Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zoller och @cili stackars oss allihop! Jag fick i väg tentan till slut men usch, den var inte nåt att vara stolt över kan jag säga :(.

Och ja, D-vitamin kan nog vara bra att fylla på med! Jag har definitivt ingen brist, vi har haft så jädra varmt och soligt hela hösten, men i Sverige är det väl lika mörkt och deppigt som vanligt gissar jag?

Usch.
 
Avslutade i fredags 6 veckors praktik, den sista obligatoriska för utbildningen! Hade examinering/opponering på PM för C-uppsats igår, där vi fick beröm för vårt arbete och hade endast småsaker som skulle förtydligas. Kändes som en seger för vi har verkligen slitit hårt med det, riktig skön känsla att det gav utdelning! Kan knappt fatta att jag i januari påbörjar SISTA terminen! Woho! :D

(Att jag då missuppfattat inlämningsdatum på den rapport vi hade som uppgift under praktiken känns obetydligt i sammanhanget :angel: den får lämnas in sent helt enkelt, man kan ju inte ha koll på allt :p)
 
Hej tråden!

Efter typ ett års frånvaro hoppar jag in igen!

Är det bara jag som har problem med motivationen just nu? Sitter och skriver på en tenta som ska in i dag och jag bara ORKAR inte med skiten :arghh:. Är så trött på att läsa bok efter bok för att analysera ner dem i beståndsdelar och sen sitta i tre (!) tentor och diskutera skiten. Oavsett hur mycket jag gillar boken från början så typ avskyr jag den vid tenta nummer tre eftersom vi ältat sönder den totalt vid det laget.

OCH jag får inte ens riktigt jullov pga tre stora tentor i början av nästa år. SUCK.

// färdiggnälld.

Åh ja, min motivation har gått och gömt sig. Jävligt lämpligt just nu också. Om en vecka åker jag till Australien och ska hälsa på familjen i 3 veckor. En vecka efter hemkomsten har jag tenta på hela terminen :up: Och jag har inte pluggat bra.

Och nästa termin är, enligt hörsägen*, terminens jobbigaste. Weeeeheeey med omtenta på det!

*Jaaa jag veeet att en inte ska lyssna på äldrekursare osv men jag tror faktiskt den är rätt krävande för det är första klinikterminen så det blir både tufft och jobbigt samtidigt som en kommer vara helt manglad.
 
Jamen kör du på tentan @Wysiwyg så har du ju ändå haft det himla trevligt :D. Nä men du fixar det nog ska du se, du får plugga häcken av dig den där veckan när du kommit hem!

Jag hade en av mina sista muntliga tentor idag. Woop! Gick skitbra. Så nu har vi väl fem tentor eller nåt sånt kvar, ett par ska klaras av innan jul och så tre efteråt. Snart är det slut :bump: (intalar jag mig själv)
 
@niphredil Ja jo förvisso! Och BRUN SKA JAG BLI om det så är det sista jag gör. Hade faktiskt tänkt ta med plugg ner också, ska bo i ett litet hus med hela familjen i 3 veckor, kan vara skönt att ha en ursäkt till att göra något annat för mig själv ett tag också :angel: :D

Så ja, egentligen är det väl inte det minsta synd om mig haha. Det jobbigaste är stressen att jag vet att tentan ligger där den ligger.. Och det kommer fortsätta se ut så i typ tre jular till!

Mvh julen blir aldrig densamma
 
*räcker upp handen*

Samma här. Är i slutspurten av två projekt där det ena börjar ordna upp sig, inlämning på onsdag. Det andra är klart skriftligt men inför presentationerna måste jag förbereda muntlig och skriftlig opponering på en annan grupps arbete och det tar sån **** tid!! ORKAR inte sitta och läsa deras vetenskapliga artikel som handlar om saker jag inte förstår, för att sen gå igenom vad gruppen tyckte om artikeln och kommentera på typ ALLT. Det tar orimligt med tid. Så om jag känner mig själv rätt kommer jag skumma igenom artikeln och sen winga kommentarerna lite :p

Även här blir det inte mycket till jullov, en hemtenta och en salstenta i början på nästa år :down:

gnäll gnäll

Låter halvkul! Har ni också alltid tentor i mitten av januari?

Begriper inte riktigt varför universiteten inte kan börja en eller två veckor tidigare och sen ha tentorna INNAN jul.. Hade varit drömmen!
 
Sådär, ett A i Engelska 6 på Komvux inkasserat och "bara" b-uppsatsen kvar i psykologi! Dessutom kom jag in på Kreativt skrivande 2 - manusutveckling till vårterminen, vilket jag inte räknat med då det krävdes betydligt fler högskolepoäng förra våren. Nedrans bra dag det här, synd bara att b-uppsatsen är föga inspirerande att skriva just nu, men en kan inte få allt.
 
Låter halvkul! Har ni också alltid tentor i mitten av januari?

Begriper inte riktigt varför universiteten inte kan börja en eller två veckor tidigare och sen ha tentorna INNAN jul.. Hade varit drömmen!

Vi har alltid antingen tenta eller deadline för grupparbete i början/mitten på januari. Då föredrar jag tenta, för det plugget kan jag styra själv! Med grupparbeten så är det alltid någon som ska åka hem till föräldrarna och så har de bokat tågbiljett tillbaka dagen innan deadline :meh: (jag är inte bitter! ;))

Sitter här och försöker föreställa mig att ha tenta nu innan jul istället och jag hade ju fullständigt gått in i väggen då :crazy: Nä jag tycker det är helt okej faktiskt att få en liten paus över jul och sen börja tentaplugga! :) (Även om jag helst skulle vilja gå i ide och titta ut igen lagom till vårsolen kommer)
 
Men förresten hörrni... Projektrapporten är inlämnad!! :banana: Så skönt så ni anar inte. Bara två presentationer kvar nästa vecka då... Hej och hå.

Och förresten igen, idag kom ju antagningsbeskedet! Ska ni läsa nåt kul? :)
För mig blir det lite kor, lite grisar och lite foder :D
 
Men förresten hörrni... Projektrapporten är inlämnad!! :banana: Så skönt så ni anar inte. Bara två presentationer kvar nästa vecka då... Hej och hå.

Och förresten igen, idag kom ju antagningsbeskedet! Ska ni läsa nåt kul? :)
För mig blir det lite kor, lite grisar och lite foder :D
Blev antagen till allt jag sökt men efter att ha övervägt med min spänningshuvudvärk och begynnande magsår så nöjde jag mig med att bara läsa en extra 7.5a :P Så såhär ser min lista på kurser ut:

- Regelverk och processer för insamling, förmedling och bevarande. 15hp
- Bevarandeprinciper och kulturvärden. 7.5hp
- Projektarbete i kulturvård. 7.5hp
- Visualitet och kulturarv. Distans, 7.5hp

Kurser jag tackade nej till/blev struken pga för många antagna poäng:
- Att gestalta det förflutna (kommer jag förhoppningsvis kunna läsa senare)
- Museipedagogik (läser jag förhoppningsvis nästa höst istället)
- Att skriva in sig i byggnaden: Arkitektur, beställare, identitet.
 
Vi har alltid antingen tenta eller deadline för grupparbete i början/mitten på januari. Då föredrar jag tenta, för det plugget kan jag styra själv! Med grupparbeten så är det alltid någon som ska åka hem till föräldrarna och så har de bokat tågbiljett tillbaka dagen innan deadline :meh: (jag är inte bitter! ;))

Sitter här och försöker föreställa mig att ha tenta nu innan jul istället och jag hade ju fullständigt gått in i väggen då :crazy: Nä jag tycker det är helt okej faktiskt att få en liten paus över jul och sen börja tentaplugga! :) (Även om jag helst skulle vilja gå i ide och titta ut igen lagom till vårsolen kommer)

Åh grupparbeten suger.. Har tur och går en utbildning där vi i och för sig gör mycket i grupp men det är mer på en muntlig basis och sen muntliga redovisningar. De som inte är där sabbar helt enkelt bara för sig själva genom att inte kunna det vi gått igenom och inte får infallsvinklar från någon annan.

Ja men om tentan legat innan jul tänker jag också att terminen börjat tidigare så vi fick lika mycket tid i slutet ändå :)
 
Skriver uppsats och vill gråta...20.000 ord känns liksom bara omöjligt idag :banghead: :cry: :(. Kände bara för att dela detta och klaga av mig. Buke fungerar som sagt till allt :heart!

Mina studier går lysande i övrigt med...NOT! Visst kom jag in på mitt förstahands val nästa termin. Har aldrig längtat bort så mycket från min institution och till mina fria terminer som nu.

Inte nog med uppsatsen så skulle betygen på ena kusten sättas förra veckan men nej har inte fått något. Mailat kursasvnaroig utan svar... misstycker väll att hennes katt varit i farten igen. Hur många gånger kan den förstöra en dator tror ni? Det är alltid NÅGOT barn, katter, trött, trafiken, somnar på lektioner (!!!) osv. Gissa hur kursvärderingen såg ut denna gång med? Sågad med fotknölarna. Personliga påhopp ja allt. Men efter 1,5 år är jag tröt som fan på dem och deras ursäkter + trött på att behöva försvara mina 0or som desperat stod där utan material för ett år sedan. Tröt trött trött och det är oacceptabelt.
 
Åh grupparbeten suger.. Har tur och går en utbildning där vi i och för sig gör mycket i grupp men det är mer på en muntlig basis och sen muntliga redovisningar. De som inte är där sabbar helt enkelt bara för sig själva genom att inte kunna det vi gått igenom och inte får infallsvinklar från någon annan.

Ja men om tentan legat innan jul tänker jag också att terminen börjat tidigare så vi fick lika mycket tid i slutet ändå :)

Åh det låter ju som rena drömmen :D I det nuvarande projektet är vi 5 personer, varav en jobbar heltid samtidigt och svarar inte på meddelanden :crazy: och en kan inte prata ordentligt, förstår inte vad man säger och skriver på mellanstadienivå :arghh: Hela terminen, kul :up: Så jag är RÄTT glad att det snart är över :D

Ja det förstås, det skrev du ju där uppe :angel: Det hade ju varit en annan femma :)

edit: Ursäkta överdoserandet av smileys!
 
Nu är min vårtermin fulländad, för jag kom in på styrketräningskursen :D

Inom mitt program ser det ut som följer:
Nervsystemet 9 hp
Fysioterapi VFU 7,5 hp
Ortopedi 2 1,5 hp
Rörelsesystemet 3 12 hp

Och utöver det:
Idrottens träningslära, optimal styrkeutveckling 7,5 hp

Om jag orkar blir det även en av dessa, mest troligt den översta:
Idrottens träningslära, kost för prestation 7,5 hp
Fysisk aktivitet och hälsa 7,5 hp

Fördelen med de fristående är att vi redan läst en del av det som ingår där i, det blir med andra ord bra repetition och inte så tufft att plugga extra. Dom tillhör dessutom mina fritidsintressen, vilket gör att det känns mer som hobbykvällskurser än tungt plugg ;)
 
Jag kom in på mitt andrahandsval och som reserv nr 2 i förstahands valet.

Det konstiga är att jag inte hittar datumet när vårterminen börjar någonstans????
Jag har ju fast heltidstjänst nu så det här med att jag ska börja plugga ställer till det en hel del på jobbet. Kan vara bra om jag har ett datum att förbereda chefen om.
 
Jag kom in på mitt andrahandsval och som reserv nr 2 i förstahands valet.

Det konstiga är att jag inte hittar datumet när vårterminen börjar någonstans????
Jag har ju fast heltidstjänst nu så det här med att jag ska börja plugga ställer till det en hel del på jobbet. Kan vara bra om jag har ett datum att förbereda chefen om.

18 januari. :)
 
Åhåå jag vill också skriva i en pluggtråd!!! jag, mitt damm och min oreda nivå post intergalatiskt krig sitter och skriver masteruppsats :(. Ah fy satan jag har aldrig längtat mer efter att få börja skolan igen genom en alldeles underbar vanlig termin till våren :love:!!!! Jag ställer om dygnet som satan för att jag inte har någon tid att passa på morgonen, och liksom mörkret sprider sig inte bara utifrån, utan även inuti för inte har jag varit den allra flitigaste tidigare under terminen heller. Aja. Kommer nog få klart min bakgrundsdel idag i uppsatsen, metoden är i princip klar så bara resultat och diskussion kvar innan jul! Tror faktiskt att det kommer lösa sig, jag brukar kunna hetsa på rätt flott när jag måste, men åh vad det ska bli skönt att få dumpa det dåliga samvetet till tre ynkliga och framför allt konkreta tentor till våren! Och efter det, exad läkare??? jesus denna oroliga höst kommer följas av en orolig första jobb-sommar
 
  • Gilla
Reactions: KSF
Nu är min vårtermin fulländad, för jag kom in på styrketräningskursen :D

Inom mitt program ser det ut som följer:
Nervsystemet 9 hp
Fysioterapi VFU 7,5 hp
Ortopedi 2 1,5 hp
Rörelsesystemet 3 12 hp

Och utöver det:
Idrottens träningslära, optimal styrkeutveckling 7,5 hp

Om jag orkar blir det även en av dessa, mest troligt den översta:
Idrottens träningslära, kost för prestation 7,5 hp
Fysisk aktivitet och hälsa 7,5 hp

Fördelen med de fristående är att vi redan läst en del av det som ingår där i, det blir med andra ord bra repetition och inte så tufft att plugga extra. Dom tillhör dessutom mina fritidsintressen, vilket gör att det känns mer som hobbykvällskurser än tungt plugg ;)
Roliga kurser!!! Har ni läst anatomin innan rörelsesystemet och nervsystemet-kurserna? i så fall än roligare :D
 
Roliga kurser!!! Har ni läst anatomin innan rörelsesystemet och nervsystemet-kurserna? i så fall än roligare :D
Japp, anatomin hade vi första terminen. Så det blir repetition av den i varje rörelsesystemskurs, eftersom det ingår i examinationerna. Är jättetaggad inför kommande termin, alla kurser verkar så himla kul :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
530
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp