Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, jag var ju helt säker på att min inlämningsuppgift i pedagogiken jag läser skulle vara helfel då jag inte alls kände att jag förstod vad läraren var ute efter.
Fick tillbaka den idag med VG på alla punkter och kommentarer om att jag gjort ett riktigt bra och väldigt genomtänkt arbete. :D

Tänkte inte riktigt på att det är enklare än vad jag vill få det till eftersom jag faktiskt är ganska så väl insatt i pedagogik på den här nivån trots att jag inte läst det innan och att detta är en grundkurs. :D

Har även kikat på nästa delmoment i kursen som handlar om examination och där har jag gått en intern kurs och jobbar ganska mycket med hur vi kan examinera på olika sätt, som faktiskt är bra och kontrollerar det vi vill samtidigt som studenterna lär sig något av själva examinationen. Något som salstentor så gott som aldrig lever upp till men som är så hemskt svåra att bli av med.
 
Ni som studerar heltid, jobbar ni någonting vid sidan av och isåfall hur mycket? Det är säkert olika för olika personer och beroende på linje man läser och om jobbet kräver mycket tankeverksamhet. Intressant att veta hur mycket ni jobbar och pluggar :)

Jag har kanske lite väl mycket åtaganden bredvid studierna :o Har två extrajobb inom vården (det ena har jag dock inte börjat på ännu) och så har jag tre poster inom min studentförening, varav en av dem är avlönad. För mig fungerar det dock bättre så här än när jag enbart hade plugget. Dels så klarar jag inte av att plugga effektivt åtta timmar om dagen. Min gräns går någonstans vid fyra-fem. Dels så är jag enormt beroende av de yttre strukturer som möten och jobb ger. Har jag möte klockan 17 så vet jag att jag t.ex. måste börja klockan 12 för att få gjort det jag vill den dagen. Utan den ramen så blir det gärna att jag skjuter upp saker till klockan 22 kvällen innan och då kan ni ju tänka er hur bra det blir :cautious:

Jag läser till logoped och då utbildningen leder till en legitimation som är samma för alla så har vi inte heller några högre betyg än godkänt.
 
Anledningen till att jag fråga om jobb och skola var för jag reagerade på att många i min klass(70%) jobbar mer än 50% samtidig som de pluggar och då började jag fundera på om det är normalt att man jobbar samtidigt, nu är ju förvisso detta första terminen och många kommer säkert droppa av för de inser att de blir för mkt men jag har haft inställningen från början att inte jobba samtidigt för jag vill koncentrera mig på skolan helt och göra det ordentligt och dels för jag har svårt i skolan.

(kommer på mig själv nu med att försöka likna alla andra istället för att faktiskt göra det som passar mig bäst.. onödigt inlägg det här.)

tenta imorgon, känner mig ganska färdig, sitter och slipar på detaljer, några sista tips inför min första tenta på flera år? :)
 
tenta imorgon, känner mig ganska färdig, sitter och slipar på detaljer, några sista tips inför min första tenta på flera år? :)

Slow is smooth and smooth is fast! :D Med andra ord; ta det lugnt men jobba effektivt när du väl vet vad du ska skriva. Om det visar sig att det är snålt med tid (det brukar man bli varse rätt snabbt), försök ändå se till att du har en kvart-tjugo minuter i slutet då du kan gå igenom dina svar.
 
Slow is smooth and smooth is fast! :D Med andra ord; ta det lugnt men jobba effektivt när du väl vet vad du ska skriva. Om det visar sig att det är snålt med tid (det brukar man bli varse rätt snabbt), försök ändå se till att du har en kvart-tjugo minuter i slutet då du kan gå igenom dina svar.

Ooh bra! ska leta fram en klocka som fungerar att ta med såklart!
jag får ju väldigt lätt prestationsångest så det bara svartnar och sen kan jag inte ens skriva datumet knappt. tänkte sitta kvar fyra timmar fastän jag är klar för att bara träna på att vara i miljön.
 
Ooh bra! ska leta fram en klocka som fungerar att ta med såklart!
jag får ju väldigt lätt prestationsångest så det bara svartnar och sen kan jag inte ens skriva datumet knappt. tänkte sitta kvar fyra timmar fastän jag är klar för att bara träna på att vara i miljön.

Brukar finnas klockor i tentamenssalarna. :)

Det är inte lätt när man blir stressad och allt bara låser sig. Det gäller att leta sig fram till den tentametod som funkar för en själv. Vissa läser igenom alla frågor först för att skapa sig en bild och kunna planera tiden utifrån en bedömning av respektive fråga. Andra (som jag) kollar hur många frågor det är och delar upp tiden så att varje fråga får lika mycket dedikerad tid, detta för att inte fastna på en fråga för länge, bättre då att hoppas på att en annan fråga går fortare än planerat så tid frigörs till den som man kört fast på. Jag läser inte frågorna i förväg utan jag tar dem en och en, detta för att jag annars börjar fundera på alla frågor samtidigt och den multitaskingkapaciteten har jag inte. :D
 
Brukar finnas klockor i tentamenssalarna. :)

Det är inte lätt när man blir stressad och allt bara låser sig. Det gäller att leta sig fram till den tentametod som funkar för en själv. Vissa läser igenom alla frågor först för att skapa sig en bild och kunna planera tiden utifrån en bedömning av respektive fråga. Andra (som jag) kollar hur många frågor det är och delar upp tiden så att varje fråga får lika mycket dedikerad tid, detta för att inte fastna på en fråga för länge, bättre då att hoppas på att en annan fråga går fortare än planerat så tid frigörs till den som man kört fast på. Jag läser inte frågorna i förväg utan jag tar dem en och en, detta för att jag annars börjar fundera på alla frågor samtidigt och den multitaskingkapaciteten har jag inte. :D

där sa du något, att inte läsa frågorna i förväg kanske är bra för mig för jag slänger mig gärna på alltihop samtidigt!
 
Anledningen till att jag fråga om jobb och skola var för jag reagerade på att många i min klass(70%) jobbar mer än 50% samtidig som de pluggar och då började jag fundera på om det är normalt att man jobbar samtidigt, nu är ju förvisso detta första terminen och många kommer säkert droppa av för de inser att de blir för mkt men jag har haft inställningen från början att inte jobba samtidigt för jag vill koncentrera mig på skolan helt och göra det ordentligt och dels för jag har svårt i skolan.

(kommer på mig själv nu med att försöka likna alla andra istället för att faktiskt göra det som passar mig bäst.. onödigt inlägg det här.)

tenta imorgon, känner mig ganska färdig, sitter och slipar på detaljer, några sista tips inför min första tenta på flera år? :)

Du har ju svaret själv där ;) Man måste ju känna efter själv vad som passar bäst. För många är det säkert jättebra att jobba lite extra vid sidan av, men för andra inte.

Angående tenta så är mitt tips att kolla igenom hela tentan innan du börjar skriva, och sen börja med de frågor du känner dig säker på. Kan du inte svaret direkt, hoppa över och gå tillbaka senare. På så vis ser du till att plocka poäng ifall det skulle bli ont om tid mot slutet :)

edit: Nu såg jag att ni diskuterat detta redan :angel: Men det är väl lite olika hur man funkar där också.
 
Jag är också en sån som gör det lätta först. Ett tips vid essäfrågor är att skriva varje fråga på eget papper. På så sätt kan man alltid gå tillbaka och lägga till utan att riskera att få slut på utrymme (eller i absoluta katastrofläge: tvingas sudda och skriva om). Jag tycker också att det hjälper en att fokusera på en fråga i taget.

@zoller Det kommer att gå jättebra! Ta med smaskig fika och försök njuta av den någon minut då och då. Under fyra timmar så behöver man pauser. Lycka till!
 
tenta imorgon, känner mig ganska färdig, sitter och slipar på detaljer, några sista tips inför min första tenta på flera år? :)
Jag brukar läsa igenom hela tentan och ofta kommer jag på en gång på saker jag vill skriva på många av frågorna - då skriver jag ner stödord så jag ska komma ihåg det till senare. Så börjar jag med att skriva alla frågor jag känner mig säker på och sen tar jag de svåra, en efter en. Ofta har jag väldigt gott om tid så jag sitter så länge jag orkar och försöker utveckla resonemang och fundera lite mer.

Lycka till!
 
Brukar finnas klockor i tentamenssalarna. :)

Det är inte lätt när man blir stressad och allt bara låser sig. Det gäller att leta sig fram till den tentametod som funkar för en själv. Vissa läser igenom alla frågor först för att skapa sig en bild och kunna planera tiden utifrån en bedömning av respektive fråga. Andra (som jag) kollar hur många frågor det är och delar upp tiden så att varje fråga får lika mycket dedikerad tid, detta för att inte fastna på en fråga för länge, bättre då att hoppas på att en annan fråga går fortare än planerat så tid frigörs till den som man kört fast på. Jag läser inte frågorna i förväg utan jag tar dem en och en, detta för att jag annars börjar fundera på alla frågor samtidigt och den multitaskingkapaciteten har jag inte. :D
Jag kör på metoden: börja från början och jobba mig bakåt. Dvs kollar inte av hur många frågor det är eller läser alla först. Är det en fråga jag känner mig osäker på så skriver jag upp dess nummer på kladdpappret, ev. med något stödord för en fundering som dykt upp, och fortsätter sedan vidare ganska omgående efter att jag konstaterat att den behöver få mogna en stund. På så sätt känner jag att jag betar av det jag är mest säker på först (dvs de "enkla" poängen), och kan ägna resten av tiden åt att hoppa runt mellan de frågor jag antecknat på mitt kladdpapper för att försöka få ihop svar till dom också. Hittills har jag alltid varit klar med gott om tid kvar, men även om det skulle bli snålt med tid skulle jag velat svara på dom där jag är mest säker först och därmed har störst chans att svara rätt.

Om jag skulle börja med att läsa igenom frågor så skulle jag vilja skriva svar både här och där samtidigt :D
 
Skrev tentan, kunde svara på alla frågor men är osäker på om jag får rätt ändå för jag kan inte memorerar böcker utan skriver med egna ord, beror på om det godtas. vågar inte tro på godkänt för blir så besviken om jag inte klarar det. skulle vara en boost för självförtroendet att klara tentan som jag verkligen behöver.

tog en fråga i taget utan att läsa de andra i förväg. funkade väldigt bra, blev inte stressad då. Sen gick jag tillbaka två ggr och fyllde i mer i svaren på varje fråga.
 
Ni som studerar heltid, jobbar ni någonting vid sidan av och isåfall hur mycket? Det är säkert olika för olika personer och beroende på linje man läser och om jobbet kräver mycket tankeverksamhet. Intressant att veta hur mycket ni jobbar och pluggar :)

Jag studerar 150% (en 100%-kurs på 30hp som går på campus samt två stycken 25%-kurser om vardera 7.5hp), är ledamot i kårstyrelsen, jobbar extra i kårens kök och pub, tränar 2ggr i veckan (eldgyckleri & pilbåge) och pysslar med lite annat smått och gott. För mig passar det alldeles utmärkt även om det periodvis blir lite väl mycket, speciellt när motivationen sviktar. Nu har jag dock fått tillbaka studiemotivationen efter en studieresa till Polen så nu är det bara att tuta och köra igen!

tenta imorgon, känner mig ganska färdig, sitter och slipar på detaljer, några sista tips inför min första tenta på flera år? :)

Jag har alltid samma rutin vid sals-tentor. Kvällen innan ser jag till att packa allt som behövs (ID, tenta-kod, pennor osv), lägger fram det som behövs (brukar ta med en termos te så den packas fram) för att slippa stressa på morgonen. När sedan tentorna delas ut brukar jag noggrant läsa igenom allt en gång från början till slut och sedan vänder jag upp och ned på pappret, tar några djupa andetag och läser sedan igenom frågorna igen innan jag kollar igenom frågorna igen och börjar då med den frågan jag känner mig mest intresserad av/kan mest om eller liknande.
 
Bästa sättet att bli av med litteratur som bara samlar damm? finns ju en uppsjö av sajter, vilken är bäst?
 
Snacka om att pluggmotivationen är låg just nu :meh: Vi har bestämt att det blir tårtkalas när den här kursen är slut :D
 
Måste bara hoppa in lite i tråden och skriva hur fånigt glad jag är! Senaste inlämningsuppgiften kom tillbaka med tokigt bra återkoppling (och här har jag gått och varit orolig över att bli underkänd... :rofl: ), kursen jag läser nu är jätteintressant (men ganska krävande, så har för tillfället päronmos i huvudet istället för en hjärna) och programmet känns så rätt!

Jag hoppade av mitt första program i januari, och trots att det kändes skönt så kändes det som ett misslyckande. Men nu sen jag började detta program i augusti, så känns det så rätt. Det var nog rätt val ändå, att följa hjärta och inte hjärna i valet av program.

Nu borde jag läsa till litteraturseminariumet som är imorgon, men... päronmoshjärnan är lite trött. :P :D
 
Det är bara 3,5 vecka kvar till tentan, var har tiden tagit vägen!?:nailbiting:
Inte i närheten av redo, men börjar känna att några pusselbitar faller på plats allt eftersom. Så tentan känns inte längre helt oövervinnerlig och läskig:D

Kanske bara kommer behövas 2 omtentor istället för 5 när allt kommer omkring:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 908
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp