Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittills har det här upplägget gjort att jag i regel känt mig färdigpluggad redan en-två dagar innan tentamen och då bara kunnat ta det lite lugnt inför själva tentamenstillfället.
Så var det tidigare för mig men nu kan jag fan inte slappna av trots att jag är "färdigpluggad". Idag frågade sambon varför jag ens planerar mina studier så att jag ska vara klar i god tid när jag ändå irrar omkring hysteriskt och oroar mig för tentan och inte kan koppla av.

Usch. Hoppas inte hela terminen blir såhär. Jag fattar inte att jag är så nervös, jag gör liksom bra ifrån mig.
 
Nästa vecka har jag praktisk examination (sista för utbildningen!!) på tisdag och skriflig tenta på fredag... :nailbiting:Gissa om jag kommer fira på fredag?? :bump: Känns jobbigt nu men d ska bli sååå himla skönt att få köra på å visa vad man kan! :D
 
Jag har lagt pluggandet åt sidan åt dåligt då jag mått otroligt dåligt och fått mer eller mindre panik-känslor så fort jag har kollat åt böcker. Men i morgon tänkte jag sätta mig ned och försöka bli klar med en uppgift samt städa/diska i lägenheten, känns som ett hyfsat bra mål!
 
Efter en stressig vecka med både jobb och plugg, har jag haft en lugn och stressfri helg :) Fått godkänt på andra inlämningen i ena kursen. Så imorgon så är det full fart med nästa uppgift i den andra kursen. :) Fördelen med att läsa 2 kurser på 25% och 30%, att man kan ta en uppgift i veckan och varannan vecka ena kursen och andra vecka andra kursen osv.
 
Jag har lånat böcket från biblioteket och redan lånat om dem en gång så nu får jag inte låna om dem mer även om ingen står på kö :( Tycket ni jag kan låna dem på min sambo? Eller är det förbjudet i biblioteksvärlden? behöver dem verkligen tre veckor till
 
Jag har lånat böcket från biblioteket och redan lånat om dem en gång så nu får jag inte låna om dem mer även om ingen står på kö :( Tycket ni jag kan låna dem på min sambo? Eller är det förbjudet i biblioteksvärlden? behöver dem verkligen tre veckor till
Varför får du inte låna om dom om ingen står i kö?! Det låter väldigt mysko... Låna om dom på din sambo du!
 
Får tydligen bara låna om dem en gång, vet inte om de bara gäller här i Sthlms län.

Låna dem på din sambo du! Här får man låna om tre gånger (om ingen står på kö) och jag går antingen till biblioteket och lämnar tillbaka och lånar igen, eller lånar på makens kort om jag måste låna en gång till. De är dessutom väldigt snälla på vårt bibliotek, det går att ringa och be dem "lämna tillbaka" böcker en har hemma och låna dessa igen, så att jag slipper gå dit.
 
Känslan när man skrivit en halv promemoria och inser att man är helt, helt, helt fel ute och inlämning är på fredag. Ridå.
 
Var inge problem att låna om böckerna på min sambo :)

Ååh när jag har pms så får jag så svårt att fokusera o plugga. Fattar inte hur det kan ha en sådan påverkan men tydligen.. Kan man göra något åt det?
 
På fullaste allvar, det var lättare att krysta fram en unge än vad det är att krysta fram den här promemorian. Frågeställningen är luddig och sånt avskyr jag. Förvisso kan en luddig frågeställning innebära att det finns femtio olika sätt att svara och alla är lika rätt, men just nu känner jag mig himla vilsen. Inlämning imorgon klockan fem och jag har bara barnvakt i max en timme till. Prima liv.
 
I feel your pain sister.

Själv ska jag läsa en bok, se två filmer samt analysera alltihop men min hjärna fungerar inte pga är så jävla ledsen till och från så istället vill jag bara gråta och ligga på soffan i fosterställning.
 
Varför är du ledsen? :(
Jag vet verkligen inte! Jag känner mig helt förvirrad faktiskt. Haft ett tufft år men nu är allt bra men ändå är det NU som det känns som att all luft bara gått ur mig. Vill typ gråta hela tiden. Vilket gör bok- och filmanalyser svåra :p.
 
Jag vet verkligen inte! Jag känner mig helt förvirrad faktiskt. Haft ett tufft år men nu är allt bra men ändå är det NU som det känns som att all luft bara gått ur mig. Vill typ gråta hela tiden. Vilket gör bok- och filmanalyser svåra :p.

Jag kan relatera. Senaste året har varit hysteriskt men nu när det börjar lugna sig (nu är faktiskt körkortet tagit, bröllopet avklarat, barnet fött, uppsatsen skriven osv) så är det precis som du säger; luften går bara ur en. Igår stod jag och hyperventilerade mig igenom första ångestattacken på flera år.
 
Det måste det väl göra? Kan väl omöjligt gå åt nåt annat håll? :D
Haha, fan jag och sambon har sagt det SÅ många gånger under det här året och sen tittat på varandra och ba "öh, låt oss inte utmana ödet" :D. Men jag hoppas du har rätt!
 
Sitter och försöker rädda det som räddas kan inför morgondagens tenta. Jag blir verkligen helt knäpp på de övningstentor som finns. De innehåller nämligen flertalet frågor i stilen "vad kan du som fysioterapeut göra för en patient med ***?". Ja, det undrar jag också! På föreläsningarna går vi nämligen sällan igenom just det, vilket i sig är helt jäkla galet. De överläkare, kirurger och allt vad dom nu är som föreläser för oss berättar så ingående om hur man gör vissa operationer, men när det kommer till fysioterapin låter det mest "en alternativ behandling är fysioterapi", "det är ju bra med träning också" eller så nämns det inte alls. Jag kan liksom inte se det relevanta i att vi ska veta hur man bedövar en hand som ska opereras (något vi alltså inte kommer få utföra efter examen), men inte höra ett ord om hur man bör lägga upp eventuell träning för samma patient när operationen är klar.
Ofta börjar föreläsarna även med att säga "ja det här är ju samma föreläsningsmaterial som jag använder till ST-läkarna" = man vet att det inte lär handla om vad fysioterapi kan ha för effekt. Vi har ingen kurslitteratur som tar upp det heller. Jag ledsnar rätt rejält när det inte är relevant för utbildningen.
Att vi var tvungna att ta oss igenom jobbig fysiologi och sånt ser jag ju ändå ett syfte med, för det är där grunden ligger. Och självklart är det bra att ha hört talas om hur t.ex. en amputation eller GBP genomförs och kunna förklara det i stora drag. Men att gå ner på operationsdetaljer, utan att ens ha ett hum om det som gäller vårt eget blivande yrke känns fullkomligt meningslöst.

Färdigkräkt för idag. Nu ska jag återgå till att försöka googla reda på vad jag ska göra med mina framtida patienter.
 
Känner så väl igen det där... Vi har haft många kurser med läkare som föreläsare och vi får höra väldigt ingående om hur de ser på saker å ting, ingående om operationstekniker mm - nämner i förbifarten hur viktig fysioterapin är för patienterna men sen har de ingen aning om vad fysioterapeuter faktiskt gör... Men d har också funnits några guldkorn som faktiskt har lite koll! :up:

Btw, pluggar du i Uppsala? =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 648
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
499
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp