Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag är avundsjuk på er med mörkt och rusk! Jag sitter med 20 grader och sol och vill inget hellre än att få gå UT.

Jag har precis fått beskedet att jag klarat de två första delkurserna helt utan problem. Önskar jag kunde få vara glad för det ett tag men istället måste jag plugga häcken av mig för att klara delkurserna vi sitter med nu. Började andra grammatikkursen i förra veckan och har redan hunnit gråta ca fem gånger över den :banghead:

1. Seriöst, skit ner dig.
2. Grattis och peppkram!!
 
Fråga till kunniga studenter: Min profesora säger att hon lagt in våra betyg och att de finns hos ladok imorgon. Var kan jag se mina betyg i Ladok?

Nu minns jag inte på vilket universitet du studerar, men när studenter på SU skall komma åt Ladok är det tydligen Mina Studier (https://minastudier.su.se) som gäller. Kanske är det samma för er? Fast med annat universitet då :)

@zassoo: Jag skulle plugga när jag kom hem, eh jag har sett hela första säsongen av Vänner istället :o:angel:
 
Åh vad jag känner igen mig. Jag brukar vara jätteduktig på att göra listor men att fullfölja dem går... sådär? :angel:

Kan du inte dela in dagarna då?
Mån-onsdag är dedikerade till studier men torsdag är vilodag?

Hösten är verkligen inte en lätt årstid att ta sig igenom.

Jag avskyr det, men har fortfarande inte klarat en tenta - så det är bara att kämpa på. En av kurserna har dock fått för sig att "Massa laborationer och inlämningar" är en bra strategi. Det är det inte alls :arghh::meh:

Jag har redan tagit lördag och söndag ledigt så jag vet inte om jag borde skära ner mer :p Egentligen borde jag bara ta mig i kragen, det är väl så. Men det blir inte lättare för att jag vet det :p

Tycker det är mycket enklare nu att motivera sig än när det är varmt och sol ute. Nu är det ju mysigt att sitta hemma i myskläder, dricka kaffe o grotta ner sig i plugg.
Jag försöker säga till mig själv "du måste göra det nångång, så då kan du lika gärna göra det nu" sen så älskar jag känslan av att ligga före i planering, det är min drivkraft kanske, att känna på fredag förmiddag att jag är klar med veckans plugg.

Nej jag håller inte alls med :p Haha. Det är så mörkt och grått och trist, men det kanske mest är jag som är höstdeppig och det smittar av sig på plugget.

Utnyttja det lilla solsken som finns till att vara ute, träna och samla psykisk energi, och försök att plugga en annan tidpunkt.
Själv kan jag verkligen inte koncentrera mig på att läsa hemifrån mitt på dagen, jag kommer igång först vid 16-17. Kanske det kan funka med nåt liknande för dig?
Vad är det för kurs du läser?

Jo jag försöker vara ute en stund mitt på dagen! Det är faktiskt himla skönt att få den stunden. Jag brukar funka bäst på förmiddagen vanligtvis, men jag vet inte, kanske måste testa lite andra strategier.

Jag läser en kurs som heter Projektledning och kommunikation, den är så långt ifrån allt annat vi läser på programmet (samhällsvetenskaplig, bara det är skitjobbigt) och inte så himla kul om än nyttig. Har ett stort projekt nu där rapporten ska vara klar om tre veckor.

@zassoo: Jag skulle plugga när jag kom hem, eh jag har sett hela första säsongen av Vänner istället :o:angel:

Och jag spelade tv-spel :p Hej och hå!
 
I Sverige ska kåren studiebevaka för alla studenter. Det får de pengar från farbror staten för att göra och det står i högskoleförordningen tom.

Om det görs kanske är en femma, men de ska.
Det är en "sanning med modifikation". När kårobligatoriet togs bort fick högskolorna en pott med pengar fördelat över fem (?) år. Nu är tidsperioden i princip slut vilket gör att kårer får arbeta för ALLA studenter, även de som inte är medlemmar = mindre kårer får jobba hårt för att få ekonomin att gå runt för att kunna utföra sitt arbete även för icke betalande studenter.
 
Det är en "sanning med modifikation". När kårobligatoriet togs bort fick högskolorna en pott med pengar fördelat över fem (?) år. Nu är tidsperioden i princip slut vilket gör att kårer får arbeta för ALLA studenter, även de som inte är medlemmar = mindre kårer får jobba hårt för att få ekonomin att gå runt för att kunna utföra sitt arbete även för icke betalande studenter.

Nu vill jag inte vara tråkig- men har du källa på att det var fördelat över fem år? Hittar ingen info om att de inte fortfarande får det. Däremot täcker det inte upp tappet i inkomster från medlemsavgifter som blev med obligatoriets avskaffande.

Tillägg: Frågar för att jag är intresserad på riktigt alltså. :) Fd styrelsemedlem i en mindre studentkår och numera universitetslärare som har tight kontakt med studiebevakare.
 
Föreläsningarna för denna kursen är nu slut, och tentan närmar sig verkligen med stormsteg:nailbiting: Har dagarna fram tills dess planerade in i minsta detalj så allt ska hinnas med.. men får se hur väl jag lyckas följa planeringen. Inte min starkaste sida:angel:

Idag fick vi äntligen göra lite praktiskt, och åh vad mycket roligare det är än att sitta med näsan i boken!
Så nu mer kan jag ( nåja, på ett ungefär) ta EKG och vet var man ska sätta alla pluppar :D
Dagen bestod även i att dissekera hjärtan.. inte fullt lika kul p g a lukten, mådde smått illa under hela lektionen men kan inte sticka under stol med att det faktiskt var lite spännande ( och lärorikt) att se hur den där pumpen ser ut på riktigt.
 
Nu vill jag inte vara tråkig- men har du källa på att det var fördelat över fem år? Hittar ingen info om att de inte fortfarande får det. Däremot täcker det inte upp tappet i inkomster från medlemsavgifter som blev med obligatoriets avskaffande.

Tillägg: Frågar för att jag är intresserad på riktigt alltså. :) Fd styrelsemedlem i en mindre studentkår och numera universitetslärare som har tight kontakt med studiebevakare.
Jag kan ha fått det förklarat för mig helt tokigt! Jag förstod det som att bidraget var tidsbegränsat (typ fem år, men jag kan ha tagit siffran helt ur luften!) och att den tidsperioden snart var över. Jag kan helt ha blandat ihop det med att det, som du säger, inte ska täcka för inkomster av medlemsavgifter. :)
 
Nästan klar med tredje delkursen av fyra i psykologi, men har hamnat i en väldigt tråkig diskussion med en lärare. Det började med att jag ställde en fråga i ett öppet kursforum, vilket blev bemött med ett riktigt otrevligt svar (ett svar som andades "Är du helt dum i huvudet som ställer en sådan idiotisk fråga ditt spån!?"). Jag blev riktigt, riktigt ledsen och jag känner mig fortfarande helt under isen och kommer ingenvart med mitt pluggande. Har låtit flera vänner läsa igenom frågan och det efterföljande svaret från läraren och samtliga har reagerat med att det är det värsta de läst från en lärare på universitetsnivå.

Jag vet att jag borde gå vidare och lägga det bakom mig, men jag är en känslig själ och det känns jobbigt som fan att ha blivit totalt idiotförklarad. Får plugga engelska i stället den här veckan (läser ju på Komvux samtidigt) och fundera på hur jag ska hantera det här.
 
Nästan klar med tredje delkursen av fyra i psykologi, men har hamnat i en väldigt tråkig diskussion med en lärare. Det började med att jag ställde en fråga i ett öppet kursforum, vilket blev bemött med ett riktigt otrevligt svar (ett svar som andades "Är du helt dum i huvudet som ställer en sådan idiotisk fråga ditt spån!?"). Jag blev riktigt, riktigt ledsen och jag känner mig fortfarande helt under isen och kommer ingenvart med mitt pluggande. Har låtit flera vänner läsa igenom frågan och det efterföljande svaret från läraren och samtliga har reagerat med att det är det värsta de läst från en lärare på universitetsnivå.

Jag vet att jag borde gå vidare och lägga det bakom mig, men jag är en känslig själ och det känns jobbigt som fan att ha blivit totalt idiotförklarad. Får plugga engelska i stället den här veckan (läser ju på Komvux samtidigt) och fundera på hur jag ska hantera det här.
*host* Kåren *host* ;)
 
*host* Kåren *host* ;)

Tack för tips! Jag blev via kursansvarig hänvisad till prefekten, men har inte bestämt mig för om jag ska gå vidare med det här. Men jag har dokumenterat allting så att det finns tillgängligt om jag vill göra "sak" av det hela. Har fortfarande inte riktigt hämtat mig från chocken att en lärare på universitetsnivå väljer att uttrycka sig på ett sätt som är en otvetydig idiotförklaring av en elev, dessutom på ett öppet forum som alla elever kan se. Oavsett om min fråga var den dummaste han någonsin läst tycker jag inte att känns OK att svara som han gjorde.
 
Tack för tips! Jag blev via kursansvarig hänvisad till prefekten, men har inte bestämt mig för om jag ska gå vidare med det här. Men jag har dokumenterat allting så att det finns tillgängligt om jag vill göra "sak" av det hela. Har fortfarande inte riktigt hämtat mig från chocken att en lärare på universitetsnivå väljer att uttrycka sig på ett sätt som är en otvetydig idiotförklaring av en elev, dessutom på ett öppet forum som alla elever kan se. Oavsett om min fråga var den dummaste han någonsin läst tycker jag inte att känns OK att svara som han gjorde.
Absolut inte! Lärare bör verkligen inte uttrycka sig helt som helst. Men kåren kan hjälpa dig att gå vidare om du inte känner att du "vågar" eller vill stå själv :)
 
Vi får alltid ett automatiserat mail med en länk till studentportalen när resultat läggs in - det kanske ni också får?
Precis så enkelt var det :p. Nu har jag äntligen fått betyg för de två första delkurserna så nu kan jag känna mig nöjd med dem och gå vidare. Är särskilt nöjd med mitt VG i Latinamerikansk litteratur - innan den här kursen började hade jag aldrig läst en hel bok på spanska ens.

Idag på morgonen hade vi första muntliga tentan av fem - så nu är det fyra kvar och de ligger så att det är en per vecka i fyra veckor framöver. Utöver det har vi tre skriftliga tentor; en som ska in innan jul och två större som ska in efter jul. Sedan är det en stor grammatiktenta efter jul också.
Känns skönt ändå och som att det är lite slutspurt nu - även om jag egentligen bara gjort hälften än så länge.
 
Hej!
Istället för att göra en ny tråd så testar jag att fråga här!

Efter sjukdom fick jag i våras problem med CSN och hade inte möjlighet att söka inför HT utan var tvungen att läsa in 18 HP först. Sagt och gjort, påbörjade i september ett antal kurser om totalt 30 HP varav en av kurserna (15hp) inte var det jag ville egentligen.
Idag är vi klara med 5 hp av den kursen och förra veckan fick jag antagningsbesked för en annan (mycket roligare och mer relevant) kurs som går mellan v.46 - v.2, känner nu att kursen som känns sådär inte är något jag vill fortsätta med utan vill fokusera mer på kurserna som är mer relevanta för det jag vill jobba med!
Samt att det blir alldeles för mycket att läsa 25 Hp fram till januari.

Vad händer om jag hoppar av den kursen nu? Får jag behålla de poängen jag har tjänat in? Alltså de 5 hp. Förlåt för extremt rörig text! Hoppas ni förstår, och är jätte tacksam för hjälp! :)
 
Hej!
Istället för att göra en ny tråd så testar jag att fråga här!

Efter sjukdom fick jag i våras problem med CSN och hade inte möjlighet att söka inför HT utan var tvungen att läsa in 18 HP först. Sagt och gjort, påbörjade i september ett antal kurser om totalt 30 HP varav en av kurserna (15hp) inte var det jag ville egentligen.
Idag är vi klara med 5 hp av den kursen och förra veckan fick jag antagningsbesked för en annan (mycket roligare och mer relevant) kurs som går mellan v.46 - v.2, känner nu att kursen som känns sådär inte är något jag vill fortsätta med utan vill fokusera mer på kurserna som är mer relevanta för det jag vill jobba med!
Samt att det blir alldeles för mycket att läsa 25 Hp fram till januari.

Vad händer om jag hoppar av den kursen nu? Får jag behålla de poängen jag har tjänat in? Alltså de 5 hp. Förlåt för extremt rörig text! Hoppas ni förstår, och är jätte tacksam för hjälp! :)

Som jag förstått det så spelar det för CSN's roll ingen roll inom vilka kurser poängen är tagna, bara du tagit dem. Du skulle teoretiskt sett kunna ta en poäng i 18 olika kurser och för CSN skulle det vara lika bra det.

(Rätta mig gärna om jag har fel!)
 
Som jag förstått det så spelar det för CSN's roll ingen roll inom vilka kurser poängen är tagna, bara du tagit dem. Du skulle teoretiskt sett kunna ta en poäng i 18 olika kurser och för CSN skulle det vara lika bra det.

(Rätta mig gärna om jag har fel!)

Så eftersom att jag studerar utan CSN så borde avhoppet inte påverka om jag vill söka senare, sålänge jag får ihop de poängen jag saknar? Och om jag väljer att hoppa av den kursen nu så får jag behålla de poäng som jag redan läst in. :)
 
Tack för tips! Jag blev via kursansvarig hänvisad till prefekten, men har inte bestämt mig för om jag ska gå vidare med det här. Men jag har dokumenterat allting så att det finns tillgängligt om jag vill göra "sak" av det hela. Har fortfarande inte riktigt hämtat mig från chocken att en lärare på universitetsnivå väljer att uttrycka sig på ett sätt som är en otvetydig idiotförklaring av en elev, dessutom på ett öppet forum som alla elever kan se. Oavsett om min fråga var den dummaste han någonsin läst tycker jag inte att känns OK att svara som han gjorde.

Jag tycker det är jätteviktigt att sådant tas upp, både när jag var student och nu som lärare på universitet.

Jag har haft en lärare som idiotförklarar allt o alla, pratar även skit om sina kollegor (och chefer) inför studenter. Han har bland annat gett feedback efter en muntlig presentation, inför en hel klass, där han sa att det vore lättare att lyssna på studenten om hen slutade stamma. Kåren ville inte ta tag i problemet, de brydde sig inte om oss, men gick till programadministratör och chefen på avdelningen. Tyvärr hände inget långvarigt, men vår klass hade det lättare ett tag i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
530
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp