Vi som skriver

Sv: Vi som skriver
:p

Kan man skaka liv i den här gamla tråden, tro? :D
Jag har nämligen, från så gott som ingenstans, återfått skrivarlusten! Hela sommaren har jag fått så många idéer till olika noveller, men sen har det inte funnits tid till att göra mer med dem, men nu... Ja, något vore ju roligt att varva skolarbetena med och nu finns ju lusten igen. Vore dock kul med någon att bolla lite med! (*harkel* Andromedae *harkel* :angel:)

Jag ska gå en skrivarkurs om några veckor! :bump:
Jag brukar inte skriva nåt "på riktigt" men det är så roligt att gå kurser. Den här gången handlar det om självbiografiskt skrivande, och vem vet, då kanske jag skriver mina memoarer. Får man hitta på?:angel:

Kan man skaka liv i den här gamla tråden, tro? :D
Jag har nämligen, från så gott som ingenstans, återfått skrivarlusten! Hela sommaren har jag fått så många idéer till olika noveller, men sen har det inte funnits tid till att göra mer med dem, men nu... Ja, något vore ju roligt att varva skolarbetena med och nu finns ju lusten igen. Vore dock kul med någon att bolla lite med! (*harkel* Andromedae *harkel* :angel:)
Det är lättare för mig att hitta tråden om du taggar mig ;)

Skriv något!

Jag ska gå en skrivarkurs om några veckor! :bump:
Jag brukar inte skriva nåt "på riktigt" men det är så roligt att gå kurser. Den här gången handlar det om självbiografiskt skrivande, och vem vet, då kanske jag skriver mina memoarer. Får man hitta på?:angel:
Åh, vad spännande! Någon gång ska jag också gå en skrivarkurs!
Såklart man får! Man måste ju piffa till det hela lite. Eller? :D

Det är lättare för mig att hitta tråden om du taggar mig ;)

Skriv något!
Jaa, men det var så längesen jag var aktiv här på Buke att jag glömt hur man gör...! :nailbiting: Så jag tänkte att ett citat fick duga. Och frun ska väl få kämpa lite med att återfinna gamla tant Hassing? :D

Vad ska jag skriva? Mina idéer? Än så länge är det mesta ganska mycket på idé-stadiet :o Men kan ju erkänna att jag, eh, verkar vara på gång med mitt livs första sexscen. Som inte ska bli sådär pinsam bara då :banghead:

Åh, vad spännande! Någon gång ska jag också gå en skrivarkurs!
Såklart man får! Man måste ju piffa till det hela lite. Eller? :D

Jaa, men det var så längesen jag var aktiv här på Buke att jag glömt hur man gör...! :nailbiting: Så jag tänkte att ett citat fick duga. Och frun ska väl få kämpa lite med att återfinna gamla tant Hassing? :D

Vad ska jag skriva? Mina idéer? Än så länge är det mesta ganska mycket på idé-stadiet :o Men kan ju erkänna att jag, eh, verkar vara på gång med mitt livs första sexscen. Som inte ska bli sådär pinsam bara då :banghead:
Alltså efter att ha skrivit mängder med sexscener (:D) har jag kommit fram till att jag själv ofta tycker att scener jag har skrivit är pinsammare än vad någon av dem som läser tycker. Om det är någon tröst.

Åh, jag tänkte på den här tråden för bara ett par dagar sedan. Jag har börjat skriva igen, inget vettigt men bara för att det är kul. Har sedan ett par dagar tillbaka lämnat block och penna för att börja skriva på dator, det går förvånansvärt bra. Det blir bara väldigt kort och väldigt inte så bra, men så länge det är kul ;) Har använt mig av en "random things generator" som spottat ut en första mening/några ord, och sen har jag skrivit på 30 minuter direkt utifrån det. Faktiskt väldigt kul, ger mig liksom lägen jag aldrig skulle hamna i själv :D

Jag skulle så gärna vilja gå en skrivkurs men är lite rädd för att det kommer döda mer än det ger just nu, så jag suger på den karamellen :angel:

En fråga: Har ni någon som får läsa vad ni skriver? Jag tycker att det känns lite läskigt/för privat, men ibland känns det som det skulle vara kul att bolla lite tankar. Svårt!

Alltså efter att ha skrivit mängder med sexscener (:D) har jag kommit fram till att jag själv ofta tycker att scener jag har skrivit är pinsammare än vad någon av dem som läser tycker. Om det är någon tröst.

Hehe jaa, de gill... minns jag :D Men mina blir ju alltid så tafatta liksom. Men nu kanske det släpper, med lite tur :p

Så... Var det idéerna du ville veta? :angel:

Åh, jag tänkte på den här tråden för bara ett par dagar sedan. Jag har börjat skriva igen, inget vettigt men bara för att det är kul. Har sedan ett par dagar tillbaka lämnat block och penna för att börja skriva på dator, det går förvånansvärt bra. Det blir bara väldigt kort och väldigt inte så bra, men så länge det är kul ;) Har använt mig av en "random things generator" som spottat ut en första mening/några ord, och sen har jag skrivit på 30 minuter direkt utifrån det. Faktiskt väldigt kul, ger mig liksom lägen jag aldrig skulle hamna i själv :D

Jag skulle så gärna vilja gå en skrivkurs men är lite rädd för att det kommer döda mer än det ger just nu, så jag suger på den karamellen :angel:

En fråga: Har ni någon som får läsa vad ni skriver? Jag tycker att det känns lite läskigt/för privat, men ibland känns det som det skulle vara kul att bolla lite tankar. Svårt!

Sist jag skrev mer aktivt så hade jag några utvalda (typ 3 stycken) som fick läsa det jag skrev. Alla här på buke, så ingen jag kände mer privat än så. Ibland funderar jag på om det skulle ändra deras tankar om mig, men det kanske är mest eftersom allt (jag menar allt!) jag skriver alltid slutar med slice and dice... Och ja, på något sätt känns det ju väldigt privat faktiskt.

Sedan vi flyttade ihop för sju år sedan så har min partner läst praktiskt taget allt jag skriver. Så jag har en mycket trogen läsare. :D

I övrigt beror det lite på. Jag tycker att det brukar ge väldigt mycket att ha läsare, men läsare kan tillföra olika perspektiv under olika delar av skrivprocessen.

(Kan nämnas att jag skriver någonstans mellan 500-2000 sidor per år. Min partner är underbar, just sayin' :angel:)

Det låter jätteroligt! :) Skriver du på engelska eller finns det någon svensk variant?

Jag har använt en engelsk generator, men översatt själva meningen till svenska ;) Meningarna jag skrivit från än är "She was beginning to realise how far down in her memory she'd buried her teenage years", "As a child, he'd been told that dolls were for girls", "The accident wasn't his fault", "The fire was getting closer" och "She opened her handbag and tipped the contents onto the floor". Jag har bläddrat förbi några också som jag kände inte alls skulle fungera för mig :angel:

Sist jag skrev mer aktivt så hade jag några utvalda (typ 3 stycken) som fick läsa det jag skrev. Alla här på buke, så ingen jag kände mer privat än så. Ibland funderar jag på om det skulle ändra deras tankar om mig, men det kanske är mest eftersom allt (jag menar allt!) jag skriver alltid slutar med slice and dice... Och ja, på något sätt känns det ju väldigt privat faktiskt.

Det är nog det som skulle fungera bäst för mig, jag har väldigt svårt att låta folk när mig läsa även fast jag vet att de vill. Jag har faktiskt skaffat mig en anonym blogg där jag lägger upp lite texter, eftersom ingen vet adressen är det ingen som läser, men jag får ändå träna på att våga lägga upp det någonstans :D

Sedan vi flyttade ihop för sju år sedan så har min partner läst praktiskt taget allt jag skriver. Så jag har en mycket trogen läsare. :D

I övrigt beror det lite på. Jag tycker att det brukar ge väldigt mycket att ha läsare, men läsare kan tillföra olika perspektiv under olika delar av skrivprocessen.

(Kan nämnas att jag skriver någonstans mellan 500-2000 sidor per år. Min partner är underbar, just sayin' :angel:)

Åh, vad härligt det låter! Jag skriver inget vettigt alls, bara korta noveller och fram tills nyligen gärna för hand (med en helt oläslig handstil :laugh:). Jag behöver träna på att skriva längre, så det är nog där jag behöver feedback egentligen. Kanske får ta mod till mig och gå en kurs ändå :D

Får jag slänga in en fråga här eftersom flera av er skriver om skrivarkurser? Ni får gärna fråga mig saker ni undrar över i gengäld ...:) (jag är författare och har ju lite koll på en del i bokbranschen)
Jag har hållit i massor med skrivarkurser för barn-och ungdomar men har funderingar på att anordna en själv för vuxna. Och det jag är nyfiken på är vad man som skrivarkursdeltagare längtar efter att få? Vad är det ni vill ha hjälp med? Vad vill ni uppnå? Spelar platsen någon roll - boende, fin miljö, god mat ... ?

Får jag slänga in en fråga här eftersom flera av er skriver om skrivarkurser? Ni får gärna fråga mig saker ni undrar över i gengäld ...:) (jag är författare och har ju lite koll på en del i bokbranschen)
Jag har hållit i massor med skrivarkurser för barn-och ungdomar men har funderingar på att anordna en själv för vuxna. Och det jag är nyfiken på är vad man som skrivarkursdeltagare längtar efter att få? Vad är det ni vill ha hjälp med? Vad vill ni uppnå? Spelar platsen någon roll - boende, fin miljö, god mat ... ?

För min del, som skriver väldigt oseriöst liksom och egentligen inte har någon aning om vad man kan förvänta sig på en skrivkurs, skulle jag vilja ha hjälp med att komma vidare med sånt jag har lite svårt med och få feedback överlag. Jag är tillexempel helt värdelös på att skriva dialoger, det kommer inte naturligt och jag tycker bara det stör. Där skulle jag mest behöva få lite hjälp om hur jag ska tänka, tror jag. Sen tänker jag det mest som i skolan tror jag, där man kanske får en uppgift och sedan feedback på det.

För mig skulle platsen absolut spela roll. Jag skulle inte gå om det var på något fint ställe, med fint boende och mat :o Även om det tex skulle vara en ren "nybörjarkurs". Men det är nog bara jag som är lite konstig där, jag vill att miljön ska vara enkel och ingenting för fint, för då blir allting lite för stort för mig :angel:

Amen just det, du har ju sådana med. Shit vad gamla vi har blivit. :D
Haha ja, det har hunnit bli 2 stycken här nu ju ;)
Men här då (punktar lite idéer)
- Huvudperson är en kvinna med dåligt självförtroende och självkänsla.
- En viktig person är en man vars självutnämnda uppgift här i livet är att få kvinnor som huvudpersonen att få upp självförtroendet och självkänslan (han gillar inte kvinnor som inte förstår sitt eget värde).
- Huvudpersonen kommer efter mötet med denna man utveckla antingen en alternativ personlighet eller en psykos i form av schizofreni, vilket gör henne farlig.
- Detta kommer leda till..... Slice and dice! :D

En annan idé jag suttit på ett bra tag är en mordhistoria. Kort och gott att de där säckarna du vet, som man kan se vid vägarbeten som de sätter över en del skyltar som inte gäller.. Ja, där kommer antingen en byggarbetare plocka ner för att de är klara/ för att det ser konstigt ut, och då ligger det en kroppsdel där i. Detta kommer återfinnas på olika platser landet över och vips har man en mordgåta att lösa. Dock vet jag inte vilket förarbete detta kommer att medföra och om jag har tid och ork med den efterforskningen..

Och så har jag en fundering på att fortsätta på den där novellen jag jobbade på sist. Den vid sjön vet du, när de blir flådda och upphängda. :o

Det är nog det som skulle fungera bäst för mig, jag har väldigt svårt att låta folk när mig läsa även fast jag vet att de vill. Jag har faktiskt skaffat mig en anonym blogg där jag lägger upp lite texter, eftersom ingen vet adressen är det ingen som läser, men jag får ändå träna på att våga lägga upp det någonstans :D

Åh, vad härligt det låter! Jag skriver inget vettigt alls, bara korta noveller och fram tills nyligen gärna för hand (med en helt oläslig handstil :laugh:). Jag behöver träna på att skriva längre, så det är nog där jag behöver feedback egentligen. Kanske får ta mod till mig och gå en kurs ändå :D
Ja, men det är ju så. Men det var ju en rätt bra idé faktiskt, men det hade ju underlättat lite om någon läst också för att få lite feedback ;) Men måste det vara så långt då?

För min del hade det gärna kunnat vara på distans, bara jag fick feedback på det jag skrev. Kanske lite olika skrivövningar för att utveckla sitt skrivande, ex att beskriva miljöer, att utveckla personer, en viss händelse etc.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar