Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det programstart! Lite nervöst såklart, men verkar vara bra kursansvariga och intressant!
Men det kändes allt lite konstigt att bege sig till sjukhuset för att gå på föreläsning:p

Dock har inte Uppsala som stad "imponerat" på mig än, men hoppas det ska ändras när jag blir lite mer varm i kläderna här:)
Säg till om du behöver lite Uppsala-tips. Har bott i staden i 22 år och pluggat på universitetet där i typ 3-ish år :)
 
Vad har ni för tentapluggtekniker, utöver flashcards?
Vi kommer ha så galet mycket tentor den här terminen, så jag känner att jag måste ha ett system redan från start.

Mycket i början handlar om olika sjukdomar, så dom tänkte jag skriva rent på papper där det är strukturerat med symptom, behandling och sånt var för sig. Dom går ju också att göra flashcards av rätt smidigt.
Sånt som är lite mer text i tänkte jag skriva ihop det mest väsentliga av, spela in och lyssna på medan jag promenerar/cyklar/lagar mat eftersom jag tycker att det är vansinnigt tråkigt och icke-givande att sitta och försöka läsa in texter. Men jag kan ju inte bara gå runt och lyssna heller, jag behöver fler taktiker/tekniker

Jag började i våras med att skriva egna lathundar genom att i ett word-dokument skriva ihop hand outs och egna anteckningar från samtliga föreläsningar. Det var egentligen en paniklösning när jag pga omtenta insåg att jag omöjligen skulle hinna med att läsa kurslitteraturen till två stora tentor med tio dagars mellanrum. Till min stora förvåning fungerade det så bra så jag har fortsatt göra likadant även utan tidsbrist. De största fördelarna som jag ser det är att man får väldigt klart för sig vad det är som återkommer gång på gång under olika föreläsningar. Detta signalerar att infon är viktig men det är fortfarande onödigt att läsa samma slide i tio olika versioner när man tentapluggar. Bättre då att ha med infon en gång och sen fetmarkera den för att markera viktigheten. Lathunden tvingar en även att skapa egna strukturer och rubriker samt visar väldigt tydligt vad det är jag behöver gå vidare med och slå upp för att förstå.

Detta är ju en teknik som kräver att man läser kurser med relativt mycket lärarledd undervisning och att man kan lita på att föreläsningarna tar upp samtliga moment som kommer på tentan.
 
Senast ändrad:
@Masqueradee Lite Uppsala-tips mottages tacksamt:D

Idag sparkades nollningen igång genom att de lurade oss till en fake föreläsning, vi blev rejält överraskade!
Känns lite tråkigt att vi inte får vår lägenhet förens 1 okt, så kan inte delta på nollningen p g a pendling till Jönköping, men förhoppningsvis kommer jag lära känna någon åtminstone så småningom iallafall :o
 
Jag började i våras med att skriva egna lathundar genom att i ett word-dokument skriva ihop hand outs och egna anteckningar från samtliga föreläsningar. Det var egentligen en paniklösning när jag pga omtenta insåg att jag omöjligen skulle hinna med att läsa kurslitteraturen till två stora tentor med tio dagars mellanrum. Till min stora förvåning fungerade det så bra så jag har fortsatt göra likadant även utan tidsbrist. De största fördelarna som jag ser det är att man får väldigt klart för sig vad det är som återkommer gång på gång under olika föreläsningar. Detta signalerar att infon är viktig men det är fortfarande onödigt att läsa samma slide i tio olika versioner när man tentapluggar. Bättre då att ha med infon en gång och sen fetmarkera den för att markera viktigheten. Lathunden tvingar en även att skapa egna strukturer och rubriker samt visar väldigt tydligt vad det är jag behöver gå vidare med och slå upp för att förstå.

Detta är ju en teknik som kräver att man läser kurser med relativt mycket lärarledd undervisning och att man kan lita på att föreläsningarna tar upp samtliga moment som kommer på tentan.
Jag har gjort liknande tidigare kom jag på nu. Tog listan över vad man ska kunna vid avslutad kurs och skrev ihop ett enda långt dokument där jag skrev vad allt i den där listan innebar, och så stannade jag hemma från föreläsningar p.g.a. hög stress och väldigt tidskrävande pendelavstånd. Det gav ett himla bra dokument som inkluderade allt jag behövde (förutom en grej, hade jag kuggat pga den på tentan så hade jag definitivt klagat över att det inte stod nämnt i kursmålen).
I den här kursen har vi hittills inget "läs sida x till y i den här boken, och sida z till w i den där boken", det är bara baserat på föreläsningar.

Fördelen nu är att jag känner att jag kan relatera till det vi läser. När det var neurofysiologi och fysiologi kändes allt väldigt abstrakt. De sjukdomar vi läser om nu finns det ju ofta någon man känner till, på ett eller annat sätt, som gått igenom/har så man dels kan relatera till det och dels har lite koll sen tidigare. De senaste två dagarna har jag tänkt mycket på @athena_arabians ;)
 
Hoppar in i tråden då jag började på min utbildning i måndags :p ska läsa vårdadministrativa programmet vid Umeå Universitet och har precis landat här för två dagars introduktion :) ska bli spännande men är samtidigt så otroligt nervös!
 
Hoppar väl in här (trots att jag är för gammal för ungdom). Började läsa Psykologi II på helfart i måndags och satan i gatan vilken skillnad det är från grundkursen. Den ägnade jag i genomsnitt knappt 15 h/veckan åt, det känns som den här kommer att kräva nästan det dubbla. Läser dessutom Engelska 6 på Komvux också, så det gäller att vänja sig vid studera relativt mycket framöver.

Irriterar mig dessutom på att många uppgifter ska göras i grupper eller par, någonting som fungerar dåligt när en läser på distans som jag gör. Det blir så många extra saker att ta hänsyn till när en jobbar kväll, en har fyra barn som är sjuka och en tredje absolut inte kan plugga dagtid. Well, det ska väl lösa sig det också.
 
Jag har inte fått csn sedan i maj. Har inte fått in poängen från kurserna och fick då såklart tillbaka av csn att det saknades poäng. Har inte lyckats lösa det och jag såg nu att jag hade fått igen nått meddelande från dom.
Jag blev så sur att jag sket i att läsa sommarkursen eftersom jag ändå inte fick csn, vilket ju var anledningen till att läsa den. Men nu kommer väl csn kräva att jag läser in dom poängen för att få nytt csn i framtiden..

Nej, csn kommer inte kräva att du läser in poängen för sommarkursen om du inte fick studiemedel från dem då.
 
Irriterar mig dessutom på att många uppgifter ska göras i grupper eller par, någonting som fungerar dåligt när en läser på distans som jag gör. Det blir så många extra saker att ta hänsyn till när en jobbar kväll, en har fyra barn som är sjuka och en tredje absolut inte kan plugga dagtid. Well, det ska väl lösa sig det också.

Jag avskyr grupparbeten på universitetet. Har inga problem att arbeta i grupp när jag jobbar, men när jag studerar vill jag vara ifred. :p
 
Hoppar in i tråden då jag började på min utbildning i måndags :p ska läsa vårdadministrativa programmet vid Umeå Universitet och har precis landat här för två dagars introduktion :) ska bli spännande men är samtidigt så otroligt nervös!
Det var den jag sökte men var så dum att jag la som andrahandsval. Du får gärna berätta under tiden, hur många träffar det är osv! Och om det är kul :angel: :D
 
Det var den jag sökte men var så dum att jag la som andrahandsval. Du får gärna berätta under tiden, hur många träffar det är osv! Och om det är kul :angel: :D
Åh men kul om vi hade vart två här! Men vi har precis haft vår första "dugga", ett litet quiz. Vi har förvånande nog bara två träffar på hela utbildningen, en introduktion nu och sen en första veckan i juni 2017 när vi ska ha seminarier om vår fördjupningsuppsats :confused: vi blev alla lite förvånade och besvikna tror jag haha
 
Åh men kul om vi hade vart två här! Men vi har precis haft vår första "dugga", ett litet quiz. Vi har förvånande nog bara två träffar på hela utbildningen, en introduktion nu och sen en första veckan i juni 2017 när vi ska ha seminarier om vår fördjupningsuppsats :confused: vi blev alla lite förvånade och besvikna tror jag haha
Ja, det hade varit askul!
Oj är det så få! Jag bor ju i Umeå så hade ju inte haft problem att gå på fler.
Lägger ni upp resten själv eller är det fasta tider ni kan se föreläsningar eller får ni se dem när ni vill bara ni följer deadline för inlämningar, tentor osv?
 
Ja, det hade varit askul!
Oj är det så få! Jag bor ju i Umeå så hade ju inte haft problem att gå på fler.
Lägger ni upp resten själv eller är det fasta tider ni kan se föreläsningar eller får ni se dem när ni vill bara ni följer deadline för inlämningar, tentor osv?
Jag har fattat det så att sålänge allt är inlämnat när det ska så får vi lägga upp det hur vi vill. De flesta lärare hade dock lite löst gjorda scheman som de tyckte man skulle följa :)
 
Är det någon här som har koll på stipendier att söka utanför universitetet fast som ändå kan sökas för att klara av studierna i ett ekonomiskt perspektiv? Jag håller just nu på att fila på min ansökan till några av Uppsala Universitets stipendier, men tänkte att det kanske finns fler att söka :)
 
Jag har en fråga (som vanligt :o) :

Jag kom in på en kurs, registrerade mig och det kom mail som bekräftelse. Sökte sedan studieuppehåll pga sjukskrivning och graviditet. Har inte fått svar ifrån högskolan om huruvida det godkändes, men såg idag att jag inte längre är registrerad. Kan man då tolka det som att de godkände mitt uppehåll :confused:

Ovan i detta så kan jag ha gjort helt fel, men finns ingen i min närhet som gått eller ens sökt högskola. Så jag har bara er att fråga :D
 
Jag har en fråga (som vanligt :o) :

Jag kom in på en kurs, registrerade mig och det kom mail som bekräftelse. Sökte sedan studieuppehåll pga sjukskrivning och graviditet. Har inte fått svar ifrån högskolan om huruvida det godkändes, men såg idag att jag inte längre är registrerad. Kan man då tolka det som att de godkände mitt uppehåll :confused:

Ovan i detta så kan jag ha gjort helt fel, men finns ingen i min närhet som gått eller ens sökt högskola. Så jag har bara er att fråga :D
Jag skulle ringa institutionen i morgon för att dubbelkolla att det verkligen gått igenom på rätt sätt :)
 
Hoppar in lite försynt i tråden (som jag nyss hittat trots många år plugg och många år på buke... :cautious:)

Jag har just börjat på Uppsala universitet (vilket många här verkar gå på :) ), men på heldistans så kommer inte åka till den stora staden mer än nödvändigt förräns om några år när utbildningen kräver det.
 
Hoppar in här jag också. Börjat plugga nu i höst.
Kommer att läsa på distans, deltid, då jag även jobbar.
Kommer att läsa:
"Inledande programmering i Java" 7,5 hp på Högskolan i Gävle på 25%
och
"Datorer och programmering" 10 hp på Uppsala universitet på 33%

Kommer att bli en intensiv höst, men den kommer även att bli väldigt rolig hoppas jag :)
 
Hoppar in här med! Går just nu termin 6 av 7 på socionomutbildningen, Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Denna terminen är i stort sett nästan bara uppsatsskrivande och jag är inte alls pepp på detta..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 656
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
500
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp