Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner igen mig allt för väl! Därför är det så viktigt att just försöka skilja på studietid och fritid. Resultaten blir inte bättre om man kör sig själv i botten p.g.a. att man pluggar konstant, snarare tvärt om.

Det ligger garanterat någonting i det. I vilket fall känns det skönt att inte vara ensam om att känna så här.
 
Känner igen mig allt för väl! Därför är det så viktigt att just försöka skilja på studietid och fritid. Resultaten blir inte bättre om man kör sig själv i botten p.g.a. att man pluggar konstant, snarare tvärt om.

@Tink Det här är väldigt viktigt, har jag lärt mig (den hårda vägen :meh:). Så min strategi är att allt plugg ska ske måndag-fredag, helger är heliga :D Förut pluggade jag lite halvdant hela tiden (och kände mig stressad för att jag aldrig var ledig!) men nu när jag har strukturerat upp det och pluggar ordentligt när jag väl pluggar så känns det så himla mycket bättre. Så det är mitt tips också :up:
 
Samma här. Därför är det för mig viktigt att försöka få struktur och ordning på det hela, annars har jag pluggstress mest hela tiden.
Att göra tydligt vilka datum det är tentor, inlämningar, seminarier och annat sånt som verkligen måste göras en specifik tid. Dessa skriver jag upp på ett eget papper för att se vad varje grej handlar om.
I övrigt försöker jag ha ordning på när jag pluggar och när jag är ledig. Det är inget jag är speciellt bra på än, men det blir bättre och med det sänks stressen. T.ex. att jag ska plugga två timmar en viss dag, och när jag gjort det så är jag ledig oavsett om hjärnan tycker att jag borde/skulle kunna läsa ännu mer. Man måste ta ledigt helt enkelt, annars kör man slut på sig själv.
Och slutligen: vad gör det i längden om man kuggar en inlämning eller tenta? Man får göra om den, och sen är det inte mer med det. Man kan inte göra mer än sitt bästa för stunden, räcker det inte där och då så vet man vad man behöver träna mer på :)

Jag måste ha allt framför mig, om jag inte har kontroll på vad jag har planerat framöver så blir det kaos i min hjärna.
Jag köpte en väggkalender med flera kolumner, tror familjer använder dem så varje person har en egen kolumn. På min kalender har jag en kolumn för jobb, kurs 1, kurs 2, Träning, Fritid och övrigt.

Funkar superbra för mig, då ser jag hela tiden flera veckor framåt. Skriver upp alla inlämningar, tentor, anmälningsdagar, mm.
 
@Tink Struktur är det som hjälpt mig mest. Ett schema att gå efter och faktiskt följa det, annars blir det "kaos". Hitta en studieteknik som passar dig, men framförallt, ta ledigt! Jag försöker att inte plugga efter klockan åtta, helst tidigare, för då orkar verkligen inte min hjärna mer och då är det ingen idé att sitta och pressa längre. Sen försöker jag hålla söndagar helt pluggfria för att kunna fixa med saker så som att städa, diska och göra matlådor för kommande vecka.
 
Uuuuurk... Nästa delkurs i psykologin examineras via inte mindre än två gruppuppgifter. Min erfarenhet av grupparbete på distans är efter den första delkursen icke bra. Jag har stor lust att skriva arbetet själv och fråga mina gruppkamrater om vi inte bara kan skicka in mitt arbete med allas namn på ;). Låter säkerligen mer än måttligt narcissistiskt, men förra grupparbetet blev bra tack vare att jag skrev om de andras texter - ett merarbete jag gärna besparat mig själv om jag hade trott att vi skulle fått igenom arbetet som det var. Jag kan inte begripa att folk som trots allt måste ha läst minst 30 HP sedan tidigare varken kan referera korrekt eller hålla sina egna åsikter undan från delar som bara ska omfatta fakta.

Nåväl, ingenting att fortsätta älta, bara att ta tjuren vid hornen och hoppas på att åtminstone hamna i en bättre grupp den här gången...
 
Jag måste ha allt framför mig, om jag inte har kontroll på vad jag har planerat framöver så blir det kaos i min hjärna.
Jag köpte en väggkalender med flera kolumner, tror familjer använder dem så varje person har en egen kolumn. På min kalender har jag en kolumn för jobb, kurs 1, kurs 2, Träning, Fritid och övrigt.

Funkar superbra för mig, då ser jag hela tiden flera veckor framåt. Skriver upp alla inlämningar, tentor, anmälningsdagar, mm.
Men så smart och enkelt!! Varför har jag inte tänkt på det?!
Nu vet jag vad jag ska införskaffa! (även om jag nog lär rita en egen för de få månader som är kvar av detta året, så kan jag köpa en tjusig som startar nästa år)
 
Men så smart och enkelt!! Varför har jag inte tänkt på det?!
Nu vet jag vad jag ska införskaffa! (även om jag nog lär rita en egen för de få månader som är kvar av detta året, så kan jag köpa en tjusig som startar nästa år)

Min jag köpte nu började i augusti. Hade tänkt göra en först själv också :)
 
Vad har ni för rutiner för era tentaveckor? Är det fullt ös medvetslös som gäller eller har ni nått upplägg ni kör?

Om en månad har jag två tentor o jag är rädd att jag kommr sitta dygnet runt sista veckan. Hur blir man så effektiv som möjligt?
 
@zoller Vi har en tenta per vecka så för mig finns inget annat alternativ än att vara superdisciplinerad och plugga varje dag så ingenting släpar efter.

Har för övrigt en tenta nu om 13 min och är så nervös så jag vill kräkas. Hatar de här jäkla tentorna!!
 
Vad har ni för rutiner för era tentaveckor? Är det fullt ös medvetslös som gäller eller har ni nått upplägg ni kör?

Om en månad har jag två tentor o jag är rädd att jag kommr sitta dygnet runt sista veckan. Hur blir man så effektiv som möjligt?

Jag ser till att plugga ordentligt redan från kursstart, jag fixar inte att "tentaplugga" som i att idiotplugga sista dagarna innan. Dels blir resultatet dåligt men framförallt är studierna mitt heltidsjobb och inte mer. Jag pluggar mellan åtta och fem, måndag till fredag, and that's it. Att jag sitter mer än åtta timmar eller pluggar på kvällar eller helger utgör undantag (t.ex. nu när maken, som är föräldraledig, är borta två dagar mitt i veckan, då får jag ju ta igen det).

Hittills har det här upplägget gjort att jag i regel känt mig färdigpluggad redan en-två dagar innan tentamen och då bara kunnat ta det lite lugnt inför själva tentamenstillfället.
 
Jag kör i princip samma strategi oavsett om det ligger tentor eller inte en vecka. Pluggar 9-15 med uppehåll en timme för lunch och en kort promenad mån, ons, tor. Tis och fre när jag är på Komvux på fm pluggar jag ungefär 13-17. För varje timme pluggar jag koncentrerat 45 min och vilar 15. Pluggar bara kvällstid om det är absolut nödvändigt och helger bara om jag av någon anledning inte kunnat plugga som jag borde under veckan. Sammanlagt lägger jag nog 20 timmar på högskolestudierna och 7-8 på Komvuxstudierna. På kvällar och helger vill jag vara ledig och eftersom jag pluggar på distans är det ju upp till mig att se till att det blir så. När sonen kommer hem från fritids tänker jag i normala fall att skoldagen är över även för mig och hittills har det fungerat bra!
 
Hej och hå, mitt program ska genomgå en ganska rejäl omstrukturering och idag fick vi veta hur det preliminära ramschemat kommer se ut. För min egen del så blir det rätt bra, men för de som går i trean nu blir det inte sådär väldans bra...

Men det vill till att vi tänker till nu när det är dags att söka kurser till vårterminen, vissa kurser ges för sista gången i nuvarande form. En del kurser försvinner och en del slås ihop med andra kurser, vissa helt nya kurser bildas också. Jag tror programmet kommer bli jättebra till slut, men det blir såklart lite krångel för oss som läser just nu.
 
Hej och hå, mitt program ska genomgå en ganska rejäl omstrukturering och idag fick vi veta hur det preliminära ramschemat kommer se ut. För min egen del så blir det rätt bra, men för de som går i trean nu blir det inte sådär väldans bra...

Men det vill till att vi tänker till nu när det är dags att söka kurser till vårterminen, vissa kurser ges för sista gången i nuvarande form. En del kurser försvinner och en del slås ihop med andra kurser, vissa helt nya kurser bildas också. Jag tror programmet kommer bli jättebra till slut, men det blir såklart lite krångel för oss som läser just nu.


Det är lite synd att en övergångsperiod för kurserna i åk4 och 5 inte kunder ordnas som för åk1-3. :(
 
Det är lite synd att en övergångsperiod för kurserna i åk4 och 5 inte kunder ordnas som för åk1-3. :(

Ja, det blir vissa studenter som hamnar lite i kläm tyvärr. Många treor är ganska upprörda eftersom de i stort sett blir tvingade att läsa hund & katt-nutrition och får, get, ren eftersom de inte kommer ha några alternativ att läsa samtidigt som projektledningen.

För egen del löser det sig väldigt bra tror jag, men jag förstår om många är lite sura över att deras planer blir helt omkullkastade :/
 
Ja, det blir vissa studenter som hamnar lite i kläm tyvärr. Många treor är ganska upprörda eftersom de i stort sett blir tvingade att läsa hund & katt-nutrition och får, get, ren eftersom de inte kommer ha några alternativ att läsa samtidigt som projektledningen.

För egen del löser det sig väldigt bra tror jag, men jag förstår om många är lite sura över att deras planer blir helt omkullkastade :/

Ja det blir ju extremt nära inpå som informationen kommer. :( Hade vi kunnat göra annorlunda så hade vi. Sjukt trist situation för de som drabbas av det. :(
 
Vi har fått en hemsk PM-uppgift. Jag valde att överlämna den till avkomman som gjorde processen kort med eländet. Duktig bäbis!

12046604_642434492564901_6252015552626566385_n.jpg
 
Ja det blir ju extremt nära inpå som informationen kommer. :( Hade vi kunnat göra annorlunda så hade vi. Sjukt trist situation för de som drabbas av det. :(

Absolut, jag förstår att ingen tycker att det här är bästa lösningen men nu är det som det är. Tror som sagt att det kan bli riktigt bra i slutändan när alla nya kurser har kommit ikapp :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 648
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
499
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp