Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, nu sitter jag ju och funderar på vem du är... Omöjligt att gissa bland 100 pers iofs ;)

Mvh hon som har lite för bra koll på amöborna :p
(Om du undrar vem jag är- allmänt jobbig välkomstvärdinna som sprang runt överallt under insparksveckan och sedan skaffade blått hår. Med andra ord, du har säkert sett mig! :D)

Hoppas det gick bra på osteologin!
Kallar ni era nya studenter amöbor?!?! I LIKE! Här kör vi på lamm :D (medan vi som jobbar under lamningen = insparken kallas herdar :laugh:)
 
Åh, nu sitter jag ju och funderar på vem du är... Omöjligt att gissa bland 100 pers iofs ;)

Mvh hon som har lite för bra koll på amöborna :p
(Om du undrar vem jag är- allmänt jobbig välkomstvärdinna som sprang runt överallt under insparksveckan och sedan skaffade blått hår. Med andra ord, du har säkert sett mig! :D)

Hoppas det gick bra på osteologin!

Jag är den småländska 40+ aren med lång, mellanblond fläta.

Osteologin gick bra, förutom det faktum att mitt internet strulade så resultatet blev inte godkänt.
 
Nu har jag med börjat studera igen, ångesten kom som ett brev på posten :meh:
Men det lär bli bättre när jag fått vanan inne på hemuppgifterna, just nu får jag typ panik så fort jag ser ordet "reflektera"
 
Det här med grupparbeten alltså - tååååålamooood O_o Och då har vi knappt ens påbörjat arbetet.

Vi ska skriva ihop en projektplan som ska lämnas in nästa torsdag, bara det att det finns nästan ingen tid alls i schemat till att göra det och helst vill man ju undvika att sitta på kvällstid. I alla fall jag som har 1,5-2 timmars restid enkel väg... Så i fredags skrev jag till min grupp och sa att på onsdag eftermiddag (dvs imorgon) MÅSTE vi verkligen ha möte och försöka få gjort så mycket vi kan. Fick medhåll av alla, trodde jag, men en av gruppmedlemmarna svarade inte visade det sig sen. Men jag tänkte att alla var med på det eftersom ingen opponerade sig.

Så idag på förmiddagen skrev jag i vår chatt att jag skulle boka grupprum till onsdagen, och när det var bokat skrev jag igen "grupprum bokat 12-18" typ. Strax efter 17 idag skriver så denna gruppmedlem att hen inte kan imorgon eftersom hen ska jobba. Så antingen får vi träffas efter hen jobbat klart, vilket är klockan 17, eller så kan vi ge hen en uppgift att göra hemma efteråt.

:banghead::banghead:

Personen har alltså haft FYRA DAGAR på sig att meddela detta men väljer att kläcka ur sig det kvällen innan?! Framförhållning är överskattat :cool:

Djupa andetag. Hoppas bara att detta var en engångshändelse :cautious:
 
@zassoo Stackars! Grupparbeten kan verkligen suga.

Jag har min första tenta i morgon. Är superjävlanervös :crazy:
 
Nu känner jag att det kanske är dags att joina den här tråden, behöver sparka mig själv lite och fokusera mer på plugget men det finns ju så mycket här hemma som är roligare. Speciellt när en står mitt i en flytt :angel: Och nästa vecka är det dags för praktik! Hur sjutton ska det här gå? :nailbiting::D
 
Det här med grupparbeten alltså - tååååålamooood O_o Och då har vi knappt ens påbörjat arbetet.

Vi ska skriva ihop en projektplan som ska lämnas in nästa torsdag, bara det att det finns nästan ingen tid alls i schemat till att göra det och helst vill man ju undvika att sitta på kvällstid. I alla fall jag som har 1,5-2 timmars restid enkel väg... Så i fredags skrev jag till min grupp och sa att på onsdag eftermiddag (dvs imorgon) MÅSTE vi verkligen ha möte och försöka få gjort så mycket vi kan. Fick medhåll av alla, trodde jag, men en av gruppmedlemmarna svarade inte visade det sig sen. Men jag tänkte att alla var med på det eftersom ingen opponerade sig.

Så idag på förmiddagen skrev jag i vår chatt att jag skulle boka grupprum till onsdagen, och när det var bokat skrev jag igen "grupprum bokat 12-18" typ. Strax efter 17 idag skriver så denna gruppmedlem att hen inte kan imorgon eftersom hen ska jobba. Så antingen får vi träffas efter hen jobbat klart, vilket är klockan 17, eller så kan vi ge hen en uppgift att göra hemma efteråt.

:banghead::banghead:

Personen har alltså haft FYRA DAGAR på sig att meddela detta men väljer att kläcka ur sig det kvällen innan?! Framförhållning är överskattat :cool:

Djupa andetag. Hoppas bara att detta var en engångshändelse :cautious:

Grupparbeten kan vara ett aber.

Måste ni ha möten "live"? Misstänker jag är tekniknörd bara för att jag pluggar på distans, möten för mig har man över skype som exempel. Skulle inte det gå?

@zassoo
Jag har min första tenta i morgon. Är superjävlanervös :crazy:

Tenta i vad? Salstenta eller online-tenta?
 
Grupparbeten kan vara ett aber.

Måste ni ha möten "live"? Misstänker jag är tekniknörd bara för att jag pluggar på distans, möten för mig har man över skype som exempel. Skulle inte det gå?

Åtminstone i den här delen av projektet måste vi ses IRL. Skypemöten funkar väl men min erfarenhet är att det blir en bättre dialog om man ses på riktigt, i alla fall om man är flera personer varav bara en är där via video. Eller så är jag bara ovan ;)
 
Åtminstone i den här delen av projektet måste vi ses IRL. Skypemöten funkar väl men min erfarenhet är att det blir en bättre dialog om man ses på riktigt, i alla fall om man är flera personer varav bara en är där via video. Eller så är jag bara ovan ;)

Aha, jag förstår. :)
 
Är sååå nöjd, lämnat in en rapport två veckor för tidigt. Min grupp är helt fantastisk!! Så stolt över oss.

Nu sitter jag med en annan kurs och gör allt förutom det jag ska göra. Hur hur hur tvingar ni er att ta tag i det? Vissa dagar så känns de som jag svävar iväg och får ingen studie-ro medan andra dagar så köttar jag som tusan.
 
Då var de tre tentorna skrivna. Tror att två gått riktigt bra, den andra är någonstana runt godkänt men förhoppningsvis på rätt sida av strecket. Brukar räkna pessimistiskt, så förhoppningsvis har jag klarat alla. Om tre veckor kommer svaret. Men redan om två v skriver vi de nästa två tentorna. Hårdplugget börjar med andra ord igen redan på måndag. Ingen vila, ingen ro här inte (förutom nu i helgen då)
 
Alltså, är det bara jag som mår fruktansvärt dåligt av all stress och press som studier medför?
Har precis börjat plugga på heltid och känner att mitt psyke åker berg och dalbana. :crazy:
Pendlar från att tycka det är superintressant och peppande till att vara ett nervvrak inför alla presentationer, seminarier och inlämningar.
Fattar inte hur jag ska orka det här i längden.
 
Inlämning ikväll i biologikursen som jag läser på distans. Om två veckor är detta hemska över, jag undrar vad jag ska börja läsa för kurs då... :nailbiting:

Såhär blir det när man kuggar en behörighetskurs, annars skulle jag ha pluggat till civilingenjör nu. Jag är absolut inte bitter, nej nej :rage:
 
Alltså, är det bara jag som mår fruktansvärt dåligt av all stress och press som studier medför?
Har precis börjat plugga på heltid och känner att mitt psyke åker berg och dalbana. :crazy:
Pendlar från att tycka det är superintressant och peppande till att vara ett nervvrak inför alla presentationer, seminarier och inlämningar.
Fattar inte hur jag ska orka det här i längden.
Samma här. Därför är det för mig viktigt att försöka få struktur och ordning på det hela, annars har jag pluggstress mest hela tiden.
Att göra tydligt vilka datum det är tentor, inlämningar, seminarier och annat sånt som verkligen måste göras en specifik tid. Dessa skriver jag upp på ett eget papper för att se vad varje grej handlar om.
I övrigt försöker jag ha ordning på när jag pluggar och när jag är ledig. Det är inget jag är speciellt bra på än, men det blir bättre och med det sänks stressen. T.ex. att jag ska plugga två timmar en viss dag, och när jag gjort det så är jag ledig oavsett om hjärnan tycker att jag borde/skulle kunna läsa ännu mer. Man måste ta ledigt helt enkelt, annars kör man slut på sig själv.
Och slutligen: vad gör det i längden om man kuggar en inlämning eller tenta? Man får göra om den, och sen är det inte mer med det. Man kan inte göra mer än sitt bästa för stunden, räcker det inte där och då så vet man vad man behöver träna mer på :)
 
Samma här. Därför är det för mig viktigt att försöka få struktur och ordning på det hela, annars har jag pluggstress mest hela tiden.
Att göra tydligt vilka datum det är tentor, inlämningar, seminarier och annat sånt som verkligen måste göras en specifik tid. Dessa skriver jag upp på ett eget papper för att se vad varje grej handlar om.
I övrigt försöker jag ha ordning på när jag pluggar och när jag är ledig. Det är inget jag är speciellt bra på än, men det blir bättre och med det sänks stressen. T.ex. att jag ska plugga två timmar en viss dag, och när jag gjort det så är jag ledig oavsett om hjärnan tycker att jag borde/skulle kunna läsa ännu mer. Man måste ta ledigt helt enkelt, annars kör man slut på sig själv.
Och slutligen: vad gör det i längden om man kuggar en inlämning eller tenta? Man får göra om den, och sen är det inte mer med det. Man kan inte göra mer än sitt bästa för stunden, räcker det inte där och då så vet man vad man behöver träna mer på :)

Tack, jag ska verkligen försöka bli bättre på att lägga upp egna scheman och taktiker. Kanske skaffa ett separat "planeringsblock" där jag kan lägga upp egna listor och studieplaneringar.
Försöka koppla av och låta bli att stressa upp mig så förbannat är något jag också måste öva på :banghead:.
Jag har någon ambition om att försöka stålsätta mig och att jag borde orka mer än vad jag orkar. Det leder dock bara till att jag känner mig helt sönderstressad efter ett tag och så förbannar jag mig själv för att jag är så vek.
 
Tack, jag ska verkligen försöka bli bättre på att lägga upp egna scheman och taktiker. Kanske skaffa ett separat "planeringsblock" där jag kan lägga upp egna listor och studieplaneringar.
Försöka koppla av och låta bli att stressa upp mig så förbannat är något jag också måste öva på :banghead:.
Jag har någon ambition om att försöka stålsätta mig och att jag borde orka mer än vad jag orkar. Det leder dock bara till att jag känner mig helt sönderstressad efter ett tag och så förbannar jag mig själv för att jag är så vek.
Känner igen mig allt för väl! Därför är det så viktigt att just försöka skilja på studietid och fritid. Resultaten blir inte bättre om man kör sig själv i botten p.g.a. att man pluggar konstant, snarare tvärt om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 653
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
499
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp