xxvii - 4:40 - bänk
Jag hade bestämt mig för en helt vanlig process. Jag ville se ut. Och eftersom jag är centrum i min värld styrde min vilja allt. Fönstret framför mig skulle röra sig mot mitt huvud. Hjärnan sände ut en tanketentakel, fönstret tog emot, löd - och påbörjade sin färd genom rummet. Allt gick som planerat, rummets perspektiv förändrades precis enligt mina ritningar och förutsägelser; fönstret växte i rätt och riktig takt.
Och så, som en blixt ur intet kolliderade bänken mig i sidan. Den dök upp från ingenstans. Bänken var fylld av hörn, elaka hörn, vassa hörn. Hörn som var aggressiva, hörn som attackerade, hörn som kunde skada. Det var hörn som målmedvetet markerade sin närvaro.
Smärta vällde upp mot mitt huvud, och jag försökte värja mig med alla armar och ben jag hade tillgängliga. Men smärtan vällde på insidan, och armar och ben är på utsidan.
Det var för sent. Skadan var redan skedd. Min sida var förlamad i pulserande kramper. Jag stapplade några steg tillbaka. Begrundade, analyserade situationen.
Vänta nu..! Det var JAG som tog steg bakåt..! Sakta, sakta började jag förstå. Fönstet hade slutat växa. Rummets perspektiv förändrade sig inte längre. Och bänken stod stilla. Myste efter sitt anfall, sin attack.
Sakta, sakta gick Sanningen upp för mig:
Bänken hade inte sett mig.
Jag tittade på mina händer, mina armar, min kropp. Jag var liten. Jag var färglös. Jag var obetydlig. Jag kände förtvivlans tårar samlas i mina ögonvrår. Min blick höjde sig. Jag såg bänken i centrum. Kan ni förstå; BÄNKEN VAR MITT I CENTRUM AV HELA VÄRLDSALLTET!
Jag tittade mig omkring i rummet. Faktum stod helt klart. BÄNKEN DOMINERADE HELA MITT RUM! Nej, rummet kan bara inte vara mitt. Jag hade bara på tillfällig nåder blivit tilldelad en plats i Bänks rum.
* * *
Jag sitter ned. Tyst befinner jag mig på Bänks golv. Jag visar vördnad, jag visar respekt, jag visar trohet. Jag visar tacksamhet, ty jag har tillåtelse att vara i Bänks närvaro. Och över mig tornar Bänk sig upp. Stor, hög och mäktig.
Bänk är allt.
Bänk är Gud.
O Bänk! Jag flyttar mig inte utan Din tillåtelse. Jag rör mig inte utan Din välsignelse. Jag rör mig inte, o Bänk, om inte Din vilja är så.
Och stilla befinner Bänk mig på Bänks golv.