Vi som pluggar del VII

Jag har insett att grundkunskaperna hos mina klasskamrater är skrämmande låg. De kan inte skilja en vintergäck från en smörblomma, en hassel från ett gullregn eller snödroppar och julros från en vitsippa.

Mycket av ovanstående tycker jag att även barn ska kunna.

Är det jag som är på fel utbildning eller?

Jag har insett att grundkunskaperna hos mina klasskamrater är skrämmande låg. De kan inte skilja en vintergäck från en smörblomma, en hassel från ett gullregn eller snödroppar och julros från en vitsippa.

Jag försöker tänka att det där är en del av det jag lär mig av att plugga som inte tillhör själva ämnet jag läser. Vi har alla med oss olika förutsättningar in i studierna, vissa kanske börjar plugga ett ämne för att dom redan är intresserade av det och vill fördjupa sig ännu mer, andra kanske tänker att "de här kan jag inget om, men de verkar spännande, jag läser en utbildning/kurs om det!"

Ni som har hoppat av utbildningar, hur har era tankegångar gått innan?

Jag funderar mycket fram och tillbaks just nu. Allt känns bara jobbigt. Alla uppgifter vi får är bara jobbiga, inget känns intressant längre. Vi ska idag ha en föreläsning som jag för ett år sedan hade sett fram emot jättemycket, men just nu känner jag bara... Måste jag gå på den? (vilket jag såklart inte måste, den är inte obligatorisk).

Vi har massor uppgifter som ska in och jag som har svårt att fokusera och allt, känner att jag hamnar efter. Jag sitter på helgerna och pluggar och jag vet ju att det inte är bra. Det känns som att de som väljer att inte gå på föreläsningarna har fördel framför oss som går på föreläsningarna. Detta eftersom de har mer tid att lägga på uppgifterna istället för att sitta och bli totalt slut i hjärnan framför zoom. Och jag vill inte vara en sån som gör kursen på lättast möjliga sätt (Bara göra det obligatoriska).

Jag vill liksom bara gå o gömma mig i ett svart hål nånstans.

Samtidigt, om jag hoppar av, vad ska jag göra då? Min tidigare karriär känns ännu jobbigare än att plugga vidare. Jag har möjligheten att hoppa nästa kurs eftersom jag har pluggat så många extrakurser vid sidan om. Jag funderar allvarligt på att göra det för att ge mig själv lite andrum. Det är en 7,5 poängskurs så isf blir jag 4-5 veckor typ ledig (går ju en annan samtidigt, såklart).

Jag tror att mycket av det jag känner beror på rådande situation, och att jag kommer ångra mig om jag hoppar av, det är väl det som gör att jag ändå hänger kvar.
Studieuppehåll?
Om du känner att det inte fungerar som det är nu, men samtidigt inte vill släppa möjligheten att göra klart studierna.

Studieuppehåll?
Om du känner att det inte fungerar som det är nu, men samtidigt inte vill släppa möjligheten att göra klart studierna.
Frågan är vad jag ska göra undertiden. Pengar behöver man ju ändå liksom. Och jobba känns inte så lockande just nu.

Jag funderar mycket fram och tillbaks just nu. Allt känns bara jobbigt. Alla uppgifter vi får är bara jobbiga, inget känns intressant längre. Vi ska idag ha en föreläsning som jag för ett år sedan hade sett fram emot jättemycket, men just nu känner jag bara... Måste jag gå på den? (vilket jag såklart inte måste, den är inte obligatorisk).

Vi har massor uppgifter som ska in och jag som har svårt att fokusera och allt, känner att jag hamnar efter. Jag sitter på helgerna och pluggar och jag vet ju att det inte är bra. Det känns som att de som väljer att inte gå på föreläsningarna har fördel framför oss som går på föreläsningarna. Detta eftersom de har mer tid att lägga på uppgifterna istället för att sitta och bli totalt slut i hjärnan framför zoom. Och jag vill inte vara en sån som gör kursen på lättast möjliga sätt (Bara göra det obligatoriska).

Samtidigt, om jag hoppar av, vad ska jag göra då? Min tidigare karriär känns ännu jobbigare än att plugga vidare. Jag har möjligheten att hoppa nästa kurs eftersom jag har pluggat så många extrakurser vid sidan om. Jag funderar allvarligt på att göra det för att ge mig själv lite andrum. Det är en 7,5 poängskurs så isf blir jag 4-5 veckor typ ledig (går ju en annan samtidigt, såklart).

Jag tror att mycket av det jag känner beror på rådande situation, och att jag kommer ångra mig om jag hoppar av, det är väl det som gör att jag ändå hänger kvar.
Hur länge har du kvar? Vill du jobba med det som din utbildning leder till? Att hoppa en kurs om du har möjlighet kanske inte är en dum idé, du får en paus och kanske motivationen återvänder?

Hur länge har du kvar? Vill du jobba med det som din utbildning leder till? Att hoppa en kurs om du har möjlighet kanske inte är en dum idé, du får en paus och kanske motivationen återvänder?
Jag har resten av den här terminen kvar, plus ett år till om jag tar den kortaste möjliga vägen. Jag hade ju tänkt ta alla kurser på utbildningen, men med corona så är frågan om det ens går. Och samtidigt så blir det inte lätt att hitta jobb direkt efter utbildningen med tanke på rådande ekonomiska omständigheter.

Och ja, jag vill jobba med det som utbildningen leder till. Tror jag, jag har ju inte jobbat med det så jag kan ju inte veta egentligen ;)

Men ja, hoppa en kurs låter som en bra ide just nu. Jag måste kolla med syon och se vad de säger.

Sitter och skriver hemtenta. Två av tre delar klara. Sista delen innebär även en skissuppgift så det blir till att tänka på över lunch! Har inlämning först kl 17 så det är ju ingen panik.

Ren faktakunskap är ofta kulturellt betingad. Är alla kurskamrater uppvuxna i länder där växterna som det handlar om är vanligt förekommande?

Har sökt till en distanskurs om bilderböcker och barnromaner. Låter SÅ intressant, men jag tror att det tyvärr är mest troligt att jag inte kommer in.... :down:

Jag spinner vidare på detta med grundkunskaper
Jag läser ju YH till apotekstekniker. Har tidigare jobbat lite på apotek och även påbörjat farmaceututbildning, så jag är förmodligen den som har mest bakgrundskunskaper. Samtidigt som det finns flera som är helt nya i apoteksbranschen, som i princip bara har köpt huvudvärkstabletter och nässpray receptfritt, möjligen fått penicillin på recept och aldrig tänkt mer på det.
Utbildningarna är ju till för alla som är intresserade av ämnet/yrket och vill nå målet. Och de är ju upplagda för att alla ska klara av att nå kursmålen, vilket gör att det ibland blir extremt enkelt för oss med goda kunskaper i bakfickan sen tidigare. Det är så det måste vara.

Som någon skrev, det kan ju skilja enormt varför man går in i en utbildning. För dig, av det du skrivit, är den här utbildningen ett sätt för dig att få papper på det du redan kan så att du har något att söka jobb med. För andra är det här kanske ett sätt att skola om sig på från att ha stirrat i en dator med siffror hela sitt liv.

Kursen jag läser nu läser jag mest för att få på papper det jag genom rent intresse (och viss utbildning) redan kan. Jag är i princip klar med alla uppgifter trots att vi bara är halvvägs in i kursen. Andra kurser jag läst har jag sökt just för att ämnet lät intressant, jag kunde ingenting och oj vad jag fått slita där.

Många av växterna du nämner finns inte i stora delar av Sverige, nej jag skulle inte kalla det för allmänbildning. Definitivt inte något som alla barn kan eller som man kan förvänta sig att alla barn kan, det hänger på föräldrarnas kunskap, engagemang och naturintresse. För att inte säga växtintresse, det finns många naturintresserade som inte kan särskilt mycket om just växter. Det enda man kan utgå ifrån är att kurskamraterna har behörighet till utbildningen och så länge den behörigheten inte innefattar att skilja växterna åt är det inget man kan förvänta sig att de ska kunna redan.

Jag spinner vidare på detta med grundkunskaper
Jag läser ju YH till apotekstekniker. Har tidigare jobbat lite på apotek och även påbörjat farmaceututbildning, så jag är förmodligen den som har mest bakgrundskunskaper. Samtidigt som det finns flera som är helt nya i apoteksbranschen, som i princip bara har köpt huvudvärkstabletter och nässpray receptfritt, möjligen fått penicillin på recept och aldrig tänkt mer på det.
Utbildningarna är ju till för alla som är intresserade av ämnet/yrket och vill nå målet. Och de är ju upplagda för att alla ska klara av att nå kursmålen, vilket gör att det ibland blir extremt enkelt för oss med goda kunskaper i bakfickan sen tidigare. Det är så det måste vara.
Och där får man relatera till vilka förkunskapskrav kursen har.
Gymnasiebiologin (som jag gissar är det relevanta i båda fallen) innehåller (utifrån vad jag kan minnas) väl i princip ingenting av vare sig farmakologiska substanser eller artkunskap.

Jag vet inte alls vad jag ska göra. Ska ju egentligen gå min sista termin nu på ett kandidatprogram men är sjukskriven sedan terminsstart. Känner mig sjukt stressad över att det är mindre än månad kvar innan man måste ha sökt höstens kurser. Skulle behöva prata med en studievägledare och se över vilka alternativ som finns, men jag är verkligen inte i skick att göra det nu.

Samtidigt känner jag stress över att stå utan inkomst. Jag får ingen sjukpenning som student eftersom jag anmält studieavbrott till CSN men jag får ingen sjukpenning som arbetslös eftersom jag har fått CSN. Så ja, verkligen förvirrat läge här. Vet inte om jag bara borde söka någon skitkurs till hösten bara för att ha något eller om jag bara ska strunta i allt tills vidare.. :crazy:

Det låter jättejobbigt och jag tror att du har rätt i att det beror på den rådande situationen. Det är många studenter som mår riktigt dåligt. När jag pratar med studenter, vilket jag ju gör ofta, så kommer det i princip alltid fram att de inte mår bra. Det är tröttande med Zoom, det blir svårare att strukturera, allt blir mer omständligt - uppepå den allmänna pandemitröttheten som jag tror de flesta av oss upplever. Det ÄR en kris som vi lever i just nu. Det behöver vi alla påminna oss själva om, och komma ihåg att vara snälla mot oss själva - och det kanske är att genomföra kurserna på lättast möjliga sätt under en period. Det är inte en tid för jättehöga krav på oss själva.

Hur ser det ut med studenthälsan på SLU? Kan du vända dig dit?

Fast jag tänker att det en apotekstekniker får lära sig på sin utbildning inte hör till allmänbildning.

Jag tycker det hör till allmänbildning att t.ex. veta hur en björk ser ut.
Jag ville bara relatera till att det är stor skillnad mellan olika studenters förkunskaper på en utbildning.
(sen är det långt ifrån bara receptfria läkemedel vi läser om, apotekens receptfria avdelning består till stor del av hår-, hur- och tandvård, kosttillskott och diverse annat)

Det låter jättejobbigt och jag tror att du har rätt i att det beror på den rådande situationen. Det är många studenter som mår riktigt dåligt. När jag pratar med studenter, vilket jag ju gör ofta, så kommer det i princip alltid fram att de inte mår bra. Det är tröttande med Zoom, det blir svårare att strukturera, allt blir mer omständligt - uppepå den allmänna pandemitröttheten som jag tror de flesta av oss upplever. Det ÄR en kris som vi lever i just nu. Det behöver vi alla påminna oss själva om, och komma ihåg att vara snälla mot oss själva - och det kanske är att genomföra kurserna på lättast möjliga sätt under en period. Det är inte en tid för jättehöga krav på oss själva.

Hur ser det ut med studenthälsan på SLU? Kan du vända dig dit?
Jag har kikat lite snabbt på studenthälsan och dit kunde man bara höra av sig vissa tider. Får se om jag kommer ihåg det på måndag. Troligen inte om jag känner mig själv rätt XD

Vilken nivå man ska lägga pluggandet på är knepigt tycker jag. Jag går ju den här utbildningen för att jag i grunden tycker att det är jävligt intressant, och jag är väldigt mån om att komma ut i arbetslivet och göra ett riktigt bra jobb. Slutar jag gå på vissa föreläsningar så blir det svårare tror jag. Man missar massor och kvalitén på utbildningen blir ännu sämre än vad den är idag (hur nu det är möjligt med tanke på min fokusnivå på zoom).

Men ja, att hoppa nästa kurs är såklart en lösning att komma ikapp sig själv lite, nu när jag redan har poängen. Men samtidigt så skulle jag hellre göra det på sommaren. Annars blir det nog lätt att jag bara sitter på min röv framför datorn, och då kan jag ju lika gärna plugga känns det som. Iofs så kanske det inte är superbra att plugga 150% som jag gjorde förra terminen, och 125% den här terminen... Men jag vill ju göra det mesta möjliga av min studietid. Chansen att man hinner (orkar) läsa småkurser vid sidan av när man jobbar tror jag inte är så stor.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar