Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han har bland annat gett feedback efter en muntlig presentation, inför en hel klass, där han sa att det vore lättare att lyssna på studenten om hen slutade stamma
Vilken jävla idiot. Jag hade en lärare som, inför hela klassen, frågade mig varför i hela friden jag rodnade ("Varför är du så röd i ansiktet? Jag förstår inte?") så mycket när jag gjorde min presentation. Det gjorde ju verkligen framtida presentationer mycket lättare.
 
Vilken jävla idiot. Jag hade en lärare som, inför hela klassen, frågade mig varför i hela friden jag rodnade ("Varför är du så röd i ansiktet? Jag förstår inte?") så mycket när jag gjorde min presentation. Det gjorde ju verkligen framtida presentationer mycket lättare.

Riktigt obehaglig idiot. Blev så att jag fick migrän bara av att se eller höra honom.
 
Jag tycker det är jätteviktigt att sådant tas upp, både när jag var student och nu som lärare på universitet.

Jag har haft en lärare som idiotförklarar allt o alla, pratar även skit om sina kollegor (och chefer) inför studenter. Han har bland annat gett feedback efter en muntlig presentation, inför en hel klass, där han sa att det vore lättare att lyssna på studenten om hen slutade stamma. Kåren ville inte ta tag i problemet, de brydde sig inte om oss, men gick till programadministratör och chefen på avdelningen. Tyvärr hände inget långvarigt, men vår klass hade det lättare ett tag i alla fall.

Tack för input! Jag måste mest känna efter om jag orkar med att ta saken vidare. Som tur är vågar jag åtminstone stå upp för mig själv, jag skrev ett svar tillbaka där jag uttryckte tydligt att han gått över gränsen och att jag inte ansåg att han skulle bemöta varken mig eller någon annan elev på det sättet igen. Blir det ytterligare skit från hans sida så kommer jag definitivt att ta kontakt med kåren eller prefekten. Det torde inte vara lärares uppgift att trycka ner sina elever kan en tycka.
 
Tack för input! Jag måste mest känna efter om jag orkar med att ta saken vidare. Som tur är vågar jag åtminstone stå upp för mig själv, jag skrev ett svar tillbaka där jag uttryckte tydligt att han gått över gränsen och att jag inte ansåg att han skulle bemöta varken mig eller någon annan elev på det sättet igen. Blir det ytterligare skit från hans sida så kommer jag definitivt att ta kontakt med kåren eller prefekten. Det torde inte vara lärares uppgift att trycka ner sina elever kan en tycka.

Bra rutet! Troligtvis är vederbörande inte van att möta på motstånd, förhoppningsvis kan det få åtminstone lite effekt.

Sådär rent allmänt undrar jag ibland varför vissa personer överhuvudtaget befinner sig i universitetsvärlden eftersom de så uppenbart avskyr såväl undervisning som studenter. Visst, många är där för att forska och då kan undervisning komma med som en del i paketet, men då får man ju se till att ta även den delen av yrket med någon sorts professionalism. Man kan liksom inte plocka russinen ur kakan och bara göra det man vill.
 
Bra rutet! Troligtvis är vederbörande inte van att möta på motstånd, förhoppningsvis kan det få åtminstone lite effekt.

Sådär rent allmänt undrar jag ibland varför vissa personer överhuvudtaget befinner sig i universitetsvärlden eftersom de så uppenbart avskyr såväl undervisning som studenter. Visst, många är där för att forska och då kan undervisning komma med som en del i paketet, men då får man ju se till att ta även den delen av yrket med någon sorts professionalism. Man kan liksom inte plocka russinen ur kakan och bara göra det man vill.

Mycket riktigt rör det sig om en doktorand i det här fallet. Han uttrycker sig generellt i en anda av "Suck, måste du fråga mig saker?", men det här svaret var betydligt värre än så. Och med tanke på att det är psykologi han doktorerar i kan en ju tycka att han borde ha lite insikt om hur kommunikation fungerar. På en distanskurs är ju dessutom alla konversationer skriftliga och det kräver ju lite extra eftertanke när en inte kan förlita sig på tonläge och kroppsspråk.
 
Mycket riktigt rör det sig om en doktorand i det här fallet. Han uttrycker sig generellt i en anda av "Suck, måste du fråga mig saker?", men det här svaret var betydligt värre än så. Och med tanke på att det är psykologi han doktorerar i kan en ju tycka att han borde ha lite insikt om hur kommunikation fungerar. På en distanskurs är ju dessutom alla konversationer skriftliga och det kräver ju lite extra eftertanke när en inte kan förlita sig på tonläge och kroppsspråk.

Han kanske bedriver ett psykologiskt experiment, ni kanske är en del av hans forskning? Skämtåsido, vilken mupp.

Vi har också haft vår beskärda del av not-so-great-teachers, men sedan finns det de där guldkornen som ger åtminstone mig energi för flera terminer. T.ex. hon som undervisade oss i EU-rätt är ett strålande exempel. Bara för att nämna några exempel i samband med att vi skrev tentamen så skrev hon på tentamensomslaget till en students tenta att hon ville att studenten absolut skulle kontakta henne för att få poängen förklarade (studenten var mycket nära nästa betygsgräns och läraren ville verkligen visa att hon hade försökt hitta alla poäng hon kunde). Hon åkte från Sthlm till Örebro en lördag och satt med i tentasalen ifall någon hade frågor (de flesta kan man nå på telefon om man har tur). Hon rättar alla tentor två gånger för att inte missa något som kan ge poäng.

Även hennes undervisning var suverän. I början tyckte många, även jag, att hon var lite tjatig och att hon gjorde allt alldeles för enkelt, men vi insåg rätt snabbt att hon hade en metod (för det blev svårare sen) och framförallt var hon så in i bänken mån om att vi skulle lära oss nånting, att vi inte bara skulle klara kursen utan att det skulle gå bra för oss. När hon frågade "Do you understand me?" så var det ärligt menat, och det märktes.

Åh... Jag älskar den där lilla turkiskan. :love: :D
 
@Tassetass jag hade också en sådan lärare som verkligen hade utarbetat ett pedagogiskt system och ville att vi studenter skulle lära oss saker. Det var bland annat han som fick mig att välja att fortsätta plugga statistik en gång i tiden, och nu sitter jag här och är doktorand i ämnet :p

(Tyvärr sjönk han lite i mina ögon när jag sedan började jobba som assistent på institutionen under min Masterutbildning - jag hade lite gruppövningar och hjälpte till att rätta tentor och sånt - och han limmade på mig på institutionens julfest :meh:. Jaja, folk som är sliskiga privat kan ju ändå vara bra lärare....)
 
Igår satt jag mitt sista prov FOR EVER!!!! Nu är jag efter 1,5 år färdigutbildad Sports ET (om jag nu får godkänt på detta prov, men har fått riktigt bra resultat från den här terminen, så jag tror det ska gå bra).
Kändes konstigt att vakna upp i morse och inte behöva vara stressad över skolan. Men det skulle inte förvåna mig om jag börjar nästa kurs (mer fokus på rehabilitering) inom ett halvår igen, ska bara spara ihop till kursavgiften först :)
 
Föreläsningarna för denna kursen är nu slut, och tentan närmar sig verkligen med stormsteg:nailbiting: Har dagarna fram tills dess planerade in i minsta detalj så allt ska hinnas med.. men får se hur väl jag lyckas följa planeringen. Inte min starkaste sida:angel:

Idag fick vi äntligen göra lite praktiskt, och åh vad mycket roligare det är än att sitta med näsan i boken!
Så nu mer kan jag ( nåja, på ett ungefär) ta EKG och vet var man ska sätta alla pluppar :D
Dagen bestod även i att dissekera hjärtan.. inte fullt lika kul p g a lukten, mådde smått illa under hela lektionen men kan inte sticka under stol med att det faktiskt var lite spännande ( och lärorikt) att se hur den där pumpen ser ut på riktigt.

Dissektioner är verkligen guld värt när man kan se och peta på saker på riktigt och inte bara titta på bilder.
 
När man får sitt betyg 1h och 20min efter deadline :up: Visst lämnade jag in den med en dag till godo, men ändå. Blev dessutom godkänd när det mest kändes som att jag repeterade mantrat "det heter forska när man inte vet vad man gör" under hela lab-rapporten :rofl: (ungefär som när jag upprepar mantrat "att skarva är HK" när jag syr :D).
 
Imorgon kommer antagningsbeskedet för vårterminen :bump:
Jag önskar lite grann att jag inte skulle kommit på det redan idag, för det lär jag inte kunna släppa tankarna på nu. Hoppas så innerligt att jag kommer in på den fristående kurs jag sökt som förstahandsalternativ (för den både kompletterar mitt nuvarande program samt handlar om ett av mina intressen).

Och gällande nuvarande studier är det sista dagen på praktiken imorgon. Nästa vecka är vi tillbaka i skolbänken och på onsdag ska jag göra om en tenta. Lagom irriterad över det, eftersom jag anser att jag misslyckats med den p.g.a. otydliga frågor där jag inte tolkat frågorna på samma sätt som läraren tänkt (typ "Ge förslag på tre övningar för ***" och så blev resultatet 0,5 av 3 poäng för att jag inte föreslog just de övningar som läraren tyckte). 1,5 poäng från godkänt gör det ännu mer irriterande (vi har hög godkäntgräns i den här kursen ska tilläggas, hade den legat som den gör i övriga kurser hade jag varit på rätt sida strecket :( ). På onsdag lär jag ju typ skriva separata svar på alla tolkningar av frågorna jag bara kan komma på.
 
Är det bara jag som har problem med motivationen just nu? Sitter och skriver på en tenta som ska in i dag och jag bara ORKAR inte med skiten :arghh:. Är så trött på att läsa bok efter bok för att analysera ner dem i beståndsdelar och sen sitta i tre (!) tentor och diskutera skiten. Oavsett hur mycket jag gillar boken från början så typ avskyr jag den vid tenta nummer tre eftersom vi ältat sönder den totalt vid det laget.

OCH jag får inte ens riktigt jullov pga tre stora tentor i början av nästa år. SUCK.

// färdiggnälld.
 
Är det bara jag som har problem med motivationen just nu? Sitter och skriver på en tenta som ska in i dag och jag bara ORKAR inte med skiten :arghh:. Är så trött på att läsa bok efter bok för att analysera ner dem i beståndsdelar och sen sitta i tre (!) tentor och diskutera skiten. Oavsett hur mycket jag gillar boken från början så typ avskyr jag den vid tenta nummer tre eftersom vi ältat sönder den totalt vid det laget.

OCH jag får inte ens riktigt jullov pga tre stora tentor i början av nästa år. SUCK.

// färdiggnälld.

*räcker upp handen*

Samma här. Är i slutspurten av två projekt där det ena börjar ordna upp sig, inlämning på onsdag. Det andra är klart skriftligt men inför presentationerna måste jag förbereda muntlig och skriftlig opponering på en annan grupps arbete och det tar sån **** tid!! ORKAR inte sitta och läsa deras vetenskapliga artikel som handlar om saker jag inte förstår, för att sen gå igenom vad gruppen tyckte om artikeln och kommentera på typ ALLT. Det tar orimligt med tid. Så om jag känner mig själv rätt kommer jag skumma igenom artikeln och sen winga kommentarerna lite :p

Även här blir det inte mycket till jullov, en hemtenta och en salstenta i början på nästa år :down:

gnäll gnäll
 
Är det bara jag som har problem med motivationen just nu? Sitter och skriver på en tenta som ska in i dag och jag bara ORKAR inte med skiten :arghh:. Är så trött på att läsa bok efter bok för att analysera ner dem i beståndsdelar och sen sitta i tre (!) tentor och diskutera skiten. Oavsett hur mycket jag gillar boken från början så typ avskyr jag den vid tenta nummer tre eftersom vi ältat sönder den totalt vid det laget.

OCH jag får inte ens riktigt jullov pga tre stora tentor i början av nästa år. SUCK.

// färdiggnälld.
Ställer mig i samma grupp jag också. Imorgon drar det igång en vecka fylld av flera redovisningar och seminarier samt omtenta, sen börjar tentaplugg i nästa ämne. Och så ska jag komplettera en uppgift jag har släpande sen förut. För att inte glömma att min grupp ska skriva klart en uppgift som ska redovisas om 10 dagar, och till den måste vi gräva runt i massa litteratur samtidigt som vi läser annat på heltid (någon grupptid för det har vi nämligen inte fått).

Vi har dock jullov i nån vecka. Därefter är det full fart med inläsning av en kursbok hemifrån, följt av nytt tentaplugg tills vi skriver vårterminens sista tenta på en LÖRDAG.
Det sägs att termin 3 är den värsta på vår utbildning, så jag längtar rejält efter nästa termin som enligt äldrekursarna är betydligt skönare. Och så är jag mig själv evigt tacksam att jag lät bli att gå extrakurser nu under hösten, annars hade jag nog gått under.
 
Är det bara jag som har problem med motivationen just nu? Sitter och skriver på en tenta som ska in i dag och jag bara ORKAR inte med skiten :arghh:. Är så trött på att läsa bok efter bok för att analysera ner dem i beståndsdelar och sen sitta i tre (!) tentor och diskutera skiten. Oavsett hur mycket jag gillar boken från början så typ avskyr jag den vid tenta nummer tre eftersom vi ältat sönder den totalt vid det laget.

OCH jag får inte ens riktigt jullov pga tre stora tentor i början av nästa år. SUCK.

// färdiggnälld.

samma här..samma som dig också tentor i början av nästa år.
senaste veckan har det bara dött, måste börja plugga till tentor men boken känns så mäktig o jobbig. Menmen någongång måste jag ju göra det så lika bra göra det nu men det är segt, vet inte vad som hänt. för lite dvitamin kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
530
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp