Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in här med! Går just nu termin 6 av 7 på socionomutbildningen, Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Denna terminen är i stort sett nästan bara uppsatsskrivande och jag är inte alls pepp på detta..

Jag hoppas du får en enklare resa än vad jag har fått.

Min kandidatuppsats kommer att ta mig lite över ett år att skriva, gissar att jag landar på 1,5 år. Allt tack vare den externa handledare jag blev till delad och det ordinarie lärarkollegialet som vägrade lyssna på att jag hade problem. Efter en del kamp fick jag byta handledare, vilket skedde strax innan semestern i somras och det första nya säger är att mitt PM inte är forskningsbart... Yay, va kul...va kul att den externa handledare inte gjorde sitt jobb, va kul att ingen lyssnade. *ironi*. Så det har bara varit att kasta allt jag skrivit och börja om. Nytt ämne, ny inläsning, nytt syfte, etc.
 
Jag var helt säker på att en av mina kurser skulle dra igång i måndags, men den drog tydligen igång förra veckan så nu sitter jag och panik-skriver en inlämningsuppgift sisådär ett par dagar efter sista inlämningsdag..
 
Jag var helt säker på att en av mina kurser skulle dra igång i måndags, men den drog tydligen igång förra veckan så nu sitter jag och panik-skriver en inlämningsuppgift sisådär ett par dagar efter sista inlämningsdag..

Fy, va jobbigt!

Jag är inte så bevandrad i vad du läser...men vad handlar uppgiften om?
 
Fy, va jobbigt!

Jag är inte så bevandrad i vad du läser...men vad handlar uppgiften om?
Jag läser tre kurser denna termin; Föremålens material och tekniker, Kulturegendomsrätt samt Design för det goda livet. Den första kursen ingår i mitt program Föremålsantikvarie (fil.kand i kulturvård).
Uppgiften jag skriver nu tillhör sista kursen och är en mini-uppgift angående vad design betyder just för mig. Värd 0.5 och max 1 a4 som tur är!
 
Jag läser tre kurser denna termin; Föremålens material och tekniker, Kulturegendomsrätt samt Design för det goda livet. Den första kursen ingår i mitt program Föremålsantikvarie (fil.kand i kulturvård).
Uppgiften jag skriver nu tillhör sista kursen och är en mini-uppgift angående vad design betyder just för mig. Värd 0.5 och max 1 a4 som tur är!

Aha, låter ju ändå som en förhållandevis "lätt" uppgift. Men..ändock inte kul att veta om att man sitter i skiten.
 
Efter min fundering om sätt att plugga inför tenta gjorde jag en ordentlig research på google. Skrev ner de vettiga tips jag hittade + sånna jag kom på själv när hjärnan fått lite inspiration, och så gjorde jag blogginlägg av det hela (vilket jag sen fick dela upp i tre delar, för det blev himla långt annars). Så nu har jag en hel arsenal av pluggtips att ta fram när jag inte vet hur jag ska göra :D

Nu ska jag sätta mig och göra instuderingskort i olika färger till de olika ämnen vi kommer ha tenta på om 15 dagar. Pedagogiskt ska det vara ;)
 
Efter min fundering om sätt att plugga inför tenta gjorde jag en ordentlig research på google. Skrev ner de vettiga tips jag hittade + sånna jag kom på själv när hjärnan fått lite inspiration, och så gjorde jag blogginlägg av det hela (vilket jag sen fick dela upp i tre delar, för det blev himla långt annars). Så nu har jag en hel arsenal av pluggtips att ta fram när jag inte vet hur jag ska göra :D

Nu ska jag sätta mig och göra instuderingskort i olika färger till de olika ämnen vi kommer ha tenta på om 15 dagar. Pedagogiskt ska det vara ;)

Är du som jag visuell? Jag "ser" korten under tentan och färg märkte jag nu sist var förvånansvärt bra. :)
 
Är du som jag visuell? Jag "ser" korten under tentan och färg märkte jag nu sist var förvånansvärt bra. :)
Jag har lättare att lära mig när det är olika form och färg inblandat :) Det blir liksom mer att hänga upp minnet på. Kan se en hel anteckningssida framför mig, och tack vare färgdetaljer och små skisser komma på vad det står på olika ställen. Har jag bara datorskrivna svart/vita sidor är det betydligt svårare!
 
Jag har lättare att lära mig när det är olika form och färg inblandat :) Det blir liksom mer att hänga upp minnet på. Kan se en hel anteckningssida framför mig, och tack vare färgdetaljer och små skisser komma på vad det står på olika ställen. Har jag bara datorskrivna svart/vita sidor är det betydligt svårare!

Som en annan då. :)
 
Jag tänkte att jag skulle hoppa in i denna tråden efter att ha gått och kikat här i smyg ett tag! Jag läser min första termin (av 6) på kriminologiprogrammet på Lunds universitet. Har tenta om lite drygt 2 veckor och har igår och idag tappat allt vad studiemotivation heter, även om det gick okej dagarna innan dess. Suck på mig själv säger jag bara. Största rädslan är ju också att kugga första tentan för det skulle kännas som ett så stort nederlag i och med att det är första tentan.

Någon som har några bra tips till en ny student? Behöver inte enbart handla om studierna, kan gärna få vara något om studentlivet med :D
 
Tack för tipsen! Dom va bra allihopa och vissa ska jag verkligen försöka ta och använda :up: Eftersom jag precis tagit studenten så är jag ju van vid att studera men samtidigt så är det ju vansinnigt olikt så jag känner mig lite som en nybörjare ibland. Och den engelska kurlitteraturen som vi har i denna delkurs är :wtf::down:O_o
 
Tack för tipsen! Dom va bra allihopa och vissa ska jag verkligen försöka ta och använda :up: Eftersom jag precis tagit studenten så är jag ju van vid att studera men samtidigt så är det ju vansinnigt olikt så jag känner mig lite som en nybörjare ibland. Och den engelska kurlitteraturen som vi har i denna delkurs är :wtf::down:O_o

Ang. eng. kurslitteraturen. Jag brukar använda mig av bab.la och skriva i marginalen ordens betydelse. :)
 
Så var de två första veckorna avklarade då! Studierna flyter på fint och det krävs inte lika mycket pluggande som jag trodde, kan gott nöja mig med att ägna 20 timmar i veckan på psykologin och så ytterligare några på Komvuxkursen. Och idag anmälde jag mig till högskoleprovet eftersom det snart är fem år sedan jag skrev det. Ska bli kul. Eller inte.
 
Jag tänkte att jag skulle hoppa in i denna tråden efter att ha gått och kikat här i smyg ett tag! Jag läser min första termin (av 6) på kriminologiprogrammet på Lunds universitet. Har tenta om lite drygt 2 veckor och har igår och idag tappat allt vad studiemotivation heter, även om det gick okej dagarna innan dess. Suck på mig själv säger jag bara. Största rädslan är ju också att kugga första tentan för det skulle kännas som ett så stort nederlag i och med att det är första tentan.

Någon som har några bra tips till en ny student? Behöver inte enbart handla om studierna, kan gärna få vara något om studentlivet med :D

Då går vi i samma klass:D Jag har pluggat en hel del tidigare, juridik, projektledning och organisation och ledarskap, och jag kan säga att det kommer att släppa med engelskan:) Fackengelska är annorlunda från gymnasie-engelska, men man kommer in i det. Slå upp ord du inte kan under tiden du läser. Läs texterna två gånger, en gång då du bara läser och fokuserar på texten, och andra gången kan du göra anteckningar samtidigt. Begär ut en ex-tenta i expeditionen så att du har ett hum om hur det kommer se ut/hur bedömningen är. Då blir det inte en chock när du ska skriva sen:)
 
Egentligen pluggar jag inte längre, men jag har lite släpande grejer kvar innan jag får min examen. En inlämningsuppgift som behöver kompletteras i en kurs och lite småpill med exjobbet.
Jag orkar inte ta tag i det. Kursen måste vara klar om två veckor, jag har egentligen inte så mycket kvar (och jag hade egentligen tänk gjort det i somras). Exjobbet kan jag egentligen skriva klart rätt snabbt med, det är egentligen inte mycket kvar där heller.
Men jag orkar inte med det längre. Och nu är jag arbetslös. Heja mej!
 
Idag öppnar ju anmälan för vårterminen och jag har som vanligt sökt alldeles för mycket kurser..! Min preliminära ansökan ser i alla fall ut såhär:

Kurser jag läser inom mitt program:
- Regelverk och processer för insamling, förmedling, och bevarande
- (Uppsats i kulturvård)
- Bevarandeprinciper och kulturvärden

Utöver programmet har jag sökt:
- Museipedagogik
- Visualitet och kulturarv
- Att gestalta det förflutna
- Att skriva in sig i byggnaden: Arkitektur, beställare, identitet
- Mellan himmel och helvete - narrativ, perspektiv och propaganda under medeltid och renässans
 
Egentligen pluggar jag inte längre, men jag har lite släpande grejer kvar innan jag får min examen. En inlämningsuppgift som behöver kompletteras i en kurs och lite småpill med exjobbet.
Jag orkar inte ta tag i det. Kursen måste vara klar om två veckor, jag har egentligen inte så mycket kvar (och jag hade egentligen tänk gjort det i somras). Exjobbet kan jag egentligen skriva klart rätt snabbt med, det är egentligen inte mycket kvar där heller.
Men jag orkar inte med det längre. Och nu är jag arbetslös. Heja mej!

Från en som satt i en väldigt liknande sist i början av förra veckan kombinerat med ångestattacker/någon sorts depression - Sätt dig ner och gör något! Vad som helst, minsta lilla grej. Det kommer kännas lite bättre och efter det kan du försöka göra nästa lilla grej. Förhoppningsvis börjar det lossna efter ett litet tag så att allt blir gjort i slutändan.

Om du tror att det hjälper, gör en lista lver alla saker som behöver göras så att du kan gå igenom mer systematisk (eller få en klappa på axeln känsla när du kan kryssa av något).
 
Ingen plan alls, bara ett "måste bli klar". Så totalt ointresserad av att få det färdigt, vill bara inte ha det hängandes över mig mer. Får inte några riktiga svar på vad jag ska göra heller, bara att jag ska "rätta till lite".
Har dessutom upptäckt att jag har sjukt svårt för att plugga när sambon är hemma, trots att han sitter i ett annat rum och spelar dator. Fattar inte varför, det har aldrig varit problem innan.. Äsch jag får väl helt enkelt ta mig i kragen och sätta igång, det är inte många timmars jobb egentligen.

Egentligen.
 
Äsch jag får väl helt enkelt ta mig i kragen och sätta igång, det är inte många timmars jobb egentligen.
Du kan fixa det här! Jag förstår att det är svårt om du är ointresserad av att bli klar men tänk så jävla skönt när det är fixat! Gör som inglorion sa - börja med nåt bara. Om det så är att snygga till introduktionen eller ta bort typosarna i kapitel fem. Bara börja nånstans. Och ignorera sambon.

Min strategi under min uppsatsskrivning var:
1. tänk inte för mycket. så fort jag zoomar ut får jag panik, alltså: zooma in på det jag gör.
2. bestäm vad som ska bli klart varje dag. du får inte gå från datorn på kvällen förrän du är klar vilket gör att man förhalar det mindre och mindre varje dag eftersom det ÄR tråkigt att hetssurfa FB med dåligt samvete istället för att plugga.
3. kom på bra belöningar. "när jag är klar med kapitel sju får jag äta en stor god glass" eller nåt i den stilen.
4. växla plugget med promenader.
5. om du kör fast på nåt: gör nåt annat ett tag istället för att inte få nåt gjort. det är bra för hjärnan också att växla.

Kom igen nu, heja heja!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 656
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
500
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp