Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag sur på mig själv. Fick tillbaka två tentasvar idag: U och U. 1,5 respektive 0,5 poäng från godkäntgränsen (som för just dessa tentorna låg på 70%). Borde pluggat lite mer och lite bättre.

Men nu har jag en fundering: Vi har ju frågor man kan få 0,5 poäng för (och kan därmed få en slutpoäng som slutar på ,5). Och om full pott är 41 poäng så blir ju 70% 28,7. Borde det då inte avrundas till 28,5 istället för 29? Desperat poängjakt :angel:
 
Nu är jag sur på mig själv. Fick tillbaka två tentasvar idag: U och U. 1,5 respektive 0,5 poäng från godkäntgränsen (som för just dessa tentorna låg på 70%). Borde pluggat lite mer och lite bättre.

Men nu har jag en fundering: Vi har ju frågor man kan få 0,5 poäng för (och kan därmed få en slutpoäng som slutar på ,5). Och om full pott är 41 poäng så blir ju 70% 28,7. Borde det då inte avrundas till 28,5 istället för 29? Desperat poängjakt :angel:

Tråkigt att vara så nära! Det är alltid värt att påpeka lite försiktigt att det finns vissa matematiska regler att följa om man vill vara i överensstämmelse med resten av världen, men universitetsvärlden är en egen värld och man ska inte förvänta sig alltför mycket.

Dock kan man ibland få rätt trots allt. På förra kursen vi läste hade vi ett obligatoriskt moment i form av ett snudd på omöjligt diagnostiskt test. Undertecknad klagade på flertalet frågor (vissa gick inte att finna svaret på i kursmaterialet och andra var bara rakt av obegripliga) både muntligt till läraren, via mail och till slut via utbildningsbevakarna. Idag kom beskedet att gränsen för godkänt ändrats eftersom det förekommit felaktiga frågor. Jag var ett poäng från godkänt på de två försök man hann med under kursen (man får fler försök nu efter att kursen är slut) så nu är jag godkänd dubbel upp. :D
 
@NagelacksBeroende Lycka till med ditt tentaplugg också:D

Idag har jag inte ens öppnat boken.. måste skärpa till mig lite känner jag.:o Förstår inte varför min hjärna envisas gång på gång med att plugga i sista sekund trots att jag vet vid detta laget att det inte är ett vinnande koncept ..
 
Tråkigt att vara så nära! Det är alltid värt att påpeka lite försiktigt att det finns vissa matematiska regler att följa om man vill vara i överensstämmelse med resten av världen, men universitetsvärlden är en egen värld och man ska inte förvänta sig alltför mycket.

Dock kan man ibland få rätt trots allt. På förra kursen vi läste hade vi ett obligatoriskt moment i form av ett snudd på omöjligt diagnostiskt test. Undertecknad klagade på flertalet frågor (vissa gick inte att finna svaret på i kursmaterialet och andra var bara rakt av obegripliga) både muntligt till läraren, via mail och till slut via utbildningsbevakarna. Idag kom beskedet att gränsen för godkänt ändrats eftersom det förekommit felaktiga frågor. Jag var ett poäng från godkänt på de två försök man hann med under kursen (man får fler försök nu efter att kursen är slut) så nu är jag godkänd dubbel upp. :D
Jag kan tänka mig att det kommer dyka upp ett "men på 28,5 poäng har man inte kommit upp i 70%" som svar. Jäkla dumt att inte ha en totalpoäng som blir jämn på godkäntgränsen.
Hoppas kunna jaga poäng när jag får möjlighet att kolla igenom mina svar och rättningen. Den där jag saknar 0,5 poäng ska jag tydligen ha möjlighet att komplettera enligt mail från läraren, men den andra ställer jag mig in på att behöva göra om. På ett sätt är det skönt att det var just den tentan som inte gick hela vägen, eftersom vi har praktik nu = inget annat att plugga.
 
Kan kanske ha råkat skickat in 2 sena anmälningar till högskolan för VT 2016 :angel: Kom inte in på programmet jag tänkt mig utan får se om man har bättre tur med fristående kurser eftersom jag i dagsläget inte kan höja mitt högskoleprov.

Men sen känner jag mig så här :eek: över att ha funderat på hur man ska klara högskolan. Men hur många vet vad det innebär förrän man väl är där ? Jag har ingen panik att komma in på högskolan då planen är att studera först hösten 2017 då en bebis både ska anlända till familjen och bli tillräckligt gammal för förskolan :p
 
Alltså allvarligt talat nu, HUR i hela fridens namn motiverar man sig till att plugga den här årstiden? I en kurs som mest känns som ett nödvändigt ont?

Några knep? Tröstande ord? :p
 
Alltså allvarligt talat nu, HUR i hela fridens namn motiverar man sig till att plugga den här årstiden? I en kurs som mest känns som ett nödvändigt ont?

Några knep? Tröstande ord? :p

30 min plugg, 10 min paus, 30 min plugg? :wtf:

Gör listor och blir glad när man lyckats pricka av saker? :D

Jag försöker plugga 3 kurser samtidigt. Inte särskilt smart så min kost och träning tar stryk :meh:

Du är inte ensam iaf!!! :heart
 
30 min plugg, 10 min paus, 30 min plugg? :wtf:

Gör listor och blir glad när man lyckats pricka av saker? :D

Jag försöker plugga 3 kurser samtidigt. Inte särskilt smart så min kost och träning tar stryk :meh:

Du är inte ensam iaf!!! :heart

Ja det är så jag har försökt göra. Och det funkar super vissa (enstaka) dagar! Sen andra dagar, som idag, så är det bara som att all kraft försvinner. Jag orkar liksom inte, fast jag vet att jag verkligen borde, och har dagen innan intalat mig att nu ska jag verkligen få saker gjort! Jag menar, nu är klockan snart 14 och det pluggrelaterade jag gjort idag är:

1. Svarat på ett mail
2. Bläddrat igenom en kursbok för att se om vi kunde använda något till vår rapport. Svar nej.

Nä tror verkligen inte jag är ensam, känns både bra och dåligt :p Haha. 3 kurser samtidigt låter jobbigt, jag har 2 och det känns som för mycket :cautious: Hehe.
 
Ja det är så jag har försökt göra. Och det funkar super vissa (enstaka) dagar! Sen andra dagar, som idag, så är det bara som att all kraft försvinner. Jag orkar liksom inte, fast jag vet att jag verkligen borde, och har dagen innan intalat mig att nu ska jag verkligen få saker gjort! Jag menar, nu är klockan snart 14 och det pluggrelaterade jag gjort idag är:

1. Svarat på ett mail
2. Bläddrat igenom en kursbok för att se om vi kunde använda något till vår rapport. Svar nej.

Nä tror verkligen inte jag är ensam, känns både bra och dåligt :p Haha. 3 kurser samtidigt låter jobbigt, jag har 2 och det känns som för mycket :cautious: Hehe.

Åh vad jag känner igen mig. Jag brukar vara jätteduktig på att göra listor men att fullfölja dem går... sådär? :angel:

Kan du inte dela in dagarna då?
Mån-onsdag är dedikerade till studier men torsdag är vilodag?

Hösten är verkligen inte en lätt årstid att ta sig igenom.

Jag avskyr det, men har fortfarande inte klarat en tenta - så det är bara att kämpa på. En av kurserna har dock fått för sig att "Massa laborationer och inlämningar" är en bra strategi. Det är det inte alls :arghh::meh:
 
Alltså allvarligt talat nu, HUR i hela fridens namn motiverar man sig till att plugga den här årstiden? I en kurs som mest känns som ett nödvändigt ont?

Några knep? Tröstande ord? :p

Tycker det är mycket enklare nu att motivera sig än när det är varmt och sol ute. Nu är det ju mysigt att sitta hemma i myskläder, dricka kaffe o grotta ner sig i plugg.
Jag försöker säga till mig själv "du måste göra det nångång, så då kan du lika gärna göra det nu" sen så älskar jag känslan av att ligga före i planering, det är min drivkraft kanske, att känna på fredag förmiddag att jag är klar med veckans plugg.
 
Tycker det är mycket enklare nu att motivera sig än när det är varmt och sol ute.
Ja, jag är avundsjuk på er med mörkt och rusk! Jag sitter med 20 grader och sol och vill inget hellre än att få gå UT.

Jag har precis fått beskedet att jag klarat de två första delkurserna helt utan problem. Önskar jag kunde få vara glad för det ett tag men istället måste jag plugga häcken av mig för att klara delkurserna vi sitter med nu. Började andra grammatikkursen i förra veckan och har redan hunnit gråta ca fem gånger över den :banghead:
 
Fråga till kunniga studenter: Min profesora säger att hon lagt in våra betyg och att de finns hos ladok imorgon. Var kan jag se mina betyg i Ladok?
 
@niphredil Vi har en studentportal som vi loggar på in för att se resultat etc. (LU). Vet inte hur det ser ut för andra universitet dock.
Ja, vi har också en portal men jag fattar inte var nånstans jag ska se det. Tänkte om Ladok kanske innebar att man kan kolla på antagning.se eller nåt sånt?

Problemet är att vi fått betyg för våra skriftliga inlämningar men inte någon av våra (7!) muntliga tentor. Så det är omöjligt att veta vilket betyg man faktiskt får i kursen liksom.
 
Alltså allvarligt talat nu, HUR i hela fridens namn motiverar man sig till att plugga den här årstiden? I en kurs som mest känns som ett nödvändigt ont?

Några knep? Tröstande ord? :p
Utnyttja det lilla solsken som finns till att vara ute, träna och samla psykisk energi, och försök att plugga en annan tidpunkt.
Själv kan jag verkligen inte koncentrera mig på att läsa hemifrån mitt på dagen, jag kommer igång först vid 16-17. Kanske det kan funka med nåt liknande för dig?
Vad är det för kurs du läser?
 
Ja, vi har också en portal men jag fattar inte var nånstans jag ska se det. Tänkte om Ladok kanske innebar att man kan kolla på antagning.se eller nåt sånt?

Problemet är att vi fått betyg för våra skriftliga inlämningar men inte någon av våra (7!) muntliga tentor. Så det är omöjligt att veta vilket betyg man faktiskt får i kursen liksom.

Hm, har ingen aning alls om man kan komma åt Ladok från annat håll. Vi får alltid ett automatiserat mail med en länk till studentportalen när resultat läggs in - det kanske ni också får?

Låter hopplöst med bristen på feedback och resultat. Vad står det i Universitets stadgar om resultat? Vi har ett löfte från universitetet att det inte ska dröja mer än 15 arbetsdagar. Är du med i en studentkår/förening så skulle jag vända mig till dem och höra* :)

* Eller ja, jag skulle nog skicka iväg ett mail till dem oavsett. De flesta kårer/föreningar med studiebevakning vill informeras om den här typen av problematik oavsett medlemskap eller ej.
 
@Araminta Ja, det är hopplöst faktiskt. Man ska inte kalla det tentor om man inte har för avsikt att betygsätta dem och ge feedback. Jag vet att jag gör bra i från mig men det vore ändå skönt att få det okejat liksom.

Tack för din hjälp :). Jag får fundera på om jag ska höra av mig till kåren.
 
Hm, har ingen aning alls om man kan komma åt Ladok från annat håll. Vi får alltid ett automatiserat mail med en länk till studentportalen när resultat läggs in - det kanske ni också får?

Låter hopplöst med bristen på feedback och resultat. Vad står det i Universitets stadgar om resultat? Vi har ett löfte från universitetet att det inte ska dröja mer än 15 arbetsdagar. Är du med i en studentkår/förening så skulle jag vända mig till dem och höra* :)

* Eller ja, jag skulle nog skicka iväg ett mail till dem oavsett. De flesta kårer/föreningar med studiebevakning vill informeras om den här typen av problematik oavsett medlemskap eller ej.
Vi på kåren jobbar för alla studenter, varesig de är medlemmar eller ej :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
530
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 908
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp