde en bra bit över 5000 visade det sig när det var dags att komma ut.
Men hon blev klämd och kom inte ut, det blev akutsnitt och här är vi nu idag.
Hade man sett att hon var så stor redan innan början hade dom nog snittat på en gång.
 
Sv: Vikt på bebisen

Men ultraljud görs ju så himla tidigt i graviditeten. Jag menar mest NU när det nästan är dags. Då görs ju inga UL direkt om det nu inte avviker i nåt diagram. Min BM kollade i nåt slags diagram hon hade för att uppskatta på ett ungefär..hon gissade inte bara rätt ut i luften.

Inte viktuppskattningsultraljud. Det gjordes för oss i vecka 34 och sen gjordes vändningsförsök i v 37 (plus viktuppskattning också). Vad jag förstår går det inte att göra någon säker viktuppskattning när det "vanliga" uljudet görs (i v18) då är barnet för litet.

De kan tydligen göra ngn slags uppskattning utifrån SF-måttet (som ju skrivs in i en kurva) - det var ju därför vi blev ivägskickade på extra ultraljud då mitt SF-mått var just ovanligt stort (vilket bland annat kan vara tecken på en stor bebis eller att man har mkt fostervatten mm).

Du frågade i ditt inlägg om den preliminära vikten som BM sagt har stämt för de som frågat. Och jag svarade att jag inte tror att deras gissningar är särskilt tillförlitliga. Om de vore tillförlitliga skulle ju inte vår BM ha skickat oss på extra ultraljud alls, eller hur? Då skulle hon ju bara själv ha konstaterat att bebis var stor (och hur stor).

Du får gärna tro att din BM gör en fullt tillförlitlig uppskattning - det är inget jag lägger mig i. Men jag tror INTE att de kan göra det utifrån SF-mått mm. (Min BM skickade tex in oss på uljudet och var övertygad om att bebis låg i normalläge, men han visade sig ligga i säte (troligen också en orsak till mitt större SF-mått) - något hon inte anat. Och jorå, hon är en erfaren bm med snart 30 år i yrket. Så; jag tror inte att en barnmorska kan gissa vikt med särskilt stor säkerhet).
 
Sv: Vikt på bebisen

Det var då ingen som förutsåg att min första tös skulle väga 4720 gram vid födseln.. Helt normal kurva osv.
 
Sv: Vikt på bebisen

Jag hoppas på en liten jag med. För min egen skull. Det är enda sättet för mig att i alla fall ha lite hopp om att överleva förlossningen. :D
 
Sv: Vikt på bebisen

Enligt bm och ultraljud skulle vi få en relativt liten pojke. 4 veckor innan bf kom en liten Emil ut, 2520 gram och 47 cm lång.
Men enligt mina egna uträkningar kom han ut precis på dagen jag räknat ut. Enligt ultraljud och bm kom han 4 veckor för tidigt.
 
Sv: Vikt på bebisen

KL

När jag gjorde ultraljud i vecka 29 så sa dem att min bebis var lite större än vad dom brukar vara, 5 % tror jag det var.

Mitt SF mått låg normalt hela tiden förutom de sista veckorna, då låg det under kurvan.

Ut kom heffaklumpen Arvid, 5030 gram, 55 lång.

Aningsfull:
Du kommer fixa det här galant, det är jag säker på!
 
Sv: Vikt på bebisen

Jag födde mitt första barn för 6/½ år sen och den tösen vägde 4250. Väntar mitt andra barn och är i v 31+5 och denna tösa biten väger redan 2400. Hmm attans blir nog en klump till som man ska klämma ut....hihihi
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt på bebisen

Jag skulle inte tordas lita helt fast och fullt på uppskattningar av det där slaget, jag vet ju inte -jag har aldrig varit gravid så länge.
Däremot kommer förmodligen en bekant till mig förlora sin dotter *ligger i respirator sist jag hörde för några dagar sedan* som beräknades väga runt 3000 och vägde en bra bit över 5000 visade det sig när det var dags att komma ut.
Men hon blev klämd och kom inte ut, det blev akutsnitt och här är vi nu idag.
Hade man sett att hon var så stor redan innan början hade dom nog snittat på en gång.

Men usch va hemskt. Tänker på din kompis!!!!!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 563
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp