Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner så väl igen det där... Vi har haft många kurser med läkare som föreläsare och vi får höra väldigt ingående om hur de ser på saker å ting, ingående om operationstekniker mm - nämner i förbifarten hur viktig fysioterapin är för patienterna men sen har de ingen aning om vad fysioterapeuter faktiskt gör... Men d har också funnits några guldkorn som faktiskt har lite koll! :up:

Btw, pluggar du i Uppsala? =)
Pluggar i Gbg.
Man blir rätt less på när det bara är läkarperspektiv på allting. Eller när vissa tycker att deras ämne är så intressant att dom stoppar in 180 powerpointslides i en föreläsning som är schemalagd en ynka förmiddag (och självklart fullt med operationstekniker). Alternativt börjar med att säga "jag har fått mindre tid att föreläsa om det här i år, så nu får vi lägga på ett kol!". Sen ska man sitta hemma och försöka plugga in ämnet och går bara vilse i all onödigt djup information. Att lära sig sålla ut det som är relevant och viktigast i proportion till den tiden som givits verkar inte vara aktuellt ;)
Vi lär ju dock få mer relevant info nästa vecka, när vi har praktiska föreläsningar med de lärare som är och jobbar som fysioterapeuter/sjukgymnaster. Men det hade ju varit trevligt att ha ett genomgående fysioterapeuttänk i alla kurser (och det är helt klart något jag kommer ta upp i nästa kursutvärdering!).

Nu är det ju dessutom tre delämnen som ska tentas imorgon = lagom rörigt i huvudet. Har i alla fall fått ordning på en och skrivit ner det som känns mest viktigt (för att kunna läsa igenom imorgon förmiddag, tentan ligger efter lunch). Ska göra detsamma för dom andra två (är på god väg att bli färdig, eftersom jag bollat alla tre ämnen samtidigt sedan förra veckan). Sen ska jag lägga studierna åt sidan, kolla på TV en stund och försöka sova. Man kan trots allt inte göra mer än sitt bästa.
 
Aningens dåligt samvete fick jag ändå när jag hörde att endast 8 av 116 studenter deltog på föreläsningen i morse... Det betyder att 108 st (!) struntade i den :rofl: :o

Men ärligt talat får de skylla sig själva för den låg riktigt dumt till för det första - precis innan vi ska ha redovisning av projektplaner --> många projektgrupper ville träffas. Dessutom fick vi höra bara veckan innan att man var tvungen att läsa in en hög med litteratur innan för tydligen var det mer som ett seminarium än en föreläsning, här drog jag mig ur... För det var nog med saker att göra ändå utan att behöva läsa en massa extra och jag ville inte gå dit utan att vara förberedd. Sen var många på pubrunda igår kväll och inte så sugna på att vara i skolan vid 8 - detta kan dock inte kursledningen lastas för givetvis ;)
 
Det kom precis svar på två av de tre tentorna vi skrev för två veckor sedan. Godkänt på båda!
Fin uppladdning inför de tre tentor som väntar i eftermiddag :D
Grattis! Jag fick precis resultatet på min första skriftliga tenta och jag fick också VG :). Stör mig bara att jag är sån perfektionist att jag stör mig dels på de små felen jag gjorde och dels på de saker läraren markerat som inkorrekt när det i själva verket är fullkomligt korrekt i spansk spanska. Stör ihjäl mig på att hen konstant går efter vad som är OK i latinamerikansk spanska när spansk spanska är minst lika jävla korrekt att prata.

Urk. Oh well, ett VG är ett VG.
 
Asså denna kommande tenta.. Så mycket processer att mata in i skallen. Alla heter de nästan likAdant också. Hur maler ni in allt utan att förväxla dem? Gör ni en sång av dem? Det känns bara som varje del är en lång lista att försöka minnas i följd.
 
Måste bara skryta om vilken fantastisk jävla utbildning jag läser :love: Har spenderat sex dagar nu med rollspel tillsammans med utbildade skådespelare. Allt för att vi ska få en snällare övergång till kommande praktik inom afasi där man träffar ganska rejält nedsatta och krisande människor. Afasi är en språkstörning till följd av vanligen en stroke som kan yttra sig på väldigt många olika sätt, personen kan tappa språket helt, tappa språkförståelsen, börja byta ut ord mot varandra och hitta på helt egna ord. Och skådespelarna vi haft går verkligen all in i sina roller.

Idag hade vi en manlig skådespelare som även är utbildad logoped och det syntes så oerhört väl hur fruktansvärt kul han tyckte att det var. Han satt i trettio minuter, jätteupprörd och frustrerad och pratade ren rappakalja med oss: "Men du förstår väl att fnurp, vi måste tölma stop. Jag vill inte kniggla tur!". Vi fick knappt en syl i vädret :rofl: och han hade fullt upp med att inte tappa masken när vi, med stigande panik i ögonen, försökte få honom att göra de tester vi hade planerat.

Det är en fruktansvärd sjukdom och oerhört traumatiska livsöden men det går inte att undkomma komiken i det patienterna vräker ur sig. Är så underbart skönt att bli utsatt för det med en skådespelare först innan man träffar på en riktigt patient. Speciellt när skådespelarna är så otroligt engagerade och kunniga i det de gör :bow:
 
Tre tentor till avklarade nu. En gick kalasbra, en gick bra och en har jag ingen aning om.
Den sista var så himla.. konstig. Föreläsaren har liksom skrivit en halv novell och i frågorna fanns flera rader text som var helt irrelevant för frågan. Inte riktigt vad man orkar sitta med efter att ha ägnat en timme var åt de första två tentorna. Så jag vet inte riktigt om jag tolkat frågorna rätt. En del grejer upplevde jag att vi inte pratat om heller (och det höll de jag pratat med efteråt med om).

Fördelen med våran utbildning är ju att vi bara har G eller U. Hoppas bara att jag kravlade mig över det där G-strecket på den sista tentan, trots hjärnkaoset.
 
Vetenskapliga artiklar. Jag är helt okunnig men har försökt googla men jag förstår inte - hur ska jag vet om en artikel klassas som vetenskaplig eller inte?
 
Vetenskapliga artiklar. Jag är helt okunnig men har försökt googla men jag förstår inte - hur ska jag vet om en artikel klassas som vetenskaplig eller inte?
Jag tycker att SU beskriver det rätt så bra här: http://www.sub.su.se/start/kurser/s...ligt-forhallningssatt/vetenskapliga-artiklar/

Jag skulle säga att skillnaden mellan en "vanlig" rapport på ett projekt, som är ett litet forskningsområde kan man säga, och en vetenskaplig artikel, är att den vetenskapliga artikeln granskas av flera utomstående experter inom området innan den godkänns för publicering.

Exempelvis skrev jag en rapport på ett projekt om kroppspreferenser, där vi lade upp det precis som SU beskriver ovan (vilket vi också gör på alla rapporter, läser naturvetenskap). Den stannade som rapport skulle jag säga, den kommer aldrig att publiceras, ingenting har granskats utöver det som vår handledare gjorde. Men däremot, om flera experter hade granskat, jag hade reviderat den, fått den godkänd för publicering så hade jag kunnat publicera artikeln i en vetenskaplig tidskrift eller dylikt.

Men jag är ingen expert, bara en tapper naturvetare :angel:
 
Jag är den småländska 40+ aren med lång, mellanblond fläta.

Osteologin gick bra, förutom det faktum att mitt internet strulade så resultatet blev inte godkänt.

Satt du o pluggade på VHC idag? Kände igen en tjej men kunde inte placera henne, sedan kom jag på det! Tror jag. Om det var du.... :D
 
Okej, från skryt om vilken fantastisk utbildning jag läser till ilsken frustration över exakt samma utbildning :meh:

Nej, jag har inte varit speciellt närvarande på föreläsningarna. Ja, jag är ute i sista minuten inför duggan på fredag. Men jag tycker mig ändå ha någon form av rätt att ha en chans att ta ikapp det hela på egen hand, eller? Sitter med instuderingsfrågorna som duggan kommer att bygga på och jag har noll och ingen nytta av den angivna kurslitteraturen. Det verkar som om hela kursen bygger på att man tagit föreläsningsanteckningar - för några handouts finns inte att tillgå :confused:

Det känns inte helt bra att bygga all sin kunskap inför en dugga på universitetet på google :rage:
 
Hoppas du snart kan identifiera henne med säkerhet och vågar hälsa, för hon är nog en av de bästa bukefalisterna ever. :love:

Men gölle!!! :love:

@zassoo Haha, jag känner igen känslan. Har man fel blir det ju jättepinsamt. :D Men du har nog inte fel, tjockis med håret oftast i ett kråkbo på huvudet fast som försöker träna på att ha andra frisyrer... Har kontoret på VHC men syns även i U-huset och på Logen. ;)


Vi får ha en VHC-buketräff vettja! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 911
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp