Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två av de tre senaste uppgifterna jag har skickat in har jag fått komplettering på, men det är så underbart då vår lärare verkligen FÖRKLARAT varför man fått komplettering. Hon har skrivit noggrant vad man missat på, givit förslag på bättre formuleringar, frågat om hon verkligen förstått mig rätt osv. Detta har gjort att jag faktiskt ser fram emot att göra arbetet "igen" då jag faktiskt blir bättre på det vi övar på (katalogisering) istället för att få sitta länge och fundera på vad man kanske gjort fel :up::bow:
 
Jag velar mellan studieuppehåll, en kurs på halvfart (distanskurs om flyktingbarnets rättigheter) och att skriva examensarbete i vår. :p
Skriv inte uppsatsen om du inte riktigt pallar, den är ett så himla bra steg ut i arbetslivet så utnyttja den terminen om du har möjlighet - om jag får komma med tips!

Att läsa ngt annat en sväng kan väl vara toppen som avbrott däremot! Om inte annat så var det ofta gött för självförtroendet eftersom allt annat jag läste var plättlätt och kunde lattjas fram mellan tandborstningen och läggdags typ i jämförelse med vissa av kurserna på juriseländet. :)
 
Skriv inte uppsatsen om du inte riktigt pallar, den är ett så himla bra steg ut i arbetslivet så utnyttja den terminen om du har möjlighet - om jag får komma med tips!

Att läsa ngt annat en sväng kan väl vara toppen som avbrott däremot! Om inte annat så var det ofta gött för självförtroendet eftersom allt annat jag läste var plättlätt och kunde lattjas fram mellan tandborstningen och läggdags typ i jämförelse med vissa av kurserna på juriseländet. :)

Pallar gör jag, jag vet bara inte om jag vill. :p

Juristelände var det ja... Vi läser rättshistoria och allmän rättslära nu. Jag kommer drömma mardrömmar om Uppsalaskolan, Robert Alexy (vad är det med tyskar och krångla till ALLT!?) och inte minst Strömholm. Kursen är intressant och givande och framförallt nödvändig för att få folk att börja tänka (kritiskt), men just nu längtar jag efter A1-B2-metoden eller något annat konkret. :p
 
Mitt mål är att innan dagens slut ha skrivit klart min rapport så den är klar att skicka och plugga två kapitel till tentan. (känner att jag måste skriva det här så jag inte kan ljuga för mig själv sen att det bara var ett kapitel och så jag faktiskt gör det, för det man säger det håller man:banana:)
 
Pallar gör jag, jag vet bara inte om jag vill. :p

Juristelände var det ja... Vi läser rättshistoria och allmän rättslära nu. Jag kommer drömma mardrömmar om Uppsalaskolan, Robert Alexy (vad är det med tyskar och krångla till ALLT!?) och inte minst Strömholm. Kursen är intressant och givande och framförallt nödvändig för att få folk att börja tänka (kritiskt), men just nu längtar jag efter A1-B2-metoden eller något annat konkret. :p

Haha, för mig brukar det vara synonymt att vilja och att palla - iaf om det ska göras riktigt bra och inte bara genomföras. Och just uppsatsen är en sådan där grej som är så himla bra att verkligen göra bra, och gärna inom det man vill ut och jobba i sen, att jag önskar att ngn sagt till vissa av mina kursare att inte bara hasta igenom utan utnyttja den tiden och hitta en bra nisch liksom. Själv hade jag bara tur som prickade rätt och fick till det ändå, men så är skriva det roligaste som finns så uppsatsen var min favvotermin. :D

Huu, den terminen läste vi som T3. Rolig men märklig är mitt minne. Mkt utilitarism och sånt. Typ. Bra för allmänbildning och pub quiz liksom.
 
Haha, för mig brukar det vara synonymt att vilja och att palla - iaf om det ska göras riktigt bra och inte bara genomföras. Och just uppsatsen är en sådan där grej som är så himla bra att verkligen göra bra, och gärna inom det man vill ut och jobba i sen, att jag önskar att ngn sagt till vissa av mina kursare att inte bara hasta igenom utan utnyttja den tiden och hitta en bra nisch liksom. Själv hade jag bara tur som prickade rätt och fick till det ändå, men så är skriva det roligaste som finns så uppsatsen var min favvotermin. :D

Huu, den terminen läste vi som T3. Rolig men märklig är mitt minne. Mkt utilitarism och sånt. Typ. Bra för allmänbildning och pub quiz liksom.

Jo, synonymt är det väl här med, men det känns just nu extremt lockande att få bara släppa alla måsten en termin och istället lägga fokus på ongen, träning och bara vila huvudet lite.

Jag inbillar mig att det hade varit bättre att ha det här abstrakta flummet under grundutbildningen, när det ligger på avancerad nivå finns det ju verkligen ingen hejd på lärarna. :meh:
 
Jo, synonymt är det väl här med, men det känns just nu extremt lockande att få bara släppa alla måsten en termin och istället lägga fokus på ongen, träning och bara vila huvudet lite.

Jag inbillar mig att det hade varit bättre att ha det här abstrakta flummet under grundutbildningen, när det ligger på avancerad nivå finns det ju verkligen ingen hejd på lärarna. :meh:
Just det, ni har ju sånt också, vi hade samma basicnivå hela vägen (eller ja, fördjupningskurserna kallas ju fördjupning men eftersom de i många fall avser sådant som inte ens berörts innan så blir det ju grundnivå ändå per automatik liksom :D). Rättsfilosofifördjupning hade nog inte slagit ansökningsrekord precis i Gbg heller....
 
Just det, ni har ju sånt också, vi hade samma basicnivå hela vägen (eller ja, fördjupningskurserna kallas ju fördjupning men eftersom de i många fall avser sådant som inte ens berörts innan så blir det ju grundnivå ändå per automatik liksom :D). Rättsfilosofifördjupning hade nog inte slagit ansökningsrekord precis i Gbg heller....

Ah, jag glömde ju nämna det bästa i kråksången: det är en obligatorisk avancerad kurs. :p
 
På tal om kurser som behöver göras om och så... :angel:

Måste beklaga mig lite allmänt över vår kurs som vi har nu. De tvärvägrade först att använda Fronter, alla dokument skulle prompt vara på SLUNIK lösenordsskyddade = alla kan inte anteckna i dem. Och de kan inte skapa ett Fronterrum med argumentet att kursledaren "inte gillar Fronter" :devil: Nu har de gjort ett Fronterrum ändå, men bara för de dokument som "inte kunde läggas upp på SLUNIK" :confused:

Sen blev en föreläsning flyttad vilket gjorde att vi tydligen inte kunde ha vår deltenta när den var planerad, utan de flyttade den... till en lördag! Efter visst tjat blev den till slut flyttad igen till en annan vardag ändå.

Dessutom flyttade de en föreläsning i schemat bara sådär, jag tycker nog att de kunde ha upplyst om det...

Nåja, det är en ganska intressant kurs iaf ;)
 
Dessa kurser har jag förresten sökt till våren. Alla är programkurser :)

1. Försöksdjursmedicin 3hp

2. Självständigt arbete i veterinärmedicin 15hp

3. Klinisk anatomi, konsultationskunskap och näringslära 12hp
 
På tal om kurser som behöver göras om och så... :angel:

Måste beklaga mig lite allmänt över vår kurs som vi har nu. De tvärvägrade först att använda Fronter, alla dokument skulle prompt vara på SLUNIK lösenordsskyddade = alla kan inte anteckna i dem. Och de kan inte skapa ett Fronterrum med argumentet att kursledaren "inte gillar Fronter" :devil: Nu har de gjort ett Fronterrum ändå, men bara för de dokument som "inte kunde läggas upp på SLUNIK" :confused:

Sen blev en föreläsning flyttad vilket gjorde att vi tydligen inte kunde ha vår deltenta när den var planerad, utan de flyttade den... till en lördag! Efter visst tjat blev den till slut flyttad igen till en annan vardag ändå.

Dessutom flyttade de en föreläsning i schemat bara sådär, jag tycker nog att de kunde ha upplyst om det...

Nåja, det är en ganska intressant kurs iaf ;)

Men vad roligt om de använde lösenordsskydd som argument, eftersom det är en av poängerna med Fronter...... :p
 
Jag läser ju en kurs i vuxenpedagogik nu, har ganska så väldigt mycket skjutit på första examinationsuppgiften och inte heller läst all litteratur... Men fick klart uppgiften idag, säkert skitfel men jag orkar inte bry mig... Om man inte klarade sig skulle man få komplettera så jag hoppas på bra kommentarer så jag fattar vad jag ska komplettera... Ehhh.... :D
 
Hej jag hoppar in lite här eftersom ni ju är lite insatta i universitetslivet. Är det någon här som pluggar i norge eller sitter inne på kunskap om hur deras betygsystem står i jämförelse med sverige? Jag har försökt ta reda på intagningspoäng på ett program men blir inte så klok och google har inte heller fått fram något förtåeligt programmet jag kikar på kräver 56 och jag skulle veta ungefär vad motsvarande svenskt betyg står till det? Går det att söka på högskoleprov i norge? (gissar på att det inte går) Jättetacksam för allt ni vet! :)

Lyckades få fram att det finns någon form av ålderstilläggs poäng om man är över 23 år iaf.
 
På någon magiskt sätt lyckades jag klara duggan som skrevs i fredags! Det var på håret, men jag klarade den :D

Det var knappt 50% av klassen som lyckades ta sig över godkäntnivån, så känner mig glad att jag lyckades trots att jag nästan ligger en månad efter de andra:o
 
Ni som studerar heltid, jobbar ni någonting vid sidan av och isåfall hur mycket? Det är säkert olika för olika personer och beroende på linje man läser och om jobbet kräver mycket tankeverksamhet. Intressant att veta hur mycket ni jobbar och pluggar :)
 
Det borde vara FÖRBJUDET att träna flöjtspel i studentlägenheter. Det har varit vansinnigt svårt att plugga inför tentan och att sova, eftersom någon (vem har jag ingen aning om) ägnat sig åt intensivt spelande. Och det är inte tal om något vackert man kan njuta av, nej denna person spelar samma tre toner i samma följd, med enda variationen hur länge varje ton spelas.

Dagens tenta visade sig vara två tentor. Fast jag är nog rätt glad för det, att dom delats upp, eftersom jag då har större chans att klara åtminstone en. Det hela var en orgie av svårtolkade frågor, där jag flera gånger ifrågasatte vad som menades. Jag förstår inte riktigt hur dom tänker när som lägger praktiska lektioner som en teoretisk tenta (vi har praktisk examination också, ska tilläggas) och skriver frågor som kan tolkas lite hur som helst. Det är helt galet svårt att beskriva övningar i text, men jättelätt att visa i verkligheten. Och gällande annat än just övningar hade det varit en stor fördel att ha det som hemtenta istället, så man kan gå och ta reda på det man inte riktigt kan och på så sätt lära sig det. Det är ju trots allt så det fungerar i verkligheten, då går man och tar reda på svaret istället för att gissa något som man säger till patienten även om man inte är helt hundra på att det stämmer (det kommer jag helt klart att skriva i kursutvärderingen också).
 
Ni som studerar heltid, jobbar ni någonting vid sidan av och isåfall hur mycket? Det är säkert olika för olika personer och beroende på linje man läser och om jobbet kräver mycket tankeverksamhet. Intressant att veta hur mycket ni jobbar och pluggar :)

Jag är förvisso färdigstuderad men när jag pluggade (heltid) på först politices kandidatprogrammet och sedan Masterprogram i statistik så jobbade jag varannan helg i butik. Lite mer kring typ jul/påsk och sådant. Det fungerade bra för mig - mina arbetstider var oftast 10-17 på lördagar respektive 11-16 på söndagar så jag kände att jag hade tid att ha sovmorgon, plugga samt ha fritid också :). Jag hade jobbpengarna som en "guldkant på tillvaron" då jag de första tre åren fick hjälp av mina föräldrar ekonomiskt, och de sista två åren tog fullt studielån. Det hade nog känts väldigt mycket jobbigare om jag skulle försörja mig på jobbet och samtidigt plugga heltid.
 
Ni som studerar heltid, jobbar ni någonting vid sidan av och isåfall hur mycket? Det är säkert olika för olika personer och beroende på linje man läser och om jobbet kräver mycket tankeverksamhet. Intressant att veta hur mycket ni jobbar och pluggar :)

Jag pluggar heltid, jobbar ingenting. Dels behöver jag inte pengarna direkt, dels pendlar jag ganska långt så mycket tid går åt där, dels värderar jag min fritid högt, och dels tycker jag om att fokusera på en sak i taget :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 910
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp