Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
sthu - Kanske kan tipset jag fick av min handledare hjälpa även dig. "Det är bättre o göra något än inget alls".
 
Du kan fixa det här! Jag förstår att det är svårt om du är ointresserad av att bli klar men tänk så jävla skönt när det är fixat! Gör som inglorion sa - börja med nåt bara. Om det så är att snygga till introduktionen eller ta bort typosarna i kapitel fem. Bara börja nånstans. Och ignorera sambon.

Min strategi under min uppsatsskrivning var:
1. tänk inte för mycket. så fort jag zoomar ut får jag panik, alltså: zooma in på det jag gör.
2. bestäm vad som ska bli klart varje dag. du får inte gå från datorn på kvällen förrän du är klar vilket gör att man förhalar det mindre och mindre varje dag eftersom det ÄR tråkigt att hetssurfa FB med dåligt samvete istället för att plugga.
3. kom på bra belöningar. "när jag är klar med kapitel sju får jag äta en stor god glass" eller nåt i den stilen.
4. växla plugget med promenader.
5. om du kör fast på nåt: gör nåt annat ett tag istället för att inte få nåt gjort. det är bra för hjärnan också att växla.

Kom igen nu, heja heja!

Oj, nej det funkar inte alls för mig! Jag funkar som bäst mellan kl 7-12, så jag sitter i 45 minuters etapper då och kör på så mycket jag kan. Jag har trots allt pluggat på universitet i 7 år nu så studietekniken är inte problemet ;) Det är inspirationen, viljan. Jag är skoltrött helt enkelt.
Och sambon har knappt sagt hej idag, jag märker inte av honom. Det är något när han är hemma bara, eller så är det bara en ursäkt att pilla navelludd ;)
 
Jag menade inte att du inte har studieteknik utan var tänkt som ett tips för hur man kan komma loss när man kört fast. Jag studerar också mellan bestämda tider men för mig var det svårt att inte bli överväldigad så då kom jag på mitt egna system, som funkade så väl att jag blev klar cirka två månader i förväg med min uppsats. Och jag förstår att du inte behöver ta en promenad till exempel i och med att du bara pluggar 7-12, då vill man ju liksom vara effektiv. Jag studerar på heltid nu och pluggar åtta timmar varje dag, då är det superskönt med en promenad innan de sista två timmarna för att rensa huvudet :).

Men behöver du inte tips är det ju bara att köra på :up:.
 
Alltså den här terminen känns så galet inspirerande! Galet mycket jobb också, men det får jag ta :D Men ja, det känns bra faktiskt. Jag kanske ändrar mig om några veckor när jag sitter och sliter med grupprojektet ;) Haha.
 
Jag har precis sökt en hög med fristående kurser eftersom jag hittade flertalet intressanta och nog inte kommer ha några problem att hinna studera utöver mitt program i vår (det låter i alla fall inte så på dom som går i terminen över oss). Det var riktigt svårt att rangordna den här gången! Helst vill jag läsa allihop, men det funkar ju inte så bra varken i teorin eller i verkligheten.
Kurserna jag sökt går dessutom ihop med sådant vi läser, men då ännu mer fördjupning eller med sidospår. Så vissa delar lär jag ju ha med mig gratis = blir inte lika mycket extra att plugga.
 
Huu, jag ignorerar nog anmälan till vårterminen en liten stund till :p Man hinner ju knappt börja höstterminen innan man ska välja till våren! Vet dock att jag helst inte vill läsa mer än 100 % men vi får se hur det blir.
 
Har idag skickat in min första labb-rapport på universitetsnivå! Jag har absolut ingen aning om jag gjort rätt då instruktionerna var väldigt vaga och jag inte direkt har naturvetenskapligt/matematiskt huvud överhuvudtaget...
 
Då har 2,5 vecka på veterinärprogrammet gått och första tentan är imorgon. Och vad gör jag då? Jo surfar på Buke...
 
Då har 2,5 vecka på veterinärprogrammet gått och första tentan är imorgon. Och vad gör jag då? Jo surfar på Buke...
Jag brukade öppna de hemsidorna jag behövde och stängde sedan av internet på datorn. Det funkade för mig :).
 
Idag fick vi reda på vilken grupp som fick vilket projekt och vi fick vårt förstahandsval! :) Känns bra. Hoppas nu bara att gruppen kommer kunna genomföra det här projektet på ett bra sätt. Jag ska i alla fall försöka göra mitt bästa!

Imorgon dags för övning i presentationsteknik, jag har förberett en 4 minuter presentation som jag ska köra imorgon, den ska filmas :nailbiting: och sen ska vi titta på filmen och se vad jag gör bra och vad jag kan förbättra. Läskigt men nyttigt!
 
Jag studerar på heltid nu och pluggar åtta timmar varje dag, då är det superskönt med en promenad innan de sista två timmarna för att rensa huvudet :).

Men behöver du inte tips är det ju bara att köra på :up:.

Niph! Länge sen man såg dig här (eller på annat håll heller för den delen ;) ). Vad är det du pluggar för något?
 
Niph! Länge sen man såg dig här (eller på annat håll heller för den delen ;) ). Vad är det du pluggar för något?
Jaa, alldeles för länge sen! Kul att se dig :). Jag pluggar faktiskt spanska på universitetsnivå med målet att nå C1-nivå till nästa sommar. Hur nu det ska gå ;).
 
Skoj! Det fixar du! Vad är målet med C1an? Att kunna läsa vidare på uni i Spanien?
Dels är målet mest att nå den nivån eftersom jag faktiskt vill bli bra på spåket. Men så har jag en plan till, kan berätta i PM eller på FB eftersom jag gärna är lite mer privat här inne nuförtiden :).
 
Nu är praktikplatsen för i höst bestämd, och jag slipper pendla :). Himla skönt att slippa ha den stressen hängande över en, att inte veta var man kommer hamna. Nu kan jag fokusera mer inför nästa veckas tentor. Tänkte ta mig iväg och äta frukost på Ikea imorgon, och sitta där och plugga under tiden (buffén är framme från 9:30-11:00, det känns som en lagom session!). Egentligen har vi föreläsning på sal, men den powerpoint som delats ut på förhand var fullspäckad med text och det mesta är redan nämnt tidigare, så jag tror att det ger mer att sitta för sig själv i en helt annan miljö och fokusera på det som ännu inte fastnat.
 
Jag har en fråga som kanske är jätte dum men skriver en rapport och det måste ju självklart vara baserat på fakta ur litteratur och så men när man tar fakta ur böcker - skriver man om den då med egna ord eller vad är rätt?
 
Jag har en fråga som kanske är jätte dum men skriver en rapport och det måste ju självklart vara baserat på fakta ur litteratur och så men när man tar fakta ur böcker - skriver man om den då med egna ord eller vad är rätt?
Vanligtvis ska man väl skriva i stil med "According to Friedmann, the development of the third world will... (Friedmann, 2002)". Dvs du hänvisar tydligt till vem som tycker vad, återger (med egna ord) vad det är i dennes teori (el dyl) som du vill ta fram och så eventuellt kan du stryka det med ett citat (det ska man dock inte ha för många av).
 
Då har 2,5 vecka på veterinärprogrammet gått och första tentan är imorgon. Och vad gör jag då? Jo surfar på Buke...

Åh, nu sitter jag ju och funderar på vem du är... Omöjligt att gissa bland 100 pers iofs ;)

Mvh hon som har lite för bra koll på amöborna :p
(Om du undrar vem jag är- allmänt jobbig välkomstvärdinna som sprang runt överallt under insparksveckan och sedan skaffade blått hår. Med andra ord, du har säkert sett mig! :D)

Hoppas det gick bra på osteologin!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 653
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
499
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp