Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett bra tag sen jag var inne och skrev här, så Hej på er allihopa!:D

Jag håller på att gå under i mitt studerande och har ständig tenta ångest.. Vi har en riktig helvetes kurs just nu, Biologiskt basblock, och jag vet inte hur jag ska reda ut detta.. Det stundar dugga på fredag och det finns inte en chans att den kommer gå vägen då det är så mycket information och begrepp så allt bara snurrar runt runt runt i skallen på mig:crazy:
Känns som jag kommer få skaffa klipp-kort till tentasalen och nyttja de där 5 omtentorna man har rätt till..

Jag förstår att man inom vården behöver veta hur kroppen fungerar men att man ska lyckas pressa in allt från grunläggande kemi-cellen- sinnen-nervsystem m.m m.m ,på 8 veckor och sen skriva en stor tenta på allt samtidigt är för mig ett mysterium. Eller så är det jag som lär jag mig långsamt:p
 
Nu är ju anmälan stängd för vårterminen och jag är nyfiken på vad ni alla sökt för program/kurser! :)
Min anmälan ser ut såhär just nu (val 1-3 är program-kurser):
1- Projektarbete i kulturvård
2- Regelverk och processer för insamling, förmedling och bevarande
3- Bevarandeprinciper och kulturvärden
4- Museipedagogik I
5- Visualitet och kulturarv
6- Att gestalta det förflutna
7- Att skriva in sig i byggnaden: Arkitektur, beställare, identitet

Funderar dock på att byta plats på 4 och 5 inför andra urvalet (om det går?).
Jag har sökt:
1. Idrottens träningslära, optimal styrketräning
2. Idrottsmedicin - hälsofrämjande styrketräning (tror dock att jag saknar behörighet)
3. Idrottsmedicin - idrottsmekanik och rörelseanalys (tror dock att jag saknar behörighet)
4. Idrottens träningslära, kost för prestation
5. Fysisk aktivitet och hälsa

Samtliga är på 7,5hp och är utöver mitt program, jag kommer alltså bara läsa 1-2 st i slutändan. Nr ett är jag helpeppad på efter att jag läste konditionsmotsvarigheten förra terminen. Har jag inte behörighet till nr 2 och 3 nu (det är lite på håret med mina poäng och beror lite på hur mycket som hinner rapporteras in från den här terminen) så kommer jag söka dom vid nästa tillfälle, för jag tror att dom är riktigt bra att ha som sidokurser till mitt program eftersom dom är på avancerad nivå samt ligger inom mitt intresseområde.
Hade två kurser till i listan förut, men dom är inställda :(
 
Och så skrev jag givetvis fel. Nr ett på listan heter Idrottens träningslära, optimal styrkeutveckling och inget annat :).
Kollade precis antagningsstatistiken för mina kurser. De två jag är osäker om jag är behörig till kommer jag nog inte ta mig in på även om jag kravlar mig över behörighetsgränsen (de går på antal hp och jag ligger en bit under det lägsta som varit tidigare), så jag ställer mig in på att söka dem igen framöver. Men de andra ska nog inte vara några problem :)
 
Jag har sökt:

1. Cattle production 15 hp
2. Pig production 10 hp
3. Animal nutrition and health 5 hp
4. Poultry production 5 hp

Nummer 4 tänkte jag dock inte läsa, men sökte typ för säkerhets skull :p

Ska bli kul att läsa sånt som jag faktiskt är intresserad av och inte den här satans projektledningskursen :angel:
 
Jag har sökt:

1. Cattle production 15 hp
2. Pig production 10 hp
3. Animal nutrition and health 5 hp
4. Poultry production 5 hp

Nummer 4 tänkte jag dock inte läsa, men sökte typ för säkerhets skull :p

Ska bli kul att läsa sånt som jag faktiskt är intresserad av och inte den här satans projektledningskursen :angel:

Alltså, får jag vara lite fräck och fråga vad det är som är fel med projektledningskursen? :D
 
Jag har sökt sjuksköterskeprogrammet. I Linköping som förstahandsval.
Jag bor 4 mil därifrån med familj så är inte direkt flyttbar.

Såg nu när jag sökte på statistiken att det är 2 "klasser" i Linköping. Skulle jag sökt till två program i Linköping då?

Ska göra högskoleprovet på lördag. Första gången och har inga förhoppnibgar på något. Mest rädd att jag ska fylla i helt galet och få blackout.
 
Jag sökte Hästens sinnen och beteende, distans 7,5 poäng vid Linköpings universitet.
Får se om jag ens kommer in, gissar på att den är rätt poppis. Och kommer vi in får vi se om jag orkar/kan läsa den. Ska ev försöka slåss mot försäkringskassan om sjukersättning och då får man ju inte göra mer "jobb" än de säger (även om jag inte ser kursen som jobb).
 
Alltså, får jag vara lite fräck och fråga vad det är som är fel med projektledningskursen? :D

Haha :D Det är väl inget fel på den egentligen, vi lär oss bra grejer och kursledningen är engagerad. Men för oss naturvetare är det en himla omställning till det samhällsvetenskapliga tänket - föreläsningarna är mycket "flummigare", vi måste tänka på ett annat sätt, vi har seminarier som vi (nästan) aldrig haft förut, osv. Plus väldigt mycket schemalagt, tusen miljoner inlämningsuppgifter (lätt överdrift ;)) och ett tidskrävande projektarbete. Den är helt enkelt krävande på ett sätt vi inte är vana vid.

Så det är ju inte så att jag kommer såga den vid kursvärderingen! Utan mer att det kommer vara väldigt skönt när jag blir av med den, även om jag förstår att jag kommer ha bra nytta av den senare.
 
Haha :D Det är väl inget fel på den egentligen, vi lär oss bra grejer och kursledningen är engagerad. Men för oss naturvetare är det en himla omställning till det samhällsvetenskapliga tänket - föreläsningarna är mycket "flummigare", vi måste tänka på ett annat sätt, vi har seminarier som vi (nästan) aldrig haft förut, osv. Plus väldigt mycket schemalagt, tusen miljoner inlämningsuppgifter (lätt överdrift ;)) och ett tidskrävande projektarbete. Den är helt enkelt krävande på ett sätt vi inte är vana vid.

Så det är ju inte så att jag kommer såga den vid kursvärderingen! Utan mer att det kommer vara väldigt skönt när jag blir av med den, även om jag förstår att jag kommer ha bra nytta av den senare.

Supertack för svar! :D
riktigt värdefullt att få höra sånthär inför jobb med kurserna som komma skall. :)
 
Supertack för svar! :D
riktigt värdefullt att få höra sånthär inför jobb med kurserna som komma skall. :)

Nemas problemas ;) Jag delar gärna med mig, speciellt som jag känner att bilden av en kurs ibland kan bli felaktig eftersom negativa röster gärna låter högre...

Jobbar du med nya ramschemat? Ser ut att kunna bli många förbättringar enligt det preliminära!
 
Jag velar mellan studieuppehåll, en kurs på halvfart (distanskurs om flyktingbarnets rättigheter) och att skriva examensarbete i vår. :p
 
Skönt att du inte behöver bestämma dig än :)

Ja, för just nu har jag lite svårt att hålla isär allting. Kursen vi läser nu är helt mördande jobbig, jag ligger konstant efter pga sjukdom och för att maken är inne i en intensiv hemvärnsperiod. Hade det inte varit för att lillskiten har en väldigt engagerad farmor vet jag inte hur det här hade gått...
 
Nemas problemas ;) Jag delar gärna med mig, speciellt som jag känner att bilden av en kurs ibland kan bli felaktig eftersom negativa röster gärna låter högre...

Jobbar du med nya ramschemat? Ser ut att kunna bli många förbättringar enligt det preliminära!

Jaa jag sitter med i den arbetsgruppen, sen jobbar jag mest med att se till så det blir bra för EoD såklart ;) men vi är ju alla inblandade i allt där.

Några av oss har ett lite "annat" pedagogiskt tänk och nu när flera kurser ska göras om helt eller göras helt nya så vill en höra bra och dåligt om olika kurser, speciellt de lite större kurserna på programmen en inte har lika stor koll på. :)
 
Ja, för just nu har jag lite svårt att hålla isär allting. Kursen vi läser nu är helt mördande jobbig, jag ligger konstant efter pga sjukdom och för att maken är inne i en intensiv hemvärnsperiod. Hade det inte varit för att lillskiten har en väldigt engagerad farmor vet jag inte hur det här hade gått...

Låter tufft :down: Hoppas det vänder snart!
 
Jaa jag sitter med i den arbetsgruppen, sen jobbar jag mest med att se till så det blir bra för EoD såklart ;) men vi är ju alla inblandade i allt där.

Några av oss har ett lite "annat" pedagogiskt tänk och nu när flera kurser ska göras om helt eller göras helt nya så vill en höra bra och dåligt om olika kurser, speciellt de lite större kurserna på programmen en inte har lika stor koll på. :)

Kul att det får komma in lite nya röster i hur kurserna ska utformas! :) Ska bli spännande att se hur det blir sen, även om jag inte kommer beröras så mycket av det.
 
Kul att det får komma in lite nya röster i hur kurserna ska utformas! :) Ska bli spännande att se hur det blir sen, även om jag inte kommer beröras så mycket av det.

Haha, vi får väl se om det märks något... Förutom i kurserna som vi håller i, men det är nog bara en av dem som agronomerna och det nya programmet kommer läsa... :p
 
Får jag vara med?

Pluggar en dubbelkandidat företagsekonomi/media och kommunikationsvetensap på UU (Uppsala universitet)... och jag behöver få klaga av mig lite till och från. Man kan ju alltid lita på buke, att klaga på våra lärare på klassens gemensamma Facebookgrupp räcker inte just nu.

Behöver lite extra möjlighet att ventilera eftersom jag skriver min första C-uppsats denna termin.:banghead::banghead::banghead: Får lite ångest över att jag tydligen ska göra två. VARFÖR?:arghh: Det lät ju så kul och smart med att göra en dubbel när jag började med det här.:meh:


Ämnet jag skriver om är ju roligt i alla fall :up:, mina lärare menar väl och är snälla. Men helt talat mycket fiasko av dem och vad de gör (hela institutionen är känt för det så...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 910
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp