Vi som skriver

Idag hann jag skriva fem sidor innan min dator fick för sig att spontant starta om och allt försvann :banghead: Väldigt frustrerande, jag känner mig inte alls sugen på att skriva om dem så jag lägger nog ner för dagen. Suck, jag måste spara oftare!

Idag hann jag skriva fem sidor innan min dator fick för sig att spontant starta om och allt försvann :banghead: Väldigt frustrerande, jag känner mig inte alls sugen på att skriva om dem så jag lägger nog ner för dagen. Suck, jag måste spara oftare!
Jag skriver allt i google docs, det autosparas med jämna sekund-intervaller, superskönt att man inte behöver komma ihåg att spara själv och man riskerar inte att bli av med nåt även om datorn skull krascha/bli stulen :)

Jag skriver allt i google docs, det autosparas med jämna sekund-intervaller, superskönt att man inte behöver komma ihåg att spara själv och man riskerar inte att bli av med nåt även om datorn skull krascha/bli stulen :)

Låter smart, jag ska kolla på det. Tack för tipset! :)

Jag skriver vidare på min bok och nu står jag snart inför ett val. Ska en person få dö, eller ska han få leva vidare? Mina fingrar vill absolut skriva ihop hans död och det känns naturligt för historien, men samtidigt känns det kanske lite väl typiskt, så jag får klura lite på saken. Jag har snart skrivit 3/5 av den tänka längden och jag tror att jag börjar komma i slutet av handlingen, och att resten av orden ska in på lite olika ställen där jag skrivit ihop allting istället för att skriva ut det. Spännande det här, jag känner att jag verkligen inte har någon aning om vad jag håller på med :D

Strax över 36000 ord ligger jag på nu, och håller jag min plan är jag klar på söndag. Det blir då dag 19 och jag kommer ha 11 dagar på mig att göra lite ändringar och så innan min deadline :D

Jag skrev klart slutet igår och håller nu på att gå igenom historien och lägga in nya delar som behövs för att det ska gå jämnt ut i slutet. Överlag går det bra, just nu sitter jag fast för att jag inte kommer på hur jag ska översätta uttrycket "partner in crime" så det låter bra på svenska och passar in i meningen :D

Nu ligger jag på straxt över 40000 ord och känner att jag närmar mig mål :D Jag har upptäckt vad mycket saker jag har behövt ta reda på när jag plötsligt skriver en längre text som i det här fallet blev i en annan värld. Jag har googlat om månens positioner, om hur man vaknar utan väckarklocka och mängder av spännande saker, och jag har fått noga tänka igenom hur min värld är uppbyggd för att det ska vara minsta logiskt. Jag har aldrig skrivit något fantasy-aktigt förut dessutom, så det här är en helt ny värld för mig med :rofl:

46 000 ord och jag närmar mig målet med stormsteg O_o Det blir ingen vidare bra bok, men jag har ju skrivit den hittills på 16 dagar och i en genre jag inte är bekant med, och ungefär 45 000 ord längre än så länge än jag är vad vid att skriva så.. Jag är glad ändå :D Det kömmer verkligen kännas tomt när jag är klar och jag hoppas jag kan hålla fast vid att skriva en stund varje dag nu när jag börjar få in vanan.

Jag är klar. 50 000 ord. Jag har skrivit en bok.

Skitdålig, men men :D Idag är dag 18/30 så jag har tid på mig att göra förändringar och läsa igenom den igen. Min egen bok. Haha, jag har alltid velat skriva en bok. Wiie :D

Jag är jätteimponerad att du fått ihop både tid och inspiration, särskilt efter det tekniska missödet. Jag vill gärna skriva, och har ofta idéer som jag plitar ner, men sällan blir det mer. Ett par noveller på ca 2000-3000 ord har sluförts, men över det har jag svårt att få tummen ur.

Så, bra jobbat!

Jag är jätteimponerad att du fått ihop både tid och inspiration, särskilt efter det tekniska missödet. Jag vill gärna skriva, och har ofta idéer som jag plitar ner, men sällan blir det mer. Ett par noveller på ca 2000-3000 ord har sluförts, men över det har jag svårt att få tummen ur.

Så, bra jobbat!

Tack! Jag har aldrig lyckats skriva längre än runt 2000 ord förut, jag har alltid sagt att jag inte kan skriva långt, bara kort. Därför blev den här 30-dagars utmaningen så bra för mig, för den tvingade bort mig från min comfort zone. Jag hade tur som fick en riktig rivstart, annars hade det nog aldrig gått. Men jag läste att man behöver skriva 1667 ord om dagen för att klara utmaningen, och att nyckeln i att lyckas låg i att inte gå och lägga sig innan man skrivit dem orden.. :D

Skitdålig, men men :D Idag är dag 18/30 så jag har tid på mig att göra förändringar och läsa igenom den igen. Min egen bok. Haha, jag har alltid velat skriva en bok. Wiie :D
Jag är också superimponerad!
Jag har skrivit två faktaböcker, den ena är utgiven (och första upplagan slutsåld), den andra är färdigskriven och ges ut snart.
Nu jobbar jag på en tredje faktabok, men har också så smått börjat lägga upp grunderna till en kriminalroman, vilket känns oändligt mycket svårare.

Grattis vad kul! Vilken prestation att lyckas skriva så mycket på knappt tre veckor! Inspirerande!

En författare jag mötte på en föreläsning sa något i stil med att "han skrivit de flesta av sina böcker tre gånger", om jag minns riktigt, det kan ha varit två, eller mer. Men poängen var att han inte var "klar" när han skrivit sista kapitlet utan gick igenom och förbättrade sitt material gång på gång tills han var någorlunda nöjd. För helt nöjd var han nog aldrig perfektionist som han var på gott och ont. :)

Jag har skrivit två faktaböcker, den ena är utgiven (och första upplagan slutsåld), den andra är färdigskriven och ges ut snart.
Nu jobbar jag på en tredje faktabok, men har också så smått börjat lägga upp grunderna till en kriminalroman, vilket känns oändligt mycket svårare.
Åh vad kul! Jag vill också!!

• Gilla
Reactions: via

Vad kul! Jag hoppas att jag någonsin skriver något jag vill få utgivet, och som någon dessutom vill ge ut.. Det vore en dröm :D Jag kan tänka mig att det är svårt att byta genre helt..

Grattis vad kul! Vilken prestation att lyckas skriva så mycket på knappt tre veckor! Inspirerande!

En författare jag mötte på en föreläsning sa något i stil med att "han skrivit de flesta av sina böcker tre gånger", om jag minns riktigt, det kan ha varit två, eller mer. Men poängen var att han inte var "klar" när han skrivit sista kapitlet utan gick igenom och förbättrade sitt material gång på gång tills han var någorlunda nöjd. För helt nöjd var han nog aldrig perfektionist som han var på gott och ont. :)

Tack! Jag har skrivit den två gånger än så länge, eller ja skrivit den från början till slut en gång och sen gått igenom den från början igen och ändrat, lagt till, tagit bort, och ska väl börja på en tredje typ nu. Jag är helt säker på att det finns mycket att ändra haha :rofl:

@Mumfie Starkt jobbat! Författande är precis som vilken annan färdighet som helst, man får öva för att hitta sin stil. Jag blev lite nyfiken, är 50 000 ord någon slags medelvärde för en bok, eller bara del av utmaningen? Typ som NaNoWriMo?

Jag hobbyskriver själv ett "litet" projekt på engelska, samt har ett stort projekt som ligger i startgroparna. Den senare kommer nog bli lite av ett monster att ta sig an, därav gömmer jag mig nu lite i min andra story.

Har förgäves försökt hitta skrivkurser här i staden men har hittills inte riktigt lyckats.

@Mumfie Starkt jobbat! Författande är precis som vilken annan färdighet som helst, man får öva för att hitta sin stil. Jag blev lite nyfiken, är 50 000 ord någon slags medelvärde för en bok, eller bara del av utmaningen? Typ som NaNoWriMo?

Jag har ingen aning, det är nog bara så utmaningen är bestämd. Jag körde "try something new for 30 days" och där fanns skriva en bok på just 50 000 sidor med som förslag, så jag bara tog det rakt av :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross