Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten så andas jag ut, för nu har jag haft veckans första presentation - den på engelska. Och det gick jättebra :D Lite frågor efteråt som jag väl inte hade superbra svar på men jag känner mig nöjd med min egen prestation. Fick beröm för min engelska så det var kul :)

Nu är det bara att ladda om till nästa :p
 
Härligt med en uppsatshandledare som på frågan "Vilken version ska vi använda oss av?" (gäller enkäter) får svaret "Det blir bra" :idea:.

Lite som vår kursledare som på frågan: "Är det x eller y som är riktig vid situation A" kom med det väldigt klargörandet svaret "Du tänker helt rätt".
 
Har inte varit med i trådarna på länge men slänger in en liten fråga:

Är det någon som har koll på hur det funkar med antagning till enskilda kurser där urvalet sker genom akademiska poäng?

Det är alltså kurser som inte ingår i mitt program och där det bara finns ett fåtal platser som är "öppna".

När man läser förra omgångens antagningsgränser så står det

APAV(=Akademiska poäng avancerad nivå): 260p eller något liknande.

Betyder det att man måste ha läst över 200p på avancerad nivå? O_o
 
Har problem i vår grupp i ena kursen. En person är antingen fruktansvärt slö och vet att vi jobbar i hens ställe också så hen slipper eller så har hen bara en helt annan ambitionsnivå. Hen struntar i våra möten, har märkliga ursäkter(ljuger om vad hen måste göra och sen ser man att han gör nått helt annat) varje gång för att vara med på våra möten när det är något hen ska gjort klart till mötet, vi andra har brottats med flera tunga bitar var medan hen suttit med en del nu i tio veckor och lämnar in halvtaskigt varje möte hen nu dyker upp där vi hänvisar till boken och hur viktigt det är att vi gör den delen rätt. Vi tog upp det i vår grupp hur vi känner och hen säger att hen ska skärpa sig men det händer ingenting.. Jag har försökt fråga om det är så att hen inte förstår uppgiften så kan jag hjälpa till och förklara men hen menar hen förstår och att det inte finns några problem. Även frågat hur jag ska kunna få hen mer motiverad i projektet, vad jag kan göra, men då fick jag till svar att hen inte förstod alls, hen är ju motiverad. Ger liksom upp. Orkar inte en kurs till med denna människa, (människan är det inget fel på med hens motivation). Förstår att man måste kunna tackla alla typer av personer men nej jag orkar inte, inte de andra i min grupp heller.

Får man be om att byta grupp till nästa kurs om vi hamnar i samma? Eller är det fel att göra så? hur hade ni gjort?
Isåfall kommer jag självklart förklara det för den personen innan jag ber om bytet så hen förstår varför.
 
Har problem i vår grupp i ena kursen. En person är antingen fruktansvärt slö och vet att vi jobbar i hens ställe också så hen slipper eller så har hen bara en helt annan ambitionsnivå. Hen struntar i våra möten, har märkliga ursäkter(ljuger om vad hen måste göra och sen ser man att han gör nått helt annat) varje gång för att vara med på våra möten när det är något hen ska gjort klart till mötet, vi andra har brottats med flera tunga bitar var medan hen suttit med en del nu i tio veckor och lämnar in halvtaskigt varje möte hen nu dyker upp där vi hänvisar till boken och hur viktigt det är att vi gör den delen rätt. Vi tog upp det i vår grupp hur vi känner och hen säger att hen ska skärpa sig men det händer ingenting.. Jag har försökt fråga om det är så att hen inte förstår uppgiften så kan jag hjälpa till och förklara men hen menar hen förstår och att det inte finns några problem. Även frågat hur jag ska kunna få hen mer motiverad i projektet, vad jag kan göra, men då fick jag till svar att hen inte förstod alls, hen är ju motiverad. Ger liksom upp. Orkar inte en kurs till med denna människa, (människan är det inget fel på med hens motivation). Förstår att man måste kunna tackla alla typer av personer men nej jag orkar inte, inte de andra i min grupp heller.

Får man be om att byta grupp till nästa kurs om vi hamnar i samma? Eller är det fel att göra så? hur hade ni gjort?
Isåfall kommer jag självklart förklara det för den personen innan jag ber om bytet så hen förstår varför.
Har ni någon form av gruppkontrakt? Jag vet att det kanske låter lite töntigt, men det är något som jag flertalet gånger har kunnat luta mig tillbaka på. En gång fick det faktiskt en tjej som inte hjälpte till alls att fixa sin del efter hot av att ej få stå med på grupparbetet och en annan gång kastades faktiskt en gruppmedlem ut.
Men har ni någon handledare nu som ni kan tala med?
 
Har problem i vår grupp i ena kursen. En person är antingen fruktansvärt slö och vet att vi jobbar i hens ställe också så hen slipper eller så har hen bara en helt annan ambitionsnivå. Hen struntar i våra möten, har märkliga ursäkter(ljuger om vad hen måste göra och sen ser man att han gör nått helt annat) varje gång för att vara med på våra möten när det är något hen ska gjort klart till mötet, vi andra har brottats med flera tunga bitar var medan hen suttit med en del nu i tio veckor och lämnar in halvtaskigt varje möte hen nu dyker upp där vi hänvisar till boken och hur viktigt det är att vi gör den delen rätt. Vi tog upp det i vår grupp hur vi känner och hen säger att hen ska skärpa sig men det händer ingenting.. Jag har försökt fråga om det är så att hen inte förstår uppgiften så kan jag hjälpa till och förklara men hen menar hen förstår och att det inte finns några problem. Även frågat hur jag ska kunna få hen mer motiverad i projektet, vad jag kan göra, men då fick jag till svar att hen inte förstod alls, hen är ju motiverad. Ger liksom upp. Orkar inte en kurs till med denna människa, (människan är det inget fel på med hens motivation). Förstår att man måste kunna tackla alla typer av personer men nej jag orkar inte, inte de andra i min grupp heller.

Får man be om att byta grupp till nästa kurs om vi hamnar i samma? Eller är det fel att göra så? hur hade ni gjort?
Isåfall kommer jag självklart förklara det för den personen innan jag ber om bytet så hen förstår varför.

Jag som lärare tycker det är jättebra när jag får reda på problem som dessa. Grupparbeten innebär inte att enstaka personer inte ska behöva göra sitt jobb utan alla ska dra sitt strå och gör de inte det ska detta inte behöva gå ut över andra.

Jag brukar alltid be mina studenter höra av sig ganska omgående om deras grupper inte fungerar så att vi kan lösa problemen innan någon klarat en kurs utan att göra jobbet.

Jag har också haft en lärare som gjorde på ett annat sätt, efter varje grupparbete skulle alla skriva hur arbetsfördelningen sett ut i % mellan gruppdeltagarna, med enskild inlämning så gruppkamraterna inte såg vad man tyckte själv. I hans kurser bytte man visserligen grupp varje vecka, men om det fanns studenter som återkommande fick lågt %, att de inte gjort så mycket jobb, stoppade han ihop dem i en egen grupp så att de sattes på pottkanten.
 
Har ni någon form av gruppkontrakt? Jag vet att det kanske låter lite töntigt, men det är något som jag flertalet gånger har kunnat luta mig tillbaka på. En gång fick det faktiskt en tjej som inte hjälpte till alls att fixa sin del efter hot av att ej få stå med på grupparbetet och en annan gång kastades faktiskt en gruppmedlem ut.
Men har ni någon handledare nu som ni kan tala med?

Ja vi har gruppkontrakt och hänvisat till de också men det är så svårt när hen själv inte tycker han gör något fel. Hen verkar ju tycka hen vist bidrar. Det är ungefär som att försöka få en sten att flyta... Dock har vi ingen punkt där det står att man inte får stå med i grupparbetet om man inte bidragit - det ska jag ta med mig till nästa gruppkontrakt!

Eftersom jag är ny på universitet så visste jag inte att man fick gnälla på gruppen till läraren(tänkte att det var fel) men nu när ni båda @lizan och @Masqueradee menar man ska göra det så ska jag ta upp det direkt efter jul! Tack!!!

God jul,
Zoller(som snart hade haft hjärnblödning tillsammans med sin projektgrupp snart om inte buke fanns)
 
@zoller Det finns säkert lärare som inte tycker att det är deras problem, men är det vettiga lärare så bör de bry sig och gör de inte det tycker jag du kan gå till kåren eftersom det är ett studieproblem. Jag vill såklart att mina grupper försöker lösa det själva, men om det inte går så måste ju något mer göras. Om arbetena ni gör är en del av examinationen är det extra viktigt att det tas upp, varje student ska uppfylla alla lärandemål och alla lärandemål ska examineras på lämpligt sätt. Detta kan man trycka på om det inte finns någon vilja att lösa problemen.

Jag har sällan haft så särskilt stora problem men en gång fick en student göra lite extra uppgifter för att kompensera att hen inte bidragit till gruppen tillräckligt. I en annan kurs nu med åk 3 studenter så var instruktionerna uttryckligen att namnen på inlämning = har deltagit och bidragit i/till gruppens arbete.
 
@zoller Det finns säkert lärare som inte tycker att det är deras problem, men är det vettiga lärare så bör de bry sig och gör de inte det tycker jag du kan gå till kåren eftersom det är ett studieproblem. Jag vill såklart att mina grupper försöker lösa det själva, men om det inte går så måste ju något mer göras. Om arbetena ni gör är en del av examinationen är det extra viktigt att det tas upp, varje student ska uppfylla alla lärandemål och alla lärandemål ska examineras på lämpligt sätt. Detta kan man trycka på om det inte finns någon vilja att lösa problemen.

Jag har sällan haft så särskilt stora problem men en gång fick en student göra lite extra uppgifter för att kompensera att hen inte bidragit till gruppen tillräckligt. I en annan kurs nu med åk 3 studenter så var instruktionerna uttryckligen att namnen på inlämning = har deltagit och bidragit i/till gruppens arbete.
 
@zoller Jag tycker inte att du ska se det som att du gnäller hos läraren utan snarare kommer med feedback gällande arbetets utveckling. Tror det är stor skillnad att komma till läraren och "gnälla" utan att egentligen kunna formulera problemet, men om ni i gruppen har exempel på hur det inte fungerar och berättar hur ni redan själva försökt lösa problemet så tycker jag inte att läraren ska tycka att ni gnäller. :)
 
Nån mer som sitter med plugg nu? Vad pluggar ni? Hur går det?

Jag försöker göra en plan över det som ska göras nu fram till 15 jan... En salstenta, en hemtenta, ett PM och så slutversionen av en projektrapport. Hemtentan började jag med igår tillsammans med en vän, vi lyckades göra klart 1 av 3 frågor så det känns bra.
 
Nån mer som sitter med plugg nu? Vad pluggar ni? Hur går det?

Jag försöker göra en plan över det som ska göras nu fram till 15 jan... En salstenta, en hemtenta, ett PM och så slutversionen av en projektrapport. Hemtentan började jag med igår tillsammans med en vän, vi lyckades göra klart 1 av 3 frågor så det känns bra.
Jag borde ha pluggat nu i mellandagarna men det blir till att stressa sönder efter nyår istället ;)
Har tre uppgifter att göra:
- Vetenskaplig artikel om en tillverkningsteknik eller material med en mall från vetenskapliga tidskrifter. Här har jag inte ens bestämt mig riktigt vad jag ska skriva om förutom tapeter... (Kurs: Föremålens material och tekniker). Deadline: 8 januari
- Skriva ett PM om valfri fråga på 2-3 sidor, tema "juridiken nationellt och internationellt". (Kurs: Kulturegendomsrätt). Deadline: osäker.
- Skriva ett PM om något av följande tema: Design och ekonomi/ekologi/etik/estetik/ergonomi. (Kurs: Design för det goda livet). Deadline: passerat :angel:
 
Jag borde ha pluggat nu i mellandagarna men det blir till att stressa sönder efter nyår istället ;)
Har tre uppgifter att göra:
- Vetenskaplig artikel om en tillverkningsteknik eller material med en mall från vetenskapliga tidskrifter. Här har jag inte ens bestämt mig riktigt vad jag ska skriva om förutom tapeter... (Kurs: Föremålens material och tekniker). Deadline: 8 januari
- Skriva ett PM om valfri fråga på 2-3 sidor, tema "juridiken nationellt och internationellt". (Kurs: Kulturegendomsrätt). Deadline: osäker.
- Skriva ett PM om något av följande tema: Design och ekonomi/ekologi/etik/estetik/ergonomi. (Kurs: Design för det goda livet). Deadline: passerat :angel:

Låter som att du också har en del att göra :p Jag brukar vänta till efter nyår men försöker med en ny approach i år för att spara mig lite stress :D
 
Förresten vågade jag mig på att titta på förra årets tentor för laktationsbiologin och det ser inte så hemskt ut som jag föreställt mig! Även om jag har en hel del att göra - typ läsa 53 vetenskapliga artiklar som är vår kurslitteratur :wtf:O_o Ledtråd: Not happening, men jag ska skumma igenom dem och skriva sammanfattning så att jag har ett hum om vad varje artikel handlar om. Vi ska ha med all litteratur, anteckningar osv på tentan så det är en fördel att ha det lite strukturerat.
 
Nån mer som sitter med plugg nu? Vad pluggar ni? Hur går det?
Jag borde plugga men har inte ens börjat :(. Kom tillbaka till Sverige för jul och bröllop bara för att hitta en läcka i min lägenhet och ett kök fullt med ohyra. Så vi har haft fullt upp med att sanera och ringa rörmokare etc etc och inte en enda chans att skriva nåt på våra tentor.

Jag har två skriftliga inlämningar den 6/1 som jag hoppas att jag hinner börja med på torsdag så jag kan vara klar senast lördag. Och sen har jag en enorm jävla grammatiktenta 13/1 som jag måste börja förbereda mig för.

Ångest är vad jag har just nu alltså, hinner inte med nånting och ändå sliter jag häcken av mig hela dagarna :(.
 
Jag har en liten fråga till er alla. En av våra föreläsare uppmanar oss hela tiden att vara källkritiska när det gäller vilket förlag som tryckt böckerna vi hänvisar till. Hon nämner bland annat ICA bokförlag som ett av de förlag vi ej bör (/får) hänvisa till. Jag har läst vid universitet i flertalet år och jag har aldrig hört någon annan uppmana till detta. Är detta något era föreläsare/lärare brukar påtala? Vilka bokförlag undviker ni helst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
530
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp